Het Xi-tijdperk van China (a.k.a.: het Chinatopic)

Ik had het over het Chinese / Taiwanese conflict natuurlijk.
Was als reactie op "China's coming war with Asia". Dat gaat veel breder dan enkel Taiwan.

Dat valt niet los te trekken van de rest van het Pacific theatre. Die landen hebben ook allemaal zulke nauwe banden en security pacts. Heel die regio is een gigantisch kruidvat waar china over alles en iedereen zeggenschap wilt en er al jaren niet meer voor terugdeinst zwaar uit te halen en iedereen tegen de schenen te stampen.

In eender welk land het ook begint, dat gaat direct uitbreiden naar heel die regio en zelfs ver daarbuiten.

Laatst bewerkt:
Aha, het 'both sides do bad things' argument.
Succesvol gebruikt door Trump in 2016 tegen Clinton.

Europa en de US hebben 100% zeker met de vinger te wijzen.
Het is 100x beter voor de mediane burger om daar te leven dan in Rusland of China.
Empirisch bewijs: richting van economische migratie. Of gelijk welke migratie for that matter.
De burger stemt met zijn voeten, alle ophitsing ten spijt.

Yep, ook in de US vorig jaar:

QFT.

Al dat relativeringsgedoe ("Het Westen heeft ook slechte dingen gedaan, foei, dus we staan allemaal op hetzelfde moreel niveau") is pure bullshit als je kijkt naar het respect voor de mensenrechten. Het maakt allemaal onderdeel uit van de Axis of Evil (Rusland, China, Iran, Noord-Korea) om het Westen klein te krijgen.

En dan zijn er nog naïevelingen in onze contreien die daar hélemaal in meegaan en zichzelf een schuldgevoel laten aanpraten op basis van kolonisaties van eeuwen geleden.

Geniepig invoegen lol.

Holslag heeft in 2015 een boek uitgebracht genaamd "China's coming war with Asia".
Dat is nu al meer als 9 jaar dat die hierover aan het doemspreken is. Laatste keer dat hij vollenbak in het nieuws ermee kwam was in feb 2022 toen Rusland Oekraïne binnenviel.

Feit is dat er nog geen enkel schot is gelost.

Het is niet meer als logisch dat je als economische grootmacht ook je economische belangen gaat verdedigen. Dat heeft ieder rijk in de geschiedenis van de mensheid gedaan. Dus niet meer dan normaal dat wanneer je economisch groeit je ook je militaire capaciteiten verhoogd.

Daar komen we dan inderdaad overeen. China beschouwt Taiwan dan wel als een Chinese provincie, zoals hierboven al eerder aangegeven zal de reactie van het Westen gigantisch zijn als ze met geweld Taiwan zouden binnenvallen. MAD. Oorlog is een last resort.

Als mijn ma kloten had, was't mijn pa. Taiwan is een eiland met grillig reliëf. En zoals eerder hier ook al gepost: die economische groei zal niet snel meer terugkomen hoor. Reden: de vergrijzing. En dat geldt automatisch voor de manschappen in het leger ook.

Onder Xi is het allemaal veel minder redelijk dan vroeger. Maar dat wij hier een gekleurd beeld binnenkrijgen van China, dat staat als een paal boven water. Dat is echt geen leugen.

Goh, TSMC is momenteel fabrieken aan't uitrollen in Dresden, in Arizona en Japan. Dat is niet eenvoudig, want je kan die gebouwen wel zetten, je moet ze wel nog succesvol laten draaien en blijkbaar gaat dat niet eenvoudig. Daar hebben ze nu nog Taiwanezen voor nodig. Maar vroeg of laat zal dat "Chips schild" niet meer zo sterk zijn.

Wat ik persoonlijk wel nog zie gebeuren is dat Taiwan zich 'vrijwillig' gaat aansluiten bij China, zonder bloedvergieten. Onder zware militaire druk (China) en onder zware geopolitieke druk (het Westen dat uiteindelijk geen oorlog wilt).
Kijk, het is duidelijk dat je veel van China weet, een pak meer dan mij zelfs, zeker over hoe het er in China zelf aan toegaat. Maar als het gaat over buitenlands beleid, vraag ik me soms af of jij door je achtergrond in sinologie (en wat hoogstwaarschijnlijk dus ook een voorliefde voor de Chinese cultuur) niet een blinde plek hebt ontwikkeld. De mogelijkheid om intern nieuws te volgen in het Chinees is maar zoveel waard als je met een autocratische macht zit die geen democratische verantwoording hoeft af te leggen. De acties van China zoals die ervaren worden in het buitenland (en niet alleen het westen maar ook de grenslanden van China) lijken me luider te spreken dan wat de Chinese overheid aan haar burgers verkondigt.

Laatst bewerkt:
Goh, TSMC is momenteel fabrieken aan't uitrollen in Dresden, in Arizona en Japan. Dat is niet eenvoudig, want je kan die gebouwen wel zetten, je moet ze wel nog succesvol laten draaien en blijkbaar gaat dat niet eenvoudig. Daar hebben ze nu nog Taiwanezen voor nodig. Maar vroeg of laat zal dat "Chips schild" niet meer zo sterk zijn.
Zeg maar gerust heel laat. Die technologie is zo geavanceerd dat het echt niet makkelijk is om een nieuwe plant te openen. En daarbij wilt Taiwan zichzelf ook niet in de voet schieten, want TMSC is wellicht de enige reden dat ze zo veel bescherming genieten van de US.

Kijk, het is duidelijk dat je veel van China weet, een pak meer dan mij zelfs, zeker over hoe het er in China zelf aan toegaat. Maar als het gaat over buitenlands beleid, vraag ik me soms af of jij door je achtergrond in sinologie (en wat hoogstwaarschijnlijk dus ook een voorliefde voor de Chinese cultuur) niet een blinde plek hebt ontwikkeld. De mogelijkheid om intern nieuws te volgen in het Chinees is maar zoveel waard als je met een autocratische macht zit die geen democratische verantwoording hoeft af te leggen. De acties van China zoals die ervaren worden in het buitenland (en niet alleen het westen maar ook de grenslanden van China) lijken me luider te spreken dan wat de Chinese overheid aan haar burgers verkondigt.
Om eerlijk te zijn, wordt die kennis met het jaar toch minder hoor. Dat land evolueert gewoon sneller dan ik van hier kan volgen. Professioneel heb ik er ook geen sikkepit mee te maken.

Qua buitenlands beleid zie ik meer assertief buitenlands beleid in woorden, oa die wolf warrior, dan in daden. Daadwerkelijk beleid, dat gebeurt met horten en stoten. Ik zie dat ze proberen om economische belangen te verdedigen. Hence 9 dash line & BRI. Iedereen was in het Westen in alle staten over dat Belt & Road initiatief. Maar dat is toch eerder met een sisser aan't aflopen. Ivm de 9 dash line hebben ze alle landen in hun eigen regio wantrouwig gemaakt. Westerse schepen patrouilleren daar nu ook zelfs meer als vroeger. En dan nog: in het economische perspectief, ze gaan niet riskeren hun eigen vaarroutes te blokkeren hé. Ze zijn de main beneficiaries van de vaarroute als fabriek van de wereld. In die context zou dus Taiwan invallen totaal idioot zijn. Want dat druist compleet in tegen hun economische belangen. En een breuk van de rest van hun beleid.

Goed, ik heb geen glazen bol en misschien heeft Holslag gelijk. Maar ik zie het alvast niet.

En als laatste: Ik ben er al lang niet meer geweest, dus ik heb geen recente gesprekken meer gehad met Chinezen. Maar zoals eerder gezegd, 800 miljoen mensen uit armoede helpen heeft de Partij over de jaren heen veel krediet gegeven. En ze hebben nooit de Verlichting meegemaakt. Dusja, onze Westerse waarden zijn exotische begrippen voor vele mensen daar.

En dan nog: in het economische perspectief, ze gaan niet riskeren hun eigen vaarroutes te blokkeren hé. Ze zijn de main beneficiaries van de vaarroute als fabriek van de wereld. In die context zou dus Taiwan invallen totaal idioot zijn. Want dat druist compleet in tegen hun economische belangen. En een breuk van de rest van hun beleid.
Rusland heeft toch ook alles geriskeerd met de oorlog? Hun grootste gasafnemers zijn ze kwijt. Ondertussen is dat gat weer opgevuld.

Gas was nog relatief snel te vinden in andere landen, wat china doet kunnen zo snel niet vervangen. We hebben zowat alles van maakindustrie uitbesteed aan hen. 95 van de rare en ultra rare metals komen van daar.

Een mijn openen duurt makkelijk 10 jaar. Fabrieken vergunnen en bouwen duurt ook al snel 10 jaar. Groot verschil met gasterminals die we hebben. Of je die nu opvult via schepen of leidingen, weinig verschil. Voor veel landen was deze gascrisis al onoverkomelijk. Wat gaat dat geven met china?

Oorlog of niet, de cargoschepen zal het westen wel lustig doorlaten.

Geniepig invoegen lol.

Holslag heeft in 2015 een boek uitgebracht genaamd "China's coming war with Asia".
Dat is nu al meer als 9 jaar dat die hierover aan het doemspreken is. Laatste keer dat hij vollenbak in het nieuws ermee kwam was in feb 2022 toen Rusland Oekraïne binnenviel.

Feit is dat er nog geen enkel schot is gelost.

Het is niet meer als logisch dat je als economische grootmacht ook je economische belangen gaat verdedigen. Dat heeft ieder rijk in de geschiedenis van de mensheid gedaan. Dus niet meer dan normaal dat wanneer je economisch groeit je ook je militaire capaciteiten verhoogd.

Daar komen we dan inderdaad overeen. China beschouwt Taiwan dan wel als een Chinese provincie, zoals hierboven al eerder aangegeven zal de reactie van het Westen gigantisch zijn als ze met geweld Taiwan zouden binnenvallen. MAD. Oorlog is een last resort.

Als mijn ma kloten had, was't mijn pa. Taiwan is een eiland met grillig reliëf. En zoals eerder hier ook al gepost: die economische groei zal niet snel meer terugkomen hoor. Reden: de vergrijzing. En dat geldt automatisch voor de manschappen in het leger ook.

Onder Xi is het allemaal veel minder redelijk dan vroeger. Maar dat wij hier een gekleurd beeld binnenkrijgen van China, dat staat als een paal boven water. Dat is echt geen leugen.

Wat ik persoonlijk wel nog zie gebeuren is dat Taiwan zich 'vrijwillig' gaat aansluiten bij China, zonder bloedvergieten. Onder zware militaire druk (China) en onder zware geopolitieke druk (het Westen dat uiteindelijk geen oorlog wilt).

Sorry dat ik het moet zeggen maar ik vind je toch wel behoorlijk naïef in deze.

Neen, er is nog geen schot gelost.
  1. China is dan ook niet de stormram die onbezonnen in het rond zal schieten. China is eerder de opportunistische achterbakse vos die eerst onze economie in elkaar doet storten door dumpingpraktijken, die eerst het Westen onrechtstreeks zal doen meeslepen in uitzichtloze oorlogen zoals in Oekraïne, die het Westen zal doen verzwakken door allianties te creëren met de donkerste regimes die je maar kunt vinden op deze planeet, Afrika via wurgcontracten de facto koloniseert, ... om steeds meer macht te verwerven. Dan pas gaan ze schieten.
  2. "Nog geen schot gelost" is ook maar relatief natuurlijk. Door Rusland actief te steunen en te bevoorraden (volgens een laatste rapport van de Britse veiligheidsdiensten nu zelfs ook met lethal wapentuig) in hun imperialistische agressie tegen Oekraïne, voert China wel degelijk al oorlog tegen Europese democratieën. As we speak. Doelstelling? Ons proberen verzwakken en uitputten op militaire manier, terwijl ze de poten van onder onze economie zagen door dumpingpraktijken.
Dat mensen 20-30 jaar geleden nog naïef waren t.o.v. China, dat kan ik nog begrijpen. Toen waren we nog in de waan dat China misschien, in navolging van de VS, enige verantwoordelijkheid aan de dag zou leggen op het wereldtoneel naarmate ze machtiger zouden worden. Maar hoe je vandaag nog steeds niet kan inzien dat China onze vrije democratieën en de internationale rechtsorde kapot wil maken, dat is echt onvergeeflijk. Ze geven geen fuck om democratie en om mensenrechten.

Jonathan Holslag heeft dus overschot van gelijk met zijn scepsis t.o.v. China.

Die internationale rechtsorde waar je over spreekt is aan het verschuiven. Niets gaat nog zijn hoe het ooit was en we hebben geen idee hoe de wereld er over een aantal jaar gaat uit zien. De twee voorgaande decennia waren zeker niet zonder problemen, maar die waren toch veel stabieler vergeleken met wat er vandaag op ons afkomt. Ik mag maar hopen dat Europa eindelijk haar stem weer gaat vinden, want anders gaan we een speelbal en Bokrijk blijven van een assertieve grootmacht. Zij het Uncle Sam, zij het de Chinezen, zij het de Russen of wie dan ook.

Zie eens hoe flink ik het bothsides-argument heb ontweken?

ik voorspel een tit for tat op Duitse en Franse wagens in China.
Of op onderdelen.
Denk dat het de topman van VW was die daar voor waarschuwde. Da's natuurlijk een beetje "eigen schuld, dikke bult" imo. We outsourcen alles naar daar en dat zorgt voor een enorme kwetsbaarheid.

Ik weet niet of dit z'n eigen topic verdient maar onderzoek van Reuters wijst uit dat de Verenigde Staten een geheime operatie hadden lopen tegen China om tijdens de COVID-19 pandemie anti-vaccinatie misinformatie te promoten bij de Aziatische bevolking.

Pentagon ran secret anti-vax campaign to undermine China during pandemic​

The U.S. military’s anti-vax effort began in the spring of 2020 and expanded beyond Southeast Asia before it was terminated in mid-2021, Reuters determined. Tailoring the propaganda campaign to local audiences across Central Asia and the Middle East, the Pentagon used a combination of fake social media accounts on multiple platforms to spread fear of China’s vaccines among Muslims at a time when the virus was killing tens of thousands of people each day. A key part of the strategy: amplify the disputed contention that, because vaccines sometimes contain pork gelatin, China’s shots could be considered forbidden under Islamic law. The military program started under former President Donald Trump and continued months into Joe Biden’s presidency, Reuters found – even after alarmed social media executives warned the new administration that the Pentagon had been trafficking in COVID misinformation. The Biden White House issued an edict in spring 2021 banning the anti-vax effort, which also disparaged vaccines produced by other rivals, and the Pentagon initiated an internal review, Reuters found.
Nevertheless, the Pentagon’s clandestine propaganda efforts are set to continue. In an unclassified strategy document last year, top Pentagon generals wrote that the U.S. military could undermine adversaries such as China and Russia using “disinformation spread across social media, false narratives disguised as news, and similar subversive activities [to] weaken societal trust by undermining the foundations of government.”

And in February, the contractor that worked on the anti-vax campaign – General Dynamics IT – won a $493 million contract. Its mission: to continue providing clandestine influence services for the military.

Een van de zwaarst getroffen landen door COVID-19, de Filippijnen, werden specifiek getarget door de Amerikaanse overheid.

When he addressed the vaccination issue, the Philippines had among the worst inoculation rates in Southeast Asia. Only 2.1 million of its 114 million citizens were fully vaccinated – far short of the government’s target of 70 million. By the time Duterte spoke, COVID cases exceeded 1.3 million, and almost 24,000 Filipinos had died from the virus. The difficulty in vaccinating the population contributed to the worst death rate in the region.
Some Filipino healthcare professionals and former officials contacted by Reuters were shocked by the U.S. anti-vax effort, which they say exploited an already vulnerable citizenry. Public concerns about a Dengue fever vaccine, rolled out in the Philippines in 2016, had led to broad skepticism toward inoculations overall, said Lulu Bravo, executive director of the Philippine Foundation for Vaccination. The Pentagon campaign preyed on those fears.

“Why did you do it when people were dying? We were desperate,” said Dr. Nina Castillo-Carandang, a former adviser to the World Health Organization and Philippines government during the pandemic. “We don’t have our own vaccine capacity,” she noted, and the U.S. propaganda effort “contributed even more salt into the wound.”

The campaign also reinforced what one former health secretary called a longstanding suspicion of China, most recently because of aggressive behavior by Beijing in disputed areas of the South China Sea. Filipinos were unwilling to trust China’s Sinovac, which first became available in the country in March 2021, said Esperanza Cabral, who served as health secretary under President Gloria Macapagal Arroyo. Cabral said she had been unaware of the U.S. military’s secret operation.

“The relationship is hanging from a thread,” another former senior U.S. diplomat recounted. “Is this the moment you want to do a psyop in the Philippines? Is it worth the risk?”

“We’re stooping lower than the Chinese and we should not be doing that,” said a former senior State Department official for the region who fought against the military operation.

You don't say. 🤦‍♂️

De fallout hiervan zou wel eens serieuze gevolgen kunnen hebben. Ten eerste verliezen we hier nog maar eens een groot stuk moral highground, waar we sowieso al niet veel meer van over hebben, en ten tweede kan dit zodanig backfiren dat het de al het harde werk om relaties met het global south te verbeteren teniet doet. Het zal mensen nog cynischer maken, het post truth narratief nog meer kracht geven en het speelt in de hand van both sides are just as bad. Hell, met een terugkerende Trump kunnen ze nog gelijk krijgen ook.

Vorige week met een bijzitter gesproken op de verkiezingen, hij was vrijwilliger. Ik wenste hem proficiat en vroeg hem naar zijn motivatie. Hij vertelde me dat hij een tijd in China gewoond heeft.
Dat was het...

Point taken.

Ik weet niet of dit z'n eigen topic verdient maar onderzoek van Reuters wijst uit dat de Verenigde Staten een geheime operatie hadden lopen tegen China om tijdens de COVID-19 pandemie anti-vaccinatie misinformatie te promoten bij de Aziatische bevolking.

Pentagon ran secret anti-vax campaign to undermine China during pandemic​

Een van de zwaarst getroffen landen door COVID-19, de Filippijnen, werden specifiek getarget door de Amerikaanse overheid.
Zaken zoals dit zullen ontkend worden. 20 tot 25 jaar later zal het uitlekken dat dit waar was en dan zal de overheid zeggen "what the fuck will you do about it bitch?"

Hier valt niet echt iets aan te ontkennen, het is allemaal met naam en toenaam gesourced en het pentagon staat in officiele communicatie als respons op dit lek achter deze misinformatie campagne en de bevindingen van de interne audit.

Ligt het nu aan mij of is het bijzonder vreemd dat hier zo weinig ophef rond is? Niets erover op NYT, WaPo, FT, WSJ, vrt of andere vlaamse media?

Hier valt niet echt iets aan te ontkennen, het is allemaal met naam en toenaam gesourced en het pentagon staat in officiele communicatie als respons op dit lek achter deze misinformatie campagne en de bevindingen van de interne audit.

Ligt het nu aan mij of is het bijzonder vreemd dat hier zo weinig ophef rond is? Niets erover op NYT, WaPo, FT, WSJ, vrt of andere vlaamse media?
Ik heb er nochtans voor het eerst iets van gelezen op De Morgen.

Blij dat er hier toch 1 krant over bericht maar blijft het wel bizar vinden dat andere outlets er niet over rapporteren.

Elk jaar lopen 20 grote Chinese marineschepen van stapel, met een tonnage telkens groter dan de hele Franse marine: op de Zuid-Chinese Zee dreigt escalatie

Intussen bouwt China verder aan een fenomenaal arsenaal om een mogelijke escalatie te lijf te gaan.

Naast de standvastige politieke boodschap heeft China de voorbije decennia hard gewerkt aan het toezicht op de betwiste gebieden. Tot in de jaren 90 waren de Chinezen afhankelijk van oude patrouillevliegtuigen en enkele rammelende schepen. Vandaag beschikken ze over de op een na grootste constellatie satellieten ter wereld die met krachtige camera’s, radars en andere sensoren de wateren nabij China permanent in de gaten houden. Samen met wellicht het meest ambitieuze radarprogramma op land, onderzeese sensoren, onbemande en bemande vliegtuigen is er weinig dat nog aan de aandacht van Peking kan ontsnappen.
China deinst er ook niet voor terug om de geografische realiteit naar zijn hand te zetten. Dat doet het door zeer soepel om te gaan met de aardrijkskundige elementen die volgens het internationaal recht toelaten om aanspraak te maken op een stuk zee en die aardrijkskundige elementen desnoods te veranderen. In de Zuid-Chinese Zee voerde het tonnen materiaal aan om eigen eilanden op te hogen, in de Straat van Taiwan haalt het tonnen materiaal weg rondom eilandjes in het bezit van Taiwan, waardoor die eilanden het risico lopen om langzaamaan te zinken.

De belangrijkste troef tot nu toe bestaat uit honderden burgerschepen die militaire rollen vervullen. Dit heeft betrekking op de zogenoemde maritieme militie. Die telt duizenden schepen. Doorgaans gaat het om vissersschepen die een oogje in het zeil houden in betwiste wateren en samen optrekken tegen schepen van pakweg de Filipijnen. Dat valt overigens letterlijk te nemen. Vaak zetten een handvol tot een tiental schepen zich in een dichte formatie waardoor ze een kordon van enkele duizenden tonnen plaatstaal vormen: een muur waar geen doorkomen aan is. De militie wordt gesteund en aangestuurd door de overheid.
Na deze muur van vissersschepen volgt de nog veel formidabeler muur van de witte rompen van de Chinese kustwacht. De Chinese kustwacht heeft de grootste zeewaardige vloot ter wereld. Zij bestaat uit 225 grote schepen en is uitgedrukt in tonnage groter dan de kustwachtcapaciteit van alle andere Aziatische landen samen. Sommige kustwachtschepen zijn omgebouwde marineschepen en uitgerust met kanonnen. Maar minstens even geducht zijn de waterkanonnen. De grootste kustwachtschepen zijn met 10.000 ton dubbel zo groot als het grootste Belgische marineschip. Hun waterkanonnen zijn zo krachtig dat ze door glas stralen, de motoren van een schip kunnen uitschakelen door in de schoorsteen te blazen en antennes kunnen beschadigen. De Chinese kustwacht is als oproerpolitie op zee.

De vrees bestaat dat de kustwacht een bepalende rol zal spelen indien Peking ooit overgaat tot een blokkade of een quarantaine van Taiwan. China zou met een blokkade Taiwan economisch droogleggen. Het zou eerst belangrijke havens en aanvoerroutes blokkeren met de maritieme militie. Indien Taipei dan bijvoorbeeld zou reageren met de kustwacht, dan zou Peking de veel grotere kustwacht activeren. Op dat moment zouden Taiwan en de rest van de wereld moeten bepalen of zij militair tussenbeide zouden komen. Het grijzezoneconflict wordt dan een echte oorlog. De militie en de kustwacht bieden met andere woorden escalatieopties in een grijze zone.

Veel zal afhangen van de mate waarin de VS veiligheidsgaranties kan bieden aan Taiwan. Wat China betreft is Taiwan en bij uitbreiding de Zuid-Chinese zee een binnenlandse aangelegenheid.

Die eilanden die ze aangelegd hebben zijn jammer genoeg best indrukwekkend. Allemaal met ISR installaties, velen ervan ook met airstrips en mogelijkheid om schepen te herbevooraden.
GettyImages-1436864699-scaled.jpg

GettyImages-1436865610-1-scaled.jpg

GettyImages-1436865783-scaled.jpg

GettyImages-1436864631-scaled.jpg

GettyImages-1436864687-scaled.jpg

Die zijn serieus aan het turtlen geslagen waardoor het voor het westen een enorm taaie klus zou worden om taiwan van een levenslijn te voorzien.

Ze bedreigen nu ook alsmaar vaker de filipijnen maar vandaag hebben ze ook hun agressie tov Taiwan nog maar eens een wat verder op de spits gedreven;

Nu Noord Korea ook dat security pact heeft met Rusland waardoor zij er ook ingezogen zouden worden en India in QUAD zit je praktisch automatisch met een 3e wereldoorlog als 1 van de vele betrokken partijen in de regio daar een net iets te gekke inschattingsfout maakt.

Terug
Bovenaan