Het wielernajaar 2022

Persoonlijk zou ik Vingegaard nu niet als grote favoriet voor Lombardije opschrijven eerlijk gezegd.
Dus Jonas Vingegaard wint Lombardije, bij deze genoteerd.

noted-note.gif
 
We gaan nu toch niet discussiëren over het feit dat Pogacar niet 100% was? Een Pogacar in absolute topvorm rijdt iedereen op een hoopje.

Twee duidelijke voorbeelden: Planche & Peyragudes. Hij wint wel, maar heeft enorm veel moeite om Vingegaard af te houden terwijl dat normaal één van Pogacar zijn sterke punten is en van Vingegaard niet. Normaal zou dat verschil veel duidelijker moeten zijn. Ook gewoon het feit dat hij nergens Vingegaard heeft kunnen lossen bergop.
Ik zeg toch nergens dat hij niet de sterkste was?
Ik zeg dat hij vooral gewonnen heeft door een zeer constant niveau te halen en dat hij geluk had dat een Pogacar niet 100% was en niet zijn super grote explosiviteit heeft kunnen laten zien. Want het is niet dat Vingegaard niet snel een berg kan oprijden, het zijn die prikken en tempowisselingen waar hij minder in is.

En hoe kan je weten dat Pogacar niet top was? Misschien omdat hij dat zelf gewoon gezegd heeft dat hij niet zijn normaal niveau haalde. En iedereen zag dat ook gewoon.
Zonder afbreuk te doen aan wat Vingegaard daar deed natuurlijk.
Ik begrijp niet waar jullie vandaan halen dat Pogacar zogezegd geen 100% was... en om dan nog te claimen dat je daar zelfs niet over moet discussieren dat is al helemaal van de pot gerukt. Ik heb letterlijk geen enkele goeie indicatie gezien dat Pogacar niet 100% zou geweest zijn.

@MrKend54l spreekt over een gebrek aan explosiviteit: die sprint in Longwy was anders toch wel impressionant imo... voor de rest was dat een instant-verkoudheid bij die aanzet.

We moeten trouwens ook niet doen alsof Vingegaard een strijkijzer is en niet weg kan met die meer punchy dingen. Je moet alles gewoon in perspectief plaatsen, als je <insert quasi elke andere renner> vergelijkt met Jackobsen zijn het allemaal pannenkoeken in een vlakke sprint.
:unsure:

Oké dan.

Pogacar die meer dan drie minuten verliest op de Granon en zelfs zevende(?) eindigt achter een paar andere GC-renners? Dat was een Pogacar in topvorm? Soit, als je niet inziet dat deze Pogacar niet in absolute topvorm was dan kunnen we beter stoppen met discussiëren.
Pogacar die meer dan 3 minuten verliest op de Granon en zelfs geen top 3 rijdt daar heeft niks te maken met algemeen vormpijl. Iedereen kan al eens een slechte dag hebben, zelfs in een periode van piekvorm. Maar dat is waarschijnlijk zelfs niet eens wat daar gebeurd is. In die etappe heeft Jumbo (en deels ook hijzelf) Pogacar volledig de nek afgereden. Er is eigenlijk geen enkel ander moment in de Tour geweest waar Pogacar niet afgetekend de 2de beste man in koers was. Als je Vingegaard weg denkt wint Pogacar deze Tour op dezelfde manier als die van vorig jaar.

Was hij top of niet? Ik ga mij er niet over uitspreken maar zomaar zeggen dat Pogacar sowieso geen 100% was... dat vind ik toch maar een beetje flauw. Ik heb wel het gevoel dat Pogacar nog marge heeft naar volgend jaar toe. Hij is nu ook uitgedaagd, hij gaat dus sowieso getriggered zijn om het naar volgend jaar toe nog (of terug) serieuzer aan te pakken.
 
Laatst bewerkt:
Kan je een link posten met het interview waar hij zegt dat hij niet zijn normaal niveau haalde?

Hier herhaalt hij wat hij eerder ook al zei.
Dat zijn geen uitvluchten die hij zoekt, maar iets wat je op dat moment ook gewoon zag.
Ik begrijp niet waar jullie vandaan halen dat Pogacar zogezegd geen 100% was... en om dan nog te claimen dat je daar zelfs niet over moet discussieren dat is al helemaal van de pot gerukt. Ik heb letterlijk geen enkele goeie indicatie gezien dat Pogacar niet 100% zou geweest zijn.

@MrKend54l spreekt over een gebrek aan explosiviteit: die sprint in Longwy was anders toch wel impressionant imo... voor de rest was dat een instant-verkoudheid bij die aanzet.

We moeten trouwens ook niet doen alsof Vingegaard een strijkijzer is en niet weg kan met die meer punchy dingen. Je moet alles gewoon in perspectief plaatsen, als je <insert quasi elke andere renner> vergelijkt met Jackobsen zijn het allemaal pannenkoeken in een vlakke sprint.

Pogacar die meer dan 3 minuten verliest op de Granon en zelfs geen top 3 rijdt daar heeft niks te maken met algemeen vormpijl. Iedereen kan al eens een slechte dag hebben, zelfs in een periode van piekvorm. Maar dat is waarschijnlijk zelfs niet eens wat daar gebeurd is. In die etappe heeft Jumbo (en deels ook hijzelf) Pogacar volledig de nek afgereden. Er is eigenlijk geen enkel ander moment in de Tour geweest waar Pogacar niet afgetekend de 2de beste man in koers was. Als je Vingegaard weg denkt wint Pogacar deze Tour op dezelfde manier als die van vorig jaar.

Was hij top of niet? Ik ga mij er niet over uitspreken maar zomaar zeggen dat Pogacar sowieso geen 100% was... dat vind ik toch maar een beetje flauw. Ik heb wel het gevoel dat Pogacar nog marge heeft naar volgend jaar toe. Hij is nu ook uitgedaagd, hij gaat dus sowieso getriggered zijn om het naar volgend jaar toe nog (of terug) serieuzer aan te pakken.

We moeten ook wel eerlijk zijn dat Longwy rit 6 was. Dat is het begin van de tour en de derde dag dat hij effectief heeft moeten rijden.
De tijdrit, Wallers en deze rit en de rest was gewoon meerijden en zien dat je veilig aan de streep komt. Maar uiteraard was hij daar zeer goed, een beeld van een Pogacar die je gewoon bent.
Maar laat ons ook eerlijk zijn dat hij toch ook gewoon mindere dagen had, de Granon is het beste voorbeeld. Hoe hij daar een off-day had was echt wel niet normaal, zeker zijn eigen schuld hoor daar niet van.
En hoe hij in de overige ritten toch niet die maximale explosiviteit meer had was toch iets dat opviel. Hij won op Peyragudes maar wel met Vingegaard gewoon in zijn wiel, en hoe hij eigenlijk ook niet echt zware versnellingen plaatste dat viel op.
Hij was zeker niet slecht, hij was zelfs goed. Maar hij was volgens mij ook niet 100% gedurende de hele tour.
Maar uiteraard hebben we een geweldige Jumbo en een nog veel geweldigere Vingegaard gezien. Je zal mij niet horen zeggen dat hij het niet verdiend heeft, maar het tikkeltje dat Pogacar miste heeft ook niet in zijn nadeel gespeeld natuurlijk. En toont ook aan dat intrinsiek en in de breedte je misschien iets minder bent, het in een grote ronde vooral over constant een hoog niveau halen gaat. De prijzen worden pas uitgedeeld in Parijs, Milaan of in een random grote stad in italië. En als het over constant heel goed zijn gaat dan was Vingegaard heer en meester.

Maar bon dat was de tour, nu gaat het over Lombardije natuurlijk. En dat is een heel andere koers, dat is één dag en erop of eronder en iedereen fris aan de start. En ik schrijf Vingegaard daar niet voor af, maar als we op zijn track record afgaan dan kan je hem in mijn ogen ook niet als topfavoriet noemen.
 

Hier herhaalt hij wat hij eerder ook al zei.
Dat zijn geen uitvluchten die hij zoekt, maar iets wat je op dat moment ook gewoon zag.
Jij zegt dat hij in de tour niet in topvorm was maar je komt af met een artikel waar hij uitlegt waarom hij 1 mindere dag had door omstandigheden die niks met zijn vorm te maken had.
 
  • Leuk
Waarderingen: ugar
Mja, als je niet inziet dat Pogacar minder was dan de twee voorgaande jaren dan kunnen we beter stoppen met discussiëren lijkt me. En het is niet omdat hij van de Tour een hoofddoel heeft gemaakt, dat je dan automatisch in topvorm bent.
 
Mja, als je niet inziet dat Pogacar minder was dan de twee voorgaande jaren dan kunnen we beter stoppen met discussiëren lijkt me. En het is niet omdat hij van de Tour een hoofddoel heeft gemaakt, dat je dan automatisch in topvorm bent.
Hoe kan je nu weten dat hij minder was dan voorbije jaren? Omdat hij niet eerste was? Het is onmogelijk om te bewijzen.
 
Mja, als je niet inziet dat Pogacar minder was dan de twee voorgaande jaren dan kunnen we beter stoppen met discussiëren lijkt me. En het is niet omdat hij van de Tour een hoofddoel heeft gemaakt, dat je dan automatisch in topvorm bent.
In 2020 stond hij voor de voorlaatste rit een halve minuut voor de derde, Miguel Angel Lopez.

In 2022 stond hij voor de voorlaatste rit bijna 5 minuten voor de derde, Geraint Thomas, een ex-winnaar.

Ik denk dat we inderdaad beter stoppen met discussiëren. :unsure:
 
Pogi was gewoon even goed als die vorige 2 jaar, maar Pogi presteert sowieso wel iets beter in minder goed (minder warm weer).
Maar vingegaard won sowieso altijd deze tour.

De enigste manier dat ik vingegaardachteraf deze tour nog had kunnen verliezen is geen wout van aert in zijn ploeg in die Roubaix rit.
"WVA voor gouden zweetdruppel"

Add-a-heading23.png
 
  • Leuk
Waarderingen: ugar
Binche toch een leuk deelnemers veld lijkt me. Momenteel de vice-WK die aanvalt en de WK die achtervolgt :eek:. Ook een pak WT teams hier aanwezig voor wat toch maar een 1.1 wedstrijd te zijn.
 
Pogacar nog een zege erbij. Dacht even dat Valverde nog eens een mooie zege zou pakken maar viel wat stil op het einde.
 
Had mooi geweest had Valverde nog kunnen afsluiten met een overwinning :headshake:

edit:
VDP staat ook op de startlijst WK Gravelen, Greg zal ook wel met een slecht humeur opgestaan zijn toen ie dat las :oi22:
edit2: Rebellin rijdt ook mee kan nog cool worden :cool:

MECHANICAL ASSISTANCE

Mechanical assistance is not provided. Riders are advised to bring their own spare tire or tubular to the race.

There will be mechanics in the feed zones. It’s possible to change wheels in the feedzones/pit. There will also be intermediate zones where assistants can give food/drinks and give mechanical help.

It’s allowed to have mechanical help during the event and change wheels, but a bike change is not allowed. The rider must finish with the frame he used at the start.

Beetje brak wel dees; genre als er daar bepaalde federaties met hopen volk zijn, dan zijn die echt zwaar in het voordeel bij mechanische pech ten opzichte van de lone wolf. Toch niks cooler dan een pro die ook gelijk alleman een tubeke uit zijnen achterzak moet halen en nieuwe steken. Op dees manier neemt de UCI weer de charme weg :\
 
Laatst bewerkt:
Had mooi geweest had Valverde nog kunnen afsluiten met een overwinning :headshake:

edit:
VDP staat ook op de startlijst WK Gravelen, Greg zal ook wel met een slecht humeur opgestaan zijn toen ie dat las :oi22:
edit2: Rebellin rijdt ook mee kan nog cool worden :cool:



Beetje brak wel dees; genre als er daar bepaalde federaties met hopen volk zijn, dan zijn die echt zwaar in het voordeel bij mechanische pech ten opzichte van de lone wolf. Toch niks cooler dan een pro die ook gelijk alleman een tubeke uit zijnen achterzak moet halen en nieuwe steken. Op dees manier neemt de UCI weer de charme weg :\
Enkel in bepaalde zones, is zoals in MTB ook (of veldrijden)
 
Terug
Bovenaan