Weegschalen zijn geijkt, of dat mag ik toch hopen. In theorie zit daar dus quasi geen foutenmarge op. Dat verhaaltje dat de ronde doet van "2 verschillende wegingen" lijkt mij ook gewoon fake news. Als dat écht zo zou zijn dan had SDworx al láááng klacht ingediend toch?
De te lichte fiets van Lorena Wiebes blijft de gemoederen in de Giro d'Italia Women beroeren. Marijn de Vries, onze analiste en podcasthost van Vlammen, stelt zich vragen: "Dit is een persoonlijk drama voor Wiebes, hoe zeker weten ze nu dat het echt 20 gram te licht is?"
sporza.be
"...een persoonlijk drama dat ze eerst zelf goed moet verwerken." Aub zeg, ze doen zo precies of Wiebes wint 1 koers elke 3 jaar en dit was een once in a lifetime moment voor haar. Wiebes wint al járen aan een stuk quasi elke massasprint die ze rijdt, dit is over een paar dagen gewoon vergeten.
Zoek gewoon die grens niet zo nadrukkelijk op voor zoiets insignificant als een paar gram voor iemand die zich vooral op vlakke moet onderscheiden. Zet Wiebes op een fiets van 6.9kg en ze wint geen koers minder. En het was 20g... wat moet Contador wel niet zeggen? Die hebben ze Tour & Giro eindwinst door de neus geboord voor cero cero cero cinqo.
Je kan je ergens wel de vraag stellen of die 6.8kg UCI lmiet nog van deze tijd is, er zijn ondertussen zoveel stappen gezet dat ze perfect veilige fietsen kunnen afleveren die veel lichter zijn, zeker bij vrouwen die dan ook nog vaak met mini kaders rijden. Tegelijk moet je jezelf wel de vraag stellen of je dat wel wil... voor mij hoeft het geen F1 verhaal te worden, het mogen toch vooral de benen blijven die spreken. En zelfs als ze die limiet naar 6kg brengen oid dan gaan teams hun fietsen gewoon 800g lichter maken en zoeken ze daar ook weer de grens op...