Het vrouwenpeloton

Is dit al eerder voorgekomen?
Misschien hadden ze wzt meer lucht in de banden moeten pompen 😇

Belachelijk! Op 20gr na blijkbaar en al meerdere keren met dezelfde setup gereden.

Twintig gram en diskwalificatie gaat er misschien wel wat over. Ik begrijp dat er ergens een grens moet zijn maar hier gaat toch echt geen voordeel uit gehaald zijn. Benieuwd of het nog een staartje krijgt.

Ik ging er trouwens van uit dat dezer dagen aero boven gewicht stond? Al zeker bij sprinters.

Snap de commotie niet echt tbh. Regels zijn regels.

Ploegen zoeken uiteraard de grens op, niks mis mee, maar kom dan niet zeuren als uw fiets niet voldoet aan de normen.

Ploegen zoeken uiteraard de grens op, niks mis mee, maar kom dan niet zeuren als uw fiets niet voldoet aan de normen.
Inderdaad, en de uitleg van het is 'maar 20 gram' - er moet ergens een grens getrokken worden.

Ze hadden haar natuurlijk ook gewoon kunnen schrappen uit de uitslag van de eerste rit. Uit koers zetten vind ik wel straf.

Als het effectief dezelfde fiets is, die er de vorige keren is doorgeraakt en goedgekeurd , mag er wel commotie zijn natuurlijk.

Weegschalen kunnen ook fouten maken 😉

Als het effectief dezelfde fiets is, die er de vorige keren is doorgeraakt en goedgekeurd , mag er wel commotie zijn natuurlijk.
Ongeveer 70% van je sealant is vloeibare massa en zal bij uitdroging dus verdwijnen. Als je spreekt over 80gr sealant voor beide banden heb je dus niet superveel uitdroging nodig om 20gr te verliezen. Of gewoon minder sealant in gedaan omdat het een kort en proper parcours was...

Regels zijn regels daar ben ik het absoluut mee eens maar de straf moet dan wel proportioneel zijn. Zeker omdat het om een klein verschil gaat er waarschijnlijk geen sprake is van kwaad op zet, is dit toch echt een zware straf.

Reusser werd Europees Kampioen met te hoge sokken en zonder rugnummer, dan zou je net zo arbitrair kunnen zijn en ze uitsluiten.

Weegschalen kunnen ook fouten maken 😉
Weegschalen zijn geijkt, of dat mag ik toch hopen. In theorie zit daar dus quasi geen foutenmarge op. Dat verhaaltje dat de ronde doet van "2 verschillende wegingen" lijkt mij ook gewoon fake news. Als dat écht zo zou zijn dan had SDworx al láááng klacht ingediend toch?

"...een persoonlijk drama dat ze eerst zelf goed moet verwerken." Aub zeg, ze doen zo precies of Wiebes wint 1 koers elke 3 jaar en dit was een once in a lifetime moment voor haar. Wiebes wint al járen aan een stuk quasi elke massasprint die ze rijdt, dit is over een paar dagen gewoon vergeten.

Zoek gewoon die grens niet zo nadrukkelijk op voor zoiets insignificant als een paar gram voor iemand die zich vooral op vlakke moet onderscheiden. Zet Wiebes op een fiets van 6.9kg en ze wint geen koers minder. En het was 20g... wat moet Contador wel niet zeggen? Die hebben ze Tour & Giro eindwinst door de neus geboord voor cero cero cero cinqo. :tongue:

Je kan je ergens wel de vraag stellen of die 6.8kg UCI lmiet nog van deze tijd is, er zijn ondertussen zoveel stappen gezet dat ze perfect veilige fietsen kunnen afleveren die veel lichter zijn, zeker bij vrouwen die dan ook nog vaak met mini kaders rijden. Tegelijk moet je jezelf wel de vraag stellen of je dat wel wil... voor mij hoeft het geen F1 verhaal te worden, het mogen toch vooral de benen blijven die spreken. En zelfs als ze die limiet naar 6kg brengen oid dan gaan teams hun fietsen gewoon 800g lichter maken en zoeken ze daar ook weer de grens op...

Regels zijn regels daar ben ik het absoluut mee eens maar de straf moet dan wel proportioneel zijn. Zeker omdat het om een klein verschil gaat er waarschijnlijk geen sprake is van kwaad op zet, is dit toch echt een zware straf.

Reusser werd Europees Kampioen met te hoge sokken en zonder rugnummer, dan zou je net zo arbitrair kunnen zijn en ze uitsluiten.
Ik zou persoonlijk als jury de altijd sympathieke Marlen nooit durven uitsluiten. Zo een schatje ;).

Weegschalen zijn geijkt, of dat mag ik toch hopen. In theorie zit daar dus quasi geen foutenmarge op. Dat verhaaltje dat de ronde doet van "2 verschillende wegingen" lijkt mij ook gewoon fake news. Als dat écht zo zou zijn dan had SDworx al láááng klacht ingediend toch?

"...een persoonlijk drama dat ze eerst zelf goed moet verwerken." Aub zeg, ze doen zo precies of Wiebes wint 1 koers elke 3 jaar en dit was een once in a lifetime moment voor haar. Wiebes wint al járen aan een stuk quasi elke massasprint die ze rijdt, dit is over een paar dagen gewoon vergeten.

Zoek gewoon die grens niet zo nadrukkelijk op voor zoiets insignificant als een paar gram voor iemand die zich vooral op vlakke moet onderscheiden. Zet Wiebes op een fiets van 6.9kg en ze wint geen koers minder. En het was 20g... wat moet Contador wel niet zeggen? Die hebben ze Tour & Giro eindwinst door de neus geboord voor cero cero cero cinqo. :tongue:

Je kan je ergens wel de vraag stellen of die 6.8kg UCI lmiet nog van deze tijd is, er zijn ondertussen zoveel stappen gezet dat ze perfect veilige fietsen kunnen afleveren die veel lichter zijn, zeker bij vrouwen die dan ook nog vaak met mini kaders rijden. Tegelijk moet je jezelf wel de vraag stellen of je dat wel wil... voor mij hoeft het geen F1 verhaal te worden, het mogen toch vooral de benen blijven die spreken. En zelfs als ze die limiet naar 6kg brengen oid dan gaan teams hun fietsen gewoon 800g lichter maken en zoeken ze daar ook weer de grens op...

Ze zeggen dat SD worx klacht heeft ingediend ;)

Maar zelf na ijking, stel dat die UCI-commissaris per ongeluk dat ding laat vallen of ergens tegen gezeten heeft , kan het zijn dat het toestel ontregelt is en opnieuw geijkt zou moeten worden. Daarnaast hebben weegschalen zelf altijd een foutenmarge, blijkbaar deze dat de uci gebruikt van 20 gram, zelf wind en hoe je iets op een weegschaal zet/ hangt kan invloed hebben op het resultaat.

Ze zal er in ieder geval dicht bij gezeten hebben bij de marge en mij maakt het persoonlijk niet echt uit dat Wiebes DSQ is, ik ben gewoon eigenlijk benieuwd wie nu echt in fout is, de weegschaal/UCI of de fiets van Wiebes.

Ja, maar ook enkel als het het UCI goed uitkomt hé
Een gesloten spoorweg negeren .. allemaal geen probleem.
20g te weinig .. oei oei grote paniek en we gaan de winnaar schrappen

Wiebes reed blijkbaar op een 1x setup terwijl ze in het voorjaar op een 2x setup reed, dus de fiets was niet hetzelfde. Maar is een 1x setup niet lichter?

Wiebes reed blijkbaar op een 1x setup terwijl ze in het voorjaar op een 2x setup reed, dus de fiets was niet hetzelfde. Maar is een 1x setup niet lichter?
Uiteraard, een voorderailleur zit rond de 180gr en dan nog één kettingblad minder. (het trapstel zelf is uiteraard ook wel anders)

Wat een amateurisme... En dan nog verkondigen dat ze niet snappen hoe de fiets plots te licht kan zijn 😂

Fietsen worden meestal na de race gewogen in combinatie met de dopingcontrole.
Die fietsen hangen dan ook altijd vol smurrie (vuil, restjes suiker, zweet op handlebars,...)
Dat alles samen zal zeker wel méér dan 20 gram wegen.

Dus in droge optimale conditie zou deze fiets zeker onder de limiet moeten gezeten hebben.

edit: net over die sealant gelezen, misschien heft dit elkaar dan weer op
:)

Misschien zoekt men die grens ook gewoon niet op, maar is het een resultaat van gewoon met materiaal moeten rijden waarmee je gesponsord wordt. Moeten rijden met wat de markt vraagt
En kiezen voor gewoon het beste materiaal dat er verkrijgbaar is.

Een S-works SL8 in maat 52 gaat al niet veel wegen. Een setje rapide CLX 3 zit onder de 1400g, een SRAM red zit onder de 2,5kg.
De markt vraagt naar sneller en lichter materiaal, de SL9 gaat nog lichter zijn.
Misschien moeten we ook gewoon inzien dat die 6,8kg limiet niet meer van deze tijd is. Dan nog los van 20g, je moet ergens de grens leggen maar 20g is nu toch echt wel fors om daar iemand voor uit te sluiten.

Terug
Bovenaan