Anderen hebben er intussen al op gereageerd, maar op zich is er dus geen enorm verschil eenmaal je de kindertijd voorbij was. We spreken over jaren, geen decennia zoals soms gedacht wordt.Mja Tom Waes vertelde gisteren ook dat Pieter De Coninck 50 jaar was "wat eigenlijk wel oud was voor die tijd".
Ik zou toch die cijfers wel eens willen zien. Pak dat je de zuigelingensterfte niet meetelt, dan zit je toch nog met een totaal gebrek aan gezondheidszorg? Men wist nog niet wat 'steriel' was, antibiotica bestonden toen nog lang niet... Dus zeer banale infecties konden leiden tot de dood.
Dat je toevallig weet van een 80-jarige in de 16e eeuw is een anekdote, en waarschijnlijk de uitzondering op de regel?![]()
Uiteraard was ziek worden in die tijd veel sneller een doodsvonnis dan nu, hetzelfde voor verschillende kwetsuren. Maar ook de gebrekkige hygiëne is iets dat op veel plekken en veel periodes een stuk minder slecht was dan de mythes ons doen geloven, waren ook niet alle behandelingen naar onze huidige kennis compleet gatachterlijk, ...
Mensen hadden ook een heel andere levensstijl, eetpatroon, ... Er was meer mobiliteit dan mensen vaak denken, maar uiteraard een stuk minder dan nu. Dat heeft ook allemaal effect op mogelijke ziektes e.d.
En ja, die dame is een anekdote, en mensen die de 90 haalden waren toen uitzonderingen. Maar het is niet dat zij een freak of nature was in die tijd hoor. (Ergens wel een beetje, gezien ze immuun bleek voor de pest, maar soit)
Ook wat mee opletten, mensen leefden toen vaker op het ritme van de natuur. Ik ga absoluut niet beweren dat het makkelijker was, maar het werk stopte voor de meeste mensen wel eenmaal het donker was. Die toortsen die je overal ziet branden in elke historische film en serie, ook weer zo'n mythe.tgoh, ik denk dat die patriciërs wel vrij oud konden worden.
maar als je zo'n ambacht was, die dag in, dag uit, zwaar werk moest doen (dat waren toen geen shiftjes van 8 uur met een uur pauze tussen, vrije weekends, 24 dagen verlof en ziekteverlof): dat zal wel impact gehad hebben gehad op uw levensduur.
En in sommige periodes en plekken denk ik dat de rijke klasse soms meer kans had om vroeger te sterven dan de gewone Jan met de pet. Dat waren niet altijd de gezondste diëten of gewoontes die zij volgden.
het zit bij veel mensen duidelijk zeer diep.
Je bent niet verplicht om ertegen te zijn als iemand anders ervoor is, en je bent niet verplicht om er heel veel negatiefs over te schrijven als je je er eigenlijk wel in kunt vinden. Het voelt allemaal niet erg inhoudelijk daar. Reynebeau staaft zijn kritiek wel met veel inhoud, maar het blijft kritiek op het feit dat het een samenvatting is. Wat moet.