ja, maar zoals ik zei: bij die andere klanken hoor ik het wel. Ik zeg bijv. beneje in plaats van beneden, buiten klinkt ook niet zuiver

; waar wordt woar en ne worm spreek ik meer uit met de eu-klank. Dus bij al die zaken hoor ik het verschil wel als ik er op let. Kan deels zijn doordat ik al >20 jaar in het Gentse woon (en doordat
@Tanuki_ mij soms naäapt

). Bij die korte i hoor ik het echter echt niet. Die klinkt gewoon kort en ik zou niet weten hoe ik kip met een nog kortere i zou moeten uitspreken zonder er kp van te maken.
Dat is net wat dictie is. Daar leer je hoe je het neutraal hoort uit te spreken. Er is je geleerd dat je "waar" hoort uit te spreken met een lange en gesloten A, maar dat in jouw streek dat heel vaak 'woar' wordt (lang en open). Het grote en overduidelijke verschil tussen 'woar' en 'waar' wordt dan ook vast aangeleerd als "juiste" versie en "veelgebruikte" versie, dus je hebt twee versies in je hoofd van hoe het hoort.
Bij het relatief kleine verschil tussen kip en kiep, wordt dat heel veel minder aangeleerd. En als het niet wordt aangeleerd, ben je je er niet van bewust en is het ook geen belangrijk verschil voor je taal. Zeker niet in jouw regio, dus gewoon negeren is makkelijker voor je hersenen.
Klinkers hebben verschillende definiërende factoren, roostertje van wiki gekopieerd:
| Voor | Voor, gerond | Achter | Achter, gerond |
| Hoog | i | y | | u |
| Midden | e ɪ | ø ɶ | | o ɔ |
| Laag | ɛ | | a ɑ | |
bij kiep zit je voor, hoog, niet-gerond
bij kip zit je voor, midden, niet-gerond
Zoals je ziet, heel gelijkaardig. Het verschil zit vooral in dat de tong iets hoger in de mond ligt.
bij woar zit je: midden, achter, gerond
bij waar is het dan weer: laag, achter, niet-gerond
Veel groter verschil dus dan bij kip. Stand van de tong én stand van de lippen is anders. Plus hier heb je een lichte tweeklank. Het verschuift echt van O naar A. Al die grotere verschillen, plus de aandacht die er voor die verschillen is omdat ze belangrijker zijn in de regionale identiteit, maken dat het je gewoon niet opvalt. Niet dat het er niet is