Het schoonste Vlaamse accent/dialect

Welk accent/dialect vind je het mooiste?

• Totaal aantal stemmers
    276
Niet overtuigd. Ik weet dat we bv. de ui meer als oa uitspreken in woorden als buiten en ook de ij-klank verkrachten we (zoals in 'gij' - ik zou zelfs niet weten hoe je die klank die we produceren fonetisch moet schrijven), maar een korte i naar een lange heb ik zelf nooit gemerkt. Mijn ex zei ves tegen vis en als ik daar op wees, heeft die dat ook nooit als weerwoord gebruikt. En tegen kip zeggen we kieke :p
KIEP, GIJ ZEGT KIEP!

Doet mij denken aan deze:
Deze week zijn bij mij twee werkmannen bezig van de kahn'tenn va Kortrek, en dit filmpje is gewoon mijn week.

Toen die de eerste keer hun mond open deden zag ik mijn vrouw (met haar B2 in Nederlands) grote ogen trekken, en daarna toen we alleen waren: "what was he saying, is that Dutch??"

Maar dat is dus het bizarre eraan, dat de gemiddelde Antwerpenaar dat dus niet gelooft of hoort. Echt vreemd. Wellicht omdat een lange i, zoals in kieken, dan ook door jullie veel "langer" wordt uitgesproken dan in de rest van Vlaanderen. Waardoor jullie van jullie zelf denken dat jullie dus kiep kort uitspreken. Vreemd volkske zulle.

En het grappige is, bij veel West-Vlamingen wordt dan bv sex = six.
Haha, aangezien @Tanuki het bevestigt, zal het wel zo zijn :p in onze oren klink dat echt als kip en kieke en klinkt dat dus kort en lang. Zo vreemd dat ik die andere vervormde klanken wel opmerk, maar dat niet.

Haha, aangezien @Tanuki het bevestigt, zal het wel zo zijn :p in onze oren klink dat echt als kip en kieke en klinkt dat dus kort en lang. Zo vreemd dat ik die andere vervormde klanken wel opmerk, maar dat niet.
Op zich is het logisch dat als je opgroeit binnen een "taal" waar geen onderscheid wordt gemaakt tussen klanken je dat niet hoort. In pakweg het Spaans heb je enkel a, e, o, i, oe en kort of lang speelt geen rol. Laat die Nederlands leren en die zien af want die horen initieel geen verschil tussen pakweg rat of raad, en dan spreken we nog niet over au/ou, eu, ei/ij, ui, u/uu, ... Omgekeerd moeten wij moeite doen om het verschil te maken tussen r of rr.

Op zich is het logisch dat als je opgroeit binnen een "taal" waar geen onderscheid wordt gemaakt tussen klanken je dat niet hoort. In pakweg het Spaans heb je enkel a, e, o, i, oe en kort of lang speelt geen rol. Laat die Nederlands leren en die zien af want die horen initieel geen verschil tussen pakweg rat of raad, en dan spreken we nog niet over au/ou, eu, ei/ij, ui, u/uu, ... Omgekeerd moeten wij moeite doen om het verschil te maken tussen r of rr.
ja, maar zoals ik zei: bij die andere klanken hoor ik het wel. Ik zeg bijv. beneje in plaats van beneden, buiten klinkt ook niet zuiver :p; waar wordt woar en ne worm spreek ik meer uit met de eu-klank. Dus bij al die zaken hoor ik het verschil wel als ik er op let. Kan deels zijn doordat ik al >20 jaar in het Gentse woon (en doordat @Tanuki_ mij soms naäapt :p). Bij die korte i hoor ik het echter echt niet. Die klinkt gewoon kort en ik zou niet weten hoe ik kip met een nog kortere i zou moeten uitspreken zonder er kp van te maken.

ja, maar zoals ik zei: bij die andere klanken hoor ik het wel. Ik zeg bijv. beneje in plaats van beneden, buiten klinkt ook niet zuiver :p; waar wordt woar en ne worm spreek ik meer uit met de eu-klank. Dus bij al die zaken hoor ik het verschil wel als ik er op let. Kan deels zijn doordat ik al >20 jaar in het Gentse woon (en doordat @Tanuki_ mij soms naäapt :p). Bij die korte i hoor ik het echter echt niet. Die klinkt gewoon kort en ik zou niet weten hoe ik kip met een nog kortere i zou moeten uitspreken zonder er kp van te maken.
Ach, in West-Vlaanderen maken ze daar kep van.

Ik vind dat eigenlijk geen ergernis, dat dialect. Uiteraard klinkt het soms raar wat ze daar in een ander dorp zeggen kip of vis, maar dat is eerder een verrijking aan de Nederlandse taal vind ik. Ik stoor me meer aan geaffecteerde intonatie. Iemand die overdreven AN praat (tenzij het Martine Tanghe zaliger was) of een Acid die een heel raar irritant taaltje spreekt. Maar ook daar: leef en laat leven. Ik ben me er nu ook bewust van dat sommige homo's ook zeer geaffecteerd praten omdat het deel uitmaakt van hun identiteit, zoals andere mensen hun identiteit uitdragen door bepaalde klederdracht.

Wat ik bedoel is dat je het onderscheid bij die andere klanken wel maakt omdat beide klanken (juiste en dialect) wel bestaan in jouw "moedertaal". Er zal dus wel een woord met "aa" of "o" bestaan waardoor je merkt dat jij woar en weurm in plaats van waar en worm zegt. Ik veronderstel dat de korte i zoals gekend in andere streken dat niet doet.

Dit alles uiteraard met de wetenschappelijke onderbouwing van een "shower thought".

Mijn West-Vlaamse schoonzus (regio Roeselare) spreekt het toch uit als ves hoor.

Het is uiteraard kiek(e)n, en zelfs in tussentaal zal dat geen 'kep' worden maar gewoon 'kip'. Ook 'vis' is een schoolvoorbeeld van een zeldzaam woord dat West-Vlamingen net wél correct uitspreken. Korte klinkers in het algemeen zijn in het West-Vlaams dichter aanleunend bij de standaardtaal dan in andere dialecten. De enige afwijkingen waar ik aan kan denken is dat de 'e' soms wat vettiger kan klinken, en helemaal aan de zee heb je ook wat Ingveoonse kenmerken met de u (dun wordt dinne, stuk wordt stik, rug wordt rik).

Amai, nu op radio 1, een neus-keel-oor kinderarts uit het UZ A'pen... als ik nog één keer "kienderen" hoor word ik zot.

Het is KINDeren, met een doffe korte i, niet kienderen, beste Antwerpenaren, de rest van Vlaanderen dankt u.
Doet me denken aan een ex-partner van mijn moeder die uit Mechelen kwam (en mijn ex, want die was van dezelfde streek). Die zeggen geen ´snoep´ maar ´snoeewp´ en geen ´barbeque´ maar ´barbeqjiew´. Ik kreeg er altijd rillingen van.

Zoals andere W-VL'ngen al gezegd hebben, een KIP wordt hier NIET als KEP uitgesproken, of het moet ergens een zeer lokale uitspraak zijn, maar ik heb het nog nooit gehoord.
Kep bestaat hier enkel in de vorm van keppe, maar dat heeft dan de betekenis van liefje / schatje, als koosnaampje bedoeld, vaak in verkleinwoord keppetje.

Een kip is hier nog altijd een kiekn. En het zijn idd "hekaptboln" (amai, ik heb mijn autocorrect tot de orde moeten roepen, om dit allemaal te tikken 😄)

Zoals andere W-VL'ngen al gezegd hebben, een KIP wordt hier NIET als KEP uitgesproken, of het moet ergens een zeer lokale uitspraak zijn, maar ik heb het nog nooit gehoord.
Kep bestaat hier enkel in de vorm van keppe, maar dat heeft dan de betekenis van liefje / schatje, als koosnaampje bedoeld, vaak in verkleinwoord keppetje.

Een kip is hier nog altijd een kiekn. En het zijn idd "hekaptboln" (amai, ik heb mijn autocorrect tot de orde moeten roepen, om dit allemaal te tikken 😄)
Toch schattig, mensen die hun eigen spraakgesprek niet meer horen. Straks ga je nog zeggen dat Brugge effectief wordt uitgesproken met de dubbel 'gg' door de westvlamingen.

Ik heb als Limburger niet chauvinistisch voor het Kempisch gesteld. Altijd al een voorliefde gehad.

Tesamen met een afkeer van West-Vlaams, veruit het meest onverstaanbare accent in heel Vlaanderen en Nederland samen. Kan daar onmogelijk lange tijd naar luisteren zonder me te ergeren.

Terug
Bovenaan