Zou het ook niet mogelijk zijn om leerkrachten die bepaalde vakken geven extra te verlonen? Ik denk dan aan wiskunde of fysica in de hogere jaren in een STEM-richting, of andere vakken waarvoor ze geen (goed) personeel vinden.
Ik meen mij te herinneren dat dit ooit eens werd geopperd door de regering, maar dat de vakbonden meteen moord en brand schreeuwden en dat het idee stilletjes is afgevoerd.
Over het Franstalig onderwijs - de situatie is, naar wat ik hoor van collega's, echt schrijnend. Hun kinderen krijgen soms al wekenlang geen les en zullen ook geen examens moeten afleggen. Ze studeren wel af dit jaar... dit zijn kinderen die midden in covid in het middelbaar terechtkwamen en nu op een rare manier afzwaaien. Die ouders maken zich allemaal zorgen of hun kinderen wel klaar gaan zijn om voort te studeren.
Tja, ik zou pro zijn om voor bepaalde knelpuntvakken gewoon een hogere loonschaal in te voeren inderdaad, bijvoorbeeld Wiskunde, Frans, bepaalde technische vakken, voor mensen met een
vereist diploma.
Logischerwijs, wanneer de vakbond echter ook bevolkt wordt door leerkrachten die vakken als LO geven, waar men eerder het omgekeerde zou moeten doen om de balans verloning/inspanning gelijker te maken, zal de vakbond dit niet snel, om niet te zeggen nooit ondersteunen.
"Breed gedragen". Niemand wil besparen of hogere inschrijvingsgelden betalen...
Maar het was weer telkens het probleem doorgeven totdat het echt niet meer anders kan. En dan heb je altijd "extremere" maatregelen.
Stel de vraag aan de ouders: Vind je dat leerkrachten meer lesuren moeten geven tegen hetzelfde loon in het hoger secundair onderwijs terwijl die groep leerkrachten het minste lesuren geeft van iedereen en meer geld verdient ten opzichte van die andere leerkrachten?
Dan krijg je een ander antwoord.
Waarom presteert een leerkracht kleuter/lager er dan nog meer uren? Waarom verdient de kleuterleidster meer dan de kinderverzorgster?
Die andere prestatienoemer corrigeert naast het loon natuurlijk ook voor het feit dat een les (mits uitzondering voor bepaalde vakken waar ik de tellers inderdaad stevig opwaarts zou aanpassen, zoals LO of godsdienst) geven in de hogere jaren van het secundair doorgaans ook meer voorbereiding en verbeterwerk vraagt dan lessen in de lagere jaren van het secundair.
Het "perverse" aan de hervorming in Wallonië is natuurlijk dat vooral weer en andermaal de jongere leerkrachten/starters het gelag betalen omdat men met uren gaat schuiven.
Men had evengoed bijvoorbeeld een indexsprong voor de hogere lonen in het (hoger) secundair onderwijs kunnen doen.
Beetje absurd signaal ook dat men uitzendt, als alle leerkrachten 10% meer kunnen werken in de hogere 3 jaren van het secundair onderwijs voor hetzelfde loon, zonder kwaliteitsverlies of zonder impact op de work/life balans... dat is niet realistisch.
Alle begrip voor dat de Franstalige gemeenschap niet anders kon dan te besparen op onderwijs gegeven de budgettaire context en staatstructuur... maar heb toch eens het lef, het te gaan halen bij de generatie(s) met de meeste verworven rechten, en niet steevast bij de jongsten.
Voor de babyboomers die net met pensioen zijn is het natuurlijk net te laat (helaas), toch op dat politieke niveau.