Het onderwijs

Lesgeven is ook enorm herhalend en afstompend, eigenlijk is dat een soort van mentaal bandwerk.
Je moet ook continue zagen tegen die leerlingen, altijd dezelfde problemen en continue toneelspelen.

Klinkt als elke ochtend hier met die 3 smurfen die uit bed moeten, 'nee je gaat geen spiderman kijken', 'doe je 2e schoen aan', 'in de fiets', ...

:hakkuh: 🤡
 
Er is niets mis met een gewoon goed, reeds uitgeschreven lessenpakket correct te onderwijzen.
De huidige leer- en invul-boeken zijn daar inderdaad niet geschikt voor, dat is meestal een verzameling van leerstof met weinig structuur in om de uitgever zijn kas te spijzen.
En wie gaat er in dit scenario bepalen welk pakket in orde is en welk niet? Die uitgevers stellen pedagogen gaan om die leer- en invulboeken op te stellen, dat is academisch wel onderbouwd maar mist voeling met de leerlingen die het uiteindelijk moeten verwerken. Een leerkracht mag en moet voor mij een eigen stempel drukken op de leerstof, of dat moet alleszins de ambitie zijn.

Akkoord dat je in het huidige onderwijs al blij mag zijn als er een geklede baviaan voor de klas staat, maar als je het lerarenberoep gaat reduceren tot "ratel deze government-approved cursus af", ga je nog minder talent lokken, vrees ik.

Ik wil echter gerust toegeven dat mijn kijk op het onderwijs enigszins geromantiseerd is, en bovendien spreek ik als iemand die veel waarde hecht aan vakken die maatschappelijk gezien als compleet onbelangrijk worden beschouwd maar waarvan ik altijd zal blijven verkondigen dat ze mij als mens gewoon beter hebben gemaakt, dankzij die persoonlijke stempel dus van een aantal zeer gepassioneerde leerkrachten. Eerlijk gezegd heb ik persoonlijk veel minder interesse in hoe of door wie een vak als wiskunde wordt onderwezen, al heb ik ook voor dat vak wel wat memorabele maniakken meegemaakt.
 
Laatst bewerkt:
Dus...volgens jou is ook het probleem van in meerdere scholen uren te sprokkelen overroepen en doen leerkrachten zichzelf dat ook aan?


In principe is die standaardisering er volgens het leerplan (minimumdoelen?) toch? Hoe een leerkracht dat denkt in te vullen is aan hem. Ik begrijp het punt hé, je kan heel veel tijd steken in een half % aan winst en dat is het waarschijnlijk niet waard. Maar een standaardcursus is natuurlijk helemaal de andere kant op, en kan volgens mij leiden tot nog meer nivellering. Zoals @Nahrtent aanhaalt brengt ons dat richting die discussie rond invulboeken. Net zoals hem heb ik ook de beste ervaringen gehad bij leerkrachten die in plaats van een vak een soort door god ingegeven missie leken te hebben ( :unsure: ). De beste cursus die ik ooit heb gehad was een gigantische stapel gekopieerde, handgeschreven nota's.

Spijtig dat die "beste cursus" maar beschikbaar is bij één leerkracht. Die andere 199 leerkrachten konden die beste cursus die je ooit gehad hebben, ook geven.


En wie gaat er in dit scenario bepalen welk pakket in orde is en welk niet? Die uitgevers stellen pedagogen gaan om die leer- en invulboeken op te stellen, dat is academisch wel onderbouwd maar mist voeling met de leerlingen die het uiteindelijk moeten verwerken. Een leerkracht mag en moet voor mij een eigen stempel drukken op de leerstof, of dat moet alleszins de ambitie zijn.

Akkoord dat je in het huidige onderwijs al blij mag zijn als er een geklede baviaan voor de klas staat, maar als je het lerarenberoep gaat reduceren tot "ratel deze government-approved cursus af", ga je nog minder talent lokken, vrees ik.

Ik wil echter gerust toegeven dat mijn kijk op het onderwijs enigszins geromantiseerd is, en bovendien spreek ik als iemand die veel waarde hecht aan vakken die maatschappelijk gezien als compleet onbelangrijk worden beschouwd maar waarvan ik altijd zal blijven verkondigen dat ze mij als mens gewoon beter hebben gemaakt, dankzij die persoonlijke stempel dus van een aantal zeer gepassioneerde leerkrachten.

Alsof een volledige cursus schrijven de enige manier is om je eigen stempel te zetten?
Het is gewoon een kwestie van efficiëntie. Je hebt honderden leerkrachten die hetzelfde vak geven aan hetzelfde "niveau" van publiek.

Dat is toch complete inefficiëntie dat er een heel deel van nul beginnen en een hele cursus schrijven. Zou bij sommige zeker 40 tot 80 werkuren kwijt zijn. Het is niet omdat er een gestandaardiseerde cursus is dat je zelf niks kan toevoegen of zelf iets kan bijfantaseren.

Ik vind het gewoon ridicuul dat er zoveel tijd aan besteedt en dan die horen te klagen "ik heb maar 5u geslapen per nacht afgelopen week". Om dan die het jaar derachter te horen "ik heb andere jaren/klassen gekregen dus ik moet een nieuwe cursus maken" En die is weer vertrokken... :p En het jaar daarna: "Het leerplan is aangepast dus ik moet herbeginnen".

Dan kan je niet serieus oppakken als je iemand bent die met budgetten, projecten, deadlines en timesheets geconfronteerd wordt.
 
Dat is toch complete inefficiëntie dat er een heel deel van nul beginnen en een hele cursus schrijven. Zou bij sommige zeker 40 tot 80 werkuren kwijt zijn. Het is niet omdat er een gestandaardiseerde cursus is dat je zelf niks kan toevoegen of zelf iets kan bijfantaseren.

Ik vind het gewoon ridicuul dat er zoveel tijd aan besteedt en dan die horen te klagen "ik heb maar 5u geslapen per nacht afgelopen week". Om dan die het jaar derachter te horen "ik heb andere jaren/klassen gekregen dus ik moet een nieuwe cursus maken" En die is weer vertrokken... :p En het jaar daarna: "Het leerplan is aangepast dus ik moet herbeginnen".

Dan kan je niet serieus oppakken als je iemand bent die met budgetten, projecten, deadlines en timesheets geconfronteerd wordt.
De mensen die elk jaar een eigen cursus schrijven uit passie en eergevoel, niet uit incompetentie of inefficiëntie, zijn niet degenen die je daarover hoort klagen hoor. Verre van. Maar opnieuw, dit gaat met name over vakken die voor interpretatie vatbaar zijn.
 
Lesgeven is ook enorm herhalend en afstompend, eigenlijk is dat een soort van mentaal bandwerk.
Je moet ook continue zagen tegen die leerlingen, altijd dezelfde problemen en continue toneelspelen.
En in de privé zijn er geen herhalende/afstompende jobs? Ik ben elke dag dankbaar dat ik per ongeluk in een job gerold ben waar ik wrs nooit volk onder mij ga hebben buiten waarschijnlijk 1 white collar. Als ik hoor wat voor een kleutertuin aan arbeiders ons Project Managers/Site Supervisors dagelijks moeten tolereren, ze kunnen net zo goed bij in mijn vrouw haar klas gaan staan :sarcastic:

Wat doet de meerderheid van de white collar profielen eigenlijk op een dag? Wat mailtjes sturen, Excellekes invullen, diezelfde wekelijkse meetings waar na 2 maand nog altijd niemand weet wat nu weer exact de reden voor die meeting is. We moeten nu ook niet gaan doen als de gemiddelde werknemer in de privé leeft als een rockster met elke dag een nieuwe spannende uitdagende taak voor zich.

En dan spreek ik nog niet over bijvoorbeeld een sector als de zorg... als je denk dat onderwijs repetitief is, wat moet je daar dan wel niet van zeggen?
 
En wie gaat er in dit scenario bepalen welk pakket in orde is en welk niet? Die uitgevers stellen pedagogen gaan om die leer- en invulboeken op te stellen, dat is academisch wel onderbouwd maar mist voeling met de leerlingen die het uiteindelijk moeten verwerken. Een leerkracht mag en moet voor mij een eigen stempel drukken op de leerstof, of dat moet alleszins de ambitie zijn.

Akkoord dat je in het huidige onderwijs al blij mag zijn als er een geklede baviaan voor de klas staat, maar als je het lerarenberoep gaat reduceren tot "ratel deze government-approved cursus af", ga je nog minder talent lokken, vrees ik.

Ik wil echter gerust toegeven dat mijn kijk op het onderwijs enigszins geromantiseerd is, en bovendien spreek ik als iemand die veel waarde hecht aan vakken die maatschappelijk gezien als compleet onbelangrijk worden beschouwd maar waarvan ik altijd zal blijven verkondigen dat ze mij als mens gewoon beter hebben gemaakt, dankzij die persoonlijke stempel dus van een aantal zeer gepassioneerde leerkrachten. Eerlijk gezegd heb ik persoonlijk veel minder interesse in hoe of door wie een vak als wiskunde wordt onderwezen, al heb ik ook voor dat vak wel wat memorabele maniakken meegemaakt.
Dat zal wellicht een team van pedagogen en leerkrachten zijn, lijkt me nu niet ondoenbaar een standaard lessenpakket dat breed gedragen wordt in het werkveld te ontwikkelen. Het zal een ander proces moeten zijn dan hoe die invulboeken waarvan misschien een handvol pagina’s gebruikt worden tot stand zijn gekomen, dat wel. En die gepassioneerde leerkrachten die alles zelf willen doen kunnen dat ook gewoon nog hè. Allee, als ik nu zou willen starten als leerkracht in het middelbaar zou ik het een enorme hulp vinden om een uitgewerkte standaardcursus ter beschikking te hebben die ik met minimale voorbereiding kan gebruiken. Vervolgens zou ik die wellicht dan langzaam aanpassen aan de hand van mijn praktijkervaring. Lesgeven is al niet evident, een goede cursus uitschrijven nog veel minder en neemt enorm veel tijd in beslag. Ik zie alleen maar voordelen eerlijk gezegd.
 
Ongetwijfeld, maar het eindresultaat daar zijn meestal dikke leer- en invul boeken die alle kanten opgaan, waar je dan als leerkracht materiaal uit moet sprokkelen. Ik bedoel echt een afgewerkte cursus die je leerlingen kan geven met visualisaties/handouts/… per les voor de leerkracht. Een soort synthese van die zelfgeschreven cursussen eigenlijk die een leerkracht als startpunt of desgewenst as is kan gebruiken.
 
Spijtig dat die "beste cursus" maar beschikbaar is bij één leerkracht. Die andere 199 leerkrachten konden die beste cursus die je ooit gehad hebben, ook geven.
Zonder zo'n werkend systeem dat al even draait én ook nog eens exact doet wat de bedoeling is, zal het inderdaad blijven bij een stapel papieren die je van de persoon in kwestie kreeg.

Nu, de cursus in kwestie was ook gewoon opgesteld door iemand bezeten door zijn vak, en die dat vak het belangrijkste ter wereld vond. Wiskunde, 8u per week, was al wat die mens gaf. Niet de 6u, dat was te min ofzo. Die zorgde ook door zijn manier van doen dat elke leerling met twijfels werd afgeschrikt tijdens les 1. Een soort elitair gedoe.

Al bij al veel zaken die niet geschikt zijn voor een systeem zoals hier voorgesteld lijkt me.
 
En in de privé zijn er geen herhalende/afstompende jobs? Ik ben elke dag dankbaar dat ik per ongeluk in een job gerold ben waar ik wrs nooit volk onder mij ga hebben buiten waarschijnlijk 1 white collar. Als ik hoor wat voor een kleutertuin aan arbeiders ons Project Managers/Site Supervisors dagelijks moeten tolereren, ze kunnen net zo goed bij in mijn vrouw haar klas gaan staan :sarcastic:

Wat doet de meerderheid van de white collar profielen eigenlijk op een dag? Wat mailtjes sturen, Excellekes invullen, diezelfde wekelijkse meetings waar na 2 maand nog altijd niemand weet wat nu weer exact de reden voor die meeting is. We moeten nu ook niet gaan doen als de gemiddelde werknemer in de privé leeft als een rockster met elke dag een nieuwe spannende uitdagende taak voor zich.

En dan spreek ik nog niet over bijvoorbeeld een sector als de zorg... als je denk dat onderwijs repetitief is, wat moet je daar dan wel niet van zeggen?
Ik kan me niet meteen een job voor de geest halen die geen herhaling bevat op een bepaald vlak, hoe bouw je uiteindelijk anders enige expertise op?
Persoonlijk zie ik het les geven als een van de aangenamere delen van mijn takenpakket.
 
Opvallend hoe er een volledige studie komt, en hier al direct komt "het is niet volledig!!!!" Met dan argumenten over jobinhoud en vriendjespolitiek etc. Die dus binnen Privejobs evengoed voorvallen.

Mijn vrouw is van een job bij lokale overheid naar het onderwijs gegaan en haar loon is verdubbeld.
Trouwens gewoon TADD gekregen na 2 jaar leerlingenbegeleiding te doen, omdat de school bewust de goeie uren op leerlingenbegeleiding zet.
 
Opvallend hoe er een volledige studie komt, en hier al direct komt "het is niet volledig!!!!" Met dan argumenten over jobinhoud en vriendjespolitiek etc. Die dus binnen Privejobs evengoed voorvallen.

Mijn vrouw is van een job bij lokale overheid naar het onderwijs gegaan en haar loon is verdubbeld.
Trouwens gewoon TADD gekregen na 2 jaar leerlingenbegeleiding te doen, omdat de school bewust de goeie uren op leerlingenbegeleiding zet.
Jouw vrouw werkte met een PhD aan een zeer laag loon in een job waar dat diploma geen meerwaarde was als ik me niet vergis. De relevantie van zo'n anekdote ontgaat me wel wat.

Verder denk ik niet dat de algemene trant hier is dat men dat rapport niet gelooft.
 
Jouw vrouw werkte met een PhD aan een zeer laag loon in een job waar dat diploma geen meerwaarde was als ik me niet vergis. De relevantie van zo'n anekdote ontgaat me wel wat.

Verder denk ik niet dat de algemene trant hier is dat men dat rapport niet gelooft.
Dat is exact het geval van "een minder gewild master-diploma" dat hier werd aangehaald. Dat een leerkracht wiskunde die eigenlijk burgerlijk ingenieur is, minder verdient als leerkracht dan in privé is nogal logisch.
Maar de studie gaat over gemiddeld, en gemiddeld zijn er veel mensen die afstuderen met een diploma waar ze geen job mee vinden.
 
Dat is exact het geval van "een minder gewild master-diploma" dat hier werd aangehaald. Dat een leerkracht wiskunde die eigenlijk burgerlijk ingenieur is, minder verdient als leerkracht dan in privé is nogal logisch.
Maar de studie gaat over gemiddeld, en gemiddeld zijn er veel mensen die afstuderen met een diploma waar ze geen job mee vinden.
Naar mijn weten studeren er toch meer burgerlijk ingenieurs af dan geschiedkundigen, om maar een voorbeeld te geven. Globaal over een universiteit zijn de economen, juristen, ingenieurs, dokters, wetenschappers (die vooralsnog vrij goed liggen in de arbeidsmarkt) veel talrijker dan de geschiedkundigen, pol&soc'ers, taal&letterkundigen, etc.
 
Naar mijn weten studeren er toch meer burgerlijk ingenieurs af dan geschiedkundigen, om maar een voorbeeld te geven. Globaal over een universiteit zijn de economen, juristen, ingenieurs, dokters, wetenschappers (die vooralsnog vrij goed liggen in de arbeidsmarkt) veel talrijker dan de geschiedkundigen, pol&soc'ers, taal&letterkundigen, etc.
+- de helft van de studenten valt onder "Humane Wetenschappen", 1/3e onder wetenschap en technologie en ongeveer 1/4e onder biomedische wetenschappen.
 
Dat is exact het geval van "een minder gewild master-diploma" dat hier werd aangehaald. Dat een leerkracht wiskunde die eigenlijk burgerlijk ingenieur is, minder verdient als leerkracht dan in privé is nogal logisch.
Maar de studie gaat over gemiddeld, en gemiddeld zijn er veel mensen die afstuderen met een diploma waar ze geen job mee vinden.
Ik kan verkeerd zijn maar van wat ik me herinner was die eerste job van je vrouw toch zwaar onderbetaald, maar bij een lokaal bestuur of OCMW, wat goed uitkwam voor het een of het ander? Het is nogal gemakkelijk te spreken over een verdubbeling van loon als je met een PhD eerst gaat werken als ambtenaar D of C en dan in het onderwijs wordt betaald volgens je diploma toch?
Lijkt me nogal een uitzonderlijke anekdote om veel uit te besluiten.
 
Ik kan verkeerd zijn maar van wat ik me herinner was die eerste job van je vrouw toch zwaar onderbetaald, maar bij een lokaal bestuur, wat goed uitkwam voor het een of het ander? Het is nogal gemakkelijk te spreken over een verdubbeling van loon als je met een PhD eerst gaat werken als ambtenaar D of C en dan in het onderwijs wordt betaald volgens je diploma toch?
Lijkt me nogal een uitzonderlijke anekdote om veel uit te besluiten.
Ja klopt, de job was vlakbij en ze deed ze graag.
Maar, het punt is natuurlijk dat het onderwijs zowat de enige plek is waar je blind op je diploma wordt betaald. Er zijn best wel veel mensen die een job doen die niet bij hun diploma past (andersom ook trouwens, een vriendin heeft kunst gestudeerd en is nu boekhouder).
 
Dat is dus juist de val waar veel leerkrachten inlopen; grow some balls. "voldoende uren". 90% van de vakken moet je gewoon je hand opsteken en mag je lesgeven. Hoezo moet je 'above en beyond' gaan om uren te krijgen. Het is niet dat er pakken leerkrachten staan aan te schuiven om je plek in te nemen...

Een vriend van mij is binnen door goed te investeren en vult zijn tijd af en toe door een jaar les te geven in middelbaar. Ik heb die nog nooit horen klagen dat hij geen vacatures vindt. En hij heeft zelfs geen leraren opleiding gedaan ...

Ik denk dat er niemand verwacht dat je examens of toetsen opstelt die een speeltuin zijn. Daar zou de directie of whoever eens de leraars mogen geruststellen 'keep it simple'. Zodat ze geen week verschijten aan een simpele toets.
Dat gejongleer met die uren die worden toegewezen en de hele dynamiek die daarbij komt kijken is toch net een belangrijke reden waarom veel leerkrachten de handdoek in de ring gooien. Vastbenoemden hebben daar geen last van maar iedere leerkracht die werkt met een TADD is nooit zeker van het aantal uren dat er volgende maand/semester/jaar gaan worden toebedeeld. Als gevolg ben je niet zeker over je inkomen. Die uren verdelen gaat in veel scholen dan nog 's gepaard met een hoop gefoefel en vriendjespolitiek. Je zou het voor minder aftrappen.

Vacatures vind je volop maar je moet wel de flexibiliteit hebben om volgend semester misschien 60% te verdienen tov huidig semester. Je vriend heeft dat niet nodig want hij doet het niet voor het geld. Maar dat is natuurlijk niet voor elke TADD leerkracht het geval he.
 
Dat gejongleer met die uren die worden toegewezen en de hele dynamiek die daarbij komt kijken is toch net een belangrijke reden waarom veel leerkrachten de handdoek in de ring gooien. Vastbenoemden hebben daar geen last van maar iedere leerkracht die werkt met een TADD is nooit zeker van het aantal uren dat er volgende maand/semester/jaar gaan worden toebedeeld. Als gevolg ben je niet zeker over je inkomen. Die uren verdelen gaat in veel scholen dan nog 's gepaard met een hoop gefoefel en vriendjespolitiek. Je zou het voor minder aftrappen.
Dat hebben leerkrachten i/h begin van hun carrière even en dan volgt er normaalgezien een vaste benoeming tot aan hun pensioen. De meeste leerkrachten uit mijn kennissenkring hebben sinds hun 25ste vaste uren (tot aan hun pensioen). Ze zitten er geen carrière lang mee te jongleren.
 
Dat hebben leerkrachten i/h begin van hun carrière even en dan volgt er normaalgezien een vaste benoeming tot aan hun pensioen. De meeste leerkrachten uit mijn kennissenkring hebben sinds hun 25ste vaste uren (tot aan hun pensioen). Ze zitten er geen carrière lang mee te jongleren.
Ik haalde het aan omdat ik een paar mensen ken die als zij-instromer in het onderwijs aan de slag zijn gegaan. Die zitten daar dan wel mee. Zal inderdaad niet voor de rest van hun carrière zijn maar blijkt toch een frustratie puntje bij hun.
 
Terug
Bovenaan