cege
Well-known member
Ik blijf mijn betoog herhalen. Leerkrachten zijn veelal slachtoffer van zichzelf en veel directies zijn pannenkoeken omdat ze als leraar een habbekrats meer wilden verdienen en niet geschikt zijn om directeur te worden maar het toch deden. En dan beschermen ze de leerkrachten niet tegen zichzelf.
Je hebt 3 soorten leerkrachten
Groep 3 is natuurlijk zorgend en zo, anders word je geen leerkracht, net daarom dat de directie ze moet beschermen tegen zichzelf... En groep 3 is groot. En de directie zou dat moeten reguleren, sturen, helpen, begeleiding. Maar in veel gevallen raken die niet verder dan ook 'druk druk druk'. En groep 1 stond erbij en keer ernaar.
Als je in groep 1 zit, is het goed verdiend voor minimale inspanning. Als je in groep 2 zit, is de verloning ook goed. Je hebt minimale stress en voor de uren die je doet, verdien je niet slecht. Groep 3 draait veel uren voor gemiddeld loon. Maar ook in een andere functie in de prive zouden ze slachtoffer worden van hun eigen karakter. Mijn madam werkt nu in prive en het is daar ook een continue oefening om niet te veel shit op haar te nemen en te veel problemen van een ander op te lossen. Als je die laat doen, lost die ook al de problemen van iedereen op terwijl dat niet moet...
Je hebt 3 soorten leerkrachten
- De luie pannenkoeken die 30y op een stoel liggen en hun lesje aframmelen en dan de stoere smurf uithangen door je een 17 te geven ipv een 18 op 20 als je niet studeert. Case in point, mijn leerkracht geschiedenis in 5e middelbaar, leraar Duits in 4 5 6 etc. Die van Duits deed zelfs klassikaal huiswerken waar we een andere datum moesten op invullen om de X aantal huiswerken per semester te hebben. Alleen was dat na 3 weken in het semester al allemaal afgerond en allemaal fake.
- De efficiente leerkracht die zijn werk doet wat moet en zichzelf kan beschermen tegen onnodige administratieve rompslomp en andere pietluttigheden. Die de 'regels' zachtjes buigt en kan inschatten waar hij kort door de bocht kan en waar niet. Mijn 2 schoonouders hebben 30+ y lesgegeven in middelbaar. Ik heb die nooit zien stressen of veel zien werken na de uren. Die hadden in elk geval heel veel tijd voor andere bezigheden.
- De leerkracht die zich verliest in inefficientie en regelneverij. Typisch de gevallen die bij zelf-assessments zeggen dat ze 38h per dag werken want ze zijn altijd druk druk druk. Mijn madam heeft 10y in het onderwijs gewerkt en ik heb die laatste 5y meegemaakt. Dat was elke dag 'druk druk druk'. Maar wat die aan het doen was ? Geen idee.
- Die vertrok om 8h naar school en kwam om 18h terug en dan mocht die nog beginnen met huiswerken etc te verbeteren. Soms had die maar 2-3 lesuren op een dag, toch had die niks admin gedaan in school. Shoppen, lunchen, beetje praten in de lerarenkamer. En dan s avonds klagen dat ze 'elke dag 14h moet werken'. Schattie, je hebt geen 14h gewerkt...
- En dan examens of toetsen elk jaar volledig opnieuw opstellen. En elke klas een volledig ander examen 'omdat ze anders doorvertellen' etc etc.
- Voor elk evenement zichzelf naar voren duwen als vrijwilliger
Groep 3 is natuurlijk zorgend en zo, anders word je geen leerkracht, net daarom dat de directie ze moet beschermen tegen zichzelf... En groep 3 is groot. En de directie zou dat moeten reguleren, sturen, helpen, begeleiding. Maar in veel gevallen raken die niet verder dan ook 'druk druk druk'. En groep 1 stond erbij en keer ernaar.
Als je in groep 1 zit, is het goed verdiend voor minimale inspanning. Als je in groep 2 zit, is de verloning ook goed. Je hebt minimale stress en voor de uren die je doet, verdien je niet slecht. Groep 3 draait veel uren voor gemiddeld loon. Maar ook in een andere functie in de prive zouden ze slachtoffer worden van hun eigen karakter. Mijn madam werkt nu in prive en het is daar ook een continue oefening om niet te veel shit op haar te nemen en te veel problemen van een ander op te lossen. Als je die laat doen, lost die ook al de problemen van iedereen op terwijl dat niet moet...
.

.