Obi Wan Kenobi
Well-known member
Mijn schoonouders waren beide leerkrachten onderwijs, zijn recentelijk in pensioen gegaan. In mijn vrienden- en kennissenkring ken ik 5 leerkrachten secundair onderwijs. Vakantie is toch wel heel duidelijk vakantie bij al deze mensen, die zijn daar gewoon eerlijk in. Goed voor hun. Ik moet toch wel lachen als ik hier lees dat veel leerkrachten heel veel uren kloppen in vakanties. Beginnende leerkrachten? Zeker, want dat lijkt mij de eerste jaren wel heel zwaar.
Zijn zo van die mensen die in de privé ook in overvloed rondlopen, die zogezegd 60-uren weken doen en constant overuren kloppen. Ik ken er geen die ook in de realiteit het doen moet ik zeggen.
Vind dat toch wel straf, mijn ex collega maakte anderhalf jaar geleden de overstap naar het bijzonder onderwijs en die combineert momenteel:
Is super tevreden met nieuwe job, benoeming zou ook geen probleem mogen zijn van zodra voorwaarden vervuld zijn, en hij kon 25 jaar privé ervaring meenemen en is gestart aan +5k bruto. Hij zal dus wel een goede school getroffen hebben en een uitzonderlijk talent zijn voor onderwijs gezien bovenstaande agenda te kunnen combineren. Maar dus wel anekdotisch.
- Voltijds lesgeven
- Cursus pedagogie
- 5 kinderen
- Gitarist in een band
- Muziekschool
- Volleybal
- Carnavalgroep
Ik zie in mijn vriendenkring wel echt een verschil hoeveel uren een leerkracht presteert buiten zijn officiële uren waar ze precies lesgeven (secundair/lager/kleuter / buitengewoon).
Maar dan zijn er ook nog perfectionistische leerkrachten en leerkrachten die de kanten er vanaf lopen. Je zal dat ook op de gewone werkvloer wel tegen komen ?
Ik woon samen met een leerkracht lager onderwijs en nooit van mijn leven zou ik op haar manier (=aantal werkuren) dat willen doen, Ondanks al die vakantie. Maar er zijn dan waarschijnlijk wel collega's die er iets meer hun voeten aan vegen en dat het waarschijnlijk iets chiller is.
Ieder beroep heeft zijn voor en nadelen
tuurlijk hebben sommige beroepen meer nadelen tov. onderwijs (maar vergen dan bvb. geen diploma of andere dingen).
Het voordeel van onderwijs kent iedereen. Toch zaagt men daar in mijn ogen meer over meer dan bij andere beroepen. Ondanks dat fantastisch lui lekker leven, is er toch een tekort en zijn er veel uitvallers.
Net zoals nu weer gaat het plots weer over alle vakanties die leekrachten hebben. Terwijl het zou moeten gaan over hoe je de problemen oplost en dat is niet door meer lesuren te geven.
Het kan inderdaad wat Demir gaat doet maar gaat 0.0 opbrengen.
Het probleem is dus niet het aantal lesuren dat moet worden opgekrikt maar:
- de te brede eindtermen
- Inclusief onderwijs zonder deftige ondersteuning
- Teveel administratie waardoor er minder gefocust kan worden op de lesinhoud
- lerarentekort = kwaliteitsverlies
- Aanzien van leekrachten die verdwijnt
- ...