Het NMBS topic

Er staat een abonnement op voor 12 maanden tussen mijn woonplaats en mijn werk. Ik weet alleen niet of dat dit abonnement ook geldig is in het weekend.

Kan ik ergens te weten komen welk abonnement het is?
Dan kan jij 24/7 gebruik maken van dat traject en dat voor de looptijd van je abonnement.

Altijd wel een nieuw avontuur. Aangekomen in Brussel-Noord deze ochtend ging de deur blijkbaar niet open waar ik stond. Doorheen de hele wagon naar de andere deur, want doorsteken naar de volgende wagon ging ook niet want die was volledig afgesloten en niet in gebruik.

Voor ik nog maar in de buurt van de volgende deur kwam ging alles al terug dicht, hoe zelfs - geen idee - die trein zat tjokvol. Er moeten nog altijd mensen aan het afstappen geweest zijn want wij moesten er nog met een massa af in onze wagon.

Allemaal in nieuw rollend M7 materieel.

Laatst bewerkt:
Altijd wel een nieuw avontuur. Aangekomen in Brussel-Noord deze ochtend ging de deur blijkbaar niet open waar ik stond. Doorheen de hele wagon naar de andere deur, want doorsteken naar de volgende wagon ging ook niet want die was volledig afgesloten en niet in gebruik.

Voor ik nog maar in de buurt van de volgende deur kwam ging alles al terug dicht, hoe zelfs - geen idee - die trein zat tjokvol. Er moeten nog altijd mensen aan het afstappen geweest zijn want wij moesten er nog met een massa af in onze wagon.

Allemaal in nieuw rollend M5 materieel.
Nieuw? Is het sarcasme?

Ja, neen, merci, ik heb ervaring met hoe waardeloos die bussen zijn... nog vroeger vertrekken en nog later thuis.

En blijkbaar heb je met een flex-abonnement ook geen "recht" op de dure betaalparking aan Hasselt Station, zal dus voor eigen rekening zijn... geweldig...

Er rijden vervangbussen tussen Tongeren en Hasselt.

Nu goed, daar kunt gij niets aan doen natuurlijk.

Er staat een abonnement op voor 12 maanden tussen mijn woonplaats en mijn werk. Ik weet alleen niet of dat dit abonnement ook geldig is in het weekend.

Kan ik ergens te weten komen welk abonnement het juist is?

Normaal altijd geldig. Gebruik dat van mij ook soms int weekend. Heb ook eentje van de lijn dat ook werkt in het weekend.

Er was ook tot tijd lang promo dat je voor 5 euro per dag onder centraal station Antwerpen mag staan met u abonnement. Pakte dan soms naar antwerpen de auto int weekend om dan daar te parkeren :p. Zonder files en met kinderen wint koning auto toch kwa comfort en flexibiliteit. Zelfs al start en eindig je bij een station :crazy:

Vriendin ging vandaag de trein Bilzen - Brussel Zuid nemen

Deze ochtend op de app: geen rit tussen Tongeren en Hasselt
Dus hup met de auto naar Hasselt, Hasselt de stationsparking

Vanavond komt ze terug: 26,xx€ te betalen
Maar! Ge krijgt korting met een geldig treinticket

3x proberen scannen "geen geldig vervoersbewijs"
Waarschijnlijk omdat het traject Bilzen - Brussel was en niet Hasselt - Brussel @Vrouwtje Theelepel ?

Maar het is toch echt elke dag wel iets met die mannen hoor..

@Silence
In zo'n situatie ben je toch beter af naar Alken te rijden, en daar de trein (vanuit Genk) richting Blankenberge nemen. Dat mag tot nader order met hetzelfde abonnement omdat Hasselt - Brussel ook op dat traject ligt.
Ik zou je vriendin toch echt die tip geven. Ze had zo toch gemakkelijk die € 26 kunnen uitsparen, want in Alken is parkeren voorlopig nog gratis en je parkeert op wandelafstand van het station (zo zou het in élk station moeten zijn voor pendelaars!).

Helaas is de NMBS zo onvriendelijk om deze Paasvakantie niet alleen de treinen tussen Tongeren en Hasselt te schrappen, maar ook die tussen Hasselt en Sint-Truiden... neem maar de onbetrouwbare bus, of betaal je maar blauw aan hun ***parking. Soit, ik heb een alternatief gevonden in Hasselt om te parkeren, maar dat was een gelukske.

Vriendin ging vandaag de trein Bilzen - Brussel Zuid nemen

Deze ochtend op de app: geen rit tussen Tongeren en Hasselt
Dus hup met de auto naar Hasselt, Hasselt de stationsparking

Vanavond komt ze terug: 26,xx€ te betalen
Maar! Ge krijgt korting met een geldig treinticket

3x proberen scannen "geen geldig vervoersbewijs"
Waarschijnlijk omdat het traject Bilzen - Brussel was en niet Hasselt - Brussel @Vrouwtje Theelepel ?

Maar het is toch echt elke dag wel iets met die mannen hoor..

Van de parking en hoe dat zit met een trein ticket of abo weet ik niet zoveel. Ik kan dat morgen wel eens navragen als je wil. 🤷

Van de parking en hoe dat zit met een trein ticket of abo weet ik niet zoveel. Ik kan dat morgen wel eens navragen als je wil. 🤷

Daar ben ik nu vergeten op te reageren, maar mijn traject is ook niet Hasselt-Brussel, maar een langer traject, en ik heb die korting in het verleden wel al gekregen. Dus het gaat gewoon gelegen hebben aan die scanner die aan die parking staat, want daar kan ik uit ervaring nu ook wel van zeggen dat die brol is. Gelukkig toen geen € 26 moeten betalen... voor dat geld parkeer ik m'n wagen aan de andere kant van Hasselt en doe ik die afstand wel te voet... nu goed, met kids enzo gaat dat moeilijker.

Helaas is de NMBS zo onvriendelijk om deze Paasvakantie niet alleen de treinen tussen Tongeren en Hasselt te schrappen, maar ook die tussen Hasselt en Sint-Truiden... neem maar de onbetrouwbare bus, of betaal je maar blauw aan hun ***parking. Soit, ik heb een alternatief gevonden in Hasselt om te parkeren, maar dat was een gelukske.
Ik begrijp je frustratie maar die werken zijn nu eenmaal nodig om op termijn het treinverkeer rond Hasselt te verbeteren.
Parking kon je gratis toegang voor vragen voor die periode. (Mits je een abo hebt).
Oh en om even te muggenziften, spuw je gal maar op infrabel want die staan in voor de sporen, seinen, ... en de werken, niet de NMBS. 😋

@Silence
In zo'n situatie ben je toch beter af naar Alken te rijden, en daar de trein (vanuit Genk) richting Blankenberge nemen. Dat mag tot nader order met hetzelfde abonnement omdat Hasselt - Brussel ook op dat traject ligt.
Ik zou je vriendin toch echt die tip geven. Ze had zo toch gemakkelijk die € 26 kunnen uitsparen, want in Alken is parkeren voorlopig nog gratis en je parkeert op wandelafstand van het station (zo zou het in élk station moeten zijn voor pendelaars!).

Bilzen is ook gratis parking. Naar Alken rijden is ook al wat onnozel qua km afstand eigenlijk.
Haar werk is meestal wel zo goed om parkingtickets terug te betalen, maar 26€ is wel wat belachelijk en kunnen ze ook wel wat ambetant over doen.

Als ik nog n bus moet nemen die periode kan ik om 6u vertrekken om om 9u in Brussel te zijn no thanks
Mag altijd eens.
Ik ga sowieso morgen wel een mailtje sturen ivm een terug betaling
Ik begrijp je frustratie maar die werken zijn nu eenmaal nodig om op termijn het treinverkeer rond Hasselt te verbeteren.
Parking kon je gratis toegang voor vragen voor die periode. (Mits je een abo hebt).
Oh en om even te muggenziften, spuw je gal maar op infrabel want die staan in voor de sporen, seinen, ... en de werken, niet de NMBS. 😋
Voor die werken heb ik vandaag idd een bevestiging gekregen dat ik 2 weken gratis kan parkeren in Hasselt

Voor die werken heb ik vandaag idd een bevestiging gekregen dat ik 2 weken gratis kan parkeren in Hasselt

16 maart toegang aangevraagd (24 maart was de deadline nochtans op de website) via het correcte formulier, verder niets van gehoord, zéér vervelend en klantonvriendelijk. "Bevestigingsmail" komt van een no_reply adres, telefoonnummer is er niet, reguliere nummer van de klantendienst kan niet doorverwijzen.
Trek uw plan denkt de NMBS blijkbaar, en betaal ons exhorbitant parkeertarief maar... Hopelijk gaat mijn alternatief nog door... :-(
De bus zie ik niet zitten, nog een onbetrouwbare, tragere overstap erbij, neen, dank u.

En wat die artificiële opdeling tussen NMBS & Infrabel betreft, ik blijf bij mijn één-pot-nat mening, die bestaan gewoon uit 2 delen (hadden er zelfs 3 moeten zijn dacht ik) omwille van Europese regelgeving, maar feitelijk in de praktijk, zeker met maar één operator qua reizigersvervoer, heeft de reiziger/pendelaar daar weinig boodschap aan natuurlijk. If anything is die opsplitsing nog meer in het nadeel van de reiziger dan iets anders.

Laatst bewerkt:
En wat die artificiële opdeling tussen NMBS & Infrabel betreft, ik blijf bij mijn één-pot-nat mening, die bestaan gewoon uit 2 delen (hadden er zelfs 3 moeten zijn dacht ik) omwille van Europese regelgeving, maar feitelijk in de praktijk, zeker met maar één operator qua reizigersvervoer, heeft de reiziger/pendelaar daar weinig boodschap aan natuurlijk. If anything is die opsplitsing nog meer in het nadeel van de reiziger dan iets ananders.
Het zijn 2 aparte bedrijven dat je ene bedrijf steeds meesleurt in de discussie omdat het antwoord u niet bevalt is u probleem. Het is niet omdat beide van de staat zijn en zelfde HR dienst hebben dat NMBS er iets over te zeggen heeft.

NMBS heeft 0,0 te maken met de werken aan de sporen enigste wat die mogen doen is geld betalen om die sporen te mogen gebruiken en de werken ondergaan. De nmbs heeft ook liever geen werken zodat ze niet elke keer aangepaste diensten moeten opstellen want dit kost hun ook geld. Daarbij heb je liever dat ze de sporen en seinen niet vernieuwen en we taferelen krijgen zoals in Griekenland dan kan ik best ook met men job stoppen want ik ben de eerste die DOOD is. Wees blij dat nog grotendeels in paasvakantie valt minstens schade voor de schoolgaande en werkende maar het is ook nooit niet goed.

Terug
Bovenaan