Het NMBS topic

Ik kan het artikel niet lezen want plusartikel. Maar waar was die dan toen de trein vroeger vertrok? Normaal wordt het toch omgeroepen als de trein gaat toekomen?

Zowel het bord, als de stationschef kon toch iets afroepen zeker? Zeker als daar effectief mensen staan te wachten nog.
Als een trein toekomt, wordt dat afgeroepen.
Die vertraging wordt ook constant geüpdatet op de schermen

ik heb het in het NMBS-topic ook al gezegd: bepaalde mensen krijgt ge niet geïnformeerd omdat ze gewoon de moeite niet doen om te luisteren of signalisatie in't oog te houden

ik heb het in het NMBS-topic ook al gezegd: bepaalde mensen krijgt ge niet geïnformeerd omdat ze gewoon de moeite niet doen om te luisteren of signalisatie in't oog te houden
“Opeens weerklonk er de omroep dat de trein zou vertrekken, vroeger dan wat al die tijd was aangekondigd en ook nog op het bord stond. Toen we het perron bereikten, was de trein al weg.” Een stationsverantwoordelijke zou later bevestigen dat de trein inderdaad vroeger was vertrokken om “tijd in te halen”.

Het bord is dus niet aangepast en de omroep is veel te laat gebeurd, als de trein al vertrok... Normaal doe je zo een oproep voor hij het station binnenkomt (ik was er niet bij dus die mens heeft effectief mischien eerst nog zijn pint uitgedronken of whatever).
Meerdere mensen waren hier het slachtoffer van dus het zal niet alleen die persoon zijn fout zijn.

Heb genoeg treinen gewoon zien verdwijnen van het bord zonder mededeling of whatever.
De NMBS maakt zodanig veel fouten dat je je afvraagt of ze het expres doen.

Het bord is dus niet aangepast en de omroep is veel te laat gebeurd, als de trein al vertrok...
Je kan best de NMBS app raadplegen. De app wordt meestal wel correct geüpdate.

Ik ga niet meer uit van infoborden. De laatste weken is het 5 keer op 10 (Ja echt :confused: ) --> Niet correct bij vertragingen.
De app? 10/10 (of er dichtbij). Daar geven ze de laatste tijd echt voorrang aan.

Ik kan het artikel niet lezen want plusartikel. Maar waar was die dan toen de trein vroeger vertrok? Normaal wordt het toch omgeroepen als de trein gaat toekomen?
In de inkomhal omdat het daar comfortabeler was dan een uur aan het perron te staan.

Meerdere mensen waren hier het slachtoffer van dus het zal niet alleen die persoon zijn fout zijn.
Ik zou toch denken als het door ne speaker gaat dat je als een TGV richting het perron sprint.
De NMBS kennende is de kans zeker niet nihil dat Patrick dat effectief gedaan heeft en alsnog te laat was. :tongue:

Laatst bewerkt:
laatste trein vertrekt vroeger: “‘Meer dan uur vertraging’, zei infobord. Maar plots was hij weg

Ik dacht aan een één aprilgrap maar het is echt. En de NMBS? Ze geven geen enkele vergoeding hiervoor en ook geen alternatief vervoer.
Ook moesten de passagiers die de trein gemist hebben het station verlaten. Na een bepaald uur (2 uur) is het verboden terrrein.

De NMBS wijst erop dat een trein een deel van zijn vertraging kan inhalen. “Op basis van het geschetste verhaal lijkt dat hier gebeurd te zijn”, aldus Temmerman. Wat alternatief vervoer betreft, verduidelijkt hij dat reizigers daar enkel recht op hebben wanneer de laatste trein van de dag niet rijdt.

Ben ik nu zo mis of maakt de NMBS zich er wel erg gemakkelijk van af? :support:
"Moest een nacht op straat doorbrengen.." taxi, goedkoop hotel, vrienden/familie,...

"Moest een nacht op straat doorbrengen.." taxi, goedkoop hotel, vrienden/familie,...
Natuurlijk. Maar hij moest dat dan wel zelf betalen en dat zelf regelen.

“We moesten het station verlaten uit veiligheidsoverwegingen. Dat betekent concreet: ‘ga maar buiten wachten, midden in de winterse nacht, zonder beschutting.’ “Welke veiligheid bied je als NMBS dan aan?” vraagt Patrick zich af. “Als reizigers ’s nachts op straat worden gezet, zonder trein, zonder taxi en zonder alternatief?”

Dat was gewoon een statement dat Patrick maakte. De NMBS regelde zelf helemaal niets hé ;)

Natuurlijk. Maar hij moest dat dan wel zelf betalen en dat zelf regelen.
Zoals volwassen mensen doen. Niet gaan wenen bij een tegenslagske en het oplossen.
Tegenwoordig is het vanzelfsprekend te verwachten dat de NMBS, overheid, de school,.. elke tegenslag opvangt.

Zoals volwassen mensen doen. Niet gaan wenen bij een tegenslagske en het oplossen.
Tegenwoordig is het vanzelfsprekend te verwachten dat de NMBS, overheid, de school,.. elke tegenslag opvangt.
Akkoord, maar als de NMBS een zware fout begaan heeft (als) dan verwacht je toch dat ze achteraf een geste doen niet?
En dat kan ook nog hé. Er staat nergens in het artikel dat men Patrick binnenkort na onderzoek alsnog (deels) mogelijks zal vergoeden (of niet).

Ik zou toch denken als het door ne speaker gaat dat je als een TGV richting het perron sprint.
De NMBS kennende is de kans zeker niet nihil dat Patrick dat effectief gedaan heeft en alsnog te laat was. :tongue:
in mijn ervaring, zit er tussen de moment dat ze afroepen dat uw trein eraan komt, en het moment dat hij er effectief is, nog wel wat tijd om die te halen, als ge niet taffelt.

in mijn ervaring, zit er tussen de moment dat ze afroepen dat uw trein eraan komt, en het moment dat hij er effectief is, nog wel wat tijd om die te halen, als ge niet taffelt.
Uitgezonderd bij aansluitingen :LOL:

Onlangs nog voor gehad: De trein kwam aan met vertraging in Leuven, ik heb nog ne minuut om de aansluiting te halen richting Heist.
Ik sprint richting het andere perron gelijk ne TGV, ik hoor de conducteur fluiten en ik ben letterlijk nét te laat. Ik zie zijn deur nog dichtgaan. :tongue:
Had ik 5-10 sec (zoiets) sneller gespurt dan had ik het nog gehaald. Dan had de conducteur nog wel teken gedaan he.

Op dat vlak heeft men geen genade (en ook terecht daar niet van, maar frustrerend was het wel)

Laatst bewerkt door een moderator:
“Opeens weerklonk er de omroep dat de trein zou vertrekken, vroeger dan wat al die tijd was aangekondigd en ook nog op het bord stond. Toen we het perron bereikten, was de trein al weg.” Een stationsverantwoordelijke zou later bevestigen dat de trein inderdaad vroeger was vertrokken om “tijd in te halen”.

Het bord is dus niet aangepast en de omroep is veel te laat gebeurd, als de trein al vertrok... Normaal doe je zo een oproep voor hij het station binnenkomt (ik was er niet bij dus die mens heeft effectief mischien eerst nog zijn pint uitgedronken of whatever).
vs:
Door de winterkou besloten Patrick en andere reizigers logischerwijs in de stationshal te wachten in plaats van op het perron.

“Je gaat daar niet een uur in de kou staan om jezelf ziek te maken”, vertelt Patrick. “Ik zette me neer, wandelde wat heen en weer door het station en keek af en toe naar het bord.
Dusja, hangt ook af waar in het station hij zich bevond en op welk perron hij moest zijn. Gent Sint-Pieters is niet klein. En misschien heeft hij de aanpassing aan het bord niet gezien, soms gebeurt dit pas last minute.

Had Patrick niet beginnen ronddolen, dan had Patrick (en de anderen die hetzelfdle voorhadden) hun trein niet gemist... De mensen die op het perron aan het wachten waren, zullen probleemloos die trein gehaald hebben.

Heb genoeg treinen gewoon zien verdwijnen van het bord zonder mededeling of whatever.
De NMBS maakt zodanig veel fouten dat je je afvraagt of ze het expres doen.
De subsidies hangen af van KPI's dus nee het wordt niet express gedaan. Er gebeuren nu gewoon veel onregelmatigheden waar in Realtime meteen beslissing moet genomen worden zodat de passagiers het minst last ondervinden. Ook vaak dat boordchef of bestuurder 1min voor vertrekt belt dat er iets scheelt met materiaal dan kan je onmogelijk dit al 15min op voorhand melden.

Ik heb iets gelijkaardig meegemaakt als die mens in het artikel. Geluk voor mij was dat het niet de laatste trein was. :p

Er stond "vertrek te bepalen" en plots was die vertrokken binnen een minuut zonder boe of ba.
Je zit dan beneden in de hal te kijken voor alternatieven want "vertrek te bepalen" uit ervaring, verandert 90% van de keer in "afgeschaft". Dus je zit al te kijken voor alternatieve ritten om op je eindbestemming te geraken. Maar dan was die plots wel vertrokken naar zijn bestemming. Plots gewoon verdwenen van de schermen. Zonder boe of ba.

Uiteindelijk bijna twee uur tijd verloren die dag omdat de volgende trein dan vast zat tussen Antwerpen-Luchtbal en Noorderkempen en hierdoor terugmoest keren.

Was een kutdag was dat.

@Vrouwtje Theelepel Kan je iets voor me verduidelijken?

Mocht ik Train+ abo kopen aan loket / automaat, dan kan ik een papieren abo krijgen, met een abonneenummer / QR-code op. Elke keer ik een traject boek via de automaat, dan moet ik mijn abo-nummer ingeven zodat ik een ticket koop met het verlaagde tarief. Wanneer de conducteur mijn ticket komt controleren, ziet deze dat ik een ticket met verlaagd tarief heb aangekocht via m'n Train+ abo.
1. Dus dan moet ik dus ook mijn papieren abo laten zien elke keer, om te kijken of de abonneenummers overeenkomen, neem ik aan?
2. Dus dan moet ik, naast mijn ticket en mijn papieren abo, ook telkens mijn identiteitsbewijs laten zien? Of hoe weet men dat het Train+ abonnement effectief toebehoort tot degene die het gebruikt?

@Vrouwtje Theelepel Kan je iets voor me verduidelijken?

Mocht ik Train+ abo kopen aan loket / automaat, dan kan ik een papieren abo krijgen, met een abonneenummer / QR-code op. Elke keer ik een traject boek via de automaat, dan moet ik mijn abo-nummer ingeven zodat ik een ticket koop met het verlaagde tarief. Wanneer de conducteur mijn ticket komt controleren, ziet deze dat ik een ticket met verlaagd tarief heb aangekocht via m'n Train+ abo.
1. Dus dan moet ik dus ook mijn papieren abo laten zien elke keer, om te kijken of de abonneenummers overeenkomen, neem ik aan?
2. Dus dan moet ik, naast mijn ticket en mijn papieren abo, ook telkens mijn identiteitsbewijs laten zien? Of hoe weet men dat het Train+ abonnement effectief toebehoort tot degene die het gebruikt?
Als je een train+ koopt aan de automaat of loketten dan krijg je een papieren train+ of kan je die op je mobib kaart zetten.
Bij aankoop via de website of app dan wordt die aan je NMBS account gelinkt.

Tijdens de controle vragen we de train+ niet maar we kunnen wel even vragen om de identiteitskaart om te checken als de naam op het vervoersbewijs klopt.

Ik heb iets gelijkaardig meegemaakt als die mens in het artikel. Geluk voor mij was dat het niet de laatste trein was. :p

Er stond "vertrek te bepalen" en plots was die vertrokken binnen een minuut zonder boe of ba.
Je zit dan beneden in de hal te kijken voor alternatieven want "vertrek te bepalen" uit ervaring, verandert 90% van de keer in "afgeschaft". Dus je zit al te kijken voor alternatieve ritten om op je eindbestemming te geraken. Maar dan was die plots wel vertrokken naar zijn bestemming. Plots gewoon verdwenen van de schermen. Zonder boe of ba.

Uiteindelijk bijna twee uur tijd verloren die dag omdat de volgende trein dan vast zat tussen Antwerpen-Luchtbal en Noorderkempen en hierdoor terugmoest keren.

Was een kutdag was dat.
Vertrek te bepalen. Kan zijn dat de boordchef ziek was of vast zat op andere trein en tot laatste min nog andere boordchef zochten maar niet gelukt is waardoor trein wel nog leeg naar volgende bestemming mag zonder boordchef.

Er een averij was waar depanneerder aan bezig was en dan beslist werd dat het voor de werkplaats is waardoor de trein niet commercieel mag rijden maar wel nog leeg naar de werkplaats.

Als we in onze verkeersregelingtool een trein deactiveren dan staat er 'vertrek te bepalen'. Deactiveren doen we om de seinsturing tegen te houden. Er is dan een reden waarom de trein niet kan vertrekken en eigenlijk weten we niet hoelang dit zal duren.

Het alternatief is dat we een trein in standby kunnen zetten. Dan blijft deze zoals normaal geafficheerd met de eventuele vertraging (of de vertraging die we verwachten) maar dan moet je een goed idee hebben hoelang dit effectief is want de seinsturing wordt maar kort tegen gehouden. Dit laatste is owv praktische redenen wel belangrijk.

Er is nog een verschil tussen de twee qua conflictoplossing maar een sein dat opengezet wordt voor een trein die niet kan vertrekken is miserie gegarandeerd.

Als je een train+ koopt aan de automaat of loketten dan krijg je een papieren train+ of kan je die op je mobib kaart zetten.
Bij aankoop via de website of app dan wordt die aan je NMBS account gelinkt.

Tijdens de controle vragen we de train+ niet maar we kunnen wel even vragen om de identiteitskaart om te checken als de naam op het vervoersbewijs klopt.

+ je kunt altijd een Train+ op papier koppelen aan je My NBMS-account. Als je een e-mailadres opgaf tijdens de aankoop en je hebt of maakt een account met dat adres zou het automatisch al gekoppeld moeten zijn. Indien niet kan je het altijd manueel koppelen in je account.

Is niet helemaal NMBS, maar past wel in dit topic denk ik:

De afgelopen dagen heb ik nog niet veel anders gehoord dan dat er problemen zijn op het spoor in NL door het winterse weer, in BE hoor ik daar weinig over. Hoe komt het dat ze daar zo'n problemen hebben en wij schijnbaar niet?

Terug
Bovenaan