Het NMBS topic

Hoppin...lijkt me typisch zo'n project waarvan het over 5 jaar stilletjes gaat afgevoerd worden.
Mobipunten bestaan al langer. Hoppin bestaat al 5 jaar. En het staat opgenomen in het decreet basisbereikbaarheid:

Dus waarschijnlijk niet.

Ik vind helaas geen andere bron die het kan onderschrijven: https://pal.be/2025/10/van-hoppin-n...n-zet-mislukte-app-van-100-miljoen-euro-stop/

(dit lijkt wel alleen maar over de app te gaan, niet heel duidelijk).
Dat gaat idd over de mislukte app/centrale. Dat was inderdaad een veredelde routeplanner en had geen meerwaarde. Verder staat dat artikel vol fouten (of gewoon, al dan niet doelbewust, verkeerd verwoorde zaken). Geen idee hoe ze aan die 100 miljoen komen, sinds dit letterlijk in het artikel staat:
Bovendien liep een opdracht compleet uit de hand. Vooropgesteld bedrag: 91.000 euro. Uiteindelijk kostenplaatje: 146.099,94 euro. Ongeveer 160 procent dus.
Niet echt verbazend, ik kende PAL niet dus ff opgezocht:

Dit is iets neutraler:

Goh, er beginnen deelauto's te komen op verrassende plaatsen. Zelfs in godverlaten plekken met 1.000 inwoners. Als dat al kan toelaten dat een paar geen auto hierdoor meer nodig hebben, is het een kleine win. Ik geloof nu ook niet echt onmiddelijk in de rendabiliteit weliswaar.

Deelauto's bij treinstations, ok. Dat is logisch. Je pakt de trein van Gent naar Genk bijvoorbeeld om een deelauto aan Genk station op te pikken zodat je dieper de Limburg in kan.
Deelauto's bij bushaltes, ik geloof er ook niet in. De Lijn is nog altijd expontieel erger dan de NMBS qua betrouwbaarheid en snelheid van openbaar vervoer. Ik zie nu niet direct een usecase voor iemand die 15km op een bus zit om dan met deelauto verder te reizen. 15km bij de Lijn is bijna 40min onderweg soms :p.
In een stedelijke omgeving zouden deelauto's bij bepaalde centraal gelegen bushaltes nog moeten kunnen slagen. Niet iedereen kan per fiets of te voet tot bij een deelauto geraken, en voor die 1 tot 3km pakweg kan je dan een bus nemen van je thuis tot het 'hoppin' punt.
In een stedelijke omgeving ga je ook elk kwartier ofzo een bus hebben dus al iets betrouwbaarder dan op het platteland waar je maar enkele bussen per dag hebt.

Je kan in dit land niet veilig zomaar meerdere openbaar vervoersmodi combineren omdat er in elke stap van de keten een risico op immense vertraging of afschaffing is. De bus/tram na de trein of omgekeerd? Dat is goed in een drukke, grootstad, maar daar stopt dat ook.

Stel dat ik de trein zou nemen naar een klein station, en daar een huurwagen reserveer. Trein wordt afgeschaft - grote kans tegenwoordig - en je komt best case met de volgende zonder vertraging een uur later aan... wie betaalt dat extra uur reservatie van die huurwagen terug? Wie weet is die huurwagen zelfs al weg... dan sta je daar, en heb je nog een deel te veel betaald ook.

Enige 'veilige' combinaties zijn: (trein OF bus) EN verder te voet, (huur)fiets of eigen wagen.

Je kan in dit land niet veilig zomaar meerdere openbaar vervoersmodi combineren omdat er in elke stap van de keten een risico op immense vertraging of afschaffing is. De bus/tram na de trein of omgekeerd? Dat is goed in een drukke, grootstad, maar daar stopt dat ook.

Stel dat ik de trein zou nemen naar een klein station, en daar een huurwagen reserveer. Trein wordt afgeschaft - grote kans tegenwoordig - en je komt best case met de volgende zonder vertraging een uur later aan... wie betaalt dat extra uur reservatie van die huurwagen terug? Wie weet is die huurwagen zelfs al weg... dan sta je daar, en heb je nog een deel te veel betaald ook.

Enige 'veilige' combinaties zijn: (trein OF bus) EN verder te voet, (huur)fiets of eigen wagen.

Jij betaalt ervoor. Nmbs neemt geen verantwoordelijkheid voor vervolgschade.

Je huurwagen gaat niet weg zijn. Je hebt die gereserveerd. Dat zou wel heel vreemd zijn. :p. Trein + autodelen werkt wel omdat op meeste treinstations wel autodeelmogelijkheden zijn en parkeren is wel meer gegarandeerd dan andere plekken

(Dat is het ambetantste nog meestal. De autodeelplek illegaal ingepalmd en je mag nog een kwartier rijden voor een andere plek te vinden waardoor je je trein mist.)

Wat het dus nog erger maakt dat geen kat weet wat hoppin nu doet of eigenlijk is, buiten een bordje aan een bushalte.
Maar dat is het dan ook gewoon hé... "Een mobipunt is een herkenbare plek met een divers aanbod aan vervoersmogelijkheden."
Niet meer & niet minder. Een overzicht van de vervoersmogelijkheden in de omgeving. Die staan idd aan stations en bushaltes voor de reis verder te zetten. Gewoon voor de duidelijkheid. En men probeert private partners erbij te betrekken om aan die hoppin punten ook hun aanbod te voorzien.

Jij betaalt ervoor. Nmbs neemt geen verantwoordelijkheid voor vervolgschade.

Je huurwagen gaat niet weg zijn. Je hebt die gereserveerd. Dat zou wel heel vreemd zijn. :p. Trein + autodelen werkt wel omdat op meeste treinstations wel autodeelmogelijkheden zijn en parkeren is wel meer gegarandeerd dan andere plekken

(Dat is het ambetantste nog meestal. De autodeelplek illegaal ingepalmd en je mag nog een kwartier rijden voor een andere plek te vinden waardoor je je trein mist.)

De NMBS zou net wél verantwoordelijkheid moeten dragen voor vervolgschade in extreme scenario's.

Stel je neemt de trein naar de luchthaven, je bouwt zelfs 1 à 2h marge in maar vervolgens zit je vast op een trein met 3h vertraging... Ergens zou de NMBS wél aansprakelijk mogen zijn. Ik zeg nu niet dat alles altijd op de klok perfect moet lopen. Maar meerdere opeenvolgende afgeschafte treinen of erger nog treinen waarop je vast zit, zouden met vergoeding van vervolgschade moeten zijn.

Zijn dat deelwagens van Hoppin zelf? Ik dacht dat Hoppin puur een platform was om alle mobiliteit samen te brengen.
Volgens hun site is er ook gewoon een samenwerking met volgende aanbieders (o.a. die commerciële firma's dus) van deelwagens:
  • Battmobility: Elektrische wagens
  • Cambio: Verschillende modellen, elektrisch en niet-elektrisch
  • Claus2you: Verschillende modellen, elektrisch en niet-elektrisch
  • Coopstroom: Elektrische wagens in mede-eigendom
  • Cozywheels: Particulier autodeelsysteem
  • Dégage: Particulier autodeelsysteem
  • Flexigo: Elektrische wagens
  • Getaround: Particulier autodeelsysteem
  • Klimaan: Elektrische wagens in mede-eigendom
  • Miles: Verschillende modellen
  • Mobilize share: Elektrische wagens
  • Poppy: Verschillende modellen, elektrisch en niet-elektrisch
  • Stapp.in: Verschillende modellen, elektrisch en niet-elektrisch
Lijkt mij dus niet dat de Vlaamse Overheid dit zelf aanbiedt, enkel dat zij het platform van Hoppin voorzien en dus de aansluitingen tussen alle deel-diensten proberen optimaliseren.

Er vanochtend nog eens op gelet, die 2 auto's zijn dus van Claus2you, je had dus helemaal gelijk dat de auto's niet van Hoppin zelf zijn.

Ze staan wel nog altijd op dezelfde parkeerplaats, aan de kabel - ik hoop dat ze die batterijen maar tot 80% opladen en niet dagen/weken lang op 100% laten stilstaan...

Net in Brussel noord op de verkeerde trein gestapt met die staking.
giphy.gif

Nen direct naar Dendermonde, nen boemel trein om terug te geraken in Jette, en dan nen trein naar Sint-Agatha-Berchem. Ben al van kwart voor de zessen op, en zal pas rond de 7enen thuis zijn, yippiee

Er vanochtend nog eens op gelet, die 2 auto's zijn dus van Claus2you, je had dus helemaal gelijk dat de auto's niet van Hoppin zelf zijn.

Ze staan wel nog altijd op dezelfde parkeerplaats, aan de kabel - ik hoop dat ze die batterijen maar tot 80% opladen en niet dagen/weken lang op 100% laten stilstaan...

De wagens zijn niet van de Vlaamse overheid, maar ze worden er wel door gefinancierd.

Ze zijn een aanvulling op het vaste openbaar vervoer, juist zoals de flexbus. In sommige vervoerregio’s zijn het deelfietsen, in andere deelwagens of een combinatie van de 2

Vlaanderen heeft een budget voorzien om die wagens voor een aantal jaren te financieren.

Snelle vraag? Waarom wissen jullie zo snel de verleden dienstregeling. Ik probeer een compensatieformulier in te vullen op maandag, gaande over de vrijdag ervoor. Wou opzoeken over het eigenlijke vertrekuur, maar alles was al gewist.

De NMBS parking in Diest trekt op niks. 1 parkeerautomaat voor je een kwartier staat aan te schuiven en dan werkt die automaat niet: treintickets worden niet gescand dus je moet dan 21 euro betalen en je kan alleen draadloos betalen, en dat werkt nooit van de eerste keer. Gelukkig zit er een help/telefoon knop op die automaat en kunnen ze vanop afstand het juiste tarief instellen. De mensen voor mij in de rij waren niet zo slim om dat te proberen maar de dag dat ik 21 voor parking betaal moet nog komen.

Als er op een dubbeldekker stiltezone staat en de bovenste verdieping eerste klasse is, geldt die stiltezone dan voor de hele wagon of enkel het gelijkvloers?

Da's jammer, een stille 1ste klasse was wel fijn geweest. Alsmaar meer arrogant volk ook die daar komt zitten en het hen geen ene f*ck uitmaakt of ze betaald hebben of niet. De begeleider komt en ze verzetten zich gewoon zonder enige boete. Terwijl ze wel de reis van de betalenden verpest hebben met storend gedrag.

Da's jammer, een stille 1ste klasse was wel fijn geweest. Alsmaar meer arrogant volk ook die daar komt zitten en het hen geen ene f*ck uitmaakt of ze betaald hebben of niet. De begeleider komt en ze verzetten zich gewoon zonder enige boete. Terwijl ze wel de reis van de betalenden verpest hebben met storend gedrag.

Kleine misopvatting: 1e klasse is geen garantie op stilte of rustiger reizen. Ik ga akkoord met je opmerking dat mensen zich nogal makkelijk in 1e klasse komen zitten, maar als je persé stilte wilt moet je in de stiltezones gaan zitten. Er zijn geen officiële regels dat je in 1e klasse stil moet zijn etc. (al is het wel iets wat algemeen aangenomen en meestal ook gedaan wordt).

Kleine misopvatting: 1e klasse is geen garantie op stilte of rustiger reizen. Ik ga akkoord met je opmerking dat mensen zich nogal makkelijk in 1e klasse komen zitten, maar als je persé stilte wilt moet je in de stiltezones gaan zitten. Er zijn geen officiële regels dat je in 1e klasse stil moet zijn etc. (al is het wel iets wat algemeen aangenomen en meestal ook gedaan wordt).
Ik heb al gemerkt dat storend en asociaal gedrag en zwartrijden (ook in 1ste met een 2de-ticket noem ik zwartrijden) hand in hand gaan.

Terug
Bovenaan