Het NMBS topic

Joepie, dat worden een hoop extra weekendjes 😡

1000037234.jpg

Beseffen die niet dat ze hiermee hun eigen ruiten aan het inslaan zijn?
Dat ze het weinige respect dat ze nog hadden compleet kwijt zijn?
Dat ze al zo ver over de lijn gegaan zijn dat de regering nu echt niets kan (en wil) toegeven?
Dat er allicht nu wel gezocht wordt naar manieren om het stakingsrecht zwaar in te perken?

Joepie, dat worden een hoop extra weekendjes 😡

Bekijk bijlage 39554

Beseffen die niet dat ze hiermee hun eigen ruiten aan het inslaan zijn?
Dat ze het weinige respect dat ze nog hadden compleet kwijt zijn?
Dat ze al zo ver over de lijn gegaan zijn dat de regering nu echt niets kan (en wil) toegeven?
Dat er allicht nu wel gezocht wordt naar manieren om het stakingsrecht zwaar in te perken?
De dagen kloppen niet. 5 van de 6 vakbonden zijn samen aan het werken om de vele gespreide acties te beperken naar korte maar grote acties dus zou mij niet toespitsen op die dagen.

De dagen kloppen niet. 5 van de 6 vakbonden zijn samen aan het werken om de vele gespreide acties te beperken naar korte maar grote acties dus zou mij niet toespitsen op die dagen.
Ze weten het precies zelf al niet meer..

Daarnet noodvergadering gehad, nu blijkt dat ze in april en mei elke dinsdag zouden staken.
Los van Metisp die cavalier seul blijven spelen.

Daarnet noodvergadering gehad, nu blijkt dat ze in april en mei elke dinsdag zouden staken.
Tsja, ikzelf staak niet mee, want anders blijft mijn werk toch maar liggen maar ergens begrijp ik ze wel. Wat kunnen ze anders doen dan staken?

^
Ze genereren er in elk geval geen extra begrip of steun mee. Dat ze nu apart in flarden gaan staken, of nu elke dinsdag in April gaan staken met als extra dreigement "en als ze niet luisteren, dan gaan we naar 2 weken per maand en elke vrijdag/zaterdag in de zomer": de regering heeft 0,0 redenen om hen serieus te nemen, laat staan nog maar een duimbreed toe te geven.

Ik snap ze wel.

Een bestuurder nu die 36jaar werkt krijg 3510€ bruto pensioen.
Met Arizona is het minstens 9jaar langer werken voor 3050€.

Op 20jaar is dat 100k bruto minder eh.

Ik snap ze wel.

Een bestuurder nu die 36jaar werkt krijg 3530€ bruto pensioen.
Met Arizona is het minstens 9jaar langer werken voor 3050€.

Op 20jaar is dat 100k bruto minder eh.

Dat geldt ook voor een leerkracht, hoeveel dagen heeft het onderwijs gestaakt dit jaar?

Dat geldt ook voor een leerkracht, hoeveel dagen heeft het onderwijs gestaakt dit jaar?
Hier is het een en en en ... verhaal.

En wie mag er voor opvang zorgen maandag omdat geen school is wegens staking?

En er moet iemand de eerste zijn die zich er niet zomaar bij neerlegt en zich in de poep laat pakken.

En er moet iemand de eerste zijn die zich er niet zomaar bij neerlegt en zich in de poep laat pakken.
Moeten de reizigers zich nu dan maar in de poep laten pakken?

En de toekomstige generatie die met een failliete overheid zitten omdat die de pensioenen niet meer kan betalen?

Van mij mag men gerust opkomen voor zijn rechten, daar niet van. Maar die insteek van geen cent (en/of jaar werken) te willen inleveren is ook niet bepaald realistisch.

En wie mag er voor opvang zorgen maandag omdat geen school is wegens staking?

Die en en en geldt voor het onderwijs evenzeer.

Scholen voorzien opvang, beter dan de minimumdienstverlening van de NMBS denk ik dan.

En wat die laatste opmerking betreft: wijs gerust naar wie het dan nog beter heeft? Dit gaat om nog maar moeilijk te verdedigen privileges...

Moeten de reizigers zich nu dan maar in de poep laten pakken?

En de toekomstige generatie die met een failliete overheid zitten omdat die de pensioenen niet meer kan betalen?

Van mij mag men gerust opkomen voor zijn rechten, daar niet van. Maar die insteek van geen cent (en/of jaar werken) te willen inleveren is ook niet bepaald realistisch.
Dat de staat de pensioenskast van de NMBS dan maar terug betaald met intrest aan NMBS en we zullen zelf wel weer voor ons pensioen zorgen.

We willen gerust jaren inleveren zoals 100x gezegd gaat 90% niet eens op 55 op pensioen maar we willen niet meer werken voor minder pensioen als dat we zouden krijgen nu.

En wat die laatste opmerking betreft: wijs gerust naar wie het dan nog beter heeft? Dit gaat om nog maar moeilijk te verdedigen privileges...
Het zal nog slechter zijn als we binnenkort geen volk meer vinden omdat we " de privileges" niet meer hebben. We vinden nu al geen volk om de treinen te laten rijden die de staat van ons verwacht.

De privé heeft 3de pijlers enz. In privé zullen er wel een pak ne zak geld krijgen eens ze op pensioen gaan. Nu de spelregels veranderen beginnen wij veel te laat aan onze 3de pijler mocht de NMBS zelfs dat doen.

Dat de staat de pensioenskast van de NMBS dan maar terug betaald met intrest aan NMBS en we zullen zelf wel weer voor ons pensioen zorgen.

We willen gerust jaren inleveren zoals 100x gezegd gaat 90% niet eens op 55 op pensioen maar we willen niet meer werken voor minder pensioen als dat we zouden krijgen nu.

Opnieuw dat riedeltje van die pensioenkas... Dat was ook niet de immense pot goud waarmee pensioenen tot het einde der tijden betaald gingen kunnen blijven worden aan de huidige voorwaarden. Sterker nog: de Belgische staat heeft toen ik het pensioenfonds van Proximus overgenomen, en dat is intussen al ruime tijd een verliespost. Ik heb de exacte cijfers niet maar dat gaat voor de NMBS zeker niet anders zijn (Proximus heeft intussen geen nieuwe statutairen meer aangeworven, NMBS wel).

Net zoals jullie verhaaltje over de extra pensioenbijdrage ongetwijfeld een flagrante leugen. Lever gerust ditmaal zelf maar eens cijfers aan.

Jij kan dat niet willen, vele anderen in jobs die niet half het land kunnen lam leggen, moeten het desondanks ook...

Het zal nog slechter zijn als we binnenkort geen volk meer vinden omdat we " de privileges" niet meer hebben. We vinden nu al geen volk om de treinen te laten rijden die de staat van ons verwacht.

De privé heeft 3de pijlers enz. In privé zullen er wel een pak ne zak geld krijgen eens ze op pensioen gaan. Nu de spelregels veranderen beginnen wij veel te laat aan onze 3de pijler mocht de NMBS zelfs dat doen.

Dat is een andere discussie, andermaal wel met foute cijfers. In de privé hebben de betere profielen inderdaad mooie tweede pijlers, voor een derde pijler spaar je zelf...

Als er niet genoeg volk te vinden is, moet men het salaris van het jonge/nieuwe personeel maar actualiseren, maar niet mensen én vroeger met pensioen laten gaan én aan betere voorwaarden zonder grenzen (een tweede pijler is wel begrensd).

Dat is een andere discussie, andermaal wel met foute cijfers. In de privé hebben de betere profielen inderdaad mooie tweede pijlers, voor een derde pijler spaar je zelf...

Als er niet genoeg volk te vinden is, moet men het salaris van het jonge/nieuwe personeel maar actualiseren, maar niet mensen én vroeger met pensioen laten gaan én aan betere voorwaarden zonder grenzen (een tweede pijler is wel begrensd).
Goed 2de pijler dan.

Maar zoals ik zei het gaat om langer werken + minder pensioen. Dat is 2x in de kosten delen.

10jaar lang 3500€ bruto niet krijgen omdat je in de plaats moet werken + nog eens op u 67 bijna 500€ bruto minder krijgen.

Er zijn er die het beter hebben, en anderen die het slechter hebben. Een vergelijking is er altijd maar hoort er niet thuis.

En als wij zoveel privileges hebben… waarom vinden wij dan geen volk? Ben zelf niet van NMBS maar van Infrabel wel te verstaan.

Die 3de pijler in de prive stelt niet zoveel voor (2%/3% en veel zelfs niets). Enkel voor beperkt aantal hoge profielen, voor een treinbestuurder/conducteur is dat dus niet het geval.
Er zijn er die het beter hebben, en anderen die het slechter hebben. Een vergelijking is er altijd maar hoort er niet thuis.

En als wij zoveel privileges hebben… waarom vinden wij dan geen volk? Ben zelf niet van NMBS maar van Infrabel wel te verstaan.
Ze vinden op zoveel plaatsen geen volk. Probeer maar eens een Vlaamse bouwvakker te rekruteren.

Die 3de pijler in de prive stelt niet zoveel voor (2%/3% en veel zelfs niets). Enkel voor beperkt aantal hoge profielen, voor een treinbestuurder/conducteur is dat dus niet het geval.

Ze vinden op zoveel plaatsen geen volk. Probeer maar eens een Vlaamse bouwvakker te rekruteren.
weeral een vergelijking, appelen en peren.
Denk je dat wij uberhaupt nog veel Vlaamse technische profielen ook vinden om op de sporen die nota bene nog vaak een grote veiligheidsverantwoordelijk meekrijgen ( overwegwachter, indringing in het vrije ruimteprofiel…

Met een bepaald aantal zaken ben ik akkoord, voorbeeld het vroegtijdig op pensioen gaan van treinbestuurders vb. Echter treft dit zo een klein deel van het actieve rijdend personeel, maar wordt altijd immens uitvergroot.

Voor mij persoonlijk is het de herbereking van het pensioen, ik verlies enorm veel net omdat ik een mixed carriere heb. Als er voor mij een groepsverzekering, die genoeg dekt nota bene, toegereikt wordt kan ik er wel al meer mee leven.

Geef mij al de privileges die wij hebben en ik zal ze u weerleggen of nuanceren.

En over dat deel dat wij altijd een deel van ons pensioen zelf betalen per maand, dat weet ik niet hoe het in de prive maar bij ons staat dat er wel duidelijk op zo manier vermeld op de loonfiche.

Waarom zouden ze apart, beschermd potje moeten hebben (dat nota bene merendeels betaald is door belastingbetaler)?
Want dan kunnen we dat ook voor veel andere sectoren doen (die dat zelf betalen ipv de belastingbetaler). Weinig solidair naar sectoren waar meer tijdelijke werkloosheid is of lagere lonen of ...
en andere krijgen helemaal geen pensioen meer (zoals invaliden die niet kunnen werken) maar bon

Terug
Bovenaan