Het NMBS topic

In het regeerakkoord: "TeleTREINwerk" promoten. Ik vraag mij af wat dit gaat voorstellen in realiteit :p.

Ze spreken van extra stopcontacten, wifi, beter netwerk op trein,...
Ik zou veel liever een iets comfortabelere tafeltje willen hebben :p

Technisch probleem op de aankoopautomaten waardoor het niet mogelijk is om treinticket aan te schaffen. Blijkbaar in gans België een foutmelding.

zoveel afgeschafte treinen vandaag richting Brussel.
Een groot deel had zich ziek gemeld in wallonie.

Er was een conducteur tot moes geslagen. Zal mogelijks zijn zicht levenslang kwijt zijn. Daarop beslist om actie te voeren. Het zoveelste geweld incident.

Onbegrijpelijk dat er zoveel woede kan zijn. Die conducteurs doen hun job gewoon. Omdat ze vragen heb je een kaartje van mss 10 euro beslis je dan maar om iemand in coma te slaan.

Vraagje.

Als ik een ticket koop voor een treinrit moet ik de datum aanduiden waarop ik dit zal gebruiken. Maw, als je een ticket koopt op voorhand, hang je vast aan die dag.
Bij een busrit of tramritje: je koopt op voorhand, maar of ik dat nu morgen of volgende week gebruik: prima.

Er is toch niet zoals een maximaal aantal ticketten voor de trein per dag? Waarom is een ticket alleen geldig voor die ene dag?
Moest je nu nog zeggen van: ze verkopen alleen maar x aantal kaarten omdat iedereen moet kunnen zitten (zoals bij vliegtuig) oké, maar neen, of ge nu zit of moet staan of zelfs in wc, dat maakt niet uit.

Waarom?

Een groot deel had zich ziek gemeld in wallonie.

Er was een conducteur tot moes geslagen. Zal mogelijks zijn zicht levenslang kwijt zijn. Daarop beslist om actie te voeren. Het zoveelste geweld incident.

Onbegrijpelijk dat er zoveel woede kan zijn. Die conducteurs doen hun job gewoon. Omdat ze vragen heb je een kaartje van mss 10 euro beslis je dan maar om iemand in coma te slaan.
Waar heb je dat gelezen?
Los daarvan is dat dus geen ziek zijn ..
Als je actie wilt voeren, doe dan gewoon geen ticketcontroles

Vraagje.

Als ik een ticket koop voor een treinrit moet ik de datum aanduiden waarop ik dit zal gebruiken. Maw, als je een ticket koopt op voorhand, hang je vast aan die dag.
Bij een busrit of tramritje: je koopt op voorhand, maar of ik dat nu morgen of volgende week gebruik: prima.

Er is toch niet zoals een maximaal aantal ticketten voor de trein per dag? Waarom is een ticket alleen geldig voor die ene dag?
Moest je nu nog zeggen van: ze verkopen alleen maar x aantal kaarten omdat iedereen moet kunnen zitten (zoals bij vliegtuig) oké, maar neen, of ge nu zit of moet staan of zelfs in wc, dat maakt niet uit.

Waarom?
Uw bus of tramticketje moet je scannen (en dan is het een uur geldig?) trein niet

Uw bus of tramticketje moet je scannen (en dan is het een uur geldig?) trein niet

Ja oké, maar waarom kan dat op trein niet?

Conducteur komt toch langs (of hoort langs te komen) en kan dan met zijn bakje het ticket “ontwaarden”.
Of evt scanbakje hangen op trein zoals bus/tram.

Ja oké, maar waarom kan dat op trein niet?

Conducteur komt toch langs (of hoort langs te komen) en kan dan met zijn bakje het ticket “ontwaarden”.
Of evt scanbakje hangen op trein zoals bus/tram.
Als je een ticket zonder datum hebt en je ticket wordt niet afgeknipt dan kan je dat meerdere dagen gebruiken.

Als je een ticket zonder datum hebt en je ticket wordt niet afgeknipt dan kan je dat meerdere dagen gebruiken.

En waar koop ik dat? Via de app moet ik een datum aanduiden.

Stel ik koop nu mijn ticket voor Brussel (ik moet daar zijn volgende week), maar door omstandigheden kan ik dat niet gebruiken maandag en ik weet dat maar dag zelf: weg geld,

Stel ik koop nu mijn ticket voor Brussel (ik moet daar zijn volgende week), maar door omstandigheden kan ik dat niet gebruiken maandag en ik weet dat maar dag zelf: weg geld,
Dat bestaat niet. Het was een als stelling om aan te tonen waarom het niet bestaat.
Dat is een keuze van de NMBS om fraude/zwartrijden tegen te gaan. Als ze met poortjes en automatische ticketcontrole werken, zou het niet nodig zijn om er een datum op te zetten maar dat is momenteel niet het geval. Elk ticket moet manueel gecontroleerd en afgeknipt worden (of zou moeten, vul het in zoals je zelf wilt) om het te valideren.

En ja, dan ben je je geld kwijt. Net zoals bij zoveel andere zaken als je vooraf een ticket koopt en het niet kunt gebruiken.
Koop dan je ticket niet op voorhand; probleem opgelost. Welk voordeel of welke reden zou je hebben om het vooraf te kopen?

Je kan dan contact opnemen met de klantendienst. Ze kunnen eventueel je ticket terugbetalen of overzetten naar een andere datum.
Mijn ouders hadden online een ticket op naam gekocht maar een foute datum ingegeven. Na contact met de klantendienst hebben ze de tickets overgezet naar de juiste datum

Vraagje.

Waarom?

Anti fraude, als je geen controle krijgt dan kan je het ticket tenminste niet meer op andere dagen gebruiken. En ook wel historisch gegroeid toen je nog aan het loket een ticket ging kopen en de bediende letterlijk een ticket met je gegevens en datum invulde met een pen voor je.

Fucking hell, ik zit nu al 4,5uur vast op een trein onderweg naar Brussel. Tegen dat ik op mijn werk ben kan ik terug vertrekken.

Wat een amateurisme

@MiniJeffrey is er eigenlijk een limiet per dag op aantal mogelijk te verkopen tickets per traject?
Elke lijn heeft een bepaalde capaciteit (wagons etc), of kan ik bij wijze van spreken 1 miljoen tickets kopen voor traject Brugge-Gent voor morgen ?

Terug
Bovenaan