Het NMBS topic

Gelooft ge dat nu zelf?

Veel geluk om om 23h nog iemand te pakken te krijgen bij de nmbs.

Ja, want het is zo. Als de laatste trein beperkt is, afgeschaft is,... wordt er door de treinbegeleider steeds geregeld (samen met de centrale diensten va NMBS die 3x8 werken) dat de passagiers nog op hun bestemming geraken.
Door taxi, bus,...

Ik ga nooit snappen waarom zoveel wagens/vrachtwagens/bussen/... in panne vallen op een spooroverweg.
De meesten hebben toch niet eens een helling?

Ik ga nooit snappen waarom zoveel wagens/vrachtwagens/bussen/... in panne vallen op een spooroverweg.

Dat zaten we ons hier onder de middag op het werk ook af te vragen.
Waarom vallen er zoveel voertuigen in panne net op de sporen? En die staan dan blijkbaar ook onmiddellijk stil en kunnen niet even nog verder bollen.

Dat zaten we ons hier onder de middag op het werk ook af te vragen.
Waarom vallen er zoveel voertuigen in panne net op de sporen? En die staan dan blijkbaar ook onmiddellijk stil en kunnen niet even nog verder bollen.
Misschien vallen er gewoon veel voertuigen in panne, maar zolang dat niet op een overweg gebeurt is dag geen nieuws? :sop:

Ik las dat de beloofde extra treinen na middernacht, dan toch niet voorzien worden in 2025?
Men wil openbaar vervoer promoten, maar na 24u een trein nemen in België is zo goed als onmogelijk.

Klopt dit?

Ik las dat de beloofde extra treinen na middernacht, dan toch niet voorzien worden in 2025?
Men wil openbaar vervoer promoten, maar na 24u een trein nemen in België is zo goed als onmogelijk.

Klopt dit?

Nee, dit klopt niet. Alle treinen rijden na middernacht... :unsure:

Maar serieus nu. Laatste dat ik ervan gehoord heb, was in september. En toen bleek inderdaad dat ze sommige dingen (zoals de nachttreinen voor Brussel en Antwerpen, was niet voor het gehele net) net zoals veel andere extra treinen zullen moeten uistellen:
Als hoofdoorzaak geeft de NMBS aan dat er geen personeel gevonden wordt. “Ondanks grote inspanningen om aan te werven in een moeilijke arbeidsmarkt – vooral in Vlaanderen en Brussel – is er in december 2024 een tekort aan treinbestuurders om het geplande Transportplan uit te voeren”, klinkt het.
Zonder extra bestuurders kan je inderdaad moeilijk extra treinen laten rijden...

Jammer, was ideaal geweest om nog eens een trein te kunnen nemen als je toekomt in Zaventem vlak voor middernacht zonder te spurten of eens wat langer in Antwerpen te blijven en dan trein terug te nemen.

De latere trein hebben nochtans steeds goed te doen merk ik, maar oké als ze geen personeel vinden snap ik het wel.

Jammer, was ideaal geweest om nog eens een trein te kunnen nemen als je toekomt in Zaventem vlak voor middernacht zonder te spurten of eens wat langer in Antwerpen te blijven en dan trein terug te nemen.
Maar het plan dat beloofd was, was veel beperkter dan dat. Zaventem zat er al niet tussen, want het waren extra S-treinen. En dan nog enkel op vrijdag en zaterdagavond.

Uit het originele persbericht:
Zowel op vrijdag- als zaterdagavond gaat het om extra late S-treinen vanuit Brussel-Centraal naar onder meer Leuven, Diegem, Vilvoorde, Halle, Liedekerke en Linkebeek. Vanuit Antwerpen-Centraal rijdt op vrijdag- en zaterdagavond een extra late S-trein richting Brussel-Zuid. Deze trein stopt onder meer in Vilvoorde. Nog vanuit Antwerpen-Centraal rijden op vrijdagavond twee extra late S-treinen richting Leuven, die ook stoppen in Aarschot & Wezemaal.
Alle extra is mooi, maar dat is natuurlijk wel een heel beperkte extra. Een logische keuze want deze treinen gaan effectief gebruikt worden en dat was ook het doel van de S-treinen. Maar weinig nut voor mensen die dachten dat het hun zou helpen met een langer traject.

Vanaf volgende week een nieuwe treinregeling en zoals gebruikelijk bij de NMBS waar hun nationale reizigers klanten één van hun laatste prioriteiten lijken te zijn, wordt mijn trein weeral trager... Een minuutje maar, geen ramp, maar wel handig voor de vertragingsstatistieken ongetwijfeld.

Ik kwam net dit tegen op Facebook:
Screen.png

Ik hoop wel dat dit maar tijdelijk is nu met de eindejaarsperiode dan. Hebben lang moeten wachten op dubbeldeksrijtuigen (die niet eens elk uur rijden dan) voor op de lijn Antwerpen - Hamont. Zou echt een zware tegenvaller zijn qua comfort en capaciteit als die dan nu worden vervangen door dit type. :(

Ik hoop wel dat dit maar tijdelijk is nu met de eindejaarsperiode dan.
Natuurlijk is dit niet tijdelijk. De nieuwe dienstregeling is gisteren ingegaan, met compleet andere treinstellen op sommige trajecten.

Vervelendste aan de Break is de hoge opstap, met kleine kinderen of zware bagage is dat niet evident.

Laatst bewerkt:
@MiniJeffrey en @Vrouwtje Theelepel

Sorry dat ik jullie hier op een vrijetijdsforum tag over jullie werk, maar de conducteur van mijn trein kon mijn vraag zelf niet beantwoorden... Normaal gezien neem ik om 17:25 de trein van Antwerpen-Berchem naar Mechelen. Op het aankondigingsbord in het station stond dat die nu enkel beschikbaar is met een intercity ticket. Op de website staat echter dit bij de aankondiging van de nieuwe dienstregeling:

1734370248049.png

Mag ik er vanuit gaan dat ik gewoon die trein kan blijven nemen met mijn normaal abonnement?

Sorry dat ik jullie hier op een vrijetijdsforum tag over jullie werk, maar de conducteur van mijn trein kon mijn vraag zelf niet beantwoorden... Normaal gezien neem ik om 17:25 de trein van Antwerpen-Berchem naar Mechelen. Op het aankondigingsbord in het station stond dat die nu enkel beschikbaar is met een intercity ticket. Op de website staat echter dit bij de aankondiging van de nieuwe dienstregeling:

Bekijk bijlage 36538
Mag ik er vanuit gaan dat ik gewoon die trein kan blijven nemen met mijn normaal abonnement?

Hello

Ik begrijp de verwarring. Er is een Eurocity en een Eurocity Direct. De Eurocity Direct is de nieuwe verbinding en is exlcusief met een Eurocity Direct ticket. In de gewone Eurocity (de oude klassieke IC Brussel-Amsterdam) mag je ook met je NMBS vervoersbewijs reizen inderdaad.

De trein die jij neemt is een Eurocity, dus die mag je vrij nemen met je NMBS vervoersbewijs.

En don't worry, altijd beschikbaar om te helpen.

Bekijk bijlage 36538
MiniJeffrey was me voor. Ik ging ongeveer hetzelfde zeggen. 😁

Ik kwam net dit tegen op Facebook:
Screen.png

Ik hoop wel dat dit maar tijdelijk is nu met de eindejaarsperiode dan. Hebben lang moeten wachten op dubbeldeksrijtuigen (die niet eens elk uur rijden dan) voor op de lijn Antwerpen - Hamont. Zou echt een zware tegenvaller zijn qua comfort en capaciteit als die dan nu worden vervangen door dit type. :(
Ik heb die lijn als student moeten nemen (1996-2001). Dat waren toen nog van die oude diesellocomotieven (https://nl.wikipedia.org/wiki/HLD_62 ) die je van 3km ver hoorde aankomen met treinstellen uit de jaren '60 (https://nl.wikipedia.org/wiki/M2_(spoorwegrijtuig) )
Dat was telkens weer afzien. De deuren gingen héél moeilijk of niet open, niets van geluidsisolatie dus superveel lawaai. Van airco was uiteraard geen sprake dus in de zomer was het bloedheet in die trein. Het regende wel binnen en tochtte langs alle kanten, dus in de winter was het wel fris.

Mijn trein s'ochtends naar het werk is geen mottige oncomfortabele Desiro meer. :woohoo:

Maar mijn favoriet, de MS96, aka Deense neus.

Hello

Ik begrijp de verwarring. Er is een Eurocity en een Eurocity Direct. De Eurocity Direct is de nieuwe verbinding en is exlcusief met een Eurocity Direct ticket. In de gewone Eurocity (de oude klassieke IC Brussel-Amsterdam) mag je ook met je NMBS vervoersbewijs reizen inderdaad.

De trein die jij neemt is een Eurocity, dus die mag je vrij nemen met je NMBS vervoersbewijs.

En don't worry, altijd beschikbaar om te helpen.

Om hier nog eens op terug te komen, ik heb bij mijn collega's product owners van app/web eens nagevraagd.

Als je nationale treinen opzoekt in de nationale routeplanner (bv. Antwerpen - Brussel) dan zal de ECD niet verschijnen, en zie je enkel de gewone IC en EC treinen. Als je een internationaal traject opzoekt zou je de ECD wel kunnen zien, maar die mag je dus niet nemen op een Belgisch traject dus.

Ook in het station zouden de ECD normaal gezien niet aangekondigd mogen staan in bv Antwerpen naar Brussel. In Brussel zal die wel aangekondigd staan natuurlijk.

Terug
Bovenaan