Het NMBS topic

Ze haten echt de westhoek bij het spoor :p
Bij het minste wordt er een trein afgeschaft en heb je +1u aan je broek.

Ook weer gebrek aan communicatie.
Ieper->gent->antwerpen gisteren afgeschaft. Dat is een lijn die 1 keer per uur bediend wordt.

Trein met 25m vertraging stopt in ieper naar poperinge.
De app stelt gelukkig voor om die naar poperinge te nemen om naar gent te gaan want die trein keert wel terug. Die slaat gewoon alles over om zijn vertraging in te halen. :p (fuck ieper.)

Maar zonder app: hoe moet je dit te weten? Geen luidspreker die dit zegt, geen conducteur die dit zegt, geen waarschuwing op de borden,...

Ik kijk vandaag. Weer een trein voor Ieper afgeschaft.

Laatst bewerkt:
Tis niet dat we een glazenbol hebben en op voorhand weten dat er in Denderleeuw een bom is gevonden, dat ze op L36 kabels gestolen hebben en dat er weeral een aanrijding was.
Allemaal goed en wel dat er dingen kunnen fout lopen, maar ik betaal (veel) geld voor een service die ik niet krijg en me bij gevolg veel extra geld kost.

Als jij morgen een ruitenwasser laat komen maar de dag voordien breekt die z´n enkel is dat heel erg jammer voor die man, maar ik vermoed dat je dan ook niet gaat willen betalen voor de service die niet gebeurd.

Aangezien je in de ´we´ vorm praat ga ik ervan uit dat je voor de nmbs werkt. Kan ik ergens een compensatie vragen?

Allemaal goed en wel dat er dingen kunnen fout lopen, maar ik betaal (veel) geld voor een service die ik niet krijg en me bij gevolg veel extra geld kost.

Als jij morgen een ruitenwasser laat komen maar de dag voordien breekt die z´n enkel is dat heel erg jammer voor die man, maar ik vermoed dat je dan ook niet gaat willen betalen voor de service die niet gebeurd.

Aangezien je in de ´we´ vorm praat ga ik ervan uit dat je voor de nmbs werkt. Kan ik ergens een compensatie vragen?
Ik werk voor de nmbs maar ik ken niets van compensaties of vergoedingen. Ik vermoed van wel maar dat je een bepaald formulier moet invullen.

Laatst bewerkt:
Ik neem amper de trein, en als ik het doe is het toch elke f*****g keer hetzelfde.

Ik ga voor een avondje weg incl overnachting. Ik koop op voorhand m´n treinticket online en aangezien de trein om 18u was betaal ik nog de volle pot (heen en terug) van €16,80.

Eenmaal aangekomen in het lokale station roepen ze om dat de trein afgeschaft is. Whuuut?!? Konden ze dat niet zeggen toen ik een uur ervoor mijn online ticket kocht?

Dus dan maar terug de auto in en nu sta ik in Leuven station te wachten op de volgende

Door die afschaffing heb ik dus:

1. Te veel betaald. Ten eerste omdat ik naar een ander station ben moeten rijden waar ik maar €12,80 zou hebben betaald. En ten tweede zou ik nu recht hebben op weekendtarief dus zou het maar €6,40 kosten. In totaal dus €10,40 te veel betaald.

2. Extra naft opgereden

3. Moet ik 35 euro betalen om m´n auto 24 uur te parkeren ipv de gratis parking in het oorspronkelijke station.

4. Een uur te laat voor m´n (belangrijke) afspraak.

5. Onnodig mijn afspraak bij de kinesist afgezegd die wel aangerekend gaat worden. Kostprijs +- €40

Iemand enig idee of ik recht heb op compensatie of ten minste gedeeltelijke terugbetaling van mijn ticket?

Bij meer dan 60 minuten vertraging heb je recht op 100% vergoeding van je reis, dus ik raad je aan daar zeker en vast gebruik van te maken!

En dat is dan nog slechts de vergoeding van je treinticket. Feitelijk zou men eens moeten de NMBS aansprakelijk stellen voor gevolgschade voor mensen die belangrijke afspraken missen, want zelfs al bouw je een ruime marge in (2h+), en je mist je examen, je vliegreis of een belangrijke afspraak bij de notaris, dan nog vergoedt de NMBS enkel je treinticket... dat is eigenlijk niet correct.

Dat "weekendtarief" dat pas ingaat vanaf 19h00 is inderdaad ook absurd, daarmee kom je vrijdag dus al bijna nergens meer.

Betalende parkings van de NMBS zijn zo mogelijk nog het meest schandalige, dan gebruik je al de meest ecologische reismethode, dan moet je nog meer betalen, zeker als je alleen reist is de NMBS zelden zo nog voordeliger dan de auto van zodra je ook nog moet betalen om te parkeren aan het station. De ironie is zelfs dat wanneer de NMBS vertraging veroorzaakt, ze nog meer aan jou verdienen als je zo langer moet parkeren... vertraging zou minstens terugbetaling deel van het parkeergeld moeten zijn.

Bij meer dan 60 minuten vertraging heb je recht op 100% vergoeding van je reis, dus ik raad je aan daar zeker en vast gebruik van te maken!

En dat is dan nog slechts de vergoeding van je treinticket. Feitelijk zou men eens moeten de NMBS aansprakelijk stellen voor gevolgschade voor mensen die belangrijke afspraken missen, want zelfs al bouw je een ruime marge in (2h+), en je mist je examen, je vliegreis of een belangrijke afspraak bij de notaris, dan nog vergoedt de NMBS enkel je treinticket... dat is eigenlijk niet correct.
Dat is nochtans een rechtsprincipe dat ook anders bestaat hoor. Omdat de NMBS enkel een middelenverbintenis en geen resultaatsverbintenis heeft. Wil je een NMBS met resultaatsverbintenis, dan gaat de prijs van tickets drastisch omhoog. De prijs is een gevolg van wat ze moeten aanbieden, hé.

Betalende parkings van de NMBS zijn zo mogelijk nog het meest schandalige, dan gebruik je al de meest ecologische reismethode, dan moet je nog meer betalen, zeker als je alleen reist is de NMBS zelden zo nog voordeliger dan de auto van zodra je ook nog moet betalen om te parkeren aan het station.
sinds wanneer is een auto de meest ecologische reismethode? Je betaalt parking omdat je met de auto rijdt, hé, niet omdat je met de trein rijdt. De meest ecologische reismethodes zijn fiets, te voet, bus/trein, ... zeker niet een auto en nog minder alleen in de auto. Al bij al parkeer je best goedkoop als je met de trein gaat en ik ken weinig andere dienstverleners die ten eerste parking aanbieden en ten tweede dat goedkoper doen.

Ivm de treinvertragingen: een handige site: www.treinvertraging.be

Betalende parkings van de NMBS zijn zo mogelijk nog het meest schandalige, dan gebruik je al de meest ecologische reismethode, dan moet je nog meer betalen, zeker als je alleen reist is de NMBS zelden zo nog voordeliger dan de auto van zodra je ook nog moet betalen om te parkeren aan het station. De ironie is zelfs dat wanneer de NMBS vertraging veroorzaakt, ze nog meer aan jou verdienen als je zo langer moet parkeren... vertraging zou minstens terugbetaling deel van het parkeergeld moeten zijn.

Er is wel korting op de parking als je een treinticket hebt. Ik weet wel niet hoeveel korting.

Wel...mijn overstap van 5 minuten in Gent Sint Pieters is geen issue meer. Door een ongeval rijden er geen treinen tussen Kortrijk en Deinze, waardoor ik dus naar Gent ben gereden en daar de trein naar Brussel Centraal heb genomen.

Auto staat nu dus gewoon in de parkeergarage aan Gent Sint Pieters ( waar hopelijk vlot in te raken is na 23 u, want mijn claustrofobie trekt geen afgesloten ruimtes.)

Wel...mijn overstap van 5 minuten in Gent Sint Pieters is geen issue meer. Door een ongeval rijden er geen treinen tussen Kortrijk en Deinze, waardoor ik dus naar Gent ben gereden en daar de trein naar Brussel Centraal heb genomen.

Auto staat nu dus gewoon in de parkeergarage aan Gent Sint Pieters ( waar hopelijk vlot in te raken is na 23 u, want mijn claustrofobie trekt geen afgesloten ruimtes.)
Waarom zou een parkeergarage niet vlot bereikbaar zijn na 23u?

Waarom zou een parkeergarage niet vlot bereikbaar zijn na 23u?

Ja, je zou dat denken he. Jaar of twee geleden eens 40 minuten mogen zoeken naar de ingang van een ondergrondse in Lille omdat alles afgesloten was, op een klein verdoken zijdeurtje na. Maar ja...Noordfrankrijk.

Dus dat is dus drie dagen in één week tijd met afschaffingen voor de lijn Poperinge-Kortrijk-Gent :p. (Vrijdag, zaterdag en maandag.)

Dat is echt een ramp die lijn.

Dus dat is dus drie dagen in één week tijd met afschaffingen voor de lijn Poperinge-Kortrijk-Gent :p. (Vrijdag, zaterdag en maandag.)

Dat is echt een ramp die lijn.
Grappig, hé, ik neem héél regelmatig die lijn en heb net (bijna) nooit problemen. Wil mijn vrouw uitzonderlijk, met de klas, diezelfde lijn nemen, dan heeft ze bijna altijd issues.

Grappig, hé, ik neem héél regelmatig die lijn en heb net (bijna) nooit problemen. Wil mijn vrouw uitzonderlijk, met de klas, diezelfde lijn nemen, dan heeft ze bijna altijd issues.

Ieper->gent vandaag:blind reizen. Rijdt de trein of rijdt die niet? No one knows. :p.

Het merendeel van de IC-treinen Poperinge - Kortrijk - Antwerpen-Centraal zijn niet zichtbaar in de reisplanner.
Kijk op de gele affiches en de schermen in de stations voor vertrektijden en tussenstops voor deze treinen.

We doen er alles aan om dit op te lossen

Dat "weekendtarief" dat pas ingaat vanaf 19h00 is inderdaad ook absurd, daarmee kom je vrijdag dus al bijna nergens meer.

Je hebt enkel een contract met NMBS voor vervoer en niet voor wat er na je vervoer komt, gevolgschade door vertraging is dus nooit gedekt. Dat is overigens ook zo bij luchtvaartmaatschappijen. Anders kan je het wel heel ver rekken natuurlijk. Files, treinvertragingen, vluchten die afgeschaft worden zijn allemaal dingen die kunnen gebeuren. Niet fijn, maar geen reden voor belachelijke claims.

Een weekend is technisch gezien zaterdag+zondag. Dat je vrijdag al kunt reizen is dus eigenlijk al een geste.

Waarom zou een parking gratis moeten zijn? Als je vertraging hebt zou je idd het parkeergeld van tijdens de vertraging moeten terugkrijgen, akkoord.

Die betalen je anders wel een hotel, eten & drinken, onkosten etc uit afhankelijk van de vertraging.
Net zoals de NMBS ook een taxi of ande alternatief regelt afhankelijk van de vertraging. Doet er niet echt toe bij 1 afgeschafte trein om 18u.

Wanneer voorziet NMBS een taxi voor haar reizigers?​

NMBS heeft als doel om reizigers op hun eindbestemming te brengen. Enkel en alleen bij een afschaffing van de laatste trein of het missen van een aansluiting op de laatste trein om op je eindbestemming te geraken, zal NMBS een alternatieve oplossing op maat uitwerken. Een vervangbus, een gedeeld taxibusje of een individuele taxi kunnen dan een mogelijke oplossing zijn.

Net zoals de NMBS ook een taxi of ande alternatief regelt afhankelijk van de vertraging. Doet er niet echt toe bij 1 afgeschafte trein om 18u.
Gelooft ge dat nu zelf?

Veel geluk om om 23h nog iemand te pakken te krijgen bij de nmbs.
En zoals vliegtuig maatschappijen geld betalen gaan ze al zeker niet doen.

Gelooft ge dat nu zelf?

Veel geluk om om 23h nog iemand te pakken te krijgen bij de nmbs.
En zoals vliegtuig maatschappijen geld betalen gaan ze al zeker niet doen.
Ja, ik geloof dat. Ik heb er namelijk al gebruik van gemaakt toen mijn laatste trein na een optreden in de AB afgeschaft werd en de NMBS een taxi-busje ingelegd heeft voor een aantal lotgenoten...

Maar dat doet er niet toe, het ging hem erom dat je dingen "in bepaalde omstandigheden" aanhaalde; net zoals de NMBS ook oplossingen heeft voor in bepaalde omstandigheden.
En ja, uitbetalen doen ze ook, de compensatieregeling is hier deze pagina nog maar gelinked en je hebt die post zelfs geliked...

Maar je moet alles in proportie zien natuurlijk, zo is de compensatie bij vertraging/afschaffing vlucht ook afhankelijk van de afstand en tijd. Maar er gaat wel een wereld van verschil zijn tussen internationale vluchten en nationale treinen; zowel qua afstand als tijd.

Terug
Bovenaan