Het NMBS topic

Fuck me, treinbestuurder die gewoon een station overslaat. Dat is toch helemaal overboord. "Ja mijnheer, dat gebeurt soms"

Dan lig je toch te slapen als treinbestuurder
Nee De treinbestuurder doet meerdere ritten op een dag. De ene rit kan de IC zijn waardoor hij enkel de hoofd stations doet op een bepaalde lijn en de terug rit kan de stopper zijn op die lijn. Bij verstrooiing kan het gebeuren dat je een stop mist. Er zijn zelfs ritten die hele dag dezelfde stops hebben op 1 enkel rit een extra stop heeft. Op 6jaar tijd heb ik ook 2 maal een stop voorbij gereden omdat ik dacht dat ik de IC deed.

Ik snap u frustratie en wil het ook niet meemaken maar we blijven mensen.

Jij hebt tijdens rijden in de auto na het werk nog nooit voorgehad dat je is u afslag voorbij bent gereden?

Laatst bewerkt:
Nee De treinbestuurder doet meerdere ritten op een dag. De ene rit kan de IC zijn waardoor hij enkel de hoofd stations doet op een bepaalde lijn en de terug rit kan de stopper zijn op die lijn. Bij verstrooiing kan het gebeuren dat je een stop mist. Er zijn zelfs ritten die hele dag dezelfde stops hebben op 1 enkel rit een extra stop heeft. Op 6jaar tijd heb ik ook 2 maal een stop voorbij gereden omdat ik dacht dat ik de IC deed.

Jij hebt tijdens rijden in de auto na het werk nog nooit voorgehad dat je is u afslag voorbij bent gereden?
Goh, verstrooidheid kan, maar je weet toch dat je op de terugweg met de stoptrein weg bent en je moet aan elk station sowieso vertragen, als dan je euro niet valt ben je wel heel ver weg in gedachten.
Het kan gebeuren natuurlijk, wie dagdroomt er niet, maar het blijft toch raar.
Een lijnbus die na een belsignaal een halte voorbijrijdt vindt ik dan nog verstaanbaarder, die moet niet standaard aan elke halte inhouden.

Goh, verstrooidheid kan, maar je weet toch dat je op de terugweg met de stoptrein weg bent en je moet aan elk station sowieso vertragen, als dan je euro niet valt ben je wel heel ver weg in gedachten.
Het kan gebeuren natuurlijk, wie dagdroomt er niet, maar het blijft toch raar.
Een lijnbus die na een belsignaal een halte voorbijrijdt vindt ik dan nog verstaanbaarder, die moet niet standaard aan elke halte inhouden.
Zoals ik zei een trein stop ook niet aan elke halte. De ene rit wel de andere rit niet. Aan elk station vertragen waar haal je dat vandaan? En trein vertraagd niet als hij niet moet stoppen. Ik passeerde stations aan 160km/u.

Een shift bestaat uit 4-10 ritten. Vb dienst

Eerste rit
Leuven-Antwerpen :
Wezemaal, Aarschot, Begijnendijk, Booischot, Heist-Op-Den-Berg, Melkouwen, Berlaar, Lier, Boechout, Mortsel, Antwerpen- Berchem

2de rit
Antwerpen-Leuven :
Antwerpen-Berchem, Lier, Heist-Op-Den-Berg, Aarschot,Wezemaal,Leuven

3de rit
Leuven-Antwerpen :
Wezemaal, Aarschot, Begijnendijk, Booischot, Heist-Op-Den-Berg, Melkouwen, Berlaar, Lier, Boechout, Mortsel, Antwerpen- Berchem

4de rit :
Antwerpen - Hasselt via Leuven
Antwerpen-Berchem, luchthaven, Mechelen, Leuven, NIET STOPPEN in Wezemaal, Aarschot, Diest, Hasselt

5de rit :
Hasselt - Leuven
Schulen, Diest, Zichem,Testelt,Langdorp, Aarschot, WEZEMAAL stoppen, Leuven

5de rit verstrooid dat je zelfde rit deed als de 4de en je hebt het aan u broek Wezemaal vergeten stoppen.

Wij hadden een diensten vroeger waar je in de week een rit deed waarbij je een station niet moest aandoen en in weekend moest je die wel aandoen. Uit gewoonte zijn er ook enkele daar niet gestopt.

Dit terwijl je al van 3u smorgens bezig bent en wss tegen 12u de vermoeidheid begint te komen.

We zijn maar mensen en geen enkel bestuurder doet dit express omdat we het ook mogen gaan uitleggen bij de overste.

Ik heb ook nog met de bus gereden daar heb ik ook soms een halte vergeten aandoen maar daar kan je meteen stoppen als de mensen roepen en hun daar dan afzetten ook al mocht dat niet.

Op de trein tegen dat je het als bestuurder beseft ben je al lang voorbij het perron en gaat het niet anders dan de volgende station.

Laatst bewerkt:

Verschil is dat ik met een auto rij waar 1 tot max 5 mensen zit en niet betaald wordt met de auto te rijden.

Een treinbestuurder is professioneel aangesteld daarvoor, zitten een paar honderden mensen op een trenminben ik zou toch ook verwachten dat de trein zelf signalen geeft van "opgelet, stop binnen x meter".

Als dat regelmatig gebeurt, horen er systemen in voege te zijn om zoiets te verhinderen. 1 keer op 3 jaar pervtreinbestuurder (geen idee hoeveel er zijn. 2.500?). Dat zou dan pakweg 800 gemiste stops zijn per jaar.

Dat is iets wat de app van de lijn kan. Dat geeft een notificatie als je binnenkort aan je halte bent.

Ooit meegemaakt dat een IC-trein vergat te stoppen aan het perron waar ik stond te wachten. Dat was even schrikken toen die onverwacht aan volle snelheid door het station reed. Tien minuten later kwam hij op hetzelfde baanvak het station weer binnengereden om de reizigers alsnog op te pikken. Soms realiseert de treinbestuurder het zich dus wel snel dat hij een halte heeft gemist.

In de hoogtechnologische wereld waar we leven is het toch ook moeilijk te bevatten dat de boordcomputer van een trein geen duidelijk signaal kan geven aan de bestuurder wanneer een station wordt genaderd waar gestopt moet worden.

Verschil is dat ik met een auto rij waar 1 tot max 5 mensen zit en niet betaald wordt met de auto te rijden.

Een treinbestuurder is professioneel aangesteld daarvoor, zitten een paar honderden mensen op een trenminben ik zou toch ook verwachten dat de trein zelf signalen geeft van "opgelet, stop binnen x meter".

Als dat regelmatig gebeurt, horen er systemen in voege te zijn om zoiets te verhinderen. 1 keer op 3 jaar pervtreinbestuurder (geen idee hoeveel er zijn. 2.500?). Dat zou dan pakweg 800 gemiste stops zijn per jaar.

Dat is iets wat de app van de lijn kan. Dat geeft een notificatie als je binnenkort aan je halte bent.
Nee trein geeft geen signaal wanneer je aan een stop komt. Ondertussen hebben we wel tablets die aantal meter tot volgende stop geeft maar ik heb ook al aan een station gestaan terwijl dat ding aangaf dat ik nog 3km van station was. Ik praat het niet goed maar ieder mens maakt wel eens een fout , jij hebt op u werk nog nooit een fout gemaakt zeker?

200 dagen werken x ongeveer 80 stops per dag x 3 jaar = 48 000 stops. Sorry dat ik daar 1 van heb gemist...

Laatst bewerkt:
Ooit meegemaakt dat een IC-trein vergat te stoppen aan het perron waar ik stond te wachten. Dat was even schrikken toen die onverwacht aan volle snelheid door het station reed. Tien minuten later kwam hij op hetzelfde baanvak het station weer binnengereden om de reizigers alsnog op te pikken. Soms realiseert de treinbestuurder het zich dus wel snel dat hij een halte heeft gemist.
Zomaar terug rijden mogen wij niet anders deden we het allemaal, dit wordt in Brussel beslist. Een treinbestuurder moet van kant keren (duurt 5-10 min naar gelang de lengte van de trein), er moet nieuw rijpad aangevraagd worden + goedgekeurd worden door infrabel dit neemt allemaal veel tijd in beslag dus is het soms sneller om de ic een extra stop te laten doen of op volgende trein te wachten.

Laatst bewerkt:
In de hoogtechnologische wereld waar we leven is het toch ook moeilijk te bevatten dat de boordcomputer van een trein geen duidelijk signaal kan geven aan de bestuurder wanneer een station wordt genaderd waar gestopt moet worden.
Daar hadden wij ook op gehoopt toen ETCS systeem in voege kwam maar dan moet ze in elk baken treinnummer programmeren want niet elke trein moet er stoppen en er rijden ook goederen treinen rond die nergens moeten stoppen. Helaas geeft het enkel de snelheid en stop afstanden tot een rood sein.

Laatst bewerkt:
beetje raar vandaag: trein rijdt ruim op tijd het station in, en een minuut voor hij moet vertrekken, krijgt hij ineens 8 minuten vertraging.
mijn trein (zelfde spoor, vlak erna) is wel nog op tijd kunnen vertrekken, maar ik vond het gewoon vreemd dat je een trein die (ruim) op tijd is, niet laat vertrekken wanneer hij kan.

beetje raar vandaag: trein rijdt ruim op tijd het station in, en een minuut voor hij moet vertrekken, krijgt hij ineens 8 minuten vertraging.
mijn trein (zelfde spoor, vlak erna) is wel nog op tijd kunnen vertrekken, maar ik vond het gewoon vreemd dat je een trein die (ruim) op tijd is, niet laat vertrekken wanneer hij kan.
Waarschijnlijk ergens een of ander probleem verderop het spoor.

Waarschijnlijk ergens een of ander probleem verderop het spoor.
idd. Dat zie je bvb vaak op de lijn Gent-Kortrijk: daar heb je IC treinen die enkel stoppen in Waregem, maar ook boemel/piekuurtreinen die overal stoppen (en die bvb 12 minuten na de IC trein vertrekken). Die moeten wachten als de IC trein een beperkte vertraging heeft, zodat die zijn vertraging niet sterk oploopt. Want anders zit die IC trein continu achter de boemeltrein.

Gisteren m'n vrouw sinds lang nog eens de trein genomen en 3,5 uur gedaan over het traject Poperinge-Brussel (met kinderen). Heeft serieus gevloekt. Waren enkele afschaffingen en net de verkeerde voor haar.

Dubbel gevloekt toen de conducteur haar tickets controleerde en hij van zijn tak maakte dat ze geen groepsticket gekocht had, maar gewoon een go pass (voor haar, haar collega en 3 andere ouders, waarbij de 20 kinderen van haar klas dan gratis meemogen :)).

@Vrouwtje Theelepel m'n vrouw deed toch niks mis?

Ik neem sporadisch de trein maar ligt het aan mij of zijn er in het weekend zo goed als altijd werken?

22/09 wou ik van Diegem naar de luchthaven. Werken op die lijn dus alternatief via Brussel en daar overstappen. De planner gaf een route met een onrealistisch korte overstap in Brussel Zuid, maar dan nog ging dit op ~40 minuten komen voor dat traject. Bovendien merkte de planner op dat ik twee tickets zou moeten kopen omdat dit niet de kortste reis is naar de bestemming (euh, jawel als die andere trein niet rijdt). Over de prijs van dat traject nog maar te zwijgen door Diabolo.

Voor 26/10 willen we met een aantal vrienden afspreken. Een deel woont bij Kortrijk (dichtste station Wevelgem) en een ander deel woont het dichtst bij Ronse station.
Er zijn dat weekend werken tussen Kortrijk en Zottegem. De NMBS planner toont dan maar helemaal geen treinen na 08u en voor 19u vanaf Wevelgem voor onze bestemming. Zelf plannen van Kortrijk toont wel een alternatief via Gent. Hoe kan het dat zo'n simpele logica ontbreekt in die planner in 2024...

Vanaf Ronse is het nog beter voor die dag. Men werkt ook aan de S51 treinen dus enige alternatief is een bus naar Oudenaarde. Maar... Oudenaarde ligt op diezelfde lijn tussen Kortrijk en Zottegem, dus daar rijden ook geen treinen. Dan moet je daar dus ook een bus nemen naar Zottegem en van daar verder. Met andere woorden, de reistijd wordt dubbel zo lang. Een traject van 75km met de wagen doet de NMBS dan >2u20 over in dit geval. Eventueel zou fietsen naar Anzegem nog lukken en van daar de trein naar Kortrijk of richting Gent. Maar blijkbaar is een aantal jaar geleden beslist dat daar geen treinen meer stoppen in het weekend...

Ik neem sporadisch de trein maar ligt het aan mij of zijn er in het weekend zo goed als altijd werken?
Klopt!

Tot voor kort werd er voornamelijk s'nachts gewerkt. Ze begonnen na de laatste trein en stopten voor de eerste trein.
Hierdoor konden ze meestal maar werken van 0u30 tot 4u30. Dus 4u werken, inclusief al het materiaal ter plaatse krijgen, alles opstarten en terug opruimen. Met geregeld storingen achteraf omdat het soms snel snel moet gedaan worden.
Dus echt veel kan er niet gewerkt worden op zo een korte tijd. Het personeel moest ook aanwezig zijn van 22u tot 6u en werd dus ook die 8u betaald.
Ook waren dit dikwijls veel kleine werven naast elkaar die soms overlapten.

Een tijdje geleden hebben ze dat herzien en zijn ze met grotere werven beginnen werken met 1 hoofdverantwoordelijke en meerdere "onderaannemers".
En hebben ze ook beslist om volledige weekends aan 1 stuk door te werken.
Dit is goedkoper (personeel kan effectief 8u werken per shift) en efficiënter.

Maar wel een pak ambetanter voor reizigers door omleidingen, vervangende busdienst,...

Suckt inderdaad als je bijvoorbeeld van Gent naar Ieper moet bijvoorbeeld in het weekend.

Vorig weekend busdienst tussen Deinze en Kortrijk (+1 uur) -- Waarschijnlijk die brug herstellen waar een camion tegen heeft gereden paar weken terug.
Volgend weekend tussen Kortrijk en Menen ofzo? (+45minuten leek mij.)

Vroeger de gewoonte om de ochtend zelf altijd te kijken wanneer de trein rijdt maar nu moet je wel best op voorhand kijken voor de weekends. (want +1u extra per rit van 1u, dan neem ik wel een auto.)

idd. Dat zie je bvb vaak op de lijn Gent-Kortrijk: daar heb je IC treinen die enkel stoppen in Waregem, maar ook boemel/piekuurtreinen die overal stoppen (en die bvb 12 minuten na de IC trein vertrekken). Die moeten wachten als de IC trein een beperkte vertraging heeft, zodat die zijn vertraging niet sterk oploopt. Want anders zit die IC trein continu achter de boemeltrein.

Gisteren m'n vrouw sinds lang nog eens de trein genomen en 3,5 uur gedaan over het traject Poperinge-Brussel (met kinderen). Heeft serieus gevloekt. Waren enkele afschaffingen en net de verkeerde voor haar.

Dubbel gevloekt toen de conducteur haar tickets controleerde en hij van zijn tak maakte dat ze geen groepsticket gekocht had, maar gewoon een go pass (voor haar, haar collega en 3 andere ouders, waarbij de 20 kinderen van haar klas dan gratis meemogen :)).

@Vrouwtje Theelepel m'n vrouw deed toch niks mis?
Als je vrouw en haar collega's ouder zijn dan 26 is een go pass niet geldig 😉
Als je een standard multi (de vroegere rail pass) bedoelt is het perfect mogelijk dat de combinatie invulkaart met 4 kinderen < 12 jaar per betalende volwassene de goedkoopste manier van reizen is.
Een groepsreservering kan handig zijn op bepaalde treinen omdat je dan gereserveerde plaatsen hebt maar dat moet aangevraagd worden en dat wordt niet altijd toegestaan op bepaalde uren/drukke treinen.
Een groepsreservering is aan 60% korting en een kind <12 is aan 1€ per rit dacht ik.

vraagje @Vrouwtje Theelepel

ik moet volgende week in Antwerpen zijn.
Ik heb een abonnement Gent - Brussels Airport.

normaal gaat dat via Brussel. maar de nmbs-app en website geven ook aan dat ik via antwerpen (berchem) zou kunnen gaan.

kan ik met mijn abonnement naar antwerpen centraal? of berchem volgens die route? of moet ik voor het hele traject een ticket kopen?

vraagje @Vrouwtje Theelepel

ik moet volgende week in Antwerpen zijn.
Ik heb een abonnement Gent - Brussels Airport.

normaal gaat dat via Brussel. maar de nmbs-app en website geven ook aan dat ik via antwerpen (berchem) zou kunnen gaan.

kan ik met mijn abonnement naar antwerpen centraal? of berchem volgens die route? of moet ik voor het hele traject een ticket kopen?
Vertrek je vanuit Dampoort? Dan kan je met je abo via Antwerpen reizen en hoef je dus geen extra ticket aan te kopen.

Terug
Bovenaan