Het NMBS topic

De hoeveelheid werken die de NMBS tegenwoordig in de weekends plant zijn eigenlijk schandalig... Je kan eigenlijk op de lange termijn niet plannen om ergens met de trein te geraken in een weekend.

En het is niet dat de treinen dan in de week tegenwoordig stipter rijden.

Ik moet binnenkort van Brussel naar Kortrijk laat op de avond, met overstap in Gent Sint Pieters.

Blijkbaar heb ik maar 5 minuten om in Gent van spoor 12 naar spoor 7 te spurten. Voor regelmatige treinreizigers met kennis van het constant in verbouwing lijkende Gent Sint Pieters: Is het wat te doen om van 12 naar 7 te geraken in vijf minuten?

normaal wel. er zit maar 1 perron tussen he.
ik zou wel op tijd van de trein stappen, stapt altijd veel volk af van die trein. kan druk zijn aan de (rol)trappen

Ik moet binnenkort van Brussel naar Kortrijk laat op de avond, met overstap in Gent Sint Pieters.

Blijkbaar heb ik maar 5 minuten om in Gent van spoor 12 naar spoor 7 te spurten. Voor regelmatige treinreizigers met kennis van het constant in verbouwing lijkende Gent Sint Pieters: Is het wat te doen om van 12 naar 7 te geraken in vijf minuten?

Dat is een zeer, zeer, zeer, slecht idee, zelfs al komen die treinen aan op aangrenzende perrons, in de ogen van de NMBS is een trein met minder dan 6 minuten vertraging op tijd, is uw aansluiting waarschijnlijk dus niet gegarandeerd en ga je ook elje recht als reiziger om met een ticket voor de laatste trein ook op je eindbestemming te geraken (een recht waar de NMBS sowieso al moeilijk over doet) niet kunnen gebruiken.

De hoeveelheid werken die de NMBS tegenwoordig in de weekends plant zijn eigenlijk schandalig... Je kan eigenlijk op de lange termijn niet plannen om ergens met de trein te geraken in een weekend.

En het is niet dat de treinen dan in de week tegenwoordig stipter rijden.
1) NMBS plant geen werken, voert geen werken uit. Dat is Infrabel, de infrastructuurbeheerder. NMBS is een klant van Infrabel en heeft daar geen (mjah) inspraak in.

2) lees mijn post hier op de vorige pagina voor de reden voor die werken in het weekend.

Dat is een zeer, zeer, zeer, slecht idee, zelfs al komen die treinen aan op aangrenzende perrons, in de ogen van de NMBS is een trein met minder dan 6 minuten vertraging op tijd, is uw aansluiting waarschijnlijk dus niet gegarandeerd en ga je ook elje recht als reiziger om met een ticket voor de laatste trein ook op je eindbestemming te geraken (een recht waar de NMBS sowieso al moeilijk over doet) niet kunnen gebruiken.
Als het de laatste aansluiting is wordt er soms tot een half uur gewacht. (Indien verenigbaar met werken aan het spoor verder op de lijn).

Bij normaal voorziene aansluitingen wordt er soms al rekening gehouden vanaf 1' vertraging.

Die 6 minuten waarover jij spreekt is puur voor de statistieken en heeft niets te maken met de vraag van Killjoy

normaal wel. er zit maar 1 perron tussen he.
ik zou wel op tijd van de trein stappen, stapt altijd veel volk af van die trein. kan druk zijn aan de (rol)trappen
Best in het midden van je trein gaan zitten, dan kom je ook dicht bij de grote, brede trappen. Daar kan je zeker vlot naar benenden (al zie ik het probleem 's avonds laat niet).

's avonds zijn de treinen meestal stipt op tijd. Vooral de lijn 50A (die snelle van Brussel naar Gent) kan relatief gemakkelijk eventueel 's avonds opgelopen vertragingen inhalen).

Check gewoon eens hoe de avondspits geweest is, als dat geen ramp is, vertrek je op het normale uur.

En anders: een taxi van Gent naar Kortrijk op kosten van de NMBS is ook geen ramp.

1) NMBS plant geen werken, voert geen werken uit. Dat is Infrabel, de infrastructuurbeheerder. NMBS is een klant van Infrabel en heeft daar geen (mjah) inspraak in.

2) lees mijn post hier op de vorige pagina voor de reden voor die werken in het weekend.

1) Semantiek
2) Een economische maar klantonvriendelijke beslissing, zo kennen we de NMBS natuurlijk weer. Ik mijn geval viel een treinverbinding van anderhalf uur weg, was er geen vervangende busdienst én was het alternatief (over Luik sporen) één dat de app aanraadde maar één die je in normale omstandigheden een boete oplevert... Op dat vlak zijn de regels van de NMBS zelf dan ook zeer onduidelijk

1) Semantiek
2) Een economische maar klantonvriendelijke beslissing, zo kennen we de NMBS natuurlijk weer. Ik mijn geval viel een treinverbinding van anderhalf uur weg, was er geen vervangende busdienst én was het alternatief (over Luik sporen) één dat de app aanraadde maar één die je in normale omstandigheden een boete oplevert... Op dat vlak zijn de regels van de NMBS zelf dan ook zeer onduidelijk

1) Niets met semantiek te maken. NMBS en Infrabel zijn verschillende bedrijven. dit al sinds 2014. Dat je doelbewust dit verkeerd blijft gebruiken is gewoon belachelijk. Je kan evengoed zagen op De Lijn omdat je fiets een platte band heeft.

2) Zoals ik dus al zei, NMBS heeft daar niets mee te maken. Infrabel beslist waar en wanneer er gewerkt wordt, en NMBS moet dan zijn dienstregeling daarop aanpassen. De regels zijn duidelijk, maar je moet ze willen snappen.
Stel dat er op jouw normale traject een ongeval is, en de treinen moeten omgeleid worden, dan ga je ook over een traject rijden dat "normaal" een boete zou opleveren, maar in die situatie toegelaten is. De regel is dat je de "in principe" kortste route moet nemen. Dus als een stuk spoor niet toegankelijk is voor een of andere reden, dan is de kortst mogelijke route ook anders.

Als ik mijn aansluiting mis, dan is er om 0u39 nog een allerlaatste trein naar Kortrijk, maar dan sta ik dus bijna een uur te schimmelen in een leeg Gent Sint Pieters. Niet ideaal, maar ook geen ramp. Ik ga echter bekijken of ik wat vroeger weg kan uit Brussel en die van 21u56 kan halen. 😀

1) Niets met semantiek te maken. NMBS en Infrabel zijn verschillende bedrijven. dit al sinds 2014. Dat je doelbewust dit verkeerd blijft gebruiken is gewoon belachelijk. Je kan evengoed zagen op De Lijn omdat je fiets een platte band heeft.

2) Zoals ik dus al zei, NMBS heeft daar niets mee te maken. Infrabel beslist waar en wanneer er gewerkt wordt, en NMBS moet dan zijn dienstregeling daarop aanpassen. De regels zijn duidelijk, maar je moet ze willen snappen.
Dat klopt misschien allemaal in theorie maar in de praktijk zijn de twee helemaal niet los van elkaar. De NMBS is 100% afhankelijk van Infrabel. Dat is bij jouw voorbeeld van de lijn en de lekke band helemaal verschillend.

De reiziger heeft dan ook helemaal geen boodschap aan: "dat is de schuld van Infrabel of NMBS". Feit is dat de trein niet rijdt of je een traject moet nemen met een grote omweg en veel tijdsverlies. Op die manier kun je alles goedpraten en is het altijd de schuld van een ander maar de dienstverlening is er niet of gewoon slecht.

In een privé-scenario zou bedrijf A druk zetten aan bedrijf B als ze daarvan afhankelijk zijn om hun klanten goed te kunnen bedienen en eventueel naar een alternatief zoeken. Dit is hier gewoon niet mogelijk en voor 90% van de bevolking zijn NMBS en Infrabel gewoon één pot nat.

Dat klopt misschien allemaal in theorie maar in de praktijk zijn de twee helemaal niet los van elkaar. De NMBS is 100% afhankelijk van Infrabel. Dat is bij jouw voorbeeld van de lijn en de lekke band helemaal verschillend.

De reiziger heeft dan ook helemaal geen boodschap aan: "dat is de schuld van Infrabel of NMBS". Feit is dat de trein niet rijdt of je een traject moet nemen met een grote omweg en veel tijdsverlies. Op die manier kun je alles goedpraten en is het altijd de schuld van een ander maar de dienstverlening is er niet of gewoon slecht.

In een privé-scenario zou bedrijf A druk zetten aan bedrijf B als ze daarvan afhankelijk zijn om hun klanten goed te kunnen bedienen en eventueel naar een alternatief zoeken. Dit is hier gewoon niet mogelijk en voor 90% van de bevolking zijn NMBS en Infrabel gewoon één pot nat.

Mijn voorbeeld was inderdaad wat ver gezocht.
Ik zal een ander voorbeeld geven dan. Als door wegenwerken een bus van De Lijn moet omrijden waardoor je later op je bestemming aankomt, ga je dan kwaad zijn op De Lijn? Of ga je vloeken op dienst wegen en verkeer die die werken hebben ingepland?
Want die analogie klopt 100%.

NMBS zet ook druk op Infrabel. (Geloof me, ik zit middenin die "soep" om alles geregeld te krijgen). Het is trouwens niet alleen NMBS die druk zet en waar Infrabel rekening mee moet houden, ook Lineas, Crossrail, DB Cargo, ...

Maar ze weten goed genoeg dat als die werken niet uitgevoerd worden, de infrastructuur meer en meer slijtage zal vertonen en dat er meer en meer storingen of railbreuken gaan komen waardoor er een pak meer onvoorziene vertragingen, afgeschafte treinen, ongevallen,... gaan gebeuren.
Ik denk niet dat "de reiziger" dit wil?

Het is een noodzakelijk kwaad, maar het moet nu eenmaal gebeuren.

En dan is 90% van de bevolking fout. Als men hardnekkig blijft weigeren het verschil te zien na er al heel vaak op gewezen te zijn (zoals KnightOfCydonia bvb) dan is dat gewoon uit onwil en om express moeilijk te doen om maar moeilijk te kunnen doen.

Klopt!

Tot voor kort werd er voornamelijk s'nachts gewerkt. Ze begonnen na de laatste trein en stopten voor de eerste trein.
Hierdoor konden ze meestal maar werken van 0u30 tot 4u30. Dus 4u werken, inclusief al het materiaal ter plaatse krijgen, alles opstarten en terug opruimen. Met geregeld storingen achteraf omdat het soms snel snel moet gedaan worden.
Dus echt veel kan er niet gewerkt worden op zo een korte tijd. Het personeel moest ook aanwezig zijn van 22u tot 6u en werd dus ook die 8u betaald.
Ook waren dit dikwijls veel kleine werven naast elkaar die soms overlapten.

Een tijdje geleden hebben ze dat herzien en zijn ze met grotere werven beginnen werken met 1 hoofdverantwoordelijke en meerdere "onderaannemers".
En hebben ze ook beslist om volledige weekends aan 1 stuk door te werken.
Dit is goedkoper (personeel kan effectief 8u werken per shift) en efficiënter.

Maar wel een pak ambetanter voor reizigers door omleidingen, vervangende busdienst,...
Gebaseerd op deze uitleg snap ik het ergens wel eigenlijk. Vanuit de politiek (en dus bevolking) komt toch altijd maar de vraag voor meer efficiëntie in de regeling van het openbaar vervoer. Het is een beetje kiezen of delen lijkt me.

En nu mag rijdend personeel nog maar 520 uur per kwartaal werken (equals 40 uur per week) dus quasi geen overuren meer...
Nog meer afgeschafte treinen?

Waarom leggen ze eigenlijk altijd heel het treinverkeer plat voor 30+ minuten omdat ze "spoorlopers hebben gezien?" die al lang nergens te bespeuren zijn. Rij toch gewoon door.

Waarom leggen ze eigenlijk altijd heel het treinverkeer plat voor 30+ minuten omdat ze "spoorlopers hebben gezien?" die al lang nergens te bespeuren zijn. Rij toch gewoon door.
Omdat ze eerst zeker moeten zijn dat de spoorlopers weg zijn? Of dat er niet iemand staat te wachten op een passerende trein om onder te springen....
Als er iemand aangereden wordt ligt het verkeer langer dan 30' stil.

Ik neem amper de trein, en als ik het doe is het toch elke f*****g keer hetzelfde.

Ik ga voor een avondje weg incl overnachting. Ik koop op voorhand m´n treinticket online en aangezien de trein om 18u was betaal ik nog de volle pot (heen en terug) van €16,80.

Eenmaal aangekomen in het lokale station roepen ze om dat de trein afgeschaft is. Whuuut?!? Konden ze dat niet zeggen toen ik een uur ervoor mijn online ticket kocht?

Dus dan maar terug de auto in en nu sta ik in Leuven station te wachten op de volgende

Door die afschaffing heb ik dus:

1. Te veel betaald. Ten eerste omdat ik naar een ander station ben moeten rijden waar ik maar €12,80 zou hebben betaald. En ten tweede zou ik nu recht hebben op weekendtarief dus zou het maar €6,40 kosten. In totaal dus €10,40 te veel betaald.

2. Extra naft opgereden

3. Moet ik 35 euro betalen om m´n auto 24 uur te parkeren ipv de gratis parking in het oorspronkelijke station.

4. Een uur te laat voor m´n (belangrijke) afspraak.

5. Onnodig mijn afspraak bij de kinesist afgezegd die wel aangerekend gaat worden. Kostprijs +- €40

Iemand enig idee of ik recht heb op compensatie of ten minste gedeeltelijke terugbetaling van mijn ticket?

Ik neem amper de trein, en als ik het doe is het toch elke f*****g keer hetzelfde.

Ik ga voor een avondje weg incl overnachting. Ik koop op voorhand m´n treinticket online en aangezien de trein om 18u was betaal ik nog de volle pot (heen en terug) van €16,80.

Eenmaal aangekomen in het lokale station roepen ze om dat de trein afgeschaft is. Whuuut?!? Konden ze dat niet zeggen toen ik een uur ervoor mijn online ticket kocht?

Dus dan maar terug de auto in en nu sta ik in Leuven station te wachten op de volgende

Door die afschaffing heb ik dus:

1. Te veel betaald. Ten eerste omdat ik naar een ander station ben moeten rijden waar ik maar €12,80 zou hebben betaald. En ten tweede zou ik nu recht hebben op weekendtarief dus zou het maar €6,40 kosten. In totaal dus €10,40 te veel betaald.

2. Extra naft opgereden

3. Moet ik 35 euro betalen om m´n auto 24 uur te parkeren ipv de gratis parking in het oorspronkelijke station.

4. Een uur te laat voor m´n (belangrijke) afspraak.

5. Onnodig mijn afspraak bij de kinesist afgezegd die wel aangerekend gaat worden. Kostprijs +- €40

Iemand enig idee of ik recht heb op compensatie of ten minste gedeeltelijke terugbetaling van mijn ticket?
Tis niet dat we een glazenbol hebben en op voorhand weten dat er in Denderleeuw een bom is gevonden, dat ze op L36 kabels gestolen hebben en dat er weeral een aanrijding was.

Tis niet dat we een glazenbol hebben en op voorhand weten dat er in Denderleeuw een bom is gevonden, dat ze op L36 kabels gestolen hebben en dat er weeral een aanrijding was.
Bizar dat er elke keer een excuus is.

Misschien moet de NMBS is bekijken waarom telkens er maar iets mis gaat het volledig in de soep draait en eens meer redundant werken...

Maar gelukkig kunnen we via Whatsapp praten met een bot die irrelevante informatie geeft. Bij NMBS en Infrabel hebben ze duidelijk hun zaakjes op orde!

Bizar dat er elke keer een excuus is.

Misschien moet de NMBS is bekijken waarom telkens er maar iets mis gaat het volledig in de soep draait en eens meer redundant werken...

Maar gelukkig kunnen we via Whatsapp praten met een bot die irrelevante informatie geeft. Bij NMBS en Infrabel hebben ze duidelijk hun zaakjes op orde!
Man excuses. Dat is letterlijk wat er gisteren gebeurt is. Wat kan de NMBS doen dat er een bom gevonden is in Denderleeuw, wat kan de NMBS doen tegen kabeldiefstal, wat kan de NMBS doen tegen mensen die de verkeersregels negeren en toch de spoorweg oversteken en wat tegen mensen die willen zelfmoord plegen met als beste hulpmiddel een trein?

Dit zijn géén excuses. Het materiaal trekt op geen klote maar dit was geen oorzaak voor wat er gisteren gebeurt is.

Terug
Bovenaan