the_fox
Well-known member
dat laatste punt vind ik nu zelf wel fout. ja, je betaalt de NMBS om van A naar B te geraken, maar stiptheid zou wél bij de service moeten horen.
En dit is al helemaal hallucinant. Tuurlijk betaal je de NMBS ook om tijdig op je bestemming te geraken. Mensenlief.
Ik baseer mij op de algemene vervoersvoorwaarden van de NMBS en de bijzondere vervoersvoorwaarden (in dit geval van een standaard ticket als voorbeeld), niet op wat ik zou willen. Want zoals ik eerder zei, zou ik het ook liever stipter zien. Maar het is zo niet en de NMBS ziet het ook zo niet...Wat is dit voor bullshit. Stiptheid is net zozeer deel van de service als de 'tastbare' trein zelf.
Ik betaal de taxi om mij zo snel mogelijk naar punt B te brengen, maar net zozeer dat hij mij asap komt ophalen en niet maar eerst nadat de chauffeur een dutje heeft gedaan.
Nergens in 1 van de 2 voorwaarden staat iets over stiptheid. De bijzondere zegt dit:
• Je ticket is geldig voor het traject, de datum en de klas die erop vermeld staan.
• Je kunt reizen tot de nachtelijke onderbreking van de treindienst.
Zoals ik dus al zei, koop je een ticket voor een traject op een dag. That's it.
Enige dat in de algemene staat, zijn de algemene verplichtingen en die zeggen niets over stiptheid, wel dat ze mogen doen wat ze willen uiteindelijk:
7.1 Algemene verplichtingen van NMBS
§ 1. NMBS moet elke reiziger en zijn bagage vervoeren voor zover het vervoer mogelijk is met treinen die in de dienstregeling zijn aangegeven en voor zover dit vervoer niet door overmacht wordt belemmerd.
§2. Wegens dwingende exploitatieredenen kan NMBS tijdelijk een dienst geheel of gedeeltelijk schorsen.NMBS maakt deze maatregelen zonder uitstel bekend in de betrokken stations, op de website en op demobiele NMBS-app en, in voorkomend geval, via de media.
Verder staat er niets in over stiptheid, enkel in verband met compensaties. Je kan dat dus aanzien als wat door de NMBS acceptabel aanzien wordt.
Artikel 11 - Afgeschafte treinen, vertragingen en gemiste aansluitingen
11.1 Afschaffingen en verwachte vertragingen
§ 1. Wanneer uw trein afgeschaft wordt of aangekondigd wordt met een vertraging van minstens 60 minuten en er geen alternatief is om uw vertraging te beperken, kunt u, mits naleving van de voorwaarden uit §2hieronder
11.2 Compensatie wegens treinvertraging
11.2.2 Effectieve vertraging van minstens 60 minuten
§ 1. Wanneer de vertraging geen aanleiding heeft gegeven tot de terugbetaling volgens artikel 11.1 kunt u eencompensatie voor deze vertraging vragen. De compensatie zal 100% van de prijs van het ticket bedragen.
11.2.3 Herhaalde of stelselmatige vertragingen
§2. Indien u in het bezit bent van een NMBS-abonnement, heeft u bij herhaalde of stelselmatige vertragingenbinnen de grenzen van artikel 11.3 recht op de volgende compensatie :
• voor minstens 10 vertragingen van 30 minuten (of meer) in een periode van 6 maanden, vergoedtNMBS 50% per vertraging;
Dus concreet 60 min voor een enkele rit of 30min herhaaldelijk (zie vet & onderlijnd). Dat is wat de NMBS erover te zeggen heeft. Ik vind het ook niet acceptabel en zou het graag anders zien, maar dat zijn de voorwaarden waar je akkoord mee gaat als je een ticket koopt...
Fun fact nu ik het toch aan't opzoeken was, stelselmatige vertragingen was vroeger 10x meer dan 15min in een half jaar, dan 20x meer dan 15min en op 25/10/2023 is dit gewijzigd naar 10x meer dan 30min.
). Wat je meer dan waarschijnlijk niet wil doen.
.