Het NMBS topic

de situatie is nu eenmaal wat ze is.
als ge regelmatig klaagt dat de NMBS inefficiënt is, dat er veel vertraging en afschaffingen zijn, dan klópt dat ook gewoon he.
als gij uw dag zo inplant dat gij bij aankomst van uw trein net genoeg tijd hebt om op uw o zo belangrijke meeting aankomt, dan is dat naïef om te denken dat ge net dàn het geluk gaat hebben dat het vlot verloopt.

de NMBS is betrouwbaar onbetrouwbaar. die trein die 40 minuten te vroeg zou zijn, zal effectief misschien ook maar 20 minuten te vroeg geweest zijn.

ik heb dat overlaatst ook gehad he. ik moest in Antwerpen zijn voor een opleiding, ik heb toen ook niet de laatste trein gepakt die ik kon. ik was toen ook een half uur te vroeg.

in een ideale wereld heb je dat probleem niet, maar het is wat het is, en het is algemeen geweten.

Dus dan maar een halfuur vroeger vertrekken om er 40 minuten onbetaald te staan wachten. Zullen we eens aan het NMBS personeel vragen om 30 minuten te vroeg naar het werk te komen, onbetaald? Waarvoor staken ze nu ook alweer? Omdat hun instaptijdtijd een beetje ingekort wordt. Juist ja.

Fantastisch ook dat Pikachu dit bericht weer leuk vindt. In mijn ogen is die kerel het perfecte voorbeeld van waarom mensen de NMBS haten. Altijd de schuld bij iemand anders steken, het slachtoffer uithangen, hypocriet zijn tot en met, non-stop zagen over hun job, met absurde "excuses" afkomen, ons kent ons,... Wat hij uitkraamde over die treinbestuurder die als dronken werd gesignaleerd, is ronduit hallucinant. Eigenlijk zit hij die man te excuseren, terwijl zijn "verdediging" enkel nog meer in de verf zet dat de bestuurder een complete imbeciel is. En dat de boordchef daarbovenop ook een incompetente zot is.
Jij bent degene die hier tot en met verzuurd is dit moet je niet op mijn projecteren.

Ik heb 10x uitgelegd dat niet alles te wijten is aan boordcheffen en treinbestuurder en jij blijft maar op ons afgeven alsof wij nog maar enige inspraak hebben over dienstregelingen, welke trein wel of niet rijd, welke treinen voorrang krijgen om wel op tijd te rijden en aan verouderd materieel kunnen wij ook enkel ons best doen om het aan de praat te krijgen.

Regeling van Treinen worden in seinhuis beslist. Samenstellingen van treinen en of ze met defect mogen rijden wordt in BRUSSEL beslist. Bij aanrijdingen enz wordt alles in BRUSSEL beslist. Wij volgen enkel ons dienstregeling en bij averij volgen wij ORDERS op van onze Permantie.

Denk je echt dat wij niet liever hebben als dat alles 100% goed loopt zodat wij geen papieren moeten invullen voor defect seinen, materieel en de boordchef niet steeds slecht nieuws moet brengen. Jij bent later op u werk en wij zijn voor de rest van onze dienst achter de feiten aan het aanlopen dus voor ons is het evenmin leuk.

Over dat voorval in HLN het was de boordchef die incompetent was en enkel de schuld van de boordchef dat die trein daar blijven staan is. Meer zeg ik er niet meer over behalve dat de schuldige wel berisping zal krijgen.

Er is slecht personeel bij NMBS en Infrabel maar dat heb je in alle bedrijven wat mij ergert dat jij laat uitschijnen dat wij allemaal ons broek eraan vegen en naar ons werk gaan met gedacht hoe kunnen we die passagiers vandaag kloten.

Jij bent degene die hier tot en met verzuurd is dit moet je niet op mijn projecteren.

Ik heb 10x uitgelegd dat niet alles te wijten is aan boordcheffen en treinbestuurder en jij blijft maar op ons afgeven alsof wij nog maar enige inspraak hebben over dienstregelingen, welke trein wel of niet rijd, welke treinen voorrang krijgen om wel op tijd te rijden en aan verouderd materieel kunnen wij ook enkel ons best doen om het aan de praat te krijgen.

Regeling van Treinen worden in seinhuis beslist. Samenstellingen van treinen en of ze met defect mogen rijden wordt in BRUSSEL beslist. Bij aanrijdingen enz wordt alles in BRUSSEL beslist. Wij volgen enkel ons dienstregeling en bij averij volgen wij ORDERS op van onze Permantie.

Denk je echt dat wij niet liever hebben als dat alles 100% goed loopt zodat wij geen papieren moeten invullen voor defect seinen, materieel en de boordchef niet steeds slecht nieuws moet brengen. Jij bent later op u werk en wij zijn voor de rest van onze dienst achter de feiten aan het aanlopen dus voor ons is het evenmin leuk.

Over dat voorval in HLN het was de boordchef die incompetent was en enkel de schuld van de boordchef dat die trein daar blijven staan is. Meer zeg ik er niet meer over behalve dat de schuldige wel berisping zal krijgen.

Er is slecht personeel bij NMBS en Infrabel maar dat heb je in alle bedrijven wat mij ergert dat jij laat uitschijnen dat wij allemaal ons broek eraan vegen en naar ons werk gaan met gedacht hoe kunnen we die passagiers vandaag kloten.
Natuurlijk ben ik verzuurd. Dat zeg ik zelf ook. En dat heeft een heel simpele verklaring. Verlies jij maar eens dagelijks zoveel tijd dankzij de NMBS. Niet vergeten dat jij me hier destijds eerst hebt aangesproken wanneer ik mijn gedacht aan het zeggen was over mijn ervaring met het boordpersoneel. Dan moet je ook niet komen klagen dat je terug van antwoord gediend wordt.

Enfin, dus het was de schuld van de boordchef dat de treinbestuurder het is afgetrapt nadat hij dronken werd geseind. Opnieuw, de treinbestuurder is een imbeciel. Punt. Maakt niet uit dat je ermee bevriend bent of whatever. Je kan dat niet excuseren. Het perron voorbijrijden lijkt me ook al niet bijzonder normaal. Alles is - altijd - de schuld van iemand anders. Dat is hetgene waar ik mij zo aan erger. En dan kom jij hier om mij te quoten en exact hetzelfde te doen. Dus ik vind je inderdaad het prototype van de vervelende NMBS-medewerker.

Ik heb hier al ontelbare voorbeelden gegeven van de blunders van het boordpersoneel. Dat je er als treinbestuurder niet veel aan kan doen, dat kan ik geloven. Je kan enkel maar rijden. Waar ik de kriebels van krijg is dat 9 op de 10 conducteurs (en opnieuw, dat is geen hyperbool, dat is mijn dagelijkse ervaring) nooit een job zouden mogen doen waar enige vorm van menselijk contact nodig is.

We hebben allemaal wel eens frustraties op het werk. Maar mocht ik constant mijn bazen tegenover de klanten beginnen uitschelden, ik zou nogal vliegen. Mensen helpen, oplossingen zoeken, de kalmte bewaren op stressvolle momenten, logisch denken,... Allemaal kwaliteiten waarover het grootste deel van het NMBS-personeel NIET beschikt. Enkel maar roepen dat ze er niks aan kunnen doen en het de schuld is van het management. "Ga maar tegen hen klagen". Uiteraard is dat voor een groot deel hun schuld, maar probeer er dan het beste van te maken, ipv mensen nog verder te kloten.

Jij bent treinbestuurder, ok. Een van mijn beste vrienden was dat ook, vooraleer hij naar de privé is overgestapt, en die heeft al ontelbare hallucinante verhalen verteld. Niet alleen over het management, maar ook over rechtsteekse collega's. Ik weet genoeg hoe het er aan toegaat hoor.

Terwijl ik ook liever treinen zonder vertraging zou hebben heeft @marcel wel een punt natuurlijk. Er is nu éénmaal geregeld vertraging en dat is algemeen geweten, dan kan je er ook rekening mee houden.
Als je met de wagen zou gaan voor een belangrijke meeting, ga je toch ook rekening houden met "mogelijke" file (die in België ook zo goed als gegarandeerd is, de vraag is enkel hoe veel het is). Dan sta je ook onbetaald aan te schuiven of als je het verkeerd ingeschat hebt en te vroeg bent, sta ja ook onbetaald te wachten.

Neigt wel een beetje naar victim blaming. Je hebt natuurlijk gelijk dat je mogelijke vertraging altijd moet inplannen (ongeacht met welk vervoersmiddel je gaat), maar het blijft toch wel frappant dat ze in een ontwikkeld land (enfin, als je het zo mag noemen) als België er blijkbaar maar niet in slagen om iets 'simpel' als een trein op tijd te doen rijden. Die trein hoeft niet op de minuut juist te rijden, maar treinen die consistent 10+ minuten te laat komen, je kan dat gewoon niet anders omschrijven als achterlijke, primitieve toestanden.

En ze hopen dat er meer mensen de trein willen gebruiken. 😂

Allez, serieus, als gij elke dag te laat op uw werk komt, en elke dag zegt gij dat uw trein te laat is, dan gaat uwe chef u ook "victim blamen" he. Dan gaat die ook zeggen dat ge een vroegere trein moet nemen.

Allez, serieus, als gij elke dag te laat op uw werk komt, en elke dag zegt gij dat uw trein te laat is, dan gaat uwe chef u ook "victim blamen" he. Dan gaat die ook zeggen dat ge een vroegere trein moet nemen.

Mij niet gelaten. Ik heb/had raar of zelden een vergadering voor 10 uur.

En als ik vertraging heb begin ik gewoon al te werken op de trein: 5G opzetten op m'n smartphone, hotspot creëren (want van wifi heeft de NMBS ook nog nooit gehoord) en laptop open. Ik moet op kantoordagen geen 8 uur fysiek op kantoor, dus een uurtje in de trein werken of een uurtje op kantoor, dat is hetzelfde. Al de rest hier doet exact hetzelfde.

Tof voor u dat ge een kantoorjob heb. Maar zolang er geen vliegtuigen kunnen landen op de trein, kan ik niet beginnen werken voor mijn trein toe komt

Laatst bewerkt:
Terwijl ik ook liever treinen zonder vertraging zou hebben heeft @marcel wel een punt natuurlijk. Er is nu éénmaal geregeld vertraging en dat is algemeen geweten, dan kan je er ook rekening mee houden.
Als je met de wagen zou gaan voor een belangrijke meeting, ga je toch ook rekening houden met "mogelijke" file (die in België ook zo goed als gegarandeerd is, de vraag is enkel hoe veel het is). Dan sta je ook onbetaald aan te schuiven of als je het verkeerd ingeschat hebt en te vroeg bent, sta ja ook onbetaald te wachten.
Wat een flauwekul weeral. Als ik 40km met de auto moet doen om naar een werkmeeting te gaan, ben ik ook niet 2.5u onderweg, ook al sta ik onderweg zwaar in de file. Als ik diezelfde afstand met de NMBS doe naar mijn werk, is dat (more often than not) wél het geval.

Als alles normaal verloopt, ben ik 35 minuten te vroeg op het werk. Moet ik serieus 1u35m dagelijks te vroeg zijn, just in case? De ironie is dat ze bij de NMBS links en rechts staken als ze eens 10 minuten sneller moeten werken op een dag. En dan nog het lef hebben om reizigers te gaan zeggen dat ze maar vroeger moeten vertrekken. Mijn god. Dat zij dan ook maar tien minuten vroeger komen om hun ingekorte opstarttijd te compenseren hé. Dat "advies" werkt dan in twee richtingen. Ik heb al van meerdere gehoord dat die opstarttijd écht niet zo krap is als velen laten uitschijnen (rechtstreeks uit de mond van een conducteur die op mijn lijn werkt, de enige waarvoor ik respect kan opbrengen trouwens). Maar de meesten weten daar niet goed wat werken is.

De NMBS moet hun shit op orde krijgen, zo eenvoudig is het, op alle niveaus. Er wordt hier precies vergeten dat de NMBS betaald wordt om reizigers op tijd van plaats A naar plaats B te krijgen. Het is geen gratis shuttle-dienst waar we dankbaar voor moeten zijn.

Laatst bewerkt:
En ze hopen dat er meer mensen de trein willen gebruiken. 😂
Niet hopen, het federale CO2 reductie van 47% is hoofdzakelijk dat (en elektrische bedrijfswagens waarbij ik ook al meer en meer hoor dat er voor het ridicule onbelaste binnen de 10km (thuiswerk) mobiliteitsbudget gaan om 2e hands fossiele te nemen)

Maar soit off-topic

Dinsdag trein naar Londen en we gaan ook paar treinen vroeger nemen om zeker te zijn dat we op tijd in Brussel zijn.

Als je dan de weliswaar beperkte studies ziet tussen verschillende landen en hoeveel publiek geld NMBS krijgt voor de erbarmelijke dienstverlening, ze er nog meer publieke middelen tegenaan gaan gooien en er regelmatig gestaakt wordt moet je niet verbaasd zijn dat mensen boos worden

Wekelijks 1 keer de trein nemen voor in totaal 15min (heen en terug) kost mij quasi evenveel als jaarabonnement de Lijn :crazy: (en ja de abonnement de lijn zijn te goedkoop dat ook)

Laatst bewerkt:
Wat een flauwekul weeral. Als ik 40km met de auto moet doen om naar een werkmeeting te gaan, ben ik ook niet 2.5u onderweg, ook al sta ik onderweg zwaar in de file. Als ik diezelfde afstand met de NMBS doe naar mijn werk, is dat (more often than not) wél het geval.
hoe is dat flauwekul? vroeger woonde ik 28km van mijn werk, reed 20 minuten. ik vertrok om 13u om er om14u te moeten zijn, omdat ik rekening hield met de mogelijkheid op file
en dus zat ik daar ook vaker dan niet 40 minuten met mijn vingers te draaien.

Als alles normaal verloopt, ben ik 35 minuten te vroeg op het werk. Moet ik serieus 1u35m dagelijks te vroeg zijn, just in case?
Dat ligt dan toch meer aan uw traject dan iets anders dat de trein er 2,5u zou over doen. Een rechtstreekse trein (zelfs nen boemel) doet minder dan een uur over een traject van 40km...
Met de trein naar het werk (~35km) is voor mij 45min zonder vertraging, gemiddeld komt daar 5min bij (met uitschieters van op tijd en langere vertraging/afschaffing). Met de wagen zonder file is dit 35min. Tijdens de ochtendspits buiten schoolvakanties is dit 1,5~2u (ook met uitschieters, langste dat ik er al over gedaan heb is meer dan 3u).
Als ik een belangrijke meeting heb, neem ik een trein vroeger. Zo simpel is het. En als het met de wagen te doen is, vertrek ik 2u op voorhand (voor een traject waar ik zonder file dus 35min over doe).

De NMBS moet hun shit op orde krijgen, zo eenvoudig is het, op alle niveaus. Er wordt hier precies vergeten dat de NMBS betaald wordt om reizigers op tijd van plaats A naar plaats B te krijgen. Het is geen gratis shuttle-dienst waar we dankbaar voor moeten zijn.
Daar ga ik deels mee akkoord, lees de post die je quote maar eens tegoed. Maar het is wat het is, de persoon waar marcel op antwoordde zei ook letterlijk dat hij het risico genomen heeft, dus hij wist goed genoeg dat vertraging een mogelijkheid was; en in dit geval een feit.

En trouwens: je betaalt de NMBS niet om ergens op tijd te raken, je betaalt de NMBS om van punt A naar punt B te geraken. Je ticket is ook niet voor een bepaalde trein maar voor een traject op een bepaalde dag.

dat laatste punt vind ik nu zelf wel fout. ja, je betaalt de NMBS om van A naar B te geraken, maar stiptheid zou wél bij de service moeten horen.

hoe is dat flauwekul? vroeger woonde ik 28km van mijn werk, reed 20 minuten. ik vertrok om 13u om er om14u te moeten zijn, omdat ik rekening hield met de mogelijkheid op file
en dus zat ik daar ook vaker dan niet 40 minuten met mijn vingers te draaien.
Gatachterlijke flauwekul is het zelfs. Dit is comment-niveau HLN. "Was iedereen maar zo slim, nobel en hardwerkend als ik." Alsjeblieft zeg. Dit is inderdaad victim blaming op zijn best.

Anyway, als ik for argument's sake toch even meega in je nonsens, je was dus 40 minuten te vroeg op je werk als alles goed ging. Proficiat. Ik 35 minuten. Als je iedere dag om 12u05 was vertrokken en telkens 95 minuten te vroeg op je werk stond, dan had je de situatie kunnen vergelijken.

Dat ligt dan toch meer aan uw traject dan iets anders dat de trein er 2,5u zou over doen. Een rechtstreekse trein (zelfs nen boemel) doet minder dan een uur over een traject van 40km...
Met de trein naar het werk (~35km) is voor mij 45min zonder vertraging, gemiddeld komt daar 5min bij (met uitschieters van op tijd en langere vertraging/afschaffing). Met de wagen zonder file is dit 35min. Tijdens de ochtendspits buiten schoolvakanties is dit 1,5~2u (ook met uitschieters, langste dat ik er al over gedaan heb is meer dan 3u).
Als ik een belangrijke meeting heb, neem ik een trein vroeger. Zo simpel is het. En als het met de wagen te doen is, vertrek ik 2u op voorhand (voor een traject waar ik zonder file dus 35min over doe).
Ik heb, zoals vele mensen, een overstap. Als ik die mis, sta ik een uur te wachten. En als de trein erna een halfuur vertraging heeft, ben ik nog eens een halfuur later. Of als die trein dan doodleuk halverwege aankondigt dat de tussenhaltes afgeschaft worden, verlies ik nog eens een halfuur tot een uur. Op die manier wordt een traject van 60 minuten een traject van 150 tot 210 minuten. Enkele rit is dat.

Als ik een belangrijke meeting heb, neem ik 's morgens ook een trein vroeger, omdat ik weet dat het miserie gaat zijn. Maar daar gaat het niet om. Dat betekent niet dat het de schuld is van de reiziger. Die redenering slaat nergens op.
Daar ga ik deels mee akkoord, lees de post die je quote maar eens tegoed. Maar het is wat het is, de persoon waar marcel op antwoordde zei ook letterlijk dat hij het risico genomen heeft, dus hij wist goed genoeg dat vertraging een mogelijkheid was; en in dit geval een feit.

En trouwens: je betaalt de NMBS niet om ergens op tijd te raken, je betaalt de NMBS om van punt A naar punt B te geraken. Je ticket is ook niet voor een bepaalde trein maar voor een traject op een bepaalde dag.
En dit is al helemaal hallucinant. Tuurlijk betaal je de NMBS ook om tijdig op je bestemming te geraken. Mensenlief.

:fingerguns:

goed, als ge hier al niet meer moogt argumenteren dat ge met de auto óók rekening houdt met vertragingen: veel succes met je frustratie-leventje.
Ik kan me perfect voorstellen dat iemand die niet vaak de trein neemt, er vanuit gaat dat 13 minuten reserve meer dan genoeg is. Een trein zou ook stipter moeten zijn dan een auto. Het is dan ook een trein.

Je kan dan gerust zeggen dat het inderdaad aan te bevelen is om meer reservetijd in te calculeren, aangezien de NMBS een gigantische ramp is. Maar om te antwoorden dat het zijn eigen schuld is en dat jij altijd voorbeeldig een uur te vroeg op je werk stond. Ja, dat is HLN niveau. En nog geen klein beetje.

Wat ik hier op een random forum zeg, heeft trouwens ook niks te maken met hoe ik in het echte leven sta. Dus het internet trol argument als "veel succes met je frustratie-leventje" mag je gerust achterwege laten.

Zeg, wat is dat daar allemaal op Lijn 12? Bijna ieder weekend zijn ze daar aan het werken dit jaar, en leggen ze een bus in.

Brussel-Kalmthout: 2h36 voor een afstand van 72km... Ik ben bijna even snel met de fiets!

Ik kan me perfect voorstellen dat iemand die niet vaak de trein neemt, er vanuit gaat dat 13 minuten reserve meer dan genoeg is. Een trein zou ook stipter moeten zijn dan een auto. Het is dan ook een trein.

Je kan dan gerust zeggen dat het inderdaad aan te bevelen is om meer reservetijd in te calculeren, aangezien de NMBS een gigantische ramp is. Maar om te antwoorden dat het zijn eigen schuld is en dat jij altijd voorbeeldig een uur te vroeg op je werk stond. Ja, dat is HLN niveau. En nog geen klein beetje.

Wat ik hier op een random forum zeg, heeft trouwens ook niks te maken met hoe ik in het echte leven sta. Dus het internet trol argument als "veel succes met je frustratie-leventje" mag je gerust achterwege laten.
allez kijk, nu weer: gij zijt hier volop gefrustreerd mensen gatachterlijk aan het noemen, en dan geeft ge grif toe dat ge u op internet een andere persoonlijkheid aanmeet dan irl. wie is hier dan de internet trol?

als ik zeg dat ik een uur vroeger vertrok met de auto, dan is dat om aan te tonen dat ik zowel met trein als met auto vertraging incalculeer.
zeker als het belangrijk is.
als ik zeg dat ik het raar vind dat je schrik hebt te laat te komen met trein X, maar die toch neemt, en dan verrast bent dat je te laat gekomen bent met trein X, dan heeft dat niks te maken met "internet-trollen". het zijn situaties die ik zelf heb gekend, en waar ik wel rekening mee gehouden heb. dat is niet om mijn eigen een standbeeld te geven hoor.

maar goed, voor sommigen is eigen verantwoordelijkheid dan blijkbaar "gatachterlijk", "HLN-niveau".

Wat is dit voor bullshit. Stiptheid is net zozeer deel van de service als de 'tastbare' trein zelf.
Ik betaal de taxi om mij zo snel mogelijk naar punt B te brengen, maar net zozeer dat hij mij asap komt ophalen en niet maar eerst nadat de chauffeur een dutje heeft gedaan.

allez kijk, nu weer: gij zijt hier volop gefrustreerd mensen gatachterlijk aan het noemen, en dan geeft ge grif toe dat ge u op internet een andere persoonlijkheid aanmeet dan irl. wie is hier dan de internet trol?

als ik zeg dat ik een uur vroeger vertrok met de auto, dan is dat om aan te tonen dat ik zowel met trein als met auto vertraging incalculeer.
zeker als het belangrijk is.
als ik zeg dat ik het raar vind dat je schrik hebt te laat te komen met trein X, maar die toch neemt, en dan verrast bent dat je te laat gekomen bent met trein X, dan heeft dat niks te maken met "internet-trollen". het zijn situaties die ik zelf heb gekend, en waar ik wel rekening mee gehouden heb. dat is niet om mijn eigen een standbeeld te geven hoor.

maar goed, voor sommigen is eigen verantwoordelijkheid dan blijkbaar "gatachterlijk", "HLN-niveau".
In alle drie je alinea's mis je weer het punt en praat je naast de kwestie. Laat ook al maar.

Terug
Bovenaan