Het NMBS topic

Per reiziger is onmogelijk te weten. Zelfs geen statistische benadering. Want men weet niet wie waar op-en-afstapt. Zelfs de reizigerstellingen die per station gebeuren, zijn niet accuraat & representatief voor een jaargemiddelde maar zijn een steekproef die fouten bevat (en dat geeft de NMBS ook toe).
Niet mee eens.
Als de NMBS hun verkeersstroom niet kent, vind ik dat een groot probleem. Eender welk proces dat je wil regelen, begint met het verzamelen van data om dat proces in kaart te brengen. Meten is weten!
Hoe kan je nu een beleid, een sturing, een plan uitwerken voor het vervoer van mensen als je geen idee hebt van wie waar naartoe reist?

Niet mee eens.
Als de NMBS hun verkeersstroom niet kent, vind ik dat een groot probleem. Eender welk proces dat je wil regelen, begint met het verzamelen van data om dat proces in kaart te brengen. Meten is weten!
Hoe kan je nu een beleid, een sturing, een plan uitwerken voor het vervoer van mensen als je geen idee hebt van wie waar naartoe reist?
Je spreekt nu uit theorie. Maar weerspiegelt dit ook de realiteit?

De verkeersstromen van de NMBS zijn er uiteindelijk ook historisch gekomen. Met noden die nu misschien niet meer van toepassing zijn maar de sporen zijn toen gelegd. Het is dan ook moeilijk of bijna onmogelijk om deze nu aan te passen. Perfecte voorbeeld hiervan is de bottleneck van de noord-zuid as door centraal in Brussel.
En de NMBS gebruikt weldegelijk deze heel beperkte en niet accurate reizigerstellingen (per station dus) om beslissingen te maken. Zie o.a. hier:
Je ziet daar dat ze die cijfers mooi bovenhalen om te beslissen welke stations te schrappen.

Ik werk niet voor de NMBS en heb ook geen zicht op de interne werking, ik ga dus puur af op wat gepubliceerd wordt en hoe ze die cijfers zelf naar voor schuiven als reden (of deels van de reden) om hun keuzes te verantwoorden. Bovenop die cijfers hebben ze natuurlijk de cijfers over abonementen & ticketverkoop, maar ook dat zegt wederom niets over welke exacte trein die reizigers nemen. Iemand met een abonnement Gent-Brussel kan perfect dagelijks vertraging hebben als hij pech heeft terwijl iemand anders met hetzelfde abo die op andere tijdstippen de trein neemt zelden tot nooit vertraging heeft.

Ofwel hebben ze de cijfers, en kunnen ze op z'n minst een inschatting maken van de stiptheidscijfers per reiziger, ofwel hebben ze ze niet en dan kunnen ze niets.

Ofwel hebben ze de cijfers, en kunnen ze op z'n minst een inschatting maken van de stiptheidscijfers per reiziger, ofwel hebben ze ze niet en dan kunnen ze niets.
Je vergeet optie3 dat dan mijn punt ook was: of ze hebben beperkte, niet representatieve cijfers en ze gebruiken die.
Wat ze nu doen voor zowel reizigersaantallen als vertragingen.

Wat ook het punt van mijne hele post was, dus wat is de meerwaarde nu van je posts?

Het punt is dat als ze "beperkte, niet representatieve" cijfers kunnen gebruiken om beleid te maken, dat ze die dan ook kunnen gebruiken om realistische stiptheidscijfers per reiziger te berekenen.
En omgekeerd: als ze niet voldoende data hebben om een inschatting te maken van realistische stiptheidscijfers per reiziger, dan hebben ze ook niet voldoende data om beleid te kunnen voeren. Het één is onlosmakelijk verbonden met het ander: het is de taak van de NMBS om reizigers te vervoeren, niet om treinen te laten rijden.

Die lijn Aalst-Burst is natuurlijk wel een speciaal geval, dat valt te begrijpen dat ze zoiets willen sluiten imo.

Idd, als je ziet hoeveel stations er op sommige plaatsen zijn (vooral de regio rond Aalst), dan kunnen er gerust een aantal gesloten worden. Je hebt dan van die bleiters van politici die zullen zagen van "we moeten het openbaar vervoer aantrekkelijker maken en stations sluiten is dan niet aan de orde". Ja, dat is zeker zo als je in Limburg, West-Vlaanderen of in de Noorderkempen woont (waar er relatief weinig stations zijn, vooral in de Kempen), maar je gaat me niet vertellen dat het veel nut heeft om rond Aalst een station te hebben om de 2 km. Dat is een artefact uit de jaren stillekes en weerspiegelt de demografie van tegenwoordig totaal niet meer.

Zie wel niet hoe dat zo'n groot verschil gaat geven in stiptheid. De treinen rijden overal verre van stipt, ongeacht of ze door die wirwar rond Aalst moeten of niet. Blij maken met een dode mus en over 10 jaar is de situatie nog steeds dezelfde. Het enige wat zal helpen is méér concurrentie. Goede oude marktefficiëntie i.p.v. zo'n logge moloch-monopolist oneindig gesubsidieerd door de overheid.

2BSL566.jpg

Idd, als je ziet hoeveel stations er op sommige plaatsen zijn (vooral de regio rond Aalst), dan kunnen er gerust een aantal gesloten worden. Je hebt dan van die bleiters van politici die zullen zagen van "we moeten het openbaar vervoer aantrekkelijker maken en stations sluiten is dan niet aan de orde". Ja, dat is zeker zo als je in Limburg, West-Vlaanderen of in de Noorderkempen woont (waar er relatief weinig stations zijn, vooral in de Kempen), maar je gaat me niet vertellen dat het veel nut heeft om rond Aalst een station te hebben om de 2 km. Dat is een artefact uit de jaren stillekes en weerspiegelt de demografie van tegenwoordig totaal niet meer.

Zie wel niet hoe dat zo'n groot verschil gaat geven in stiptheid. De treinen rijden overal verre van stipt, ongeacht of ze door die wirwar rond Aalst moeten of niet. Blij maken met een dode mus en over 10 jaar is de situatie nog steeds dezelfde. Het enige wat zal helpen is méér concurrentie. Goede oude marktefficiëntie i.p.v. zo'n logge moloch-monopolist oneindig gesubsidieerd door de overheid.

2BSL566.jpg

Hier en daar wat stations schrappen gaat de commerciële snelheid licht verhogen, maar zal geen grote impact hebben op de algemene stiptheid. Daarvoor zit ons spoornet gewoon te verzadigd.

Hier en daar wat stations schrappen gaat de commerciële snelheid licht verhogen, maar zal geen grote impact hebben op de algemene stiptheid. Daarvoor zit ons spoornet gewoon te verzadigd.

Tgoh verzadigd. Rijden er hier procentueel dan zoveel meer mensen met de trein dan in andere landen? Rijden er hier zoveel meer treinen dan in andere landen? Lijkt mij gewoon vergane glorie en de typische inefficiëntie van la Belgique de (grand-)papa.

Tgoh verzadigd. Rijden er hier procentueel dan zoveel meer mensen met de trein dan in andere landen? Rijden er hier zoveel meer treinen dan in andere landen? Lijkt mij gewoon vergane glorie en de typische inefficiëntie van la Belgique de (grand-)papa.
Ik denk dat je onderschat hoeveel goederenverkeer er ook is.
Ik heb geen cijfers maar ik kan in Hasselt geen twintig min op het perron staan zonder een goederentrein te zien passeren.
En de flessenhals Brussel Noord - Brussel Zuid heeft ook een invloed op het treinverkeer.

Ik denk dat je onderschat hoeveel goederenverkeer er ook is.
Ik heb geen cijfers maar ik kan in Hasselt geen twintig min op het perron staan zonder een goederentrein te zien passeren.
En de flessenhals Brussel Noord - Brussel Zuid heeft ook een invloed op het treinverkeer.

Is toch allemaal onzin. Je moet maar eens in Rotterdam of ergens in het Ruhr-gebied op een perron staan, en toch is het daar dag en nacht verschil qua stiptheid. Nu ik heb buiten hier en daar een trein die wat vertraging heeft niet heel veel last, maar de NMBS is gewoon een gedrocht. Iedereen op eender welk managementniveau zou eigenlijk moeten buitengegooid worden en al die processen van nul af aan terug opgesteld worden. Iets van slapen bij de hond en vlooien. Met telkens kleine 'optimalisatieoefeningen' (of toch de intentie daartoe) kom je er nooit.

Is toch allemaal onzin. Je moet maar eens in Rotterdam of ergens in het Ruhr-gebied op een perron staan, en toch is het daar dag en nacht verschil qua stiptheid. Nu ik heb buiten hier en daar een trein die wat vertraging heeft niet heel veel last, maar de NMBS is gewoon een gedrocht. Iedereen op eender welk managementniveau zou eigenlijk moeten buitengegooid worden en al die processen van nul af aan terug opgesteld worden. Iets van slapen bij de hond en vlooien. Met telkens kleine 'optimalisatieoefeningen' (of toch de intentie daartoe) kom je er nooit.
Aantal treinen door Brussel-Centraal tussen 21u en 22u: 45 volgens app (ik verschoot er zelf van)
Aantal treinen door Rotterdam-Centraal tussen 21u en 22u: 21

Niet allemaal onzin. Brussel Centraal is verzadigd (ook het stukje tussen Gent-SP & De Pinte heeft daar blijkbaar last van). Elke vertraging daar heeft een serieus effect op andere treinen.

2BSL566.jpg
De wirwar rond Aalst is het probleem niet, het probleem is de noord-zuid as in Brussel. En het verlengde ervan in die richting, het stuk Denderleeuw-Brussel Zuid. Want in Denderleeuw splitst dit in verschillende lijnen.
Lijn 82 (Aalst-Burst, die van mij ook perfect afgeschaft mag worden) heeft weinig tot geen impact op lijn 50 sinds die compleet afgezonderd loopt na het verlaten van station Aalst.
Lijn 50 is de historische lijn Brussel-Gent. Er zijn daarop tussen Denderleeuw & Gent inderdaad een hoop stations, maar het merendeel van de treinen stopt daar niet (bv. Erembodegem, Serskamp, Kwatrecht, ...). Lijn 50a is erna aangelegd en treinen die daarop rijden, rijden rechtstreeks van Denderleeuw naar Gent. Maar dit is een compleet afzonderlijk spoor, dus ook daar is er in normale omstandigheden geen probleem (als er iets gebeurd is en de treinen worden omgeleid wel natuurlijk).
Dat is natuurlijk niet zo makkelijk te beantwoorden. Laten we er enkele cijfers bijnemen en dan kan je zelf zien of dit voldoende is. Deze cijfers zeggen niet alles maar kunnen een indicatie zijn.

BelgiëNederland
Netlengte3500km3434km
Oppervlakte30.688 km²41.850 km²
Aantal actieve treinstellen+rijtuigen43213652
Dus ja, een denser net (meer km spoor op ~3/4e de oppervlakte) + meer treinstellen die erop rijden.
En dat is dan enkel nog maar personenvervoer, geen goederenvervoer.

Over stiptheid en aantal reizigers kan je moeilijk conclusies trekken sinds er geen uniforme manier van data-verzameling is.

Is toch allemaal onzin. Je moet maar eens in Rotterdam of ergens in het Ruhr-gebied op een perron staan, en toch is het daar dag en nacht verschil qua stiptheid. Nu ik heb buiten hier en daar een trein die wat vertraging heeft niet heel veel last, maar de NMBS is gewoon een gedrocht.
Neem je zoveel de trein in Roterdam of het Ruhr-gebied dat je daar een correcte inschatting kan van maken? Ik heb al vertragingen als stipte treinen gehad zowat overal in Europa, inclusief België. Komt neer op pech/geluk. Als je niet regelmatig gebruik maakt van het OV in die landen en op verschillende momenten van de dag, heb je hier geen zicht op. Dan heb je gewoon een anecdotisch bewijs gepaard met pech of geluk.

Je geeft zelf al aan dat je eigen ervaring met de NMBS neerkomt op "hier en daar een trein die wat vertraging heeft" maar toch is dit blijkbaar genoeg om er zwaar op af te geven.

Je geeft zelf al aan dat je eigen ervaring met de NMBS neerkomt op "hier en daar een trein die wat vertraging heeft" maar toch is dit blijkbaar genoeg om er zwaar op af te geven.

Omdat ik weinig problemen heb wilt toch niet zeggen dat alles in orde is? Ik spoor wel geregeld in Nederland (in Ruhr-gebied en zeker Duitsland is mijn ervaring wel heel beperkt/uitzondering), en heb toch wel gemerkt dat alles daar beter verloopt (treinen zitten minder vaak propvol, maar ook minder vaak quasi compleet leeg, altijd stipt, minder marginaal gedoe in en rond de stations, betere signalisatie, etc.). Ok, het spoor is blijkbaar minder verzadigd. Maar wat zegt dat? Dat er voor treinreizigers in Nederland te weinig aanbod (van treinen) is, of dat in België het aanbod veel te groot is? Als je zo ziet hoeveel treinen er in België rijden waar dan 2 man en een paardenkop op zit, wijst dat eerder op het tweede (bestaan er nauwkeurige cijfers over treinbezetting?).

Ik heb zo het gevoel dat er te veel een one-size fits all beleid wordt gevoerd bij de NMBS. Treinen permanent schrappen kan niet (want Pierke uit Poperinge zou toch eens 10 minuten langer moeten wachten), maar ondertussen wel blijven aanmodderen.

Laatst bewerkt:
Omdat ik weinig problemen heb wilt toch niet zeggen dat alles in orde is? Ik spoor wel geregeld in Nederland (in Ruhr-gebied en zeker Duitsland is mijn ervaring wel heel beperkt/uitzondering), en heb toch wel gemerkt dat alles daar beter verloopt.
Correct, zowel voor België als elders. Maar je conclusie is compleet anders voor België dan Rotterdam of het Ruhr-gebied ;) Dat was dan ook mijn punt :p

Ok, het spoor is blijkbaar minder verzadigd. Maar wat zegt dat? Dat er voor treinreizigers in Nederland te weinig aanbod (van treinen) is, of dat in België het aanbod veel te groot is? Als je zo ziet hoeveel treinen er in België rijden waar dan 2 man en een paardenkop op zit, wijst dat eerder op het tweede (bestaan er nauwkeurige cijfers over treinbezetting?).
Dat zegt dat het spoor minder verzadigd is. Niet meer, niet minder. Wat ook in mijn post staat, dat zijn de cijfers die we hebben en dat is de enige conclusie die eruit te trekken is. Maar dat beantwoordt wel je vraag of er hier zoveel meer treinen rijden.
Zoals ik ook zie is de vraag of er meer mensen de trein nemen niet te beantwoorden sinds daar geen uniforme methode is om dit te tellen. Je kan altijd de cijfers ivm abonementen en tickets van de NMBS of de reizigerstelling van de NMBS met de reizigerstelling van de NS, maar dat is niet echt representatief om verschillende redenen (die uitgelegd staan op de site van de NMBS).

Ik weeral mijn overstap gemist, om dezelfde reden als altijd. Trein 1 is te laat. Toch wordt er afgeroepen dat trein 2 ook vertraging heefr en gelijktijdig aankomt, en de overstap verzekerd is. Iedereen rent naar trein 2. En trein 2 staat daar weer 5 minuten stil met gesloten deuren vooraleer hij vertrekt.

Een medewerkster van de NMBS die ook op het perron staat wordt aangesproken. Eerst zegt ze dat ze van niks weet. Dan zegt ze dat ze eens gaat bellen. Ze wandelt richting de hoofdingang... en komt niet meer terug. Spoorloos verdwenen.

Ik neem nog een andere trein, waarmee ik minstens 45 minuten later zal aankomen op mijn bestemming. Nog net op tijd om in te stappen. Maar die trein heeft uiteindelijk ook 8 minuten vertraging. De deuren gaan wel ook dicht op de geplande vertrektijd. Je ziet de mensen opstapelen op het perron die nog op de trein willen stappen, maar er komt ook geen reactie. De trein staat nog 8 minuten stil met gesloten deuren voor hij vertrekt.

Weer topservice bij de NMBS dus. Zal weer uitsluitend de schuld zijn van het management.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan