Het LEGO-topic

Ik vind een compacte lay-out vaak wel leuk. Momenteel moet ik het doen met dit tafeloppervlak. Op lang termijn zou het veel uitgestrekter moeten worden met de trein die rondrijdt, onder het kasteel door, de Wegisweg die verder uitgebouwd wordt alsook het Verboden Bos en het meer dat groter moeten worden. De Triwizard boot ligt hier ook nog maar die is te groot om in het huidige meer te leggen.
Dit is het resultaat na 1 jaar (voorgafgegaan door enkele jaren gewoon verzamelen), dus best tevreden hiermee.
Het echte MOC’cen start in 2025. Dat vind ik wel wat moeilijker, waar en hoe begin je juist.
En vooral hoe stoft ge dat af?

Allee vooruit, toch nog deze kunnen oppikken van 2dehands:

Stond ook hoog op mijn want lijst, vind deze samen met de blauwe toch persoonlijk de mooiste cargo treinen. Kon dus niet ontbreken in de collectie. Zeker omdat het de enigste op 2dehands aangeboden was.

Very happy 😅

En die geur als ge de doos opendoet, zo die typische 'ligt al 10 jaar op zolder stof te vangen' geur. Love it !

Laatst bewerkt:
Allee vooruit, toch nog deze kunnen oppikken van 2dehands:
Stond ook hoog op mijn want lijst, vind deze samen met de blauwe toch persoonlijk de mooiste cargo treinen. Kon dus niet ontbreken in de collectie. Zeker omdat het de enigste op 2dehands aangeboden was.

Very happy 😅

En die geur als ge de doos opendoet, zo die typische 'ligt al 10 jaar op zolder stof te vangen' geur. Love it !
Nice! Zal wel wat gekost hebben? Is ook (denk ik) de enige RC train met een rode battery box, dat geeft extra mogelijkheden om te customizen.

Daarom dat ik van sommige sets 2 stuks heb om die langer te maken en om geen halve treinen te hebben. Voordeel van de treinsets vind ik ook dat die toch meer waar voor je geld geven ipv losse componenten te kopen, zeker de elektrische onderdelen (die je eigenlijk zelfs nergens deftig kan krijgen).

Jup, ik hanteer hier dezelfde "strategie". :) Er is geen enkele Lego City trein die ik niet dubbel heb (zelfs die lelijke groene passagierstrein). Zeker als die sets in korting staan, bieden ze ongelooflijk veel "bang for buck" voor de specifieke treinonderdelen alleen al.

En ben ook van plan om zoveel mogelijk extra's te plaatsen en automatiseren zoals sensoren, stoplichten, automatische wissels, decoupling en slagbomen. Dus zal ook wat programmatie bij komen kijken.

Hoe wil je dat realiseren? Volledig "do it yourself" of toch 3rd party producten gebruiken (bijv. 4DBrix)? Ik sta hier bijna voor dezelfde opgave, maar nijg toch eerder naar 3rd party producten, weet alleen nog niet welke. Lego mag dat van mij ook gerust terug zelf beginnen maken, zoals in het 12V era, maar die hoop ben ik toch stilaan aan 't verliezen. :)

Laatst bewerkt:
Nice! Zal wel wat gekost hebben? Is ook (denk ik) de enige RC train met een rode battery box, dat geeft extra mogelijkheden om te customizen.
Heb uiteindelijk 230€ betaald. Is inderdaad wat meer tov mijn vorige deals, maar vond die zo mooi en op 2dehands slecht beschikbaar, dusja YOLO zeker ? :cool:

Had dat inderdaad gezien dat de battery box onderdeel van de trein is, vind ik wel mooi gedaan.

Jup, ik hanteer hier dezelfde "strategie". :) Er is geen enkele Lego City trein die ik niet dubbel heb (zelfs die lelijke groene passagierstrein). Zeker als die sets in korting staan, bieden ze ongelooflijk veel "bang for buck" voor de specifieke treinonderdelen alleen al.

Hoe wil je dat realiseren? Volledig "do it yourself" of toch 3rd party producten gebruiken (bijv. 4DBrix)? Ik sta hier bijna voor dezelfde opgave, maar nijg toch eerder naar 3rd party producten, weet alleen nog niet welke. Lego mag dat van mij ook gerust terug zelf beginnen maken, zoals in het 12V era, maar die hoop ben ik toch stilaan aan 't verliezen. :)
Ja, da geloofde toch eigenlijk niet de prijzen die ze bij officiële LEGO store daarvoor vragen, en den helft van den tijd zijn de onderdelen niet eens beschikbaar. En inderdaad vind een treinpack kopen dan toch voordeliger, in het geval van die groene passagierstrein heb ik nu een volledige trein, extra sporen en een extra set motor onderdelen.

Ik ga de automatisatie inderdaad DIY doen, ben ingenieur elektronica en zit qua job meer in de IT sector, dus elk excuus om mijn soldeerbout nog eens boven te halen ☺️
Op Youtube ook al eens zitten kijken en daar staat toch ook veel content op over dit topic (oa. BatteryPoweredBricks en eggybricks). Dus inspiratie genoeg.
Zal wel een projectje zijn dat ik maar zal kunnen opstarten ten vroegste na de zomer 2025, want nog volop bezig om mijn nieuwbouw af te werken (ook de Lego room natuurlijk :) ). Maar als er interesse is hier op het forum wil ik gerust de progress delen.

Laatst bewerkt:
12V train era was fantastisch :love: Take me back in time, please. Systeem met middenrail was nu ook wel niet ideaal, alsook geen spatie tussen de sporen bij wissels.

Heb uiteindelijk 230€ betaald. Is inderdaad wat meer tov mijn vorige deals, maar vond die zo mooi en op 2dehands slecht beschikbaar, dusja YOLO zeker ? :cool:

Is een zeer schappelijke prijs voor die set hoor, ik zou ook niet twijfelen als ik ze voor die prijs nu nog kan zou kunnen kopen.

Ja, da geloofde toch eigenlijk niet de prijzen die ze bij officiële LEGO store daarvoor vragen, en den helft van den tijd zijn de onderdelen niet eens beschikbaar. En inderdaad vind een treinpack kopen dan toch voordeliger, in het geval van die groene passagierstrein heb ik nu een volledige trein, extra sporen en een extra set motor onderdelen.

Ja, en op BrickLink en co is het zeker niet beter. Ik gebruik BrickLink enkel om de "klassieke" train windows te kopen (zoals je ze vooral zag in het 9V en 12V era). Heb daar ooit zo een tweede wagon bij elkaar gesprokkeld voor mijn (boxed) Emerald Night. :) Jaren geleden... want die "tan" train windows zijn ondertussen bijna onbetaalbaar geworden.

Ik ga de automatisatie inderdaad DIY doen, ben ingenieur elektronica en zit qua job meer in de IT sector, dus elk excuus om mijn soldeerbout nog eens boven te halen ☺️

Op Youtube ook al eens zitten kijken en daar staat toch ook veel content op over dit topic (oa. BatteryPoweredBricks en eggybricks). Dus inspiratie genoeg.

Zal wel een projectje zijn dat ik maar zal kunnen opstarten ten vroegste na de zomer 2025, want nog volop bezig om mijn nieuwbouw af te werken (ook de Lego room natuurlijk :) ). Maar als er interesse is hier op het forum wil ik gerust de progress delen.

Ik zie vooral 2 grote uitdagingen:
  1. wissels motoriseren en centraal kunnen bedienen: ga ik waarschijnlijk met Raspberry Pi doen en misschien originele Lego-motors, al worden wissels dan wel "bulky" als je die motors wat wil "omkasten".
  2. ik heb hier een mengelmoes van Power Functions (IR RF) en Powered Up (Bluetooth): ik zou beiden ook centraal willen kunnen aansturen via Raspberry Pi.
Toen ik, jaren geleden, nog werkte als expat (en s'avonds tijd op overschot had), heb ik wel eens een "Lego IR Blaster" in elkaar gezet voor de Raspberry Pi om Power Functions aan te sturen. Repository vind je nog op GitHub. Misschien dat ik dat wel gedeeltelijk ga hergebruiken.

Stoplichtjes zijn nice to have. Vond dat geweldig in het 12V era, maar daar was het technologisch ook een pak makkelijker te realiseren. Dat is met de IR RF / Bluetooth technologie een pak minder evident, om een trein effectief te doen stoppen bij rood licht. :)

Lego-room zou hier eind Q1 2025 toch moeten af geraken, vanaf dan zal ik wel progress posten. Altijd interessant om te zien hoe anderen het doen.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan