Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Je boekhouder heeft je op dat vlak al wel wat geld gekost...
Met een terugdraaiende teller stond ons verbruik letterlijk op 0, daarom dat we dat moeilijk konden inbrengen.

Gisteren nog eens goed opgelet en wij hebben nog veel zon na 16u, maar dat is dus de andere kant van ons dak. Waarom is het dan geen goed idee om de zonnepanelen naar de andere kant te verhuizen? Dan brengen ze elektriciteit op, op momenten dat we effectief thuis zijn. In de app zie ik enkel opbrengsten tussen 11u en 16u.

Die piek van een paar seconden waardoor het capaciteitstarief wordt toegepast is voor restauranthouders en dergelijke toch de hel? Die hebben ook veel verbruik als hun pand s' avonds vol zit... raar dat men geen gemiddelde neemt van een maand...

Hoe meer ik erover nadenk hoe meer ik denk dat dit een geniaal systeem is waarmee iedereen FCKED is
eerst zonnepanelen en warmtepompen en elektrische wagens promoten en dan cashen :rofl:

Laatst bewerkt:
Met een terugdraaiende teller stond ons verbruik letterlijk op 0, daarom dat we dat moeilijk konden inbrengen.

Gisteren nog eens goed opgelet en wij hebben nog veel zon na 16u, maar dat is dus de andere kant van ons dak. Waarom is het dan geen goed idee om de zonnepanelen naar de andere kant te verhuizen? Dan brengen ze elektriciteit op, op momenten dat we effectief thuis zijn. In de app zie ik enkel opbrengsten tussen 11u en 16u.

Die piek van een paar seconden waardoor het capaciteitstarief wordt toegepast is voor restauranthouders en dergelijke toch de hel? Die hebben toch ook veel verbruik als hun pand s' avonds vol zit :oink:
Zoek het uit en laat ons iets weten!

Die piek van een paar seconden waardoor het capaciteitstarief wordt toegepast is voor restauranthouders en dergelijke toch de hel? Die hebben ook veel verbruik als hun pand s' avonds vol zit... raar dat men geen gemiddelde neemt van een maand...

Hoe meer ik erover nadenk hoe meer ik denk dat dit een geniaal systeem is waarmee iedereen FCKED is
eerst zonnepanelen en warmtepompen en elektrische wagens promoten en dan cashen :rofl:
Je factuur was wel nog steeds 50euro per maand he. Dat kon je toch inbrengen?

Zou je dan niet beter die dakhelft volgooien met extra panelen ipv de huidige verhuizen? Lijkt me beter dan veel te betalen om panelen te verhuizen waarmee je amper extra opbrengst gaat halen want dan zal het in de voormiddag weinig zijn.
Ik heb er 12 liggen op het oosten en 18 op het westen.

Dat vereist een installatie van een 130 euro kostende 3-fase MID kWh meter, bvb van Homewizard... Terugverdientijd was peanuts geweest.

Ik heb er 12 liggen op het oosten en 18 op het westen.
Lijkt voor ons ook een goed idee, vanaf 18u is het bij ons eten maken, strijken, televisie, computer, ... dus ons verbruik is wel wat na 17u

Binnenkort ook nog airco (die van ons kan je niet timen)

Laatst bewerkt:
Ik heb hetzelfde, het gevolg van keuzes die optimaliseerden naar de regels die toen geldig waren:
- 3kW omvormer geplaatst met 10 panelen om eigen jaarverbruik op te souperen
- extra panelen bij geplaatst, maar geen grotere omvormer geplaatst om prosumenten tarief laag te houden (dan gaat er vanaf nu wel een piek verloren, maar soit)
- allemaal mooi op het zuiden gericht om optimaal zon te gebruiken.
Nu:
- moet EV laden, maar die is vaak pas vanaf 18u thuis, dan is het nu al steil aan het zakken
- zon is al vroeg op, maar panelen beginnen pas te leveren na 10u.

Ik denk nu ook om een deel van de panelen te verplaatsen naar het plat dak van de garage om 's ochtends zon te hebben en/of ander deel naar het plat dak aan de westelijke kant om 's avonds langer te kunnen laden.
Maar ja, kosten om dat te doen wegen niet op tegen de winst zegt de plaatser. Wie heeft gelijk?

Is toch met alles zo en altijd al geweest?
Zeker met auto's: iedereen moest aan de diesel want lage CO2, dan weer diesel zwaarder belasten wegens fijn stof.

Maar met een registratietool kon je wel je verbruik wagen terugbetalen aan een forfetair bedrag, vijgen na pasen natuurlijk.

Ivm de piek: dat is geen paar seconden, dat is het totale verbruik van 15min. Een piek van 5 sec van 20kW met voor de rest een verbruik van 3kW zal een piek geven van 3,09kW.

Ivm gemiddelde nemen van een maand: dat zou korte termijn leuk zijn voor ons, maar lange termijn vermoedelijk niet, want dan zou het elektriciteitsnet gigantisch moeten verzwaard worden want dan moet niemand nadenken over hoe ze hun verbruik inplannen.

Mensen komen thuis, laden hun elektrische wagen aan 11kWh, beginnen te koken aan 3-4kWh, ondertussen nog een wasmachine aangezet, en dan zitten we al snel aan 16-17kWh tussen 17:00-19:00. Als elk huishouden dat begint te doen gaat ons netwerk snel stilvallen en zouden er gigantische investeringen nodig zijn om ons netwerk dat te laten aankunnen, terwijl dat voor 90% van de tijd nutteloos zou zijn.

Vandaar dat mensen gestimuleerd moeten worden om hun verbruik doorheen de dag te spreiden, zo wordt het net veel minder belast en zijn er minder investeringen nodig, die investeringen betalen we finaal toch.

Die link had ik deze week gelegd, dat deze maatregel er vooral is om het netwerk te doen ontlasten. Maar als ik overdag mijn EV zou opladen ipv tussen 17u en 19u zoals iedereen, dan wordt ik nog gestraft omdat ik aan 11kW laadt

Iemand berekende hier dat dit op een meerkost komt van €500 per jaar. Ik denk dat ik die gewoon ga slikken, in the end is dat ook niet meer of minder dan 5 keer tanken. Het is voor mij wel duidelijk geworden dat zonnepanelen overroepen zijn.

Ik denk nu ook om een deel van de panelen te verplaatsen naar het plat dak van de garage om 's ochtends zon te hebben en/of ander deel naar het plat dak aan de westelijke kant om 's avonds langer te kunnen laden.
Maar ja, kosten om dat te doen wegen niet op tegen de winst zegt de plaatser. Wie heeft gelijk?
Ik vrees dat de plaatser gelijk heeft. Dat kost wel wat tijd om uw panelen en montage systemen te verwijderen van het bestaande dak en dat dan te installeren op het nieuwe dak. + kabels trekken etc.
Als uw garage een plat dak heeft en uw huis een zadeldak, dan moet hij al ander montage materiaal voorzien.

Zonnepanelen kosten nog 60euro/stuk voor 440W. Dus je gaat eigenlijk alle kosten van een nieuwe installatie betalen, minus die 60euro/paneel Je kunt dan beter tegen uw installateur zeggen dat hij een extra PV installatie op uw garage mag leggen.

Uw panelen op het zuiden zijn wel top voor in de winter he. Dan heb je ongeveer de dubbele opbrengst van een oost-west installatie.

...
Zeker met auto's: iedereen moest aan de diesel want lage CO2, dan weer diesel zwaarder belasten wegens fijn stof.

Precies, dat is "gewoon" de manier van werken in België: eerst met subsidies iedereen op korte tijd in een bepaalde richting pushen, dan beseffen dat ze door die shift bepaalde belastinginkomsten mislopen, dat die subsidies ook nog eens oplopen en dan extra taxeren zodat de burger sowieso de rekening betaalt, of hij nu gebruik gemaakt heeft van die subsidies of niet.

@Horse: je zonnepanelen meer richten op oost-west om de opbrengst te spreiden en vooral te krijgen op de momenten waarop je meer verbruikt, is een besef dat er in het algemeen meer is doorgekomen nadat de digitale meter ingevoerd werd: met een terugdraaiende teller maakte het niet uit wanneer je zonne-energie opwekte en mikte iedereen op zuidgerichte panelen voor maximale opbrengst. Alleen zou ik er in jouw geval bij leggen, als je nu al vindt dat je te weinig opbrengst hebt t.o.v. je verbruik. Zoals anderen ook al zeggen: het prijsverschil tussen panelen bij leggen en panelen verplaatsen zal eerder beperkt zijn.

Ik heb hetzelfde, het gevolg van keuzes die optimaliseerden naar de regels die toen geldig waren:
- 3kW omvormer geplaatst met 10 panelen om eigen jaarverbruik op te souperen
- extra panelen bij geplaatst, maar geen grotere omvormer geplaatst om prosumenten tarief laag te houden (dan gaat er vanaf nu wel een piek verloren, maar soit)
- allemaal mooi op het zuiden gericht om optimaal zon te gebruiken.
Nu:
- moet EV laden, maar die is vaak pas vanaf 18u thuis, dan is het nu al steil aan het zakken
- zon is al vroeg op, maar panelen beginnen pas te leveren na 10u.

In jouw geval zal het dan, lijkt me, toch gewoon het interessantste zijn om panelen bij te leggen ipv te verplaatsen? Als je nu sowieso maar een omvormer hebt van 3kW, dat is dan best weinig. Dus ook qua panelen zal het niet zoveel meer hierboven zitten denk ik? Al ben ik wel curieus als je zegt dan je 10 panelen had en dan nog bijgelegd hebt op die omvormer, hoeveel dit dan is.

Maar zeker met een EV zou ik dan gewoon oost/west bijleggen op een nieuwe omvormer en tegelijkertijd een batterij zetten. Op die manier ga je veel beter je eigen verbruik afvangen.

Precies, dat is "gewoon" de manier van werken in België: eerst met subsidies iedereen op korte tijd in een bepaalde richting pushen, dan beseffen dat ze door die shift bepaalde belastinginkomsten mislopen, dat die subsidies ook nog eens oplopen en dan extra taxeren zodat de burger sowieso de rekening betaalt, of hij nu gebruik gemaakt heeft van die subsidies of niet.
Dat lijkt me toch weinig te maken te hebben met België? Is gewoon een kwestie van vooruitschrijdend inzicht en heeft weinig te maken met "belastingsinkomen mislopen".

(Dat er zaken zijn misgelopen in het (te lang) subsidiëren van zonnepanelen, akkoord.)

Maar goed, dat soort discussies zijn hier niet op hun plaats.

Bij iedereen in onze straat liggen ze oost-zuid maar toch vooral meer richting oost, dat kan je natuurlijk niet kiezen. Ik lees hier dat het zuiden optimaal is, dus dat verklaart mijn gematigde opbrengsten omdat we bijna helemaal richting oost gericht zijn.

Zuid is ideaal bij een terugdraaiende teller, maar quasi nooit als je eigen verbruik wil coveren.

ik heb er 28 liggen op ZZO (groene lijn), met als gevolg dat ik vanaf de lente vrij snel aan de max van mijn 3*3kw omvormers zit (11.3kw aan panelen), maar dat ik 's avonds (wanneer ik ze het meest nodig heb) quasi geen productie meer heb.

Een paar panelen verplaatsen naar de rode lijn (ZW) zou héél veel beter zijn voor het eigen verbruik, terwijl ze misschien in totaal niet veel extra zouden opbrengen.

1777017601968.png

Dit was gisteren met 12 panelen op het oosten en 18 panelen op het westen. Ons huis staat loodrecht op het oosten/westen.
Vanaf 7h30 zit aan 2kW en het gaat terug onder de 2kW na 20h15. Rond etenstijd was er nog ruim 5kW opbrengst, dus met veel PV op het westen neem je inderdaad 's avonds weinig af.
Maar in januari heeft mijn installatie maar 217kWh opgewekt. Dat zal wel beter zijn op installatie die meer richting het zuiden gericht zijn.

vOWa7fy.png

Al ben ik wel curieus als je zegt dan je 10 panelen had en dan nog bijgelegd hebt op die omvormer, hoeveel dit dan is.
Nu 14.
In 2021 een airco laten plaatsen op mijn zaak omwille van al het thuiswerk, wat ik op de zolder doe.
Niet perfect geïsoleerd, dus in de zomer bij +25 graden kan het best warm worden (nu nog niet)
Met 10 bleef ik netjes onder de omvormer, nu topt hij af van 11u30 tot 17u. Maar dat is alleen bij volle zon vanaf april tot ongeveer september.
Was toen niet de moeite om grotere omvormer met hoger prosumenten tarief te leggen.
Nu ga ik die airco volle bak laten draaien als de auto niet aan het laden is!
Maar zeker met een EV zou ik dan gewoon oost/west bijleggen op een nieuwe omvormer en tegelijkertijd een batterij zetten. Op die manier ga je veel beter je eigen verbruik afvangen.
Panelen bijleggen is misschien wel interessant.
Batterij weet ik niet. Die zou meestal slechts 10kWh, dus ivgl met een EV is niets.
Ik heb er eigenlijk niet zoveel plaats voor en de prijzen die ik kreeg van mijn zonnepanelen plaatser zijn nog best hoog (7.000€ voor 10kWh)

Ik neig er toe om het dit jaar zo te laten om eens goed in te kunnen schatten wat de effecten zijn van de digitale meter.
En dan volgend jaar te zien wat een verstandige investering is.
Ik vermoed dat extra zonnepanelen op het westen interessanter zijn dan thuisbatterij (wegens lagere prijs)

...
Panelen bijleggen is misschien wel interessant.
Batterij weet ik niet. Die zou meestal slechts 10kWh, dus ivgl met een EV is niets.
Ik heb er eigenlijk niet zoveel plaats voor en de prijzen die ik kreeg van mijn zonnepanelen plaatser zijn nog best hoog (7.000€ voor 10kWh)

Ik neig er toe om het dit jaar zo te laten om eens goed in te kunnen schatten wat de effecten zijn van de digitale meter.
En dan volgend jaar te zien wat een verstandige investering is.
Ik vermoed dat extra zonnepanelen op het westen interessanter zijn dan thuisbatterij (wegens lagere prijs)

Een batterij aan 7 K€ klinkt inderdaad niet zo interessant op het eerste zicht: stel dat je op 200 zonnige dagen die volledig vol krijgt, en gerekend dat je er de volledige 10 kWh elke keer weer uit krijgt (dus niet gerekend met buffers) zit je al snel aan een terugverdientijd van minstens 10 jaar, wat voor veel batterijen de volledige garantieperiode is.
Kort door de bocht gerekend, je kan het sowieso eens met je werkelijke cijfers in een simulator gooien.

Dit was gisteren met 12 panelen op het oosten en 18 panelen op het westen. Ons huis staat loodrecht op het oosten/westen.
Vanaf 7h30 zit aan 2kW en het gaat terug onder de 2kW na 20h15. Rond etenstijd was er nog ruim 5kW opbrengst, dus met veel PV op het westen neem je inderdaad 's avonds weinig af.
Maar in januari heeft mijn installatie maar 217kWh opgewekt. Dat zal wel beter zijn op installatie die meer richting het zuiden gericht zijn.
Jij zit dacht ik met 11,4kWp aan panelen. Ter referentie, dit was gisteren met 3,6kWp aan panelen, Z-gericht:
QcuG2hy.png

Das als we je 2kW delen door 3 (normalisatie voor verschil in kWp), dan zit ik op 666W om 8u57 & 19u09.
En januari had ik 133kWh opbrengst.

Een batterij aan 7 K€ klinkt inderdaad niet zo interessant op het eerste zicht: stel dat je op 200 zonnige dagen die volledig vol krijgt, en gerekend dat je er de volledige 10 kWh elke keer weer uit krijgt (dus niet gerekend met buffers) zit je al snel aan een terugverdientijd van minstens 10 jaar, wat voor veel batterijen de volledige garantieperiode is.
Kort door de bocht gerekend, je kan het sowieso eens met je werkelijke cijfers in een simulator gooien.
Ik heb eens de opbrengst van mijn zonnepanelen uitgelezen over een jaar heen.
1/3e van het jaar heb ik te weinig om 10kWh te vullen.
1/3e van het jaar heb nog bijna 20kWh overschot op wat ik in een 10kWh batterij kan krijgen (nu waarschijnlijk minder als ik een EV moet laden aan 12A)

Dus slechts op 1/3e van het jaar is een 10kWh batterij perfect gedimensioneerd.
Dat, gekoppeld met het ruimteverlies, de grote investering, brandgevaar (klein, maar zou wel dicht bij trap en uitgangen geplaatst worden), de regels die op 7-10 jaar waarschijnlijk weer gaan veranderen, geeft me weinig interesse om hier echt in te stappen.

Ook verwarm ik nu op gas, die ketel is 18 jaar oud. Wat als die kapot gaat? Terug gas, warmtepomp, ... ?
Kinderen zijn volwassen en gaan werken, hoe lang gaan die nog thuis blijven wonen?
Ik denk dat ik dan beter het totale plaatje nog eens bekijk.
Nu zou ik bvb ook al eerder een warm water vat nemen dat zowel op gas als elektrisch verwarmd kan worden voor was, douche, etc.

Terug
Bovenaan