Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Vanaf maart?

Mijn wagen -> 80 kWh
--------------------------
Eergisteren -> 17kWh
Gisteren -> 11,9kWh

Deze dient ook nog voor vaatwas + televisie + computer + licht en dergelijke dus ja ...
Gebouwd in 2018 met belofte 15 jaar terugdraaiende teller. Dus warmtepomp en een dak vol zonnepanelen. Ongeveer 9kWp zal er liggen (O-W plat dak). Zal zeker van pas komen nu we net elektrisch rijden.

Gisteren 28kWh en eergisteren 27kWh injectie. Auto kan hier doorheen de week meestal 1-2 dagen thuis blijven staan/laden.

Alles is heel afhankelijk van uw specifieke situatie. Hoe groot is uw (auto) batterij, hoeveel zonnepanelen, hoeveel km doe je per dag/week, hoeveel dagen kan je thuisladen, wat zijn uw andere verbruikers etc...

Sorry voor de domme vraag, maar wat is het verschil tussen wat er in mijn app staat (dus opbrengst zonnepanelen) en injectie? Op basis van bovenstaande post zijn mijn cijfers van opbrengst laag en jouw cijfers van injectie hoog.

Vanaf maart?

Mijn wagen -> 80 kWh
--------------------------
Eergisteren -> 17kWh
Gisteren -> 11,9kWh

Deze dient ook nog voor vaatwas + televisie + computer + licht en dergelijke dus ja ...
Uw PV installatie is gewoon aan de kleine kant. Zoals je zelf zei ligt ze al 12 jaar en toen was er nog geen sprake van EV's en warmtepomp. Toen was er de terugdraaiende en moest je zien dat je net rond kwam voor huishoudelijk verbruik.

Wie nu verbouwt of een nieuwbouw zet, legt meestal +-10kWp of meer om voorzien te zijn op een EV en warmtepomp.
Sorry voor de domme vraag, maar wat is het verschil tussen wat er in mijn app staat (dus opbrengst zonnepanelen) en injectie? Op basis van bovenstaande post zijn mijn cijfers van opbrengst laag en jouw cijfers van injectie hoog.
Injectie is gewoon wat je niet verbruikt hebt.

Stel dat jouw PV 20kWh opgewekt heeft gisteren en je hebt 5kWh injectie, dan heb je 15kWh verbruikt door te koken, wassen, EV laden, ...

Dus eigenlijk komt het hier op neer dat ik 'zwakke' oude zonnepanelen heb die amper elektriciteit opleveren? Dus ik ga best al eens op zoek naar nieuwe zonnepanelen? Ik heb het even opgezocht en dit jaar is de productie 898 kWh geweest.

Is dat dan zoveel meer bij jullie ondanks dat we nog niet zoveel zon hebben gehad dit jaar?

Dus eigenlijk komt het hier op neer dat ik 'zwakke' oude zonnepanelen heb die amper elektriciteit opleveren? Dus ik ga best al eens op zoek naar nieuwe zonnepanelen? Ik heb het even opgezocht en dit jaar is de productie 898 kWh geweest.

Is dat dan zoveel meer bij jullie ondanks dat we nog niet zoveel zon hebben gehad dit jaar?
Of ze zwak zijn valt moeilijk te zeggen, ze zullen vermoedelijk wel minder performant zijn dan nieuwe. Daarnaast is er de oriëntering van je panelen, (oost-west gaat in de winter veel minder doen dan zuidgerichte, in de zomer heeft oost-west het voordeel dat je 's ochtens en 's avonds meer eigen verbruik zal kunnen hebben), de hoek waarin de panelen liggen (zadeldak vs plat dak), hoeveel schaduw er al dan niet op valt, en al zeker hoeveel vermogen je omvormer maximaal aankan.

Ik heb ook 12 panelen, elk van 440Wp, wat wil zeggen dat als ze maximaal belast worden elk 440W kunnen opwekken, met een omvormer van 5kW. Als alle panelen maximaal belast worden genereren ze 5280W, mijn omvormer gaat maar tot 5000W, dus dan zie ik een vlakke lijn op mijn grafiek van 5000W, meer zet hij niet om.

Alles is op het zuiden gericht op een zadeldak moet een hoek van 45°, van 1 januari tem nu heb ik 1,51MWh (of dus 1510kWh) opgewekt.

Als je een P1 meter koopt en installeert gaat dat niets automatiseren maar je gaat wel zicht krijgen op welke momenten in de dag je injecteert (dus meer opwekt dan je verbruikt) en dan is het interessant om daar rekening mee te houden bij jouw beslissing wanneer je jouw wagen oplaadt. In jouw voorbeelden is het maar 5kWh, maar goed, dat is 5kWh die je anders verkocht voor €0,1 om later opnieuw aan te kopen aan een factor 15-20.

Hier 1280 kWh dus pak 40% meer met 14 panelen van elk 415 kWP uit mijn hoofd (hellend dak, eerder O-W dus minder totale opwekking maar wel breder gespreid over de dag zodat ik iets meer zelf kan verbruiken) - ik zie niet direct welke installatie jij hebt liggen?

Op 20 jaar tijd zou (volgens AI) de opbrengst per m² van zonnepanelen ongeveer 60% gestegen zijn, de vraag is dus of in het meest extreme geval een paar 100 kWh extra voor jou echt zoveel meer zou opleveren dat het de moeite is om nieuwe panelen te leggen.
Ik zou bijna denken van niet: simpel gerekend 600 kWh extra, doe dat maal 4,5 of zo voor een volledige jaaropbrengst = 2700 kWh extra = €800/jaar in het veel te optimistische geval dat je al die extra opbrengst zelf verbruikt. Meer realistisch ga je misschien €300/jaar winnen, lijkt me de kost niet waard om nieuwe panelen te leggen? Ik zou eerder wachten tot ze het einde van hun levensduur bereikt hebben en dan nieuwe leggen die tegen dan normaal ook nog efficiënter zullen zijn...

kan je in de ap niet zien wat je panelen juist zijn en de omvormer?

Hier 1280 kWh
Niet verkeerd opnemen maar dat is toch weinig op 16 weken tijd? Mijn wagen alleen al is 80kWh per week (ik rij 400km per week dus 1 oplaadbeurt) dus dit wil zeggen dat ik daarmee énkel mijn EV kan opladen iedere week

En dan nog... dan moet ik iedere middag tijdens de topuren zorgen dat ik thuis ben & oplaad als de zon schijnt. Wat een gedoe!

(tenzij ik het verkeerd heb begrepen)

Laatst bewerkt:
kan je in de app niet zien wat je panelen juist zijn en de omvormer?
Ik zie enkel dit in de mySolarEdge app:
Optimizer P300
Paneel 350W
Piekvermogen 4kWp
Installatie 2014

Als ik op 1 zonnepaneel klik, zie ik Vermogen variëren van 170 W tot 199 W

1 zonnepaneel is stuk denk ik, daar staat 2 Wh bij en staat in het zwart :D

Niet verkeerd opnemen maar dat is toch weinig op 16 weken tijd? Mijn wagen alleen al is 80kWh per week (ik rij 400km per week dus 1 oplaadbeurt) dus dit wil zeggen dat ik daarmee énkel mijn EV kan opladen iedere week

En dan nog... dan moet ik iedere middag tijdens de topuren zorgen dat ik thuis ben & oplaad als de zon schijnt. Wat een gedoe!

Ja, als je uitgangsprincipe is dat je je auto volledig of grotendeels met zonne-energie wil opladen, moet je best meer capaciteit aan zonnepanelen leggen.
Ik ben sowieso te weinig thuis overdag, dus meer panelen leggen zou bij mij gewoon betekenen dat ik meer injecteer aan €0,04 - 0,05/kWh, dat is de kost van meer zonnepanelen niet waard.
Doordat ik weinig overdag thuis ben, kan ik op een jaar tijd ongeveer 25-30% van mijn thuisladen uit zonne-energie halen; gelijkaardig verbruik per week en ik laad ongeveer 75% thuis, 25% elders. Iemand met meer thuiswerk kan dat zeker een stuk verhogen, maar in de herfst/winter wek je sowieso te weinig op terwijl je in de lente/zomer overproductie hebt én minder verbruik - dus meer injectie naar het net.

Ik zie enkel dit in de mySolarEdge app: Optimizer P300 Paneel Unknown 350W Piekvermogen 4kWp Installatie 2014

Dan is 898 kWh nog een mooie opbrengst voor 4 kWp. En ten opzichte van 10 jaar oude panelen zouden nieuwe misschien 25% meer opleveren per m², dat lijkt me al helemaal niet de moeite van de kostprijs?

Je mag vooral niet vergeten dat januari en februari weinig tot niets opbrengen.
Dit was vorig jaar met een 3kWp installatie
Jij hebt een 4kWp installatie dus iets meer
en voor dit jaar

Ik zie enkel dit in de mySolarEdge app:
Optimizer P300
Paneel 350W
Piekvermogen 4kWp
Installatie 2014

1 zonnepaneel is stuk denk ik, daar staat 2 Wh bij en staat in het zwart :D
2280Kwh heeft mijn installatie dit jaar al opgewekt.

Mijn panelen doe nu ongeveer 325W stuk en ik heb er 30 liggen.

Die panelen brengen meer op omdat ze nieuwer zijn en ik heb er gewoon redelijk veel liggen.

Jouw installatie is perfect voor huishoudens zonder EV, warmtepomp of zwembad. Zodra je iets uit het lijstje heb, stijgt het energie verbruik gewoon heel hard en kan je meer PV gebruiken.

Is een thuisbatterij niet gewoon de beste oplossing voor mij? Dan gaat de opgewekte energie tenminste niet verloren.

Ze zijn sinds 2014 ook nog nooit gekuist, maakt dat veel verschil?

Je mag vooral niet vergeten dat januari en februari weinig tot niets opbrengen.
Dit was vorig jaar met een 3kWp installatie
Jij hebt een 4kWp installatie dus iets meer
Vorig jaar 3,8 MWh opgewekt, maar als je natuurlijk niet thuis bent tussen 11u en 15u gaat daar heel veel van verloren.

Is een thuisbatterij niet gewoon de beste oplossing voor mij? Dan gaat de opgewekte energie tenminste niet verloren.

Ze zijn sinds 2014 ook nog nooit gekuist, maakt dat veel verschil?
Dan moet er eerst overschot zijn he. Begin eens met dat in kaart te brengen.

Normaal gezien komen wij om 16u of 17u thuis. In de dagelijkse grafieken staat het op dat moment al redelijk op 0. Dus eigenlijk hebben onze zonnepanelen geen enkel nut als ik ‘s middags niet naar huis kom?

Normaal gezien komen wij om 16u of 17u thuis. In de dagelijkse grafieken staat het op dat moment al redelijk op 0. Dus eigenlijk hebben onze zonnepanelen geen enkel nut als ik ‘s middags niet naar huis kom?
Ja idd, dat is waarom die terugdraaiende tellers zo debiel goed waren voor zonnepaneel gebruikers.
De bedoeling is effectief dat je verbruikt wanneer de zon er is. (uitgesteld wassen, warmtepomp en dergelijke in gang laten schieten op die uren enzo).
Een batterij kan hierin natuurlijk helpen, maar ge moet zien of het natuurlijk allemaal de moeite waard is.
Vroeger had je ook nog een deftige prijs voor de stroom die je op het net zette, maar dat is ook allang verleden tijd.

Ik ben nu speciaal naar huis gekomen om op te laden maar om daarvoor altijd naar huis te rijden?

Ik laad ook 3-fasig aan 11kW maar mijn zonnepanelen geven max 4 kW dus ook hier zijn we niet goed bezig. Ik zou moeten traag en lang opladen, maar daar heb ik geen tijd voor (ik moet straks door) en traag is geen optie want straks om 17u produceren de zonnepanelen nog amper iets. Eigenlijk zie ik maar 5u opbrengst op een hele dag.

Man man man; wat een klucht. Voor mensen die overdag niet thuis zijn, is dat dus gewoon een waste of money. Want de zonnepanelen leveren op maar ze doen er niets mee.

Ok, je kan de vaatwas en was overdag programmeren maar dat kost nu ook niet zooooveel aan elektriciteit.

Ik ben nu speciaal naar huis gekomen om op te laden maar om daarvoor altijd naar huis te rijden?

Ik laad ook 3-fasig aan 11kW maar mijn zonnepanelen geven max 4 kW dus ook hier zijn we niet goed bezig. Ik zou moeten traag en lang opladen, maar daar heb ik geen tijd voor (ik moet straks door) en traag is geen optie want straks om 17u produceren de zonnepanelen nog amper iets. Eigenlijk zie ik maar 5u opbrengst op een hele dag.

Man man man; wat een klucht. Voor mensen die overdag niet thuis zijn, is dat dus gewoon een waste of money. Want de zonnepanelen leveren op maar ze doen er niets mee.

Ok, je kan de vaatwas en was overdag programmeren maar dat kost nu ook niet zooooveel aan elektriciteit.
Hoe lang heb je jouw digitale meter?

Want ik zie het volgende probleem al komen, jouw capaciteitstarief gaat stevig zijn als je aan 11kW laadt. Je capaciteitstarief alleen gaat even hoog zijn als je volledige factuur van met je terugdraaiende teller…

Laatst bewerkt:

Lijkt me natuurlijk wel straf dat je nooit overdag zou thuis zijn, of zaken zou kunnen doen.
Maar ja, je vergroot je rendement als je meer tijdens die uren kan doen. Wilt niet zeggen dat je rendement verder nul is op je zonnepanelen.

Het lijkt er verder inderdaad wel op dat het vermoedelijk interessant is in uw geval om EN meer zonnepanelen EN een batterij te zetten. Als je de plaats hebt op je dak, zou ik bij leggen ipv te vervangen. En als je toch investeert in nieuwe zonnepanelen, dan is een batterij rechtstreeks om de omvormer ook gemakkelijker/goedkoper mogelijk. (Tov. uitzoeken van vaste batterij die past bij het huidige systeem) Plugin kan ook natuurlijk nog altijd.

Adhv. je fluvius kwartierwaardes kunnen hier altijd schattingen van gemaakt worden.

Terug
Bovenaan