Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Vorige week is Fluvius langsgekomen om een digitale meter te plaatsen. Ik heb een load balanced laadpaal (7,4kW) en de installateur vraagt me welk max vermogen ze moeten instellen op de laadpaal? Enig idee?

Vorige week is Fluvius langsgekomen om een digitale meter te plaatsen. Ik heb een load balanced laadpaal (7,4kW) en de installateur vraagt me welk max vermogen ze moeten instellen op de laadpaal? Enig idee?
Vraag de nodige toegangen om dat zelf te aan te passen. Je leert op d’n duur hoeveel je nodig hebt en wat comfortabel is.
Hoe lager het vermogen, hoe goedkoper de capaciteitstarief, maar ook hoe langer het laden duurt.

Ik zou er toch een punt van maken. Kijk maar naar cege zijn verhaal. Over zoiets hoor je gewoon zelf controle te hebben.

Alternatief is dat je de laadsnelheid beperkt via je auto (als die dat kan). Zo heb ik het moeten doen, wegens een zeer niet-slimme laadpaal die via de leasingmaatschappij geïnstalleerd werd.

Ik zou er toch een punt van maken. Kijk maar naar cege zijn verhaal. Over zoiets hoor je gewoon zelf controle te hebben.

Niks meer van gehoord overigens en nog altijd niet in orde... "IK VIND JULLIE SERVICE 0,0. ZET SOLAR CHARGING AAN". was het laatste dat ik via WhatsApp stuurde. Antwoord "we bellen naar de carfleet manager"... 3d later... niks.

OK - eindelijk terug gehoord.

Nu gaan ze blijkbaar via synkee 'follow the sun' implementeren. Daarvoor moet een extra P1 dongle geinstalleerd worden, dongle verbinden met WIFI, een extra kabel van de laadpaal naar de router (waarom ligt de smart meter kabel er dan van de paal naar de P1 meter ?) en dan zou alles moeten werken. Ik versta niet waarom dat via die omweg moet lopen, er is namelijk een kabel van de paal naar de P1... Wat extra gaan ze meten en via het netwerk rond sturen ????

Op de vraag waarom ze de "green charging" van Alfen niet direct gebruiken, kwam er geen antwoord -_-

Nu gaan ze blijkbaar via synkee 'follow the sun' implementeren.
Een snelle Google leert dat MobilityPlus zeer nauwe banden heeft met Synkee. Om niet te zeggen: het is 1 pot nat.

Voor de installatie van Synkee heb je bijvoorbeeld de MobilityPlus app nodig :wtf: https://support.synkee.energy/hc/nl/articles/18520237223709-Installatiehandleiding

Iets met "wij kennen alleen het onze" komt in mij op. Erg veel vertrouwen boezemt het alvast niet in, want die Synkee website werkt voor de helft niet vanwege verouderde beveiliging. Duidelijk een projectje waar ze wat jobstudenten opgezet hebben.

Een snelle Google leert dat MobilityPlus zeer nauwe banden heeft met Synkee. Om niet te zeggen: het is 1 pot nat.

Voor de installatie van Synkee heb je bijvoorbeeld de MobilityPlus app nodig :wtf: https://support.synkee.energy/hc/nl/articles/18520237223709-Installatiehandleiding

Iets met "wij kennen alleen het onze" komt in mij op. Erg veel vertrouwen boezemt het alvast niet in, want die Synkee website werkt voor de helft niet vanwege verouderde beveiliging. Duidelijk een projectje waar ze wat jobstudenten opgezet hebben.

Is volgens mij gewoon een andere bureau in het mobi+ bureau.

De Dongle is ook x aantal euro's per maand betalen. Ze spraken van 5 euro per maand. Dure grap als je weet dat er al voor de load balancing licentie van alfen betaald wordt, inclusief dus de 'green charging' knop. Nog altijd een mysterie wat en waarom, een kabel van de P1 naar de paal is namelijk een vereiste bij installatie van mobi+.

Ik voel precies aan mijn thee water dat ze alfen licentie willen eruit knippen met hun eigen prut.

Ik wacht nog even af, maar veelbelovend is het allemaal niet...

Hier komen ze over 2 weken een laadpaal plaatsen van total energies.

Iets waar ik op moet letten? Info die ik moet vragen zoals passwoorden, admin logins?

Ik voel precies aan mijn thee water dat ze alfen licentie willen eruit knippen met hun eigen prut.
De grap is net dat ze die Alfen Load Balancing licentie nodig hebben om hun eigen functionaliteit te laten werken:

Ik wacht nog even af, maar veelbelovend is het allemaal niet...
Om eerlijk te zijn moet ik wel toegeven dat hun laadmodi geavanceerder lijken dan die van Alfen zelf, omdat ze rekening houden met capaciteitstarief:

Maar, we zullen zien. Echt volwassen voelt het allemaal niet aan, en ik heb inderdaad de indruk dat iemand daar de software update van Alfen met solar charging totaal gemist heeft. Ze zijn deels het warm water opnieuw aan het uitvinden.

Er zijn 2 goeie dingen.

Je kunt via de mobi+ app de laadmodus switchen tussen "follow sun" En "peak shaving". DUs geen access nodig op de alfen back-end.

Er is ook "follow the peak", dat is wel interessant voor de winter. Zet je max peak voor laden op 4kw vb. Als je met iets ander erboven gaat, gaat het laden ook tot die peak tot einde van de maand.

Maar hun architecture lijkt me vreemd. Met een Dongle...

@cege Is al de trouble nog steeds 1K waard ? :p ( chapeau wel )

Veel trouble is er niet. Vandaag 10 min gebeld met mobi+ met HR van madam haar bedrijf erbij. Zij gaan verder opvolgen. De pwds ga ik nooit krijgen, daar heb ik me al bij neergelegd.

Voor de rest was er niet veel te kiezen. Madam haar vorige auto was out of lease. Dus de nieuwe moest een elektrische worden. Keuze was of een gratis paal of geen paal. Aangezien er zonnepanelen liggen voor de gratis paal gekozen.

Verder ga ik blijven proberen dat spel geoptimaliseerd te krijgen. De panelen liggen er, might as well put them to good use.

Momenteel is het ondertussen eigenlijk al redelijk goed afgesteld. Laden van 9 tot 16h. Max peak 3A (dus ~2kw uit net). Auto limiteert op 7A. Als er 30kwh productie/d is, is er 4 5kwh afname en 4 5kwh injectie vroeg en laat (en op peak production). Dat zou er nog uit kunnen. Ook zou er efficienter kunnen geladen worden op de piekmomenten. Kan redelijk efficiënt 50% batterij laden op een lente dag.

In de zomer produceer ik tot 8kw, dus dan zal ik auto op 8 of 9A zetten.

Zou handiger zijn moest ik natuurlijk niks moeten instellen en gewoon kabel erin doen en gaan met de banaan. En los van de dollars is het ook een spielereitje om me mee bezig te houden voor de sport.

hier zijn ze vorige week de paal van't werk komen installeren bij ons thuis. Toch veel minder controle over dan ik had gehoopt.
Heb er niets van zicht op hoeveel het gebruikt, kan het niet instellen wat de limiet is etc.

Gelukkig kan ik via de auto de limieten instellen om zo ongeveer enkel de opbrengst van de zonnepanelen er in te steken.
Zal dan ook maar een Din-rail energiemeter kopen van ons domoticasysteem om er zo wat meer zicht in te krijgen en het te kunnen regelen.

gaat om een Shell Recharge Advanced Flex model.
Als ik dat had geweten had ik die €2500 wel zelf betaald en een mooier/beter model genomen :eek:

Terug
Bovenaan