Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Iemand die een simpele/degelijke/goedkope P1 splitter kan aanraden?
Waar handig te bestellen met niet al teveel verzendkosten?
Heb homewizard hangen maar komen laadpaal installeren en moeten ook in de P1 poort.

Een actieve P1-splitter is nu eenmaal duurder omdat je de mogelijkheid hebt om via USB-C een voeding aan te sluiten, voor het geval het signaal te zwak zou zijn (bijvoorbeeld bij lange kabels). In dat opzicht is het een veilige keuze, want een passieve splitter werkt niet in alle situaties, en dien je dus mogelijk toch te vervangen als het niet werkt.

En van die 4 poorten heb jij er al 3 nodig, namelijk 1x input en 2x output.

Dus wat is het probleem eigenlijk?

Wacht eventueel nog tot Black Friday. HomeWizard gaf vorig jaar 5 euro korting dan: https://www.homewizard.com/nl-be/black-friday/

Ik kan begrijpen dat die degelijk is, maar goedkoop toch alles behalve.
Deze hadden ze wegens kost ook afgeraden door de installateur van de laadpaal.
Ook lijken 4 poorten mij totaal niet nodig?

euh, klinkt misschien heel BG-ig... maar ik ben gaan kijken wat voor fortuinen dat ding moest kosten... 27,95?

Ik had 1000 euro verwacht omdat de installateur die had afgeraden wegens de kostprijs. Als de installateur een half u langer aan het werk is ben je al meer kwijt.

Gaat em niet om die 30€, vooral gewoon omdat ze zelf vermelden dat het niet die hoeft te zijn en dat een sub 10€ meer als voldoende was.
Installatie laadpaal is op kosten van WG dus maakt voor mij geen verschil.
Maar merci voor de info allesinds, goed om te horen dat die wel aan te raden is dan kan ik misschien wel gewoon die voorzien en mij eventuele miserie besparen.

Ik ben momenteel op zoek naar een laadpaal (privé) voor een privé-wagen. Ik heb 4080wp zonnepanelen op een 3000 wp omvormer.

Load balancing lijkt me wel een must maar dat hebben ze precies bijna allemaal.
Zonneladen zou waarschijnlijk ook wel handig zijn?

De installatie is heel eenvoudig hier. Lader kan tegen het huis en hangt 2 meter van de elektriciteitskast.

Ik heb nu een offerte €1600 allin voor een zaptec go. Deze kan wel niet zonneladen. De zaptec 2 die binnenkort uit komt kan dat wel. Die kan ook stroom leveren van de auto naar het huis moest dat ooit toegelaten worden maar die zal dan ook wel iets duurder zijn.

Voor een smappee die wel kan zonneladen kwam het op €2100.
Is dit de meerprijs waard? Ik weet niet of je heel veel winst kan halen uit de functie zonneladen maar het zal wel het gebruiksgemak wel wat verhogen.

Ik ben momenteel op zoek naar een laadpaal (privé) voor een privé-wagen. Ik heb 4080wp zonnepanelen op een 3000 wp omvormer.

Load balancing lijkt me wel een must maar dat hebben ze precies bijna allemaal.
Zonneladen zou waarschijnlijk ook wel handig zijn?

De installatie is heel eenvoudig hier. Lader kan tegen het huis en hangt 2 meter van de elektriciteitskast.

Ik heb nu een offerte €1600 allin voor een zaptec go. Deze kan wel niet zonneladen. De zaptec 2 die binnenkort uit komt kan dat wel. Die kan ook stroom leveren van de auto naar het huis moest dat ooit toegelaten worden maar die zal dan ook wel iets duurder zijn.

Voor een smappee die wel kan zonneladen kwam het op €2100.
Is dit de meerprijs waard? Ik weet niet of je heel veel winst kan halen uit de functie zonneladen maar het zal wel het gebruiksgemak wel wat verhogen.
Met zo'n installatie zal je minimaal kunnen zonneladen vrees ik. Dan kun je beter in de zomer op 3.6kW laden als de zon schijnt en pak je automatisch alle zonnestroom mee.

Degenen met een apart metertje, zonder daar een commerciële backbone van te hebben. Hoe declareren jullie die kWh's? Op goed vertrouwen?
Want je kan dan toch aangeven wat je wilt? Tenzij de fiscus ofzo ooit eens bij je huis komt om te kijken of die teller wel overeenkomt met wat je declareert?

Degenen met een apart metertje, zonder daar een commerciële backbone van te hebben. Hoe declareren jullie die kWh's? Op goed vertrouwen?
Want je kan dan toch aangeven wat je wilt? Tenzij de fiscus ofzo ooit eens bij je huis komt om te kijken of die teller wel overeenkomt met wat je declareert?
Ik pak elk jaar een foto van de meter en stop die bij mijn onkostenvergoeding.

Met zo'n installatie zal je minimaal kunnen zonneladen vrees ik. Dan kun je beter in de zomer op 3.6kW laden als de zon schijnt en pak je automatisch alle zonnestroom mee.
Puur zonneladen zal idd bijna nooit lukken maar ik zou wel eventueel kunnen instellen dat hij vanaf 2000w injectie begint te laden denk ik? Mogelijk kan ik ook zoiets wel zelf inregelen als ik die zaptec aan Home Assistant hang..

Puur zonneladen zal idd bijna nooit lukken maar ik zou wel eventueel kunnen instellen dat hij vanaf 2000w injectie begint te laden denk ik? Mogelijk kan ik ook zoiets wel zelf inregelen als ik die zaptec aan Home Assistant hang..
Met Smappee kan het allesinds niet. Daar is het ofwel uitsluitend op de zon laden of gewoon laden. De API van Smappee is ook niet om over naar huis te schrijven en integreren met Home Assistant is niet makkelijk te doen.
Ik zou nooit meer een Smappee nemen met wat ik nu weet.

Ik hoop dat Zaptec daarin beter is. Zappi is ook een goede keuze en heeft goeie integratie met HA. Ik wou destijds een Zappi, maar de installateur verkocht die eventjes niet meer omdat er problemen waren met een bepaalde batch.

Heb hier nu ook digitale meter en hang nu ook aan het capaciteitstarief. Laadpaal trekt max 6.1kW volgens config van Shell Recharge. Er zit ook een load balancer op, maar ik ga eens moeten informeren op hoeveel die ingesteld staat. Ik weet alleszins dat als een hoop grote verbruikers aanstaan de laadpaal onder de 6kW zakt.

Anyway, hoe hebben jullie het laden van je laadpaal geoptimalizeerd ifv capaciteitstarief ? Of helemaal geen rekening mee gehouden.

Heb hier nu ook digitale meter en hang nu ook aan het capaciteitstarief. Laadpaal trekt max 6.1kW volgens config van Shell Recharge. Er zit ook een load balancer op, maar ik ga eens moeten informeren op hoeveel die ingesteld staat. Ik weet alleszins dat als een hoop grote verbruikers aanstaan de laadpaal onder de 6kW zakt.

Anyway, hoe hebben jullie het laden van je laadpaal geoptimalizeerd ifv capaciteitstarief ? Of helemaal geen rekening mee gehouden.

Hier via home manager de cap ingesteld op 6 kW (voor de laadpaal er was, was 6 sowieso mijn gemiddelde jaarpiek). Als de warmtepomp dan draait dan valt ie terug 's nachts op 3,5. Zien of dat haalbaar blijkt deze winter. Tijdens het koken ben ik meestal toch nooit aan het laden. Ofwel laad ik met 100% overschot van de zon, ofwel op nachttarief na 21u. Weekend probeer ik zo wat manueel te regelen.

En voorlopig blijkt dat goed te lukken, sinds de installatie nog geen afwijkingen gezien in mijn maandpieken tov vorig jaar. Piek is hier altijd tussen 18 en 19u. Rarara, tomski tovert weer een bordje klaar met 4 kookplaten en een oven aan. :laugh: zwembad weet het ondertussen ook al dat er 2u opwarmpauze is tussen 17:30 en 19:30.

Ik dacht hier eens te hebben gelezen op hoeveel kW je best kan laden, zowel voor éénfasig als driefasig, rekening houdend met laadverlies en capaciteitstarief. Weet iemand dit toevallig staan of weet iemand dit uit het hoofd?

Dacht het in dit forum te hebben gelezen, maar kan het niet meer terugvinden...

Hier komt 50five deze maand ook een alfen plaatsen en de laadkaart/badge van numobi heb ik al binnen.
Hoe kon je laden of aangeven als je een laadsessie starte voor uw vrouw? Of had zei haar eigen laadkaart van het werk of prive of … ?
Hoe gebeurde die facturatie dan of hoe werd dat verrekend?

Heb je hier al antwoord op? 50five te pakken krijgen is niet zo simpel.

Ik dacht hier eens te hebben gelezen op hoeveel kW je best kan laden, zowel voor éénfasig als driefasig, rekening houdend met laadverlies en capaciteitstarief. Weet iemand dit toevallig staan of weet iemand dit uit het hoofd?

Dacht het in dit forum te hebben gelezen, maar kan het niet meer terugvinden...

Geen idee of dat hier al gepost is. Maar in ieder geval is het laadverlies heel erg afhankelijk van de auto, zie de tabel onderaan dit artikel:
https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rijden/opladen/laadverlies-thuisladen-elektrische-auto

Maar zelfs in het extreemste voorbeeld spreek je over 7,6% laadverliezen door van 11 kW (enkel mogelijk bij 3-fasig) naar 3,6 te zakken, dus pakweg 300 kWh per jaar als je 4000 kWh thuis laadt ~ €90 duurder. Het verschil in capaciteitstarief is -als je rekent dat het laden van je auto altijd voor de hoogste piek zorgt- ongeveer €45 * 7,4 kW ~ €330 goedkoper.
M.a.w. tenzij je heel erg zou beperken en onder de 3-4 kW laden (wat dan ook een eeuwigheid gaat duren om op te laden), spaar je meer uit door trager te laden en te besparen op capaciteitstarief.

Of dat het meest praktische is, is een andere zaak. Ik probeer te hoge pieken te vermijden als het niet nodig is, maar in de winter heb ik er geen probleem mee dat mijn piek 2-3 kW hoger ligt (kost pakweg €7-11 per maand extra) omdat ik daarmee wat sneller kan laden en voldoende batterij heb om in kouder weer toe te komen. En liever wat duurder, sneller thuis laden dan te weinig laden en dan aan een veel duurdere openbare paal of snellader te moeten hangen, dan ben je je winst waarschijnlijk snel kwijt.

Terug
Bovenaan