Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Heb me die SMA toch al een paar keer beklaagd zenne... zal me leren van een fanboy te zijn.

De auto gisteren met solar bijgeladen maar was niet voldoende voor de trip van vandaag. Dus de auto geprogrammeerd om na 22u op daltarieven de rest af te werken. Natuurlijk vergeten de schakelaar op de laadpaal om te zetten van groene stroom only naar snelladen.

Er was geen zon deze nacht volgens de laadpaal. No shit sherlock!

Zo een switch zou nu toch softwarematig mogen gebeuren in 2024, nee?

Iemand die zelf een laadpaal heeft laten plaatsen in eigen beheer met automatische facturatie? Ik zoek een systeem waar ik erg eenvoudig het VREG/CREG tarief kan factureren (liefst gewoon automatisch). Iemand ervaring.

Ik wil de laadpaal van het werk hier weg. Ik ben niet te spreken over de facturatie van laadsessies* en over de service van Numobi**. Ik wil mijn laadpaal zelf beheren. Ik zoek een oplossing waarbij ik eenvoudig het VREG tarief kan aanrekenen, of gratis kan laten laden. Mijn dochter heeft een leasewagen zonder "tankkaart", die stapt nu over naar een EV.

*op de laadtransacties van mijn vrouw wordt bijna 50% winstmarge genomen op de prijs die "mijn" laadpaal factureert
**ondertussen al minstens 5 keer gebeld naar 50five, ik krijg elke keer dezelfde Carla door die het zal doorgeven aan de technische dienst, maar ik wacht al een half jaar op reactie van die technische dienst, en heb ondertussen drie openstaande vragen...

Iemand die zelf een laadpaal heeft laten plaatsen in eigen beheer met automatische facturatie? Ik zoek een systeem waar ik erg eenvoudig het VREG/CREG tarief kan factureren (liefst gewoon automatisch). Iemand ervaring.

Ik wil de laadpaal van het werk hier weg. Ik ben niet te spreken over de facturatie van laadsessies* en over de service van Numobi**. Ik wil mijn laadpaal zelf beheren. Ik zoek een oplossing waarbij ik eenvoudig het VREG tarief kan aanrekenen, of gratis kan laten laden. Mijn dochter heeft een leasewagen zonder "tankkaart", die stapt nu over naar een EV.

*op de laadtransacties van mijn vrouw wordt bijna 50% winstmarge genomen op de prijs die "mijn" laadpaal factureert
**ondertussen al minstens 5 keer gebeld naar 50five, ik krijg elke keer dezelfde Carla door die het zal doorgeven aan de technische dienst, maar ik wacht al een half jaar op reactie van die technische dienst, en heb ondertussen drie openstaande vragen...
Als je zelf een contract aangaat bij een CPO kan je dat zelf regelen. Nadeel is wel dat je een abonnementkost betaalt per maand van uw oplaadpunt. Sommigen providers vragen ook een btw nummer.

Ik heb dit voor mezelf ook eens bekeken en kwam uit bij e-flux als backoffice. Hun winstmarge valt goed mee. Dacht 3cent/kWh excl. BTW.
Nadeel is dat je een abbonement van 5euro/maand moet pakken voor 24 maand, maar dat is bij de meeste andere providers ook zo.

Is ondertussen wel een jaar geleden dat ik die research gedaan heb en er is nooit iets van in huis gekomen. Mijn werkgever accepteert onkostennota's op basis van creg tarief, dus 't is zo opgelost.

@ugar je hebt laadpalen en CPO's, kan je vergelijken met non-simlocked gsm's en providers. Die communiceren normaal via OCPP.
Qua CPO's kan je als eindklant kijken naar e-Flux & Wattify.

Hier ook een tevreden E-Flux gebruiker. Die kost van 5 euro per maand vind ik dan verwaarloosbaar. Bij mij is dit gekoppeld aan een Alfen Eve Single Pro-line. Ik heb de arm van de installateur wel nogal moeten omwringen eer ik het wachtwoord van de paal kreeg. Dit heb je nodig als je later van CPO wil veranderen.

Allemaal bedankt voor het antwoord. Ik denk ondertussen een laadpaal gevonden te hebben die aan mijn wensen voldoet (dubbele slimme laadpaal met relatief lange vaste laadkabels), voor de CPO ga ik nog even kijken bij E-flux en Wattify.

Is hier al enige tijd terug gevraagd geweest, maar geen respons op gekomen, dus zal de vraag nog eens stellen :)

Heeft er hier iemand ervaring met EEVEE?

Dit systeem koppelt (via API's) met de boordcomputer in je wagen, die uiteraard wel compatibel moet zijn.
Best al wat merken zijn koppelbaar.
Zij lezen de locatie en het aantal geladen kWh uit je boordcomputer, kunnen dan zien exact hoeveel kWh je thuis hebt geladen, en storten dan gebaseerd op het creg tarief de elektriciteitskosten van dat laden naar de gebruiker (nadat ze de centen van de vennootschap van de werkgever/zelfstandige hebben afgehaald).

Blijkbaar toch al een paar grote werkgevers die dit systeem gebruiken.

Voordeel is natuurlijk dat je geen slimme laadpaal nodig hebt, bestaande laadpalen, een granny lader, allemaal goed, daar de info uit de wagen komt en niet uit de lader.

Is ook op 123 geactiveerd.

Volgens hen gebeurd de meting aan wat er in de laadpoort van de wagen binnenkomt, en niet hoeveel kWh er effectief bruikbaar in de batterij terecht komt.
Enkel bij dat laatste heb ik mogelijks mijn twijfels...

Is hier al enige tijd terug gevraagd geweest, maar geen respons op gekomen, dus zal de vraag nog eens stellen :)

Dit systeem koppelt (via API's) met de boordcomputer in je wagen, die uiteraard wel compatibel moet zijn.
Zij lezen de locatie en het aantal geladen kWh uit je boordcomputer, kunnen dan zien exact hoeveel kWh je thuis hebt geladen, en storten dan gebaseerd op het creg tarief de elektriciteitskosten van dat laden naar de gebruiker (nadat ze de centen van de vennootschap van de werkgever/zelfstandige hebben afgehaald).

Voordeel is natuurlijk dat je geen slimme laadpaal nodig hebt, bestaande laadpalen, een granny lader, allemaal goed, daar de info uit de wagen komt en niet uit de lader.

Volgens hen gebeurd de meting aan wat er in de laadpoort van de wagen binnenkomt, en niet hoeveel kWh er effectief bruikbaar in de batterij terecht komt.
hou ik in het achterhoofd voor de volgende bedrijfswagen dat een EV wordt. Voordeel hiervan is dat je idd geen 'slimme' laadpaal moet hebben.
maar wat als je elders laad? of is het dan op GPS positie?

Ik draai Tesla mate en haalt die info ook op uit de API van mijn auto. Tesla mate onderschat het de geladen capaciteit tov mijn aparte meter die in de kast zit. Als je de investering van een dure laadpaal niet hoeft te doen, dan is het misschien niet zo erg dat 5 of 10% minder inkomsten hebt tov een MID gekeurde meter.

hou ik in het achterhoofd voor de volgende bedrijfswagen dat een EV wordt. Voordeel hiervan is dat je idd geen 'slimme' laadpaal moet hebben.
maar wat als je elders laad? of is het dan op GPS positie?
Is enkel om wat je thuis laadt terugbetaald te krijgen. Daar gebruikt die idd GPS positie voor, in BMW kan je in de app ook gewoon zien van elke laadsessie waar exact die heeft plaatsgevonden volgens de GPS.

Wanneer je ergens ander wil laden heb je nog steeds een laadpas nodig (EEVEE heeft er optioneel eentje, maar geen ide of die interessant is), daar kan EVEE dan inderdaad zien dat dat een laadsessie is die niet terugbetaald moet worden.

Ik draai Tesla mate en haalt die info ook op uit de API van mijn auto. Tesla mate onderschat het de geladen capaciteit tov mijn aparte meter die in de kast zit. Als je de investering van een dure laadpaal niet hoeft te doen, dan is het misschien niet zo erg dat 5 of 10% minder inkomsten hebt tov een MID gekeurde meter.
Tesla is trouwens een van de wagens die gekoppeld kan worden aan EEVEE, goed om weten dat die onderschat (waar ik wat bang voor had).

EEVEE kost je 15€/maand, en voor kleine zelfstandigen is de opstart eenmalig 99€ (als je hun laadpas niet neemt).

Aan die slimme meters hangt ook een abonnementskost vast, maar zeer moeilijk die kost te vinden, moet je overal eerst offerte voor vragen (zal publiek geheim zijn zekers?).

Tesla is trouwens een van de wagens die gekoppeld kan worden aan EEVEE, goed om weten dat die onderschat (waar ik wat bang voor had).

EEVEE kost je 15€/maand, en voor kleine zelfstandigen is de opstart eenmalig 99€ (als je hun laadpas niet neemt).

Aan die slimme meters hangt ook een abonnementskost vast, maar zeer moeilijk die kost te vinden, moet je overal eerst offerte voor vragen (zal publiek geheim zijn zekers?).
Ik vind dat vrij kostelijk voor nattevinger werk. Ik heb een HomeWizard kWh meter zelf geplaatst voor 59euro ofzo.
Daarmee kan je dan maandelijks exact uw verbruik zien en daarmee een onkosten nota opmaken.

Ik vind dat vrij kostelijk voor nattevinger werk. Ik heb een HomeWizard kWh meter zelf geplaatst voor 59euro ofzo.
Daarmee kan je dan maandelijks exact uw verbruik zien en daarmee een onkosten nota opmaken.
Geen probleem voor de fiscus op die manier?
Je kan makkelijk je diepvries of zo mee achter die kWh meter hangen...

Dit lijkt interessant maar draai je dan niet zelf op voor de laadverliezen?

Dit lijkt interessant maar draai je dan niet zelf op voor de laadverliezen?
Is een beetje wat ik probeer uit te vinden.
Ze beweren dus dat ze de kWh rekenen die de laadpoort ingaat, dan zou je enkel het efficientieverlis van je lader hebben, en dat zou niet veel mogen zijn.
Grootste verlies zit in het conditioneren en de batterij zelf, maar daar gaat alles door die laadpoort...dus zou mee moeten gerekend zijn op die manier...

Is een beetje wat ik probeer uit te vinden.
Ze beweren dus dat ze de kWh rekenen die de laadpoort ingaat, dan zou je enkel het efficientieverlis van je lader hebben, en dat zou niet veel mogen zijn.
Grootste verlies zit in het conditioneren en de batterij zelf, maar daar gaat alles door die laadpoort...dus zou mee moeten gerekend zijn op die manier...
Waarom gebruik je niet zo een portable charger?

Vb (maar is zeer prijzig) https://www.edi.be/your-charging-solution/products

Ik had eentje die nog beter was maar vind het niet direct terug.

Edit, deze bv https://www.nrgkick.com/en/

Waarom gebruik je niet zo een portable charger?

Vb (maar is zeer prijzig) https://www.edi.be/your-charging-solution/products

Ik had eentje die nog beter was maar vind het niet direct terug.

Edit, deze bv https://www.nrgkick.com/en/
Een aantal redenen...
  • Heb al een lader staan van de "PHEV" periode, een wat oudere 3,7 kW (16A mono), maar doet wat hij moet.
  • Prijs, die oude de vuilbak in en vervangen met een nieuwe...
Indien het verschil tussen aangegeven verbruik en actueel verbruik bij de EEVEE beperkt blijft (pakweg 5%), dan gaat de terugverdientijd zéér lang worden van zo een nieuwe kabel!

30,000km/jaar aan 230Wh/km is 6900 kWh/jaar.
Laat ons zeggen dat we 70% thuis laden, dat is 4800 kWh.
5% ervan is pakweg 250kWh, of pakweg 80-100€/jaar.
Abonnement van die EDI is 5€/maand goedkoper dan EEVEE, dus nog eens 60€/jaar bespaard.
Dus om die 1319€ voor hun goedkoopste laadkabel terug te verdienen ben ik al 8 jaar verder.

EEVEE is gewoon makkelijk natuurlijk, registreren, wagen koppelen, domiciiering activeren, en zonder verder ook maar iets te doen worden de centen van je vennootschap maandelijks naar de privé gezet, en krijg je één factuurtje per maand die je in je boekhouding moet steken.

Maar natuurlijk, is dat "meetverlies" 15 of 20% dan wordt het een héél ander verhaal, voor zover ik weet is een EV alleen maar laden aan 3,7kW niet zo efficiënt, al zeker niet in de winter.
Zolang dat mijn vennootschap dat betaalt is dit minder belangrijk, en met EEVEE kan ik natuurlijk ook zonder enige administratieve rompslomp (betreffende het stukje kWh verwerking) een zwaardere lader plaatsen.

Terug
Bovenaan