Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Da's wel zuur voor zo'n dure installatie.

Bij mijn Alfen heb ik voor solar charging een minimum van 1400W ingesteld om te vermijden dat de EV mottig wordt van al dat starten en stoppen met laden. Dus in het slechtste geval trekt die bij bewolking toch 1400W van het net...

Denk dat ik hem ook gewoon op snelladen ga zetten, tenzij een wolkeloze dag. Dan soepeer ik tenminste 100% van de overschot op.

Denk dat ik hem ook gewoon op snelladen ga zetten, tenzij een wolkeloze dag. Dan soepeer ik tenminste 100% van de overschot op.
Kunt ge inderdaad niet instellen dat die moet doorladen aan minimum vermogen bij te weinig opbrengst?
Ik kan hier ook kiezen hoeveel zon die minstens moet hebben om te laden.

Bv: 50%, dan begint die al van 700W te laden en gaat ook pas stoppen als het minder dan 700W is. Zet ik dat op 0% dan stopt hij nooit en gaat die minstens op 1400W laden en sneller als er meer injectie is.

Gelukkig heb ik meestal wel 4-8kW opbrengst, dus het laden stop zelden voor mij in de zomer. Tenzij tussen 14 en 15h als de SSW run aan het lopen is er er veel wolken zijn. Maar we zijn er bijna. Nog 2% en de auto is terug vol zie.

Laatst bewerkt:
Kunt ge inderdaad niet instellen dat die moet doorladen aan minimum vermogen bij te weinig opbrengst?
Ik kan hier ook kiezen hoeveel zon die minstens moet hebben om te laden.

Bv: 50%, dan begint die al van 700W te laden en gaat ook pas stoppen als het minder dan 700W is. Zet ik dat op 0% dan stopt hij nooit en gaat die minstens op 1400W laden en sneller als er meer injectie is.

Gelukkig heb ik meestal wel 4-8kW opbrengst, dus het laden stop zelden voor mij in de zomer. Tenzij tussen 14 en 15h als de SSW run aan het lopen is er er veel wolken zijn. Maar we zijn er bijna. Nog 2% en de auto is terug vol zie.

Die parameter heb ik zien staan, ga die es op 50% zetten. Momenteel verwacht ie 80% zon ofte 1kW.

Probleem gaat idd ook opgelost zijn als de nieuwe zp er gaan zijn.

Een laadpaal van SMA hoort qua prijs/kwaliteit dan ook bij de top (als je sorteert langs onder)

De grote algemene merken maken ook een laadpaal om in hun assortiment te hebben, maar het is niet hun core en dat merk je. (duur, weinig functionaliteit)
De beste laadpalen komen van fabrikanten die enkel dat doen (Zaptec, Go-e, Peblar, Smappee etc).

Die parameter heb ik zien staan, ga die es op 50% zetten. Momenteel verwacht ie 80% zon ofte 1kW.

Probleem gaat idd ook opgelost zijn als de nieuwe zp er gaan zijn.
Staat bij mij op 75% momenteel, maar in de herfst/lente zet ik die op 40 of 50% omdat die er anders teveel uitklapt.
Smappee heeft 7min genoeg injectie nodig voor hij terug verder gaat. Dus als hij er eens uitklapt, doe je bijna 10min niks.

Deze ochtend op 59% gestart en net klaar met 100%. Tussendoor zelfs eventjes weggereden om de kleine weg te brengen, maar in juni gaat het altijd wel goed vooruit als de zon zo hoog staat. Vandaag al 38kWh opgewekt.
Morgen terug een lang ritje voor de boeg richting Londerzeel. Met m'n pa zijn Model Y gaan ophalen en dan zondag terug zon tanken :cool:

Staat bij mij op 75% momenteel, maar in de herfst/lente zet ik die op 40 of 50% omdat die er anders teveel uitklapt.
Smappee heeft 7min genoeg injectie nodig voor hij terug verder gaat. Dus als hij er eens uitklapt, doe je bijna 10min niks.

Deze ochtend op 59% gestart en net klaar met 100%. Tussendoor zelfs eventjes weggereden om de kleine weg te brengen, maar in juni gaat het altijd wel goed vooruit als de zon zo hoog staat. Vandaag al 38kWh opgewekt.
Morgen terug een lang ritje voor de boeg richting Londerzeel. Met m'n pa zijn Model Y gaan ophalen en dan zondag terug zon tanken :cool:

Staat nu op 50%, reageert idd véééél sneller nu. Thanks mate.

wat is een aan te raden paal tegenwoordig?

In het leasebudget paste geen paal meer, en aangezien ik met een verbouwing bezig ben wil ik dus ineens een paal zetten.

Er zijn (15) zonnepanelen
Ik wil loadbalancing
Ik heb monofase
Ik zou liefst een vaste kabel willen, of de mogelijkheid om een kabel "vast te locken", zodat ik niet constant een kabel moet oprollen en in de auto steken.

Aangezien het een bedrijfswagen is moet ik dus een mogelijkheid hebben om door te factureren naar mijn werkgever, als ik het juist begrijp hebben vele palen een betalend abbonement dat het automatisch doorstuurd, of anders kan je gratis pdf'jes downloaden?

Ik lees veel over easee, wallbox, zaptec en ook een beetje over Ratio (wat goedkope simpele palen zouden zijn)

Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden?

wat is een aan te raden paal tegenwoordig?

In het leasebudget paste geen paal meer, en aangezien ik met een verbouwing bezig ben wil ik dus ineens een paal zetten.

Er zijn (15) zonnepanelen
Ik wil loadbalancing
Ik heb monofase
Ik zou liefst een vaste kabel willen, of de mogelijkheid om een kabel "vast te locken", zodat ik niet constant een kabel moet oprollen en in de auto steken.

Aangezien het een bedrijfswagen is moet ik dus een mogelijkheid hebben om door te factureren naar mijn werkgever, als ik het juist begrijp hebben vele palen een betalend abbonement dat het automatisch doorstuurd, of anders kan je gratis pdf'jes downloaden?

Ik lees veel over easee, wallbox, zaptec en ook een beetje over Ratio (wat goedkope simpele palen zouden zijn)

Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden?
Smappee. Kan alles wat uw in uw lijstje staat.

Met split billing is het maar kwestie van de cpo van uw werkgever in te vullen en worden de uitbetaling van uw geladen kwh's automatisch doorgefactureerd.

@Strijkijzer Peblar kan dit ook allemaal. Load balancing en zonneladen via communicatie met de digitale teller.

Die abonnementen om laadpassen te aanvaarden en terug te betalen staan los van de paal, dat zijn andere aanbieders.

Ook weer zo’n typisch Brussels gedrocht: de reden is omdat je nu gratis mag staan op die plaatsen (zolang je met die paal verbonden bent)… goh: ik zeg maar iets he, maar maak van die plaatsen ook gewoon betaalparkings, zoals het ervoor was. Geen taks op stopcontact nodig, en iedereen die er zijn voertuig parkeert (want als je aan het laden bent blijf je er niet in zitten) draagt gewoon bij. De bewoners hebben toch een bewonerskaart, voor hen verandert er niets.

Laatst bewerkt:
Ook weer zo’n typisch Brussels gedrocht: de reden is omdat je nu gratis mag staan op die plaatsen (zolang je met die paal verbonden bent)… goh: ik zeg maar iets he, maar maak van die plaatsen ook gewoon betaalparkings, zoals het ervoor was. Geen taks op stopcontact nodig, en iedereen die er zijn voertuig parkeer (want als je maar blijf je er niet in zitten) draagt gewoon bij. De bewoners hebben toch een bewonerskaart, voor hen verandert er niets.
Naar wat ik hoor zou die taks ook tellen voor laadpalen op je oprit. Als dat klopt is dat argument al helemaal nonsens.

Naar wat ik hoor zou die taks ook tellen voor laadpalen op je oprit. Als dat klopt is dat argument al helemaal nonsens.
Er staat toch publieke laadpaal? Zet die laadpaal op je oprit als niet publiek (wat hij ook niet is), probleem opgelost. Maarja... dan kan je niet meer sjoemelen met je prive laadpaal die zogezegd publiek is voor fiscale redenen uiteraard...

Er staat toch publieke laadpaal? Zet die laadpaal op je oprit als niet publiek (wat hij ook niet is), probleem opgelost. Maarja... dan kan je niet meer sjoemelen met je prive laadpaal die zogezegd publiek is voor fiscale redenen uiteraard...
Wat dan met professionele laadpassen? Werken die dan nog?

Geen laadpaal vraag maar toch gerelateerd:
Voor mijn hybride wagen zou ik graag een smart charging kabel hebben waarbij de verbruikte stroom wordt gefactureerd aan mijn werkgever en automatisch ook wordt uitbetaald aan mijzelf.

Zijn er mensen die met bepaalde kabels/dienstverlenende bedrijven ervaring hebben?

Dan wil je toch juist wel een laadpaal als er facturatie gedaan moet worden?
Overkill vaak. Mijn A3 laadt ocharme aan maximaal 2.9kWh op, daar heb je geen paal voor nodig.

@fluitjesblazer: ik heb een Blink PQ100, en dat doet de job perfect. Hou er rekening mee dat die terugbetaalformule ook geld kost, dus of het sop de kool waard is moet je even uitzoeken (ik geloof dat het bij Arval iets van een 12,5€/maand is voor die smartcable-met-terugbetalingsfunctie, maar zit mee in mijn lease en wordt 100% door WG betaald).

Terug
Bovenaan