Heb je die boordtabellen er al eens bijgekomen? Er is een aparte onderdeel België, Vlaanderen, Brussel, Wallonië. Er zit ook een specifiek EV profiel bij waarbij de piek 7.36kW en afname 8000kWh bedraagt. Pagina 3 en 5 is waar je moet zijn: https://www.creg.be/sites/default/files/assets/Prices/Dashboard/boordtabel202312.pdfHet zit er ingecalculeerd, maar een groot deel van de bevolking heeft wel een veel lagere piek (en dus veel lager capaciteitstarief) dan wie een EV of warmtepomp heeft, dus er zit een beetje capaciteitstarief in die cijfers.
En als ik me niet vergis, is dat CREG tarief een gemiddelde voor België; in Wallonië en Brussel bestaat dat niet dus wordt het aandeel van een hoog capaciteitstarief in de CREG cijfers nog eens verminderd door dat gemiddelde te nemen.
Maar rarara, door de de grote afname heb je meer kWh's om uw piek en vaste kosten over te spreiden dus een goedkoper all-in tarief. Ik reken dus niet met het EV tarief, maar met het gewone Vlaams gezinstarief van pagina 3. Dat komt gunstiger uit ondanks dat die van een kleinere piek uitgaat (door de kleinere afname).
Ik kan er ook bij zeggen dat mijn eigenlijk all-in tarief ongeveer 4.5 à 5cent onder het gemiddelde Vlaamse CREG tarief zat. Ik heb dus niks moeten toesteken aan mijn EV en allemaal maar voordeel gedaan. Ik laad liefst zoveel mogelijk thuis, want dat doet mijn afname prijs dalen en ik krijg meer aan CREG tarief terug betaald. Win-win voor iedereen. Mijn werkgever heeft liefst dat we thuis laden (goedkoopst) en ik doe er voordeel mee.