Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Inderdaad, 3-6 hebben toch al wat merken ter beschikking.
Maar een intelligente laadpaal met power management is daar gewoon veel beter in.
Maar dan moeten ze wel een laadpaal aanschaffen. Ik denk dat laden via het stopcontact ook nog populair gaat worden.

Maar dan moeten ze wel een laadpaal aanschaffen. Ik denk dat laden via het stopcontact ook nog populair gaat worden.
Ik heb bewust 4 maand gewacht op mijn laadpaal omdat er een refresh zat aan te komen. Tijdens die 4 maand enkel in het stopcontact geladen en dat werkte eigenlijk verbazend goed. Nooit problemen gehad dat ik niet snel genoeg kon laden. Achteraf gezien wat het misschien financieel voordeliger om geen laadpaal te installeren en verder te doen met mijn stopcontact.

In een ideale wereld ja. Maar als je ziet wat voor baggere software de auto's nu hebben en ze meer verlies draaien op EV's dan winst, ga je daar niet moeten op hopen vrees ik. Een energie management systeem gaan zij niet schrijven.
Je kan beter een laadpaal kopen van een bedrijf dat daar mee bezig is. Dat is een business opzich.

Maar ik laad wel op de manieren zoals beschreven in al jouw puntjes. Load balancer op de laadpaal om mijn piek in toom te houden, maximaal laden op zonne energie en wat te kort is wordt bijgeladen volgens de dynamische tarieven tegen mijn vertrekuur. Dus sowieso vermijd ik dan piekuren. En ik kan kiezen hoeveel kWh er per sessie maximaal moet toevoegd worden. Dat staat bij mij op 20-40kWh afhankelijk van mijn plannen. Woensdagavond had ik een verre rit en kwam ik thuis met 15% batterij. Het duurt dan 2 dagen om die terug op 100% te krijgen met mijn schema's, maar dat maakt me weinig uit. Zolang ik maar 100km kan rijden de dag nadien is het goed tenzij ik natuurlijk een verre rit voor de boeg heb. Maar dat is nog niet gebeurd sinds ik mijn EV heb dat ik 2 dagen na elkaar mijn batterij volledig leeg rij.

Ik besef natuurlijk wel dat de autofabrikanten zich daar niet mee bezig willen houden, what's in it for them?
  • Wie slim laden belangrijk vindt, zal zelf wel een geavanceerde laadpaal voorzien of zijn gedrag aanpassen. Dat zijn dan allemaal lokale optimalisaties die in de grote vijver van het elektriciteitsnet nauwelijks een druppel verschil maken. Het draait allemaal om enkele euro's uit te sparen (langs de kant van de gebruiker) en enkele euro's te verdienen (langs de kant van de smart services leverancier, slimme laadpaal, energieleverancier, netbeheerder, energy management system, thuisbatterij, ...).
  • De grote massa is er niet in geïnteresseerd wegens te veel gedoe. Die kan je alleen maar tegen je in het harnas jagen met controle en bemoeienis over het opladen van EV's. Er is al genoeg weerstand tegen de EV transitie.
  • Ik verwacht dus niet dat autofabrikanten hun producten veel slimmer gaan maken, ze hebben wel andere katjes te geselen dan dit soort spielerei.

Dat gezegd zijnde, mijn fundamentele inzicht is dat quantity >>> quality als het over elektriciteitsnetsturing gaat. Elektrische auto's worden de komende jaren alomtegenwoordig en kunnen dus in theorie een enorme bijdrage leveren aan het stabiliseren van het net. Je leest dan vaak over Vehicle To Grid (V2G), waarbij de batterij van de auto energie kan terugleveren aan het net, maar dat is niet eens nodig. Het simpelweg verschuiven van die grote laadvolumes (pakweg 1 miljoen auto's x 10 kWh per dag = 10 GWh!) naar de momenten wanneer de zon schijnt, de wind waait, het net minder belast is, ... brengt enorm veel waarde en is bereikbaar met enkel wat software.

Hoe dikwijls ik op studiedagen en netwerkevents over het elektriciteitsnet al iemand op het podium de boutade heb horen uitspreken "als we allemaal om 18u onze auto inpluggen, dan kan ons net dat niet aan"... En dan volgen er tientallen slides over mechanismes om indirect dat elektriciteitsnet te beïnvloeden, via vage incentives en ingewikkelde systemen waar vooral duizenden hoogopgeleide ingenieurs en consultants aan kunnen werken en geld aan kunnen verdienen.

Lees hier hoe ingewikkeld experts ter zake het maken:

Load shifting

As load increases, discharging to the grid during high demand is one solution, but shifting demand is another solution to ensure grid reliability. Shifting load by charging during off-peak hours decreases costs and emissions from using peaker plants. It also reduces strain on the grid, resulting in fewer blackouts. Incentivizing EV owners to allow utilities to manage charging or switch to time-of-use (TOU) rates can create the behavioral shift needed to charge during off-peak hours when electricity is cheaper and abundant.

Ik denk dan: waarom doet die EV dat niet gewoon by default? :LOL:

Soms zegt een beeld meer dan 1000 woorden:

iPhone-Turn-Off-Clean-Energy-Charging.jpg

Ik besef natuurlijk wel dat de autofabrikanten zich daar niet mee bezig willen houden, what's in it for them?
  • Wie slim laden belangrijk vindt, zal zelf wel een geavanceerde laadpaal voorzien of zijn gedrag aanpassen. Dat zijn dan allemaal lokale optimalisaties die in de grote vijver van het elektriciteitsnet nauwelijks een druppel verschil maken. Het draait allemaal om enkele euro's uit te sparen (langs de kant van de gebruiker) en enkele euro's te verdienen (langs de kant van de smart services leverancier, slimme laadpaal, energieleverancier, netbeheerder, energy management system, thuisbatterij, ...).
  • De grote massa is er niet in geïnteresseerd wegens te veel gedoe. Die kan je alleen maar tegen je in het harnas jagen met controle en bemoeienis over het opladen van EV's. Er is al genoeg weerstand tegen de EV transitie.
  • Ik verwacht dus niet dat autofabrikanten hun producten veel slimmer gaan maken, ze hebben wel andere katjes te geselen dan dit soort spielerei.

Dat gezegd zijnde, mijn fundamentele inzicht is dat quantity >>> quality als het over elektriciteitsnetsturing gaat. Elektrische auto's worden de komende jaren alomtegenwoordig en kunnen dus in theorie een enorme bijdrage leveren aan het stabiliseren van het net. Je leest dan vaak over Vehicle To Grid (V2G), waarbij de batterij van de auto energie kan terugleveren aan het net, maar dat is niet eens nodig. Het simpelweg verschuiven van die grote laadvolumes (pakweg 1 miljoen auto's x 10 kWh per dag = 10 GWh!) naar de momenten wanneer de zon schijnt, de wind waait, het net minder belast is, ... brengt enorm veel waarde en is bereikbaar met enkel wat software.

Hoe dikwijls ik op studiedagen en netwerkevents over het elektriciteitsnet al iemand op het podium de boutade heb horen uitspreken "als we allemaal om 18u onze auto inpluggen, dan kan ons net dat niet aan"... En dan volgen er tientallen slides over mechanismes om indirect dat elektriciteitsnet te beïnvloeden, via vage incentives en ingewikkelde systemen waar vooral duizenden hoogopgeleide ingenieurs en consultants aan kunnen werken en geld aan kunnen verdienen.

Lees hier hoe ingewikkeld experts ter zake het maken:

Ik denk dan: waarom doet die EV dat niet gewoon by default? :LOL:

Soms zegt een beeld meer dan 1000 woorden:

iPhone-Turn-Off-Clean-Energy-Charging.jpg
Het zal pas komen tot het een verplichting wordt van de EU of als er een autobouwer zich gaat willen differentieren van de rest. De iPhone bestaat ook al 15 jaar en zie optie zit er nog niet lang in.

Ik steek ook gewoon om 18h mijne stekker in als ik thuis kom, maar het laden start pas een stuk later natuurlijk. Ik vermoed dat de meesten met nachttarief ook maar vanaf 24h00 beginnen laden om te besparen. Bij Tesla kun je dat zelfs instellen in de app.

Dat Medium artikel zal ik vanavond eens proberen lezen.

Ik steek ook gewoon om 18h mijne stekker in als ik thuis kom, maar het laden start pas een stuk later natuurlijk. Ik vermoed dat de meesten met nachttarief ook maar vanaf 24h00 beginnen laden om te besparen. Bij Tesla kun je dat zelfs instellen in de app.

Deed dat vroeger, starten om 22u met nachttarief, maar nu stel ik in wanneer hij klaar moet zijn met laden als ik vertrek. Dan rekent hij zelf uit wanneer hij moet beginnen laden. Via BMW app, maar zal bij jou ook gaan?

Voorbode van dynamisch energietarief. Midden in de nacht is het meestal goedkoopst.

Ik blijf ook bij mijn "versterkt" legrand stopcontact.
Het werkt voldoende voor de kleine accu v d E aan nachttarief van 9 tot 6 uur.
De lader die ik erbij gekregen heb v honda is 10A.
Ga wel een instelbare van 13 A kopen om iets sneller te kunnen laden v d zonnepanelen deze zomer.

Deed dat vroeger, starten om 22u met nachttarief, maar nu stel ik in wanneer hij klaar moet zijn met laden als ik vertrek. Dan rekent hij zelf uit wanneer hij moet beginnen laden. Via BMW app, maar zal bij jou ook gaan?

Voorbode van dynamisch energietarief. Midden in de nacht is het meestal goedkoopst.
Ja, zowel via de Tesla app als via de app van de laadpaal (Smappee) kan ik kiezen tegen wanneer hij hoeveel moet geladen zijn.
@MorGo7h ik denk dat jij een oud 3-fasenet hebt, de 3x230V? Dan zijn jouw opmerkingen niet per se van toepassing op wie een 3x230/400 + N heeft, dat werkt anders.
Ik heb 3x400+N. Waarom denk je dat ik een 3x230V zou hebben?

Zijn hier mensen die ervaring hebben met eevee als zelfstandige? Was wat aan het rondkijken voor een laadpaal, maar voor mijn plugin vind ik het eigenlijk overkill (en die ik zou willen gaan ze vermoedelijk pas ergens Q1 van dit jaar lanceren).

Zocht dus een oplossing om te laden via granny charger en toch factuur te krijgen. Enige wat mij een beetje tegenhoud is dat ze gewoon de CREG prijzen volgen. Maar naargelang ons contract en pieken kan het dus zijn dat we meer betalen als we terugkrijgen en zoals elke goede zelfstandige wil ik dat net voorkomen :biglaugh:

Met het oog op het sturen van het capaciteitsvermogen zou ik graag even beroep doen op andere mensen die een EV hebben. Niet iedereen heeft een laadpaal die dynamic loadbalancing toelaat, en dan is het toch wel fijn dat je via de wagen het maximale laadvermogen kan aanpassen. Maar dat is niet bij alle merken even eenvoudig.
Kan iedereen die een EV heeft (en waarvoor het antwoord nog niet gegeven is) even aangeven wat er mogelijk is bij jouw wagen. Kan voor mensen die een wagen kopen misschien toch interessant zijn.
Ik pas nu de laadstroom aan om mijn piekvermogen bij te sturen met de Tesla, maar wil dus weten hoe dat zit bij de andere wagens (want mijn volgende is met 99% zekerheid geen Tesla meer)

Nog een bijkomend antwoord geïntegreerd, indien er mensen zijn die ervaring hebben met Hyundai/Kona/Audi/Renault/Peugeot...
  • Tesla (alle modellen) : aanpassen via app en in de wagen , van 5A tot 32A per Ampère
  • Mercedes EQA : volgens mij collega kan dit niet aangepast worden, dus altijd maximaal vermogen
  • BMW i4 : aanpassen via app en in de wagen , van 6A tot 32A voor per Ampère
  • VW ID-serie 1 knop om stroom te beperken. Wagen laadt dan rond de 5,2kW.
  • Volvo xc40 van 6A tem 32A per Ampère (weet of niet in app of in wagen)

Nog een bijkomend antwoord geïntegreerd, indien er mensen zijn die ervaring hebben met Hyundai/Kona/Audi/Renault/Peugeot...
  • Tesla (alle modellen) : aanpassen via app en in de wagen , van 5A tot 32A per Ampère
  • Mercedes EQA : volgens mij collega kan dit niet aangepast worden, dus altijd maximaal vermogen
  • BMW i4 : aanpassen via app en in de wagen , van 6A tot 32A voor per Ampère
  • VW ID-serie 1 knop om stroom te beperken. Wagen laadt dan rond de 5,2kW.
  • Volvo xc40 van 6A tem 32A per Ampère (weet of niet in app of in wagen)
Cupra Born: Identieke opties als de VW ID-serie.
Ik kan het laden wel limiteren via mijn laadbox (1 of 3 fase en max vermogen).

ID.3, maar minimum vermogen hangt toch eerder van je aansluiting af denk ik? Hier is het iets van een 4-4.5 kW, 3F 25A, maar laadt aan minimum 6A op.

Weet niet of het relevant is, maar via de Tesla API (Tessie als tussenlaag) kan je instellen van 0 tem 32A (1 fase aansluiting). Je kan dus nog fijner gaan dan wat je kan in de app/wagen. Ik geloof dat dit in de Tessie app ook zo verfijnd kan. Kan het voor de moment niet snel even testen.

Ik had laatst een load balancer geschreven om niet boven de 22A uit te komen qua thuisverbruik. Op bepaalde momenten was ik aan 2A aan het laden.

Weet niet of het relevant is, maar via de Tesla API (Tessie als tussenlaag) kan je instellen van 0 tem 32A (1 fase aansluiting). Je kan dus nog fijner gaan dan wat je kan in de app/wagen. Ik geloof dat dit in de Tessie app ook zo verfijnd kan. Kan het voor de moment niet snel even testen.

Ik had laatst een load balancer geschreven om niet boven de 22A uit te komen qua thuisverbruik. Op bepaalde momenten was ik aan 2A aan het laden.
Klopt. Maar de laadverliezen zijn heel hoog op 2A monofase. 50% ongeveer, dus je kunt beter stoppen met laden dan.

Zijn hier mensen met een spiraalkabel om op te laden? De oplaadpoort van mijn wagen staat op 2 meter van de laadpaal aan de muur, en nu hangt die losse kabel daar zo wat te hangen. Ik kan een houder hangen maar dan moet je die telkens een deel terug gaan ophangen. Een spiraalkabel zou je dan gewoon los kunnen hangen tegen de muur aan de laadpaal. Enigste nadeel is dat, als die ingeplugd is, die in de lucht hangt dus dat je een beetje moet opletten om er niet tegen te lopen.

Mensen met ervaringen hierin?

Zijn hier mensen met een spiraalkabel om op te laden? De oplaadpoort van mijn wagen staat op 2 meter van de laadpaal aan de muur, en nu hangt die losse kabel daar zo wat te hangen. Ik kan een houder hangen maar dan moet je die telkens een deel terug gaan ophangen. Een spiraalkabel zou je dan gewoon los kunnen hangen tegen de muur aan de laadpaal. Enigste nadeel is dat, als die ingeplugd is, die in de lucht hangt dus dat je een beetje moet opletten om er niet tegen te lopen.

Mensen met ervaringen hierin?
Ik laat die kabel gewoon zo wat hangen. Zo'n spiraalkabels gaan volgens mij in de knoop geraken

Heb toch een besteld, ben te benieuwd. Worst case kan ik hem retour sturen. Zal mijn bevindingen laten weten.

Ik zou overigens net denken dat die minder snel in de knoop geraken.

Kan iemand mij wat meer details geven rond hoe de Power Boost (loadbalancing) werkt bij Wallbox Pulsar Plus? Volgens mij had @Nex er ene.

Op basis van deze tabel heb ik het uitgezet voor elke mogelijke stroomsterkte (minstens 6A dus om EV op te laden):
Stroomsterkte [Ampère]Vermogen in
400 V driefasig
[kVA]
64.152
74.844
85.536
96.228
106.92
117.612
128.304
138.996
149.688
1510.38
1611.072
1711.764
1812.456
1913.148
2013.84
2114.532
2215.224
2315.916
2416.608
2517.3
Deze maand zaten we al een aan piek van ~7.5 kW dus ik wou graag beperken tot dit. Volgens de tabel dus ingesteld op 10A in de Power Boost, en dus een limiet van 6.92 kW wat in totaal van het net mag gehaald worden.
De Power limit zelf staat altijd op 6A en dan laadt hij dus op aan een 4.1 (al geeft de Wallbox app 4.5-4.6 kW aan). Ik zou dan dus verwachten, zolang er meer dan 4.1 kW ruimte is dat hij gewoon kan laden. Met andere woorden, zolang er minder dan 6.9-4.1 = 2.8 kW van het net wordt gehaald, dat hij gewoon kan laden.
Alleen, hij deed gewoon niks, zelfs al ging er maar 1.8 a 2 kW van het net (vooral door warmtepomp die aanligt quasi continu deze dagen). Ik ben het dan stilaan gaan verhogen en heb het nu zelfs naar 16A gezet, wat dus overeen zou moeten komen met 11 kW. Maar zelfs dan nog lijkt het niet goed te gaan... Deze nacht is hij wel beginnen laden toen er tijdje 1.6 kW van het net ging, maar weer gestopt toen er 1.7-1.8 kW afging.

Ik begrijp het dus niet helemaal :)

Om het nog minder begrijpend te maken, ben ik aan het testen met de Power limit te verhogen. Hij zat dan plots vlotjes > 8 kW van het net te halen, zonder zelf te gaan stoppen meteen... Terwijl ik net dacht dat het punt was dat hij dan meteen zou gaan stoppen. Ik zou nu denken dat ik de power limit zo hoog mag zetten als ik wil, en dat hij gewoon limiteert tot wat er in de Power Boost is ingegeven, maar de link tussen de ampere in de power boost en het vermogen dat er moet in overschot zijn zie ik niet.

Zit er ook mischien een bepaalde tijdslimiet op? Dat er x aantal minuten een bepaald vermogen mag zijn ofzo? Wat mis ik hier?

Edit:
Nu stond hij dus nog op 16A Power Boost en was in totaal iets van een 8-8.2 kW van het net aan het halen (dus alles in huis samen). Ik zak hem van 16 naar 15A en zie meteen dat hij dropt naar iets van een 7.4-7.5 kW om 2 minuten later weer rond de 8 kW te zitten...
Eens naar 12A op de power boost gezakt en dat zakt hij ook weer netjes, maar nu tot 6.4-6.5 kW.

Laatst bewerkt:
Kan iemand mij wat meer details geven rond hoe de Power Boost (loadbalancing) werkt bij Wallbox Pulsar Plus? Volgens mij had @Nex er ene.

Op basis van deze tabel heb ik het uitgezet voor elke mogelijke stroomsterkte (minstens 6A dus om EV op te laden):
Stroomsterkte [Ampère]Vermogen in
400 V driefasig
[kVA]
64.152
74.844
85.536
96.228
106.92
117.612
128.304
138.996
149.688
1510.38
1611.072
1711.764
1812.456
1913.148
2013.84
2114.532
2215.224
2315.916
2416.608
2517.3
Deze maand zaten we al een aan piek van ~7.5 kW dus ik wou graag beperken tot dit. Volgens de tabel dus ingesteld op 10A in de Power Boost, en dus een limiet van 6.92 kW wat in totaal van het net mag gehaald worden.
De Power limit zelf staat altijd op 6A en dan laadt hij dus op aan een 4.1 (al geeft de Wallbox app 4.5-4.6 kW aan). Ik zou dan dus verwachten, zolang er meer dan 4.1 kW ruimte is dat hij gewoon kan laden. Met andere woorden, zolang er minder dan 6.9-4.1 = 2.8 kW van het net wordt gehaald, dat hij gewoon kan laden.
Alleen, hij deed gewoon niks, zelfs al ging er maar 1.8 a 2 kW van het net (vooral door warmtepomp die aanligt quasi continu deze dagen). Ik ben het dan stilaan gaan verhogen en heb het nu zelfs naar 16A gezet, wat dus overeen zou moeten komen met 11 kW. Maar zelfs dan nog lijkt het niet goed te gaan... Deze nacht is hij wel beginnen laden toen er tijdje 1.6 kW van het net ging, maar weer gestopt toen er 1.7-1.8 kW afging.

Ik begrijp het dus niet helemaal :)

Om het nog minder begrijpend te maken, ben ik aan het testen met de Power limit te verhogen. Hij zat dan plots vlotjes > 8 kW van het net te halen, zonder zelf te gaan stoppen meteen... Terwijl ik net dacht dat het punt was dat hij dan meteen zou gaan stoppen. Ik zou nu denken dat ik de power limit zo hoog mag zetten als ik wil, en dat hij gewoon limiteert tot wat er in de Power Boost is ingegeven, maar de link tussen de ampere in de power boost en het vermogen dat er moet in overschot zijn zie ik niet.

Zit er ook mischien een bepaalde tijdslimiet op? Dat er x aantal minuten een bepaald vermogen mag zijn ofzo? Wat mis ik hier?

Edit:
Nu stond hij dus nog op 16A Power Boost en was in totaal iets van een 8-8.2 kW van het net aan het halen (dus alles in huis samen). Ik zak hem van 16 naar 15A en zie meteen dat hij dropt naar iets van een 7.4-7.5 kW om 2 minuten later weer rond de 8 kW te zitten...
Eens naar 12A op de power boost gezakt en dat zakt hij ook weer netjes, maar nu tot 6.4-6.5 kW.
Alles wat je zegt is correct. Nu bij mij werkt alles op 1 fase en niet 3 maar dat mag geen probleem zijn.

Je hebt tussen de pulsar en je zekering toch ook de energie of vermogensmeter hé? Das een accesoire dat absoluut noodzakelijk is. Anders weet ik het probleem niet..

Terug
Bovenaan