Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Vraag me soms ook af waarom ik een laadpaal heb gezet lols, meestal stel ik die maar in op 2 of 3kw gewoon op zonne energie dan.

Enkel handig als je leeg toekomt en smorgens weer ver weg moet dat je kan laden aan hogere capaciteiten zeker.
Met 11kW kan het wel nog handig zijn in de mate dat wanneer je thuis komt en snel even iets eet, dat er al makkelijk weer +50km bereik bij gekomen is.

Vraag me soms ook af waarom ik een laadpaal heb gezet lols, meestal stel ik die maar in op 2 of 3kw gewoon op zonne energie dan.

Enkel handig als je leeg toekomt en smorgens weer ver weg moet dat je kan laden aan hogere capaciteiten zeker.
Ik vermoed dat jij dan wel bij de werkgever kan opladen? Ik kan dat dus niet en dan is thuisladen toch wel gemakkelijk.

Ik wil niet elke keer aan een laadpaal hangen aan de autosnelweg of ergens aan een supermarkt onderweg (Herenthout of Westmeerbeek) terwijl ik onderweg ben naar en van het werk.

Enkel handig als je leeg toekomt en 's morgens weer ver weg moet dat je kan laden aan hogere capaciteiten zeker.
Ja, of als je 2 EVs moet laden. De ene na de andere... Nee maar het gaat echt sneller vooruit hoor... Ik heb niet eens zonnepanelen maar ik zou ook met m'n huidige laadpaal met zonnepanelen dan trager laden, vooral als die toch de helft van de dag staat te blinken in de zon. Als je er geen hebt, maakt het behalve het daltarief weinig uit.

Vorig jaar in Zwitserland had ik er geen probleem mee m'n auto te laten staan in de bergen op een 12A stopcontact van m'n tante haar chalet, tot 90% laden over 2 dagen en wanneer ik naar beneden reed kreeg ik er nog 5-6% gratis bij door regeneratie. Nu heeft ze zonnepanelen geïnstalleerd, zou een droom zijn daar te wonen + 11kW laadpaal natuurlijk.

Wat nog leuker zou zijn is rechtstreeks DC laden met zonnepanelen. Nog minder verliezen.

Iemand die al eens geprobeerd heeft op de laden aan de laadpalen aan de leopoldlei in Heist Op Den Berg? Mijn shell laadpas krijg ik daar nooit aan de praat - 100/100 een rood licht. Ik hoor ook nooit een beep ??? Dus ik heb dat nu echt opgegeven.

Het ligt zeker niet aan mijn laadpas want aan de laadpalen aan (bijvoorbeeld) de Albert Heyn in Westmeerbeek werkt de laadpas wél gewoon. 9/10 een groen lichtje daar. (Daar hoor ik dan ook een beep bij het scannen)
Reporten in verschillende apps zodat er naar gekeken wordt...

Ik vermoed dat jij dan wel bij de werkgever kan opladen? Ik kan dat dus niet en dan is thuisladen toch wel gemakkelijk.

Ik wil niet elke keer aan een laadpaal hangen aan de autosnelweg of ergens aan een supermarkt onderweg (Herenthout of Westmeerbeek) terwijl ik onderweg ben naar en van het werk.

Nee ik ben zelfstandig, maar werk heel vaak van thuis uit waardoor ik hem op een zonnige dag gewoon een hele dag insteek aan 2-3kw

nuja de laadpaal is gekocht op de zaak dus valt mee en het is idd wel gemakkelijker dan gewoon in stopcontact

Lang onbewaakt ergens de auto laten laden.
Zou nooit echt gerust zijn,vandalisme -parkeerblutsje hier en daar op de flank na een tijd enz..

Als ik de knoop doorhak word het gewoon thuis opgeladen
Granny of wallbox ben ik nog niet uit,neig wel eerder naar gewone granny omdat ik maar 5.2kW pv installatie heb en op warme volle dagen dus max 4200 watt opwek

Ik heb een plugin hybrid maar mijn huidige kabel (230v naar autoaansluiting) heeft geen app of manier om de geladen stroom te monitoren.

Graag wil ik dus een andere kabel, 230V naar auto stekker, die bijhoudt hoeveel ik laad. Eventueel via een app zodat ik alles overzichtelijk per maand kan zien.

Iemand tips?
Zit dat stopcontact op een aparte kring? Anders een Shelly EM kopen met 50A CT klem. Dan ben je gesteld voor 60euro. Zo doe ik het.
Nadeel is wel dat hij alles meet dat door die zekering loopt, dus als je dat stopcontact ook gebruikt voor jouw grasmaaier, kloppen de statistieken niet meer.

Ik heb in mijn tuin 3 aparte kringen en 1 is gereseveerd voor de auto.

Waarom 2x 5x2,5?
Heb je driefase?
Ik ben nu niet thuis maar ik heb ook een apparte kring met automaat naar mijn stal/garage waar enkel automatische garagepoort en stopcontacten /verlichting op zit.
Vermoed dat dat 16A automaat zal zijn.

Heb wel al gezien dat je dus best geen kw-metertjes -wifi schakelsockets ofzo gebruikt, want het zijn deze spullen die dikwijls doorbranden door de lange hoge ampere die er doorgaat

Een gewone legrand of nico stopcontact is voldoende? Of bestaat er sterkere/zwaarder stopcontact voor meer ampere?
Neen. Ondanks die kabel is het mono fase.

Qua stopcontact dacht ik bv aan zoiets

Dit dan apart afzekeren en laden aan 3.7kwh. Op zich meer dan snel genoeg. Als het zeer snel moet gaan kan ik de palen in de straat gebruiken.

Zit dat stopcontact op een aparte kring? Anders een Shelly EM kopen met 50A CT klem. Dan ben je gesteld voor 60euro. Zo doe ik het.
Nadeel is wel dat hij alles meet dat door die zekering loopt, dus als je dat stopcontact ook gebruikt voor jouw grasmaaier, kloppen de statistieken niet meer.

Ik heb in mijn tuin 3 aparte kringen en 1 is gereseveerd voor de auto.
Wel het probleem is inderdaad dat ik verschillende stopcontacten op die kring heb in de garage.
Vandaar zou ik een laadkabel willen die dit bijhoudt zodat ik (onafhankelijk van waar ik oplaad) kan bijhouden hoeveel er in de wagen gaat.

Wel het probleem is inderdaad dat ik verschillende stopcontacten op die kring heb in de garage.
Vandaar zou ik een laadkabel willen die dit bijhoudt zodat ik (onafhankelijk van waar ik oplaad) kan bijhouden hoeveel er in de wagen gaat.
Ik heb die al gezien voor hybride wagens, maar weet niet meer waar. Weet dat die redelijk kostelijk waren. Dacht ergens in de orde van 400-600euro.

Zo’n kabels bestaan. Zelfs tot 11kW. Nexxtender onder andere.

Na veel over en weer gemail heeft Growatt een firmware update gepushed naar mijn THOR lader.
Eindelijk doet de PV Linkage wat hij moet doen, dwz automatisch starten en stoppen en het vermogen aanpassen aan het surplus zonne-energie.
Het enige wat ik nog graag aangepast zou willen zien is dat mijn omvormer nog altijd eerst de batterij oplaadt voor hij de EV begint te laden.
Volgens Growatt zou ik een aparte meter moeten hebben voor de omvormer en eentje voor de laadpaal, klopt dat?

Zijn er hier nog met een Shell Recharge laadpaal thuis ? Sinds een paar maand laadt mijn wagen nog maar op 6.1kW ipv 7.1kW (heb geen digitale meter, dus moet me niets aantrekken van capaciteitstarief). Heb hen eens gecontacteerd en laadpaal staat nu blijkbaar op 28A ingesteld ipv de max 32A. Volgens de helpdesk is dat normaal en trekken ze wat marge af om safe te spelen. Nochtans heeft mijn laadpaal hier maanden op 32A gewerkt en was het van de ene dag op de andere ineens minder zonder communicatie hierover.
Heb online ook nog nooit gelezen dat een marge noodzakelijk is.

505191-F5-84-F1-4-DD6-802-B-3-C05-CCBD8-E50.png
Pff teveel info en vragen als ik op het internet schuim
Wat ik wel al "weet"
Hij is er nog niet maar info
-Max thuisladen is 6.6kW
-Heb monofase-
-heb nu al een apparte kring 20A zekering naar garage waar enkel verlichting en 2 stopcontacten op zitten(1 vrij en 1 voor elec garagepoort)

Vragen
1 fase 32A laadpaal is mogelijk zonder teveel aanpassing?? Moet er dan al 1 zijn die je op 20A of 25A kan instellen.

16A laadpaal?? Wat is er anders dan een 16A instelbare granny charger waar ik enkel een versterkte 16A stopcontact moet voor plaatsen??
Bestaan er echte 16A granny die standaard 16A leveren?

in het ergste geval heb ik op 150 meter van mijn deur een publieke allegro 11kw laadpaal met 2 staanplaatsen.

Via de honda app kan je dagen en uren instellen wanneer hij mag laden.
En je kan per stappen van 5% instellen of je tot 80 of 100% wil opladen

Pff teveel info en vragen als ik op het internet schuim
Wat ik wel al "weet"
Hij is er nog niet maar info
-Max thuisladen is 6.6kW
-Heb monofase-
-heb nu al een apparte kring 20A zekering naar garage waar enkel verlichting en 2 stopcontacten op zitten(1 vrij en 1 voor elec garagepoort)

Vragen
1 fase 32A laadpaal is mogelijk zonder teveel aanpassing?? Moet er dan al 1 zijn die je op 20A of 25A kan instellen.

16A laadpaal?? Wat is er anders dan een 16A instelbare granny charger waar ik enkel een versterkte 16A stopcontact moet voor plaatsen??
Bestaan er echte 16A granny die standaard 16A leveren?

in het ergste geval heb ik op 150 meter van mijn deur een publieke allegro 11kw laadpaal met 2 staanplaatsen.

Via de honda app kan je dagen en uren instellen wanneer hij mag laden.
En je kan per stappen van 5% instellen of je tot 80 of 100% wil opladen
Uw bekabeling is wellicht 2.5mm2 en dat is geschikt tot 20A. Volgens mij kan je meeste laadpalen wel limiteren, maar als je ze zelf gaat bekostingen 1kW sneller te laden dan met een granny, dan kan je beter de stekker wat langer laten inzitten.
Ik laadt mijn Tesla model 3 nu met de granny charger in afwachting van mijn laadpaal en dat gaat eigenlijk prima. Ik rij ook meestal maar 100km per dag en ik laad ongeveer om de 1 à 2 dagen op als ik thuiswerk. Dan moet ik 20 of 40% bijladen en dan lukt prima.
Moet je meer dan 200km per dag laden, dan ga je niet toekomen met zo'n granny.

Klopt 2.5mm2
En inderdaad is prive geen bedrijfswagen.
De wagen heeft maar een 35kW batterij en gaat als 2e wagen gebruikt worden dus soms staat hij gewoon een paar dagen stil of zelfs een week als het niet regent.

Txs dan ben ik er uit,word het gewoon een goede granny.
Garage is ook appart v h huis dus ga niet alles openbreken om een zwaardere kabel te trekken

Klopt 2.5mm2
En inderdaad is prive geen bedrijfswagen.
De wagen heeft maar een 35kW batterij en gaat als 2e wagen gebruikt worden dus soms staat hij gewoon een paar dagen stil of zelfs een week als het niet regent.

Txs dan ben ik er uit,word het gewoon een goede granny.
Garage is ook appart v h huis dus ga niet alles openbreken om een zwaardere kabel te trekken
Dan ga je het prima redden op die manier. Gewoon regelmatig insteken.
Op 12h tijd kan je hem wellicht volladen aan 3kW.

Lang onbewaakt ergens de auto laten laden.
Zou nooit echt gerust zijn,vandalisme -parkeerblutsje hier en daar op de flank na een tijd enz..

Als ik de knoop doorhak word het gewoon thuis opgeladen
Granny of wallbox ben ik nog niet uit,neig wel eerder naar gewone granny omdat ik maar 5.2kW pv installatie heb en op warme volle dagen dus max 4200 watt opwek
Auto staat nergens veilig. Op een parking met vaste plaatsen nog het best. Maar bij ons op het werk... Hoe vaak ik al wel niet mensen flinke krassen heb zien maken door ergens langs te schuren met hun jas, vrouwen die de metalen ketting van hun handtas rondslingeren alsof ze een cowboy zijn, bumpers raken, bumpers er los af rijden, ... En dan zeggen ze dat ze dat gaan melden, maar ik heb al menig collega's weten aankomen bij hun wagen om op te merken dat een andere collega een dikke kras in de nieuwe wagen heeft gezet zonder enige melding.

Sommige mensen hebben dan ook de souplesse van een giraf met cerebrale parese gekoppeld met de integriteit van een pedofiele priester.

Terug
Bovenaan