Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Momenteel niet. Daarvoor heb ik een extra klein toestelletje nodig genaamd Easee Equalizer :)

Vermits ik nog geen digitale meter heb, is dit momenteel zinloos om dat apparaat al te plaatsen.
Maar het is dus wel mogelijk met Easee.
Ah, super! Met dat accessoire heeft de laadpaal alles wat ik wil dan.
Vanavond een rustiger verder bekijken.

Momenteel niet. Daarvoor heb ik een extra klein toestelletje nodig genaamd Easee Equalizer :)

Vermits ik nog geen digitale meter heb, is dit momenteel zinloos om dat apparaat al te plaatsen.
Maar het is dus wel mogelijk met Easee.
Gaat wel met Easee Equalizer Amp (https://easee.com/nl/accessoires/equalizer-amp/). Wordt dan met CT klemmen aan de fases gekoppeld ipv. de P1 poort van je digitale meter. Heb hier ook nog geen digitale meter en zo gaat het hier geinstalleerd worden.

Gaat wel met Easee Equalizer Amp (https://easee.com/nl/accessoires/equalizer-amp/). Wordt dan met CT klemmen aan de fases gekoppeld ipv. de P1 poort van je digitale meter. Heb hier ook nog geen digitale meter en zo gaat het hier geinstalleerd worden.
Ah dat wist ik niet :) Thanks!
(ik wist wel dat via klemmen dit mogelijk was maar ik wist niet dat Easee dit ook ondersteunde - mijn elektriciën wist dit alvast niet)

Maar voor mij is dit een beetje zinloos om dit nu al te laten uitvoeren op de analoge meter als in 2024 de digitale meter geplaatst wordt en ik dit toestelletje dan nog steeds kan aankopen.

Ik laad op via de algemene delen, dus load balancing is in mijn geval nutteloos. Dit zou dan voornamelijk toekomstgericht zijn (voor het geval een buur ook willen laden via de algemene delen)

Ik heb het opgezocht. Blijkbaar ondersteunt Easee loadbalancing via klemmen pas sinds juni 2023 (vorige maand aldus).
Vandaar dat mijn elektricïen dit nog niet wist. Dit is blijkbaar pas recent gelanceerd. Nice! :D

Laatst bewerkt:
Ah dat wist ik niet :) Thanks!
(ik wist wel dat via klemmen dit mogelijk was maar ik wist niet dat Easee dit ook ondersteunde - mijn elektriciën wist dit alvast niet)

Maar voor mij is dit een beetje zinloos om dit nu al te laten uitvoeren op de analoge meter als in 2024 de digitale meter geplaatst wordt en ik dit toestelletje dan nog steeds kan aankopen.

Ik laad op via de algemene delen, dus load balancing is in mijn geval nutteloos. Dit zou dan voornamelijk toekomstgericht zijn (voor het geval een buur ook willen laden via de algemene delen)

Ik heb het opgezocht. Blijkbaar ondersteunt Easee loadbalancing via klemmen pas sinds juni 2023 (vorige maand aldus).
Vandaar dat mijn elektricïen dit nog niet wist. Dit is blijkbaar pas recent gelanceerd. Nice! :D

Ah cool, wist ik zelf niet. Vandaar waarschijnlijk dat ik nog altijd op levering wacht van die klemmen :)

Voor zover ik lees is het vrij gebruikelijk om het CREG tarief te hanteren om de onkosten van het thuisladen terug te betalen aan een werknemer.
Nu heb ik even die tarieven erbij genomen en dat is toch best laag momenteel? Ik heb een van de goedkoopste variabele contracten die er zijn en volgens mij geraak ik niet uit de kosten moest ik geen zonnepanelen hebben.

Voor zover ik lees is het vrij gebruikelijk om het CREG tarief te hanteren om de onkosten van het thuisladen terug te betalen aan een werknemer.
Nu heb ik even die tarieven erbij genomen en dat is toch best laag momenteel? Ik heb een van de goedkoopste variabele contracten die er zijn en volgens mij geraak ik niet uit de kosten moest ik geen zonnepanelen hebben.
Je kan ook de VREG tarieven pakken, een stuk hoger.

mmm Weet niet goed wat ik best doe:
Sinds kort een elektrische wagen (Tesla Model Y)

Ik doe weinig kilometers (1-2keer laden per week).
Is de slimste optie voor nu iets duurder maar slimmer te gaan of ga ik door het weinige laden de duurdere optie er nooit uithalen?

Tesla Wall connector (gratis via Tesla credits dankzij @MorGo7h ) en dus enkel de installatie betalen. ( ik vermoed 500euro)
Dan moet ik uiteraard wel zelf steeds in de app aangeven wanneer te laden en wanneer niet…

Smappee die vooral laadt wanneer er naar het net geïnjecteerd word…
Dit kost natuurlijk pak meer maar wel pak makkelijker…
Zit blijkbaar wel belastingvermindering op van 30% dit jaar.
Hoe werkt dit dan?
Pak nu 2000 exclusief btw (woning is 9 jaar dus 21%btw)…
Nu dan volle pot betaling en volgend jaar ergens ingeven in belastingen?
Hoeveel krijg ik dan terug?

Ik ben opzoek naar een laadpaal om thuis te installeren die kan laden op de zon (grote PV installatie) en liefst kan koppelen met een back office zodat ik met mijn laadpas van het werk kan laden en zonder gedoe mijn kWh krijg op het einde van de maand.
Smappee lijkt een van de weinigen die dit allemaal ondersteunt. Iemand die toevallig zo eentje heeft? Belangrijk is dat die goed autonoom kan schakelen tussen 1 fase en 3 fase laden (1.4kW tot 11kW) afhankelijk van de beschikbare PV energie.
De laadpaal van fivaro kan je van 1F naar 3F omschakelen met een hendel. Maar ik weet niet of die backoffice toestanden gaat accepteren
Ik heb krek dezelfde installatie als jij, en ik heb een 1F 32 A laadpaal, dat lukt bij mij perfect, ik laad eigenlijk nooit aan vol vermogen (max 24 A)

mmm Weet niet goed wat ik best doe:
Sinds kort een elektrische wagen (Tesla Model Y)

Ik doe weinig kilometers (1-2keer laden per week).
Is de slimste optie voor nu iets duurder maar slimmer te gaan of ga ik door het weinige laden de duurdere optie er nooit uithalen?

Tesla Wall connector (gratis via Tesla credits dankzij @MorGo7h ) en dus enkel de installatie betalen. ( ik vermoed 500euro)
Dan moet ik uiteraard wel zelf steeds in de app aangeven wanneer te laden en wanneer niet…

Smappee die vooral laadt wanneer er naar het net geïnjecteerd word…
Dit kost natuurlijk pak meer maar wel pak makkelijker…
Zit blijkbaar wel belastingvermindering op van 30% dit jaar.
Hoe werkt dit dan?
Pak nu 2000 exclusief btw (woning is 9 jaar dus 21%btw)…
Nu dan volle pot betaling en volgend jaar ergens ingeven in belastingen?
Hoeveel krijg ik dan terug?
Als privé persoon zou ik nooit voor de smappee oplossing gaan, maar voor een goedkopere 'smartlader'. Genre Zappi of fivari solar, die kosten < 1000 EUR volgens mij. Die hebben dan geen wifi verbinding en automatische facturatie mogelijkheden, maar die zijn dus wel 1000 EUR goedkoper (en eenvoudiger, dus robuuster).
Haal je dat er uit? Gaat afhangen van je hoeveelheid solar je hebt. Je zou ook gewoon wat trager kunnen laden, maar meer dan 5-10 EUR per laadbeurt ga je er waarschijnlijk niet op verdienen (want zelf zonder slimme lader gaat een stuk van wat je laadt zonne-energie zijn). Maar ik denk ook dat je in piekvermogen kan besparen met zo'n iets of wat slimme lader (en dat kan dan 50-100 EUR per jaar zijn)

De Easee was de perfecte laadpaal voor mij, maar mag niet meer verkocht worden in België heb ik vorige week vernomen. Ze komen wel vrij snel met een nieuw model. Dus misschien wacht ik daarop.
Voor Smappee heb ik een offerte liggen voor het 3 fase model. 2032euro incl. installatie. Maar ik ga het niet doen omdat ze niet automatisch kan wisselen van 3 fase naar 1 fase. De installateur raad me aan om te werken met 2 kabels. Een 1 fase en 3 fase kabel en zo kan ik kiezen of ik 1 of 3 fase ga laden. Maar das echt teveel gedoe. Dan laat ik liever een 1 fase laadpaal installeren.

Zappi kun je nu koppelen met een laadpas, maar er zit geen RFID lezer in. Alleen maar ideaal voor als je maar 1 wagen hebt, maar in mijn geval is dat nu wel zo. Maar met Zappi zijn er problemen en mijn installateur verkoopt er tijdelijk geen tot als dat issue opgelost is.

Ik kijk nog eventjes de kat uit de boom en hoop met een stopcontact uit de voeten te komen. Ik rij 1500km/maand dus ik denk dat het wel moet lukken.

De Easee was de perfecte laadpaal voor mij, maar mag niet meer verkocht worden in België heb ik vorige week vernomen.
Iets met de veiligheid. De laadbox is niet door een Zweedse veiligheidscontrole geraakt en voldoet 'mogelijks (maar dit is niet zeker) niet aan de Europese normen.

+

Blijkbaar is de BIPT (België) wel op een bepaald vlak onrealistisch. Alle reeds geplaatste laadboxen zouden uit de handel en aldus gedemonteerd dienen te worden. :rofl: Dat gaan ze in praktijk toch nooit kunnen afdwingen? Wie gaat mijn kosten voor die laadbox dan terugbetalen? :baard:

In praktijk gaat het er vermoedelijk op neer komen dat nieuwe laadboxen van de huidige types niet meer verkocht gaan worden in België én dat er nieuwe versies van de laadboxen gemaakt gaan worden die wel voldoen aan de normen.

Iets met de veiligheid. De laadbox is niet door een Zweedse veiligheidscontrole geraakt en voldoet 'mogelijks (maar dit is niet zeker) niet aan de Europese normen.

+

Blijkbaar is de BIPT (België) wel op een bepaald vlak onrealistisch. Alle reeds geplaatste laadboxen zouden uit de handel en aldus gedemonteerd dienen te worden. :rofl: Dat gaan ze in praktijk toch nooit kunnen afdwingen? Wie gaat mijn kosten voor die laadbox dan terugbetalen? :baard:
--> In praktijk gaat het er vermoedelijk op neer komen dat nieuwe laadboxen van de huidige types niet meer verkocht gaan worden in België én dat er nieuwe versies van de laadboxen gemaakt gaan worden die wel voldoen aan de normen.
En voorzover ik het begrijp is het product niet echt onveilig, maar ontbreekt er een deel documentatie.
Moest die nu niet uit de handel zijn, dan had ik die direct gekocht.

Misschien een "domme" vraag. Stel dat morgen bijvoorbeeld Bluecorner failliet gaat. Gaan die laadpalen dan nog werken? Ik vermoed van niet, omdat de werking aangestuurd wordt vanuit de hoofdzetel of ergens vanuit een of ande datacenter?

Hoe gaan ze dat dan oplossen als er geen overnemer zou zijn of ze niet meer in het systeem geraken?

Misschien een "domme" vraag. Stel dat morgen bijvoorbeeld Bluecorner failliet gaat. Gaan die laadpalen dan nog werken? Ik vermoed van niet, omdat de werking aangestuurd wordt vanuit de hoofdzetel of ergens vanuit een of ande datacenter?

Hoe gaan ze dat dan oplossen als er geen overnemer zou zijn of ze niet meer in het systeem geraken?
Bluecorner is eigenlijk al overgenomen door Blink charging :)

Die vraag (en het antwoord) is volgens mij hetzelfde als voor alle cloud-based producten, bijvoorbeeld camera's, deurbellen, etc.

Het is voor die reden dat ik hier een easee laadpaal geweigerd had (toen ze nog toegestaan waren in België).
Je wil niet dat je bedrijf plots overkop gaat en al je cloud-based toepassingen ermee ophouden.

Gebaseerd op dit artikel lijkt het me nog een significant risico.
Wat ik vooral opvallend vond was dat de installateur deed of ik serieus aan het overdrijven was. Gelukkig deden ze op het werk niet moeilijk en kon ik voor een ander merk kiezen.

Laatst bewerkt:
Het is voor die reden dat ik hier een easee laadpaal geweigerd had (toen ze nog toegestaan waren in België).
Je wil niet dat je bedrijf plots overkop gaat en al je cloud-based toepassingen ermee ophouden.

Gebaseerd op dit artikel lijkt het me nog een significant risico.
Wat ik vooral opvallend vond was dat de installateur deed of ik serieus aan het overdrijven was. Gelukkig deden ze op het werk niet moeilijk en kon ik voor een ander merk kiezen.
Wat heb je gekozen als alternatief? Ik twijfel nog tussen Smappee, Zappi en Alfen omdat die kunnen solar laden.

Wat heb je gekozen als alternatief? Ik twijfel nog tussen Smappee, Zappi en Alfen omdat die kunnen solar laden.
Ik kon kiezen tussen Smappee en Alfen. Uiteindelijk voor Smappee gegaan omdat vrienden er heel tevreden van waren en ik op tweakers wel wat problemen tegen kwam met de Alfen software.

Terug
Bovenaan