Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

2 weken geleden hebben ze hier de zonnepanelen gelegd en ik heb gelijk al een laadpaal laten installeren. Een Easee in combinatie met die equalizer. De bedoeling is dus om m'n toekomstige X5 50e enkel te kunnen laden van zonnepanelen overschot.

Der staat dat ge daar een icoontje moet vinden van zo'n elektriciteitsmast. Da's bij mij nergens te vinden. Moet ik dat ergens activeren, want het lijkt een beta functionaliteit? Of verschijnt dat enkel wanneer er effectief een auto aan hangt. Dan moet ik nog wel ff wachten tot het najaar. Ik wil eigenlijk gewoon weten of alles correct is geïnstalleerd.

edit

Die equalizer had geen internet meer blijkbaar ... raar, moet ik in't oog houden.
De equalizer gereboot.
Nu zie ik het icoontje wel.
Wie is je installateur van die Easee? Ben aan het rondkijken voor een laadpaal en lijkt mij wel interessant om eens een offerte te vragen.
Heb hier wel maar een omvormer van 2.5kw dus grote laadsnelheden verwacht ik niet maar ik doe eigenlijk weinig kilometers met de wagen wegens thuiswerk.

Wie is je installateur van die Easee? Ben aan het rondkijken voor een laadpaal en lijkt mij wel interessant om eens een offerte te vragen.
Heb hier wel maar een omvormer van 2.5kw dus grote laadsnelheden verwacht ik niet maar ik doe eigenlijk weinig kilometers met de wagen wegens thuiswerk.
Als je maar een omvormer hebt van 2.5 kW (en dus een kleine zonnepaneleninstallatie) is het ook niet rendabel om in geadvanceerde slimme sturingen te investeren. Je wekt op jaarbasis immers gewoon niet veel elek op (10 000 km autorijden = 2000 kWh). Ook hebben EV's een minimumstroom nodig om het laden te starten, die ga je amper halen met enkel solar.
Ik zou het niet veel moeilijker maken dan gewoon laden overdag..

Laatst bewerkt:
Als je maar een omvormer hebt van 2.5 kW (en dus een kleine zonnepaneleninstallatie) is het ook niet rendabel om in geadvanceerde slimme sturingen te investeren. Je wekt op jaarbasis immers gewoon niet veel elek op (10 000 km autorijden = 2000 kWh). Ook hebben EV's een minimumstroom nodig om het laden te starten, die ga je amper halen met enkel solar.
Ik zou het niet veel moeilijker maken dan gewoon laden overdag..
Het is waarschijnlijk momenteel nog niet nuttig maar ik ben wel van plan om mijn installatie te verzwaren en mijn dak zoveel mogelijk vol te leggen. Ik ga veel meer verbruik hebben sinds onze verbouwing ( inductie ipv. gas, airco, elektrische auto) en heb zeker nog plaats dus hoop toch 7.5kW te kunnen leggen.
Een laadoplossing heb ik sowieso nodig dus ik zie dat als futureproofing van mijn installatie.

Moet ik wakker liggen van laadverliezen als mijn laadbeurten worden vergoed door de werkgever?

Concreet wekken we op een dag als vandaag max 5-6 kWh op tussen 11u en 16u (O-W ligging plat dak).
Ik pas daarom het laadvermogen aan in de wagen tot 8A (3fase), wat ongeveer overeenkomt met laden aan 6 kWh.
Kan ik dit nog verder verlagen naar bv 4 kWh zodat mijn laadbeurten op relatief zonnige dagen volledig via de opgewekte energie gebeuren, zonder het voordeel kwijt te zijn aan laadverliezen?

Ik zou denken dat het verbruik gemeten wordt dat door de laadpaal stroomt en dat het verlies pas optreedt na dit punt?
Bv 50 kWh gaat door de laadpaal en de wagen laadt uiteindelijk op met 45 kWh, maar ik krijg toch 50 terugbetaald.

Hopelijk klopt mijn redenering?
En dan is het nu nog gewoon wachten tot deze terugbetaling een fiscale hervorming krijgt :unsure:

Het is waarschijnlijk momenteel nog niet nuttig maar ik ben wel van plan om mijn installatie te verzwaren en mijn dak zoveel mogelijk vol te leggen. Ik ga veel meer verbruik hebben sinds onze verbouwing ( inductie ipv. gas, airco, elektrische auto) en heb zeker nog plaats dus hoop toch 7.5kW te kunnen leggen.
Een laadoplossing heb ik sowieso nodig dus ik zie dat als futureproofing van mijn installatie.
Hou er wel rekening mee dat je die elektriciteit zo veel mogelijk zelf moet kunnen opgebruiken. Want ik vrees dat het niet lang gaat duren vooraleer terugleveren aan het net een nadeel gaat worden.

Ga hier de vraag ook eens stellen:

Ik ben dus aan het overwegen om een Tesla Y te kopen.
Welke laadpaal raden jullie aan?

Eenfasig
Digitale teller met eenvoudig tarief
Zonnepanelen met veel injectie naar het net ( wintermaanden natuurlijk niet) dus liefst zoveel mogelijk hiervan eerst naar auto…

Particuliere aankoop dus moet geen rekening houden om aan mijn werkgever te factureren ofzo.

Ik doe niet veel kilometers dus supersnel laden hoeft niet.
Ik ben in de week thuis dus meeste van de dag kan ik de auto aan de lader hangen.

Ben ik dan beter met een slimme lader of koop ik dan beter gewoon de Tesla Wall charger?

Offertes mogen ook altijd doorgestuurd worden ;-)

Heb de elektricien die onze zonnepanelen heeft geplaatst gemaild en deze werkt samen met smappee.
Zou 2495euro exclusief btw zijn alles inbegrepen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Zit smart charging nog altijd niet ingebouwd in EV's, zodat je ook aan een "domme" lader volgens een slimme laadcurve kunt laden?

Allez, hoe moeilijk kan het zijn, een knopje "activate solar charging for this location" toevoegen aan het laadmenu van de auto, waarna de auto onthoudt dat hij op dat adres maximaal moet laden tijdens de zonnigste uren van de dag... Goed genoeg, gratis en poepsimpel denk ik dan.

Die koppeling met de zonneproductie van je huis is niet zo evident als je omschrijft. De meeste slimme laadpalen meten ook zelf je injectie in je kast, en lezen niet de digitale meter uit.
Hoewel ik jouw idee van pragmatisme wel deel. In veel gevallen is een slimme/dure sturing overbodig, en kan je het zo simpel maken als gewoon laden tijdens 11-17h.

edit: jouw bericht wat fout gelezen, lijkt op het eerste zicht handig.

Zit smart charging nog altijd niet ingebouwd in EV's, zodat je ook aan een "domme" lader volgens een slimme laadcurve kunt laden?

Allez, hoe moeilijk kan het zijn, een knopje "activate solar charging for this location" toevoegen aan het laadmenu van de auto, waarna de auto onthoudt dat hij op dat adres maximaal moet laden tijdens de zonnigste uren van de dag... Goed genoeg, gratis en poepsimpel denk ik dan.
Die koppeling met de zonneproductie van je huis is niet zo evident als je omschrijft. De meeste slimme laadpalen meten ook zelf je injectie in je kast, en lezen niet de digitale meter uit.
Hoewel ik jouw idee van pragmatisme wel deel. In veel gevallen is een slimme/dure sturing overbodig, en kan je het zo simpel maken als gewoon laden tijdens 11-17h.

edit: jouw bericht wat fout gelezen, lijkt op het eerste zicht handig.
Er bestaat een heel eenvoudige oplossing voor Tesla, maar die werkt niet met onze slimme digitale meter. Ze is uitgewerkt voor Duitsland, en zou eigenlijk perfect kunnen uitgebreid worden naar België door ze te kunnen linken aan onze digitale meter of één of andere dongle op die digitale meter (ik ben nu niet gaan nakijken of er al aanpassingen zijn aan dit systeem sinds het laatste jaar, misschien is dan nu wel mogelijk)

Idee is dat die app info krijgt over de injectie van jouw elektrische installatie, en dan de laadstroom van jouw Tesla app continu aanpast.

Toch net heel even gekeken, en je kan al wel met Solaredge omvormers koppelen. Dat zou willen zeggen dat ik op basis van mijn zonnepanelenproductie zou kunnen sturen, is eigenlijk al voldoende wat mij betreft. Ik ga dat misschien toch eens bekijken.

Die app is dan wel betalend als je ze echt voldoende reactief wilt hebben, maar aan 50€ per jaar echt veel, maar dan ook veel goedkoper dan een slimme laadpaalinstallatie.

Ga hier de vraag ook eens stellen:

Ik ben dus aan het overwegen om een Tesla Y te kopen.
Welke laadpaal raden jullie aan?

Eenfasig
Digitale teller met eenvoudig tarief
Zonnepanelen met veel injectie naar het net ( wintermaanden natuurlijk niet) dus liefst zoveel mogelijk hiervan eerst naar auto…

Particuliere aankoop dus moet geen rekening houden om aan mijn werkgever te factureren ofzo.

Ik doe niet veel kilometers dus supersnel laden hoeft niet.
Ik ben in de week thuis dus meeste van de dag kan ik de auto aan de lader hangen.

Ben ik dan beter met een slimme lader of koop ik dan beter gewoon de Tesla Wall charger?

Offertes mogen ook altijd doorgestuurd worden ;-)

Heb de elektricien die onze zonnepanelen heeft geplaatst gemaild en deze werkt samen met smappee.
Zou 2495euro exclusief btw zijn alles inbegrepen.
Ik heb ongeveer dezelfde situatie maar een model 3. Ik heb een fivari. Simpel maar doet wat het moet en houdt rekening met injectie.
Rond de 800€ dacht ik. Is niet geïnstalleerd. Google maar is en contacteer hem maar eens. Zit in de buurt van Kortenberg

Ik heb ongeveer dezelfde situatie maar een model 3. Ik heb een fivari. Simpel maar doet wat het moet en houdt rekening met injectie.
Rond de 800€ dacht ik. Is niet geïnstalleerd. Google maar is en contacteer hem maar eens. Zit in de buurt van Kortenberg
Wou hier zelf graag een fivari-laadpaal. Maar leasemaatschappij liet dat niet toe, ik moest hier een overprijsde disfunctionele laadpaal van EVBox laten installeren door iemand die gebrekkig bandwerk afleverde. Na drie maanden storingen op de laadpaal is men bij de derde herstelpoging (door technici die NIET geschoold zijn als electricien*) tot de conclusie gekomen dat de aardingskabel van de laadpaal niet goed was vastgeschroefd (wegens vastgezet in één klem met een veel dikkere aardingskabel). Dat werkte dus soms, en soms niet.
Met Filip (van fivari) ga je zo'n toeren niet meemaken volgens mij.

* De eerste kon geeneens een elektrisch schema lezen, die was gewoon aan 't werken in een kast die nog onder stroom stond en lachte mij eerst uit toen ik hem waarschuwde, hij zong wel een toontje lager toen hij zijn spanningsmeter gebruikte. De tweede technieker kwam binnen, maakte de kast open, nam een foto van de electriciteitskast, stuurde die door en belde toen iemand op, en vroeg "ja, en wat moet ik nu doen". Die kreeg dus instructies over de telefoon

Voor de mensen met een Shell Recharge paal hier: wanneer werden jullie gecontacteerd voor de technische keuring?
Mijn laadpaal werd geïnstalleerd op 11 mei, daarna 2 weken niets meer van gehoord. Ik heb dan maar zelf gebeld naar die installateur (Circet) en blijkbaar zitten ze met een achterstand.

Toen ik uitlegde dat mijn wagen al 2 maand geleden geleverd werd en er maar 1 publieke laadpaal is in Eernegem, hebben ze die er wel tussen genomen en had ik een half uur later een e-mail om een afspraak voor de keuring vast te leggen.

Voor de mensen met een Shell Recharge paal hier: wanneer werden jullie gecontacteerd voor de technische keuring?
Wat heeft het merk van de paal te maken met de keuring? De keuring hoort toch onafhankelijk te zijn?
Bij ons is de keuring gedaan door een partij die niets te maken heeft met degene die de installatie deed.

Wat heeft het merk van de paal te maken met de keuring? De keuring hoort toch onafhankelijk te zijn?
Bij ons is de keuring gedaan door een partij die niets te maken heeft met degene die de installatie deed.
Zij doen de installatie en regelen afspraak voor keuring. In dit geval alles dus?

Vanochtend mail gekregen met de schema's in en voorstel voor keuring: eerste optie eind juli. Die gasten zitten dus inderdaad vrij vol bezet.

Terug
Bovenaan