Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Op vandaag heb ik een plug-in hybride wagen, rijd er al meer dan 3 jaar mee rond en laad er gewoon thuis mee op aan 3.6 met een aparte teller.
Tot dusver heb ik hier geen problemen mee, is tegen de dag nadien altijd vol en wordt terugbetaald door het werk.

We overwegen komend jaar een (andere/extra) elektrische wagen voor thuis, echter zal/doet die auto niet veel km's. Een Mini met 33kw batterj (29 netto) zou zeker moeten volstaan, is een tweede wagen ten slotte.
Het moet dus volstaan om ook die aan een gewone stekker, zij het in een aparte groep, aan 3.6 te laten laden. Na 10 uren (een nacht) zou die weer volgeladen moeten zijn. Die wagen doet normaal nooit meer dan 20km per dag, dus mag geen issue zijn.

Het enige wat ik me afvraag, is of we hier ook van meer verlies spreken tov een laadpaal?
Ik weet dat er ook "basis laadpalen" bestaan van 4.5 kw (en zou bijgevolg niet moeten geregistreerd worden, omdat het minder dan 5kw is). Zou dit dan al een betere optie zijn dan een simpele stekker op aparte groep aan 3.6?

Afiak zit het verlies in de omvormer van de auto. Dus dat mag geen verschil maken. Algemeen heb je met een hoger vermogen minder laadverlies.
Maar ik ben geen expert op dat vlak en je vindt relatief weinig info over laadverlies.

Op vandaag heb ik een plug-in hybride wagen, rijd er al meer dan 3 jaar mee rond en laad er gewoon thuis mee op aan 3.6 met een aparte teller.
Tot dusver heb ik hier geen problemen mee, is tegen de dag nadien altijd vol en wordt terugbetaald door het werk.

We overwegen komend jaar een (andere/extra) elektrische wagen voor thuis, echter zal/doet die auto niet veel km's. Een Mini met 33kw batterj (29 netto) zou zeker moeten volstaan, is een tweede wagen ten slotte.
Het moet dus volstaan om ook die aan een gewone stekker, zij het in een aparte groep, aan 3.6 te laten laden. Na 10 uren (een nacht) zou die weer volgeladen moeten zijn. Die wagen doet normaal nooit meer dan 20km per dag, dus mag geen issue zijn.

Het enige wat ik me afvraag, is of we hier ook van meer verlies spreken tov een laadpaal?
Ik weet dat er ook "basis laadpalen" bestaan van 4.5 kw (en zou bijgevolg niet moeten geregistreerd worden, omdat het minder dan 5kw is). Zou dit dan al een betere optie zijn dan een simpele stekker op aparte groep aan 3.6?

Het grootste verlies zit zoals @Li1quid aangeeft in de omvormer van de auto. In dit artikel is er wel sprake van daar bovenop "tot 4% verlies in ouder kabelwerk naar bestaande stopcontacten" maar 4% in het worst case scenario is niet echt noemenswaardig als je zo weinig rijdt.

Met recente bekabeling en een degelijk model "granny charger" zou uren lang laden blijkbaar geen probleem zijn, het gevaar zit hem afaik eerder in bekabeling of stekkers/laders die daar niet op voorzien zijn, met risico op oververhitting.

Uit nieuwsgierigheid: vanwaar de voorkeur voor een niet geregisteerde laadpaal?

Het is een combinatie van de omvormer in de auto en het standby verbruik van de wagen. Een auto die aan het laden is, heeft z'n systemen in werking en verbruikt zo'n 200-300W vermogen tijdens het laden. Als je dus op 2h kan opladen of je doet dat in 10h, dan zal het standby verbruik in het laatste geval 5x zo hoog voor dezelfde kWh's bij te laden.
Daarnaast heb je nog het verlies van de omvormer in de wagen.

Aan 3kW laden of 5kW is niet zo'n super groot verschil in efficientië. Ik had pas sinds deze week m'n laadpaal en heb zonder problemen 4 maand rond gereden met m'n Tesla en enkel thuis aan de granny charger. Moest de centen uit m'n eigen zak komen, deed ik zo verder.

Ok thx voor de heldere feedback, hier kan ik verder mee.

...

Uit nieuwsgierigheid: vanwaar de voorkeur voor een niet geregisteerde laadpaal?
Ben ervan overtuigd dat we vroeg of laat (wss eerder vroeg) extra belast gaan worden voor het hebben van een laadpaal thuis, gezien we dit nu zouden moeten registreren. Feit is dat wij gewoon geen veelrijders zijn en dat zal wellicht nog lang zo blijven. Ook is er op 200m van ons deur een laadpaal en op 1km van ons deur een supercharge punt. Ik zie dus het nut minder in om thuis ook snel te laden, als dat bijna nooit nodig is.

Momenteel ook laadpalen beschikbaar op mijn werk en op mijn vrouw haar werk.

De 35kw (29 net) batterij is hier ook te klein om een laadpaal te zetten.
Met de 10A granny lukt het gewoon goed.
Mss dat ik voor de lente eens een 13A granny bijkoop voor als we 4500w opwekken in de lente en zomer van onze 5.2 pc installatie.
Ga gans mijn oprit niet openbreken voor een dikkere 4 of 6mm kabel naar de vrijstaande garage

Ok thx voor de heldere feedback, hier kan ik verder mee.

Ben ervan overtuigd dat we vroeg of laat (wss eerder vroeg) extra belast gaan worden voor het hebben van een laadpaal thuis, gezien we dit nu zouden moeten registreren. Feit is dat wij gewoon geen veelrijders zijn en dat zal wellicht nog lang zo blijven. Ook is er op 200m van ons deur een laadpaal en op 1km van ons deur een supercharge punt. Ik zie dus het nut minder in om thuis ook snel te laden, als dat bijna nooit nodig is.

Momenteel ook laadpalen beschikbaar op mijn werk en op mijn vrouw haar werk.
Daarvoor is de piekbelasting er al. Ik denk niet dat de registratie van een laadpaal hier nog enige invloed op zal hebben.

en verbruikt zo'n 200-300W vermogen tijdens het laden. Als je dus op 2h kan opladen of je doet dat in 10h, dan zal het standby verbruik in het laatste geval 5x zo hoog voor dezelfde kWh's bij te laden.

Heb je daar ook referenties over, want dat kan ik toch moeilijk geloven. Eens je batterij vol is moet de wagen zo goed als niets meer doen, en dan is 200W wel extreem veel.

EDIT: of nog een berekening waarom ik het totaal niet geloof. 200W betekent op 24u 4.8kWh. Als dat verbruik is dat er is ongeacht of je auto ingeplugd is of niet, dan spreken we al over verschillende procenten batterij per dag, en is je batterij na 14 dagen stilstaan gewoon plat. Dat is compleet BS. En als het dan enkel is wanneer de wagen nog ingeplugd is, zie ik ook totaal niet in waarom de wagen dan ineens nog zoveel zou verstoken, gewoon omdat je stekker nog in zit.

Heb je daar ook referenties over, want dat kan ik toch moeilijk geloven. Eens je batterij vol is moet de wagen zo goed als niets meer doen, en dan is 200W wel extreem veel.

EDIT: of nog een berekening waarom ik het totaal niet geloof. 200W betekent op 24u 4.8kWh. Als dat verbruik is dat er is ongeacht of je auto ingeplugd is of niet, dan spreken we al over verschillende procenten batterij per dag, en is je batterij na 14 dagen stilstaan gewoon plat. Dat is compleet BS. En als het dan enkel is wanneer de wagen nog ingeplugd is, zie ik ook totaal niet in waarom de wagen dan ineens nog zoveel zou verstoken, gewoon omdat je stekker nog in zit.
Er staat toch bij tijdens het laden? Dan moet de boordcomputer draaien om het BMS te monitoren/sturen etc. Zodra de batterij vol is of uw target van bv. 80% bereikt is, gaat de auto in standby modus en bij mij wordt de HV batterij zelfs afgekoppeld. Dan heb je geen of een minimaal verbruik.
Tenzij je zaken zoals sentry mode hebt opstaan. Dan verlies ik zo'n 1% per 3h omdat dan ook alle systemen in werking zijn.

Das niet echt prijs efficient he om zo'n dure laadpaal te installeren om dan aan 3.7kW te laden. En hij moet dan nog zijn oprit opbreken om de juiste kabels te leggen.
Idd
Want 16A constant bij 2,5 mm kabel is ook niet zo gezond denk ik.
En dan kan ik evengoed een 16 A granny kopen

Idd
Want 16A constant bij 2,5 mm kabel is ook niet zo gezond denk ik.
En dan kan ik evengoed een 16 A granny kopen
Zo'n 11kW laadpaal moet ook gekeurd worden en dat zal niet lukken met die bekaling.
Ik heb 4.5 maand met een granny gewerkt om mijn Tesla te laden in afwachting van mijn laadpaal en dat ging prima. Ik kon ongeveer 200km per nacht laden en dat was altijd genoeg. Dus ik zie niet in waarom je een grote investering moet doen als het voor een 2e wagen is die weinig kilometers doet.

Dan verlies ik zo'n 1% per 3h omdat dan ook alle systemen in werking zijn.
Wat? Doen de model 3 & Y dit?
1% per 3 uur is 8% per dag.
En 8% per dag verliezen van een 76kWh batterij betekent dat je zo'n 6 kWh aan opgeslagen energie verliest zonder dat je zelfs maar rijdt?
Dus 2100 kWh per jaar aan standby?

Wat? Doen de model 3 & Y dit?
1% per 3 uur is 8% per dag.
En 8% per dag verliezen van een 76kWh batterij betekent dat je zo'n 6 kWh aan opgeslagen energie verliest zonder dat je zelfs maar rijdt?
Dus 2100 kWh per jaar aan standby?
Ik heb een 60kWh batterij en sentry mode is optioneel, maar ik heb het graag aan. Als ik een dag op het werk sta met sentry mode aan, ben ik 2-3% kwijt ja. Thuis staat het uit en op verplaatsing aan. Op vakantie zet ik het ook uit als ik op een veilige plaats kan parkeren of batterij moet sparen.
Sentry mode laat de computer actief en de camera's aan. Als hij iets detecteert dan slaat hij die beelden op. In de auto zit een vrij krachtige computer, dus dat verbruikt wel wat.

Als sentry mode uitstaat, gaat de auto in deep sleep en wordt de HV batterij afgekoppeld. Ben overlaatst 5 dagen weggeweest en sentry mode uiteraard uitgezet. Ik was 0% kwijt na die 5 dagen toen ik terug aan de auto kwam.

11kW is blijkbaar het laagste voor publieke laadpalen. Wat is dat standaard thuis?

Bij mij is hij na 7u volledig opgeladen (77kW) dus is dat dan ook 11kW bij mij thuis?

11kW is blijkbaar het laagste voor publieke laadpalen. Wat is dat standaard thuis?

Bij mij is hij na 7u volledig opgeladen (77kW) dus is dat dan ook 11kW bij mij thuis?
dat hangt volledig af van je eigen aansluiting hé :D

40A op 1 fase, waarvan 32A bruikbaar aan 230V = 7,4kW

Ik denk dat ik aan mijn loods zo’n Tesla lader ga zetten zodat ik daar toch ook wat kan laden.

Of zijn er betere alternatieven voor 500€?

Terug
Bovenaan