Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Rem jij met links dan? :biglaugh:

Ik had dat automatisch remmen (Mercedes EQ), nu OPD (Tesla), bij die Mercedes EQ was het belangrijk om de GPS steeds te gebruiken voor het automatisch remmen. Maar als je dan eens een eerdere afrit wou nemen dan de GPS, zal die natuurlijk niet beginnen remmen. Zelf meer fan van het OPD systeem.
Idem hier, het system van BMW is goed in theorie maar niet altijd consistent. Soms wel mooi afremmen voor een stopstreep, verkeerslicht of kruising en een andere keer helemaal niet. De brake mode vond ik dan weer iets te agressief en vervelend dat die steeds manueel (pook naar links) moest worden ingeschakeld. OPD bij Tesla vind ik dan beter.

en vervelend dat die steeds manueel (pook naar links) moest worden ingeschakeld
Dat zorgt er bij mij ook voor dat ik het eigenlijk niet meer gebruik.

Je moet sowieso wennen aan beide systemen, maar als je net een lange rit achter de rug hebt met de pook naar links, en je stapt nadien terug in, dan start je weer in de default config en moet je er weer rekening mee houden.

Ik vind OPD de max, maar niet als ik het elke keer actief moet inschakelen.

@Horse die Model 3 is zeker efficiënter, maar no way dat het verschil 300 vs 500km is in de praktijk. Dat is onmogelijk. Ik zit met mijn iX3 sinds juni op 16,9kwh/100km, da's 438km.

Overall, over de exact 2 jaar dat ik hem heb, zit ik aan 19.9.

Idem hier, het system van BMW is goed in theorie maar niet altijd consistent. Soms wel mooi afremmen voor een stopstreep, verkeerslicht of kruising en een andere keer helemaal niet. De brake mode vond ik dan weer iets te agressief en vervelend dat die steeds manueel (pook naar links) moest worden ingeschakeld. OPD bij Tesla vind ik dan beter.

Ik heb dat nog nooit gebruikt in de iX3. Ik heb dat op automatisch staan en dat werkt gemiddeld genomen wel goed.
Vind het alleen vervelend dat hij bij bochten en gas los ook actief remt, ik wil daar eigenlijk gewoon uitrollen. Dat geeft het effect van constant rijden, even op de rem en dan weer rollen. Wat voornamelijk voor de passagiers een raar gevoel is.

Het gevaarlijke is als ik in onze andere auto stap, ik wel zelf moet remmen aan de lichten ed.

vervelend dat die steeds manueel (pook naar links) moest worden ingeschakeld. OPD bij Tesla vind ik dan beter.

Ik snap echt niet waar die mannen bij Mercedes, BMW, enz... met hun verstand zitten. Bij Mercedes heb je ook D, D- en D+, maar gewoon elke keer reset dat weer naar D. Wat voor een belachelijke onzin is dat. Nog erger is het met al die assistentie-systemen. Ik ben het ondertussen al grondig beu hoe mijne Mercedes maandelijks wel eens ingrijpt (bruuske rembeweging en snok aan het stuur) waar het totaal onnodig is, met een serieus verschot voor mij als gevolg. Ik kan die assistentie-dingen wel uitzetten, maar gewoon bij elke nieuwe rit staan die weer aan.

Heb ook een hele tijd in D-Auto gereden (EDIT: en bizar genoeg laten ze D-Auto niet telkens weer naar D resetten). Dat is ook zo een intelligent systeem dat het regenereren laat afhangen van wat er voor je gebeurt. Is er niets voor je, dan is gas lossen gewoon uitbollen, maar nader je dan een andere wagen, een kruispunt, een bebouwde kom... begint hij vanzelf regeneratief te remmen zoveel als nodig. Ik vond dat eigenlijk wel chill rijden, maar het probleem ook daar weer is dat hij toch altijd wel in een paar procent van de situaties gewoon de mist in gaat (bvb toch niet afremt, of teveel afremt..) waardoor ik dan toch weer moet ingrijpen. Ook hier werkte die onvoorspelbaarheid uiteindelijk redelijk op mijn zenuwen en heb ik het niet meer gebruikt.

Laatst bewerkt:
Ik heb een hele tijd terug mijn laadpaal aangemeld bij fluvius, maar ik heb daar nooit meer iets van gehoord. Zou ik ergens in mijn.fluvius moeten kunnen terugvinden dat ik een laadpaal heb?

Ik kreeg te horen dat de nieuwe Smappee laadstations de hardware hebben om te kunnen schakelen tussen 1 en 3 fases. Software is nog in test, maar je zou dus nu wel al een laadpaal kunnen bestellen die in de toekomst solar zal kunnen laden op 1 fase.
De oude versies kunnen dit niet, dus vraag zeker na bij jouw installateur dat het de nieuwe versie is als je die zou willen kopen. Prijzen zouden hetzelfde zijn als de oude versie.

Ik heb een hele tijd terug mijn laadpaal aangemeld bij fluvius, maar ik heb daar nooit meer iets van gehoord. Zou ik ergens in mijn.fluvius moeten kunnen terugvinden dat ik een laadpaal heb?

Ik denk het niet. Hier zie ik in elk geval ook niets op Mijn Fluvius.
Eigenlijk het enige 'bewijs' dat ik heb is een bevestigingsmail van Fluvius :

Bedankt voor je melding voor een laadinstallatie.
We hebben volgende info ontvangen.

Rapport respondent weergeven

Met vriendelijke groeten,
Fluvius

Maar als ik die link Rapport klik, krijg ik een of andere vage webpage te zien met enkel een ID als nuttige info. Het lijkt zelfs meer op een debug-pagina want er staat ook browser, taal, besturingssysteem... en allemaal leeg.

Dit is nu eens om 22 u wss duidelijk de pre-condition v d batterij dat te zien is??
Mede hierdoor zat ik te denken.
Het is nu gans weekend daltarief, je komt thuis dus (buiten zonnepanelen) speelt het geen rol wanneer je de auto insteekt.
Je komt thuis ... dus batterij is "warm" ,steek je hem dan beter direct in zodat de pre-condition eigenlijk niet meer van belang is? Of is dit slechter voor de batterij?
Owja dit is trouwens v een gewone 10A max 2,4kw granny charger

DD810-E59-E50-E-43-D4-B604-EE440-AF81122.png

Ik was al vergeten dat ik mijn laadbox had aangemeld bij Fluvius.
Als ik op de knop in de bevestigingsemail klik staat er gewoon 'niks' uitgezonderd een id nummerke.

Laatst bewerkt:
Vroege shift deze week.
Kom thuis-de zon schijnt ... ff 3-4 uur aan de granny om wat te laden v d zonnepanelen tot het vrouwtje begint te koken.
Weet nu niet meer exact maar ongeveer
Maandag 31% opgeladen tot 47%
Werk/thuisverkeer dinsdag 36% tot 51%
Vandaag 46% ... ingestoken

Maar vraag me nu af wat ik nu doe is dit slecht voor de batterij ??? Dan bvb ineens van 30% naar 90% te laden in 1 stuk ?? En dan een dag of 2-3-4 niet te laden

Vroege shift deze week.
Kom thuis-de zon schijnt ... ff 3-4 uur aan de granny om wat te laden v d zonnepanelen tot het vrouwtje begint te koken.

Maar vraag me nu af wat ik nu doe is dit slecht voor de batterij ??? Dan bvb ineens van 30% naar 90% te laden in 1 stuk ?? En dan een dag of 2-3-4 niet te laden
Voor zover ik weet is dat prima zo.

Vroege shift deze week.

Ik doe dat ook zo. Terug van reis gekomen met 30% accu. Nu nog een weekje verlof thuis en ik laadt bijna uitsluitend via zonne energie. Gaat wel 3 dagen duren met de probeer opbrengst momenteel, maar ik heb geen haast.

Als je aan het rijden bent, is dat ook niet aan constant vermogen en elke keer je vertraagd, ga je regenereren wat ook laden is. Dus zo in stukjes laden kan geen kwaad.

Terug
Bovenaan