Het grote stoner & doomtopic

Ik was enkel vrijdag aanwezig, vooral voor Cave In. Goeie show. Nate Newton van Converge is misschien wel de enige waardige vervanger van Caleb.
Voor de rest stukken gezien van Acid Mammoth, Brian Jonestown, IlXXII en Gozu.

Beetje speciale Desertfest wegens omstandigheden: vrijdag moeten werken en op het gemak naar daar vertrokken, zaterdag moest m'n vriendin werken dus ook wat later naar den Trix afgezakt en zondag was (voorlopig) de laatste in een reeks zware nachten met de jongste dochter; daarom zelfs lang getwijfeld of ik zou af komen.

Maar ondanks de korte aanwezigheden toch veel plezier gehad en goeie muziek gehoord!
Vrijdag:
  • Cave in was echt goed. Nate Newton is inderdaad een waardige vervanger van Cales Scofield. Ook mooi dat die met zijn bas speelt.
  • Acid Mammoth kende ik niet echt, heel aangenaamt verrast.
  • The Brian Jonestown Massacre: niet m'n ding, mis daar iets in.
  • Gozu: leuk niks echt speciaal maar gewoon tof om mee te pikken voor ik naar huis ging.
Zaterdag:
  • Pallbearer: sloom + zwaar = goed.
  • Alunah: zeer degelijk zonder meer. Sterke vocals maar niet echt memorabel.
  • Elder: bij momenten geniaal, bij momenten enorm saai. Ik weet niet hoe ze er in slagen maar sommige nummers zijn echt fantastisch en andere vind ik te gemaakt en saai.
  • Weedpecker: half en half meegepikt omdat ik stond bij te praten met wat vrienden.
  • Red Fang: gewoon leuke meebrul nummers, paar meegepikt voor ik Suma ging checken.
  • Suma: op aanraden van één van de vrienden gecheckt. Klinkt enorm als Conan maar minder goed. Stond ook enorm luid. Terug naar Red Fang gegaan :)
Zondag:
  • Lucifer: zie Acid Mammoth :)
  • Stygian Bough: zie Pallbearer. Wel niet veel gezien want op tijd naar Bongripper.
  • Bongripper: echt enorm goed! Als ik één minpunt moet aanhalen: iets te luide bas of gitaar net niet luid genoeg waarom die soms wat werd weggedrongen. Desondanks dik genoten.
  • Dan naar huis want stikkapot :)

Leuke dag op Desertfest gisteren, toch veel goede optredens gezien.

De dag begon al goed door direct in het begin op @de Waaslandwolf te stoten. Dan even wat merch checken, Stygian Bough LP kopen, en dan even de eerste band Polymoon uitchecken. Die konden mij niet onmiddellijk overtuigen.
Dan bij Incantation weer @de Waaslandwolf tegengekomen. Goed optreden, stevige death metal, ik luister er niet vaak naar maar ik kon het hier wel smaken eigenlijk. Daarna op aanraden van meneer waaslandwolf mee naar Slomosa gegaan, een stevig potje stoner, heel leuk eigenlijk.
Dan de eerste bong groep van de dag, Belzebong, een zeer volle main stage voor het betere beukwerk :unsure:
Daarna even de innerlijke mens versterken met wat pizza en even wat rusten, want daarna ging het weer het ene optreden na het andere zijn tot het einde.
Lucifer eerst, voor een eerder halfvolle main stage, maar ze wist wel wat voor publiek ze had: "we may not be a stoner band, but for this night you may call us bongcifer", daar moest ik wel even om gniffelen. Verder wel een leuk optreden, niets speciaals.
Daarna eerste hoogtepunt van de dag: Bell Witch met Stygian Bough. Fenomenaal, blijft altijd verbluffend om Dylan op zijn bas bezig te zien. Wat een joekel van een basgitaar ook. Alleen jammer van de geluidsproblemen tijdens een kalm stuk, met iets dat feedback zat te geven heel de tijd.
Daarna snel weer naar de main stage, want Bongripper is ondertussen al 10 minuten bezig, toch wel een half nummer gemist :( Stampvolle mainstage maar toch nog een goed plaatsje gevonden. Zoals altijd, zeer stevig optreden, Satan live blijft hard gaan.
Na Bongripper nogmaals @de Waaslandwolf tegen het lijf gelopen, deze keer in gezelschap van @Avondland en @PBR Streetgang . Beetje teleurgesteld dat Avondland zijn avatar niet een foto van hemzelf is. :unsure:
Samen richting Wucan gegaan. Ik was niet echt overtuigd van hun muziek als ik het thuis beluisterd had, maar live beviel het mij wel een pak beter. Zeer veel energie, knappe jongedame met interessante outfit die zeer goed met een fluit overweg kan. Ik denk dat ze wel de aandacht had van het mannelijk publiek :lint: :unsure:
Om af te sluiten nog Wolves in the Throne Room. Nogal rommelig geluid in het begin, maarja hoort bij een black metal optreden zeker. Het beterde wel wat na een aantal nummers. Afsluiten met 'I Will Lay Down My Bones Among the Rocks and Roots' is wel een winnaar natuurlijk. Wat. Een. Nummer. :love:
Daarna huiswaarts gekeerd, want ik en mijn rug waren kapot.

Laatst bewerkt:
Enkel zondag geweest, want een heel weekend krijg ik niet meer verkocht thuis.

Begonnen met Polymoon en hoewel dat op papier mijn ding wel zou kunnen zijn, sloeg het wat tegen.
Nadien naar boven gegaan om Plainride te zien. Heel enthousiaste rechttoe-rechtaan stoner rock. Fijne band, ook al klonk het niet bijster origineel maar dat hoeft ook niet.
Incantation ... death metal is normaal mijn ding niet, maar het klonk wel zéér vet. Omdat ik een hongerke had, ben ik dan even gaan eten voor het te druk ging worden. Johnny Cashburger met jalapeño. :drool:
Sleepwulf was wel oké, Slomosa was best leuk.
Belzebong kende ik enkel van naam, maar ik vond het fraaie instrumentele stoner. Beetje een mix tussen Sleep en Electric Wizard bij momenten, aangenaam verrast.
Cities of Mars was mijn ding niet, dus even naar Steak gaan kijken en dat was meer ... euhm ... steak naar mijn bek.
Lucifer was ook niet echt mijn ding, dan wat rondgedwaald en even binnengesprongen bij de aardige Mr. Bison voor het eindelijk tijd was voor het hoogepunt van de avond, namelijk Stygian Bough! And boy, did they deliver! AOTW-materiaal, zeer indrukwekkende performance en bij momenten bloedmooi om naar te luisteren. Jammer van de geluidsproblemen met een feedbackprobleem dat ze niet kregen opgelost, maar dat was snel vergeven. Daar ook wat BG-volk tegengekomen.
En uiteraard een vloek aan diegene die de programmatie in elkaar flanste, want elke onverlaat zorgt ervoor dat er nog maar een minuut overlap is tussen Stygian Bough en het loodzware Bongripper? Kwartier gemist, maar als dit geen beuken is weet ik het ook niet meer. Eerste keer dat ik ze live zie en absoluut geen teleurstelling. Fenomenaal!
Dan naar Wucan gegaan waar @Obi-Jan ook heeft gezien wat ik en meerdere mannen hebben gezien: de decolleté van de wel zeer energieke frontvrouw. Eerste keer dat ik ze live zie, maar heel fijn optreden. Zeker een band die ik nog eens live wil zien en niet alleen omwille van de decolleté. Of toch een beetje. :unsure:
Geëindigd bij Wolves in the throne room. Op papier ook een band die me ligt, maar het duurde even voor ik erin kwam. 'I Will Lay Down My Bones Among the Rocks and Roots' is een prachtnummer en een mooie finale.

Sasquatsch dus gemist, maar op plaat was dat niet helemaal mijn ding.

De dag gisteren slecht begonnen door @Obi-Jan tegen te komen. :frown: Polymoon bracht helaas geen verbetering, Incantation was gelukkig wel een pak beter met een flinke zetpit death metal. Meteen de kater van de vorige dag (die cocktails zijn brutaal) weggewerkt.

Vervolgens naar Slomosa verkast. Catchy stoner en mogelijk dikste feestje van het weekend. Uitstekend. Streepje Belezebong om door te spoelen, doch helaas net iets te nuchter om de langdradigheid te kunnen verteren. Cities of Mars was niet onaardig maar bleef ook niet echt hangen. Cocktails dan maar, tot Stygian Bough begon, samen met de andere forumgangers. Magistraal optreden, mogelijk het beste van het hele weekend.

Vervolgens (verrekte overlap, awoert!) meteen naar Bongripper - kwartiertje te laat, dus enkel een stuk van het eerste nummer gemist. Zetpilgewijs nog een pak steviger dan Incantation. Helaas geen Zero Talent in de setlist, maar wel een groot deel van Satan Worshipping Doom, dus geen klachten. Zeer puik, absurd genoeg geen top 3 van de dag. Na Bongripper kwam namelijk Wucan. Steengoed. Ik snap alleen niet goed wat iedereen met die décoté had, ik was namelijk geheel in beslag genomen door de jongedame haar fluit. :unsure: Getalenteerde frontvrouw, als ge dwarsfluit, gitaar, een streep keyboards en (onder normale omstandigheden) theremin onder de knie hebt en daarbovenop nog eens een geweldige stem en présence hebt, zijt ge bijzonder goed bezig me dunkt. Heel sterk optreden over de hele lijn, de band schuwt de uitstapjes richting meer dansbare discopassages tussen al het bluesy psychrockgeweld ook niet. Heerlijk.

Nog een cocktail later (en twintig minuten feesten voor het frietkraam, waar de uitbaters enkele uitstekend hard rockdeuntjes door hun box aan het knallen waren) het laatste stuk van WitTR nog meegepikt. Zoals reeds aangehaald is 'I Will Lay Down My Bones Among the Rocks and Roots' inderdaad een afsluiter van formaat. Afgerond met Sasquatch - complexloze rechttoe rechtaan stoner - en de afterparty. Om een dag met met weinig verwachtingen te zijn, ben ik vier keer van mijn sokken geblazen. Op z'n zachtst gezegd uitzonderlijk, eentje om in te kaderen.

Bijna Stygian Bough, bitches.
👌
Als ge iemand ziet met een Garmenhordshirt, geef die man dan een pint.
:unsure:
Drommels, dan heb ik per vergissing de verkeerde forumganger getrakteerd en een pint aan @Obi-Jan gegeven.

Ik heb geen pint gezien van u ze makker :angry:

Ik heb u nog de rest van mijn bonnekes gegeven, dus je mag me op Roadburn wel eens trakteren ofzo.
Drommels. Die zaterdagcocktails waren fataal, dat wordt een roadburnpint voor u.
Dat heb je nu eenmaal met stonerfestivals waarin paddestoelen gloeien en de wietgeur prominent aanwezig is.
Om nog maar te zwijgen van de cocktails.

Bottom line: cocktails zijn gevaarlijk.

Vrijdag aangekomen tijdens het concert van Cave In, maar dat stond me niet direct aan en ben terug weggegaan. Toegegeven, ik heb het niet echt een kans gegeven, maar het was niet de muziek waar ik goesting had. Na een grondige reccie van de platenmarkt nog een stuk van Acid Mammoth meegepikt en dat was eigenlijk erg goed. Maar de eerste avond was vooral interessant voor Brian Jonestown Massacre, een band die ik allang heb willen ontdekken, maar nooit aan begon. Hun optreden was... vreemd. Ze stonden er met z'n zeven of acht, en niet al te geïnteresseerd in wat ze aan het doen waren. Elke seconde tussen de liedjes tikte pijnlijk weg, maar vanaf het moment dat de muziek begon of Anton met stoned gebrabbel afkwam was het genieten. Stuk voor stuk goeie nummers, helemaal mijn ding, maar toch niet voor een groot deel van het publiek, zo bleek. De zaal liep een beetje leeg, en ik begrijp wel waarom, er ontbrak een zeker magnetisme dat je zeker van een festival headliner verwacht.

Zaterdag integraal geskipt door een bezoek aan Gent en het filmfestival. Jammer maar ik heb goede films gezien en was te moe om nog af te komen voor Red Fang, een groep die me tijdens hun vorige passage op Desertfest niet konden boeien (al hadden ze het publiek toch wel echt mee, dat maakte het nog leuk om erbij te zijn).

Zondag begon al erg goed toen ik binnenkwam tijdens het begin van Belzebong. Ik dacht dat het een onnozel stonerbandje ging zijn, maar het was toch wat dieper en zwaarder dan dat. Smoke or die was de boodschap! Dan effectief wat platen gaan kopen (Bruit - The Machine is Burning..., Threshold van Dhidalah op LP en dan CD's Crack the Skye van Mastodon en dan Help en The Master Bedroom... van Thee Oh Sees voor in de auto). Daarna nog even gaan piepen bij Mr. Bison, wat een goede versie was van die café rock n rollmuziek die je meestal op dat kleine podium hoort. Maar the good stuff begon pas met Stygian Bough, die even goed waren als ik had gehoopt, alleen dacht niet iedereen hetzelfde erover aangezien de zaal behoorlijk leeg was tegen het einde. Maar het overlapte wel met de volgende act in de grote zaal, dus no hard feelings voor diegenen die een minuutje eerder vertrokken om daar een goed plekje te vinden. En wat een show viel daar te beleven! Bongripper leverde wat ze beloven. Luide muziek, loodzware riffs en dat allemaal retestrak gespeeld. Alles is wat ze gaven, en dat zorgde voor een zeer intens en bevredigend optreden. Daarna was het de beurt aan Wucan, en dat was zoal ik verwachtte niet zo mijn ding. Muzikaal wel ok en de bandleden speelden bijzonder goed samen, maar ik hou niet van de stem van de anders zeer getalenteerde frontmadam en dwarsfluit is ook niet helemaal iets voor mij. Ik had gehoopt om dat nog goed te maken met de headliner van de avond, maar helaas, Wolves in the Throne Room is ook niet mijn genre muziek. Zeer jammer, want ik vind het een fenomenale bandnaam.

Cheers aan @Avondland , @Obi-Jan en @de Waaslandwolf , al wist ik niet dat er pinten te verdienen waren aan hun gezelschap. Dat moet ik volgende keer beter onderzoeken hoe dat precies in z'n werk gaat.

Als ik het minder druk had deze week was ik langer gebleven, maar voor mij zit Desertfest Gent er al op. Kort maar krachtig. Het eerste concert vand e dag vond ik maar niets, Pallbearer op plaat raakt me niet, maar live blijkbaar dus ook niet. Geen slechte band ofzo, op papier zou het me wel moeten liggen, maar ze kregen me niet geïnteresseerd. Dan maar gaan kijken naar een kleiner concert waar ik enorm naar uitkeek: Tau & the Drones of Praise, wat Ierse spirituele folkmuziek met een klein vleugje psychedelica. Stelde niet teleur. Meteen daarna terug naar de grote zaal voor de crowdpleasers van Monolord. Dat was heel erg leuk. Geen al te complexe muziek, gewoon loeiharde riffs vol overtuiging gespeeld, en wat genoot iedereen ervan! Daarna even een korte tocht doorheen de verschillende merch standjes, en heb er het laatste exemplaar van het debuut EP van Tau gekocht (of dat maakte de zeer vriendelijke Shaun mij in elk geval wijs), met muzikale ondersteuning van leden van Moon Duo en Kadavar. Ik ben zeer benieuwd. Met plaat in de hand gaan kijken naar Elder, waarvan ik niet echt wist wat te verwachten. Ik ken ze voorl van hun Silver & Gold Sessions, wat ik zeer goed vind maar eerder atypisch is voor de band? Ik heb ooit een andere, meer recente plaat van hen beluisterd en vond dat nogal slecht, dus ik stond er even met gemengde gevoelens, tot ze een paar nummers bezig waren en ik besefte dat ik al helemaal mee aan het headbangen was en het dus wel degelijk een goed concert vond. En dan het laatste concert van de avond voor mij was de Belgische band Wyatt E., waar ik al jaren op wacht om ze live aan het werk te zien. En dat was het wachten waard, wat een heerlijke show was het. Geweldige muziek, lekker langgerokken maar met genoeg opbouw, evolutie en variatie dat het nooit saai wordt. Zeer fijne drummer om aan het werk te zien ook, wat best zeldzaam is voor doom/postmetal. Meestal meppen die er gewoon op los, maar hier zat er meer achter. Je merkt echt dat de drums een integraal stuk zijn van de compositie van hun nummers, en niet louter dienen als ondersteuning. Ik zou ook graag wat meer weten over de band en de betekenis van hun naam.

Peebs out

Ik mag mezelf wel een fan van Pallbearer noemen. Ik vond ze zondag wel niet goed. Het geluid was slecht/overstuurd . Daarna een ander schema gevolgd dan @PBR Streetgang.
Prettig verrast door intense shows van Regarde Les Hommes Tomber en Envy, Irist was sympathiek maar ook niet meer en The Devil's Trade was een welgekomen rustpunt. Orange Goblin zorgde voor een feestje in de grote zaal, hoewel ik nooit fan geweest ben van hun bikerrock.
Coven kende ik alleen van naam. Weinig verwachtingen door veel negatieve commentaren vooraf, toch was ik wel gecharmeerd door hun muziek.
Candlemass, hoewel grote fan, heeft toch stilaan zijn houdbaarheidsdatum bereikt. De oude nummers zijn klassiek en met 'Solitude' hebben ze het beste doomnummer ooit gemaakt. Maar sinds het vertrek van Messiah gaat het achteruit op vlak van zangers. Langquist mag dan 35 jaar geleden wel het monumentale debuut ingezongen hebben, op het podium is hij een afknapper tov zijn voorgangers.
De Vooruit heeft zijn charme maar sowieso Desertfest liever in de Trix.

Ik mag mezelf wel een fan van Pallbearer noemen. Ik vond ze zondag wel niet goed. Het geluid was slecht/overstuurd .
Ik vond ook niet dat het geluid goed was. Dit was mijn eerste concert in de Vooruit dus ik dacht dat het misschien daaraan lag, maar een uurtje later toonde Monolord aan dat het wel mogelijk was om een hella sound te produceren in die zaal. Als Pallbearer nog eens een passage maken op Desertfest wanneer ik er ben, zal ik nog wel eens gaan piepen. Maar het is geen band waarvan ik albums zal opleggen of tickets voor een show zal kopen.

Orange Goblin zorgde voor een feestje in de grote zaal, hoewel ik nooit fan geweest ben van hun bikerrock.
Ik verwachtte dat het plezant zou zijn, maar het is geen band die ik actief beluister, en vond het niet erg om het skippen.

Candlemass, hoewel grote fan, heeft toch stilaan zijn houdbaarheidsdatum bereikt.
Hier vreesde ik al voor. Ik wou ze wel graag zien uit respect voor hun granddadness, maar ik wou gewoon niet in 't laat terug naar Antwerpen zien te geraken.

De Vooruit heeft zijn charme maar sowieso Desertfest liever in de Trix.
Ik ook voor de zaal, de club en het koereke. Maar de Vooruit was wel een fijne afwisseling, en een iets diverser publiek. Zeker qua genderindeling, dit voelde veel minder aan als een sausagefest. Ik vraag me af waarom dat zou zijn, het verschil was opmerkelijk.

Maar de Vooruit was wel een fijne afwisseling, en een iets diverser publiek. Zeker qua genderindeling, dit voelde veel minder aan als een sausagefest. Ik vraag me af waarom dat zou zijn, het verschil was opmerkelijk.
Gent >>> Antwerpen
soms moet je het niet te ver zoeken.

Jammer dat ik niet ben kunnen gaan, zag er nog een leuke affiche uit.

Dat er meer vrouwen waren, dat viel mij inderdaad ook op. Na het eventjes bekeken te hebben ( 😇), leken het mij vooral vrouwen die er met hun muziekvriendje waren. Misschien als avondje uit in het verlengde weekend. Nu, absoluut niets fout mee.
Ik vind de Vooruit vooral praktisch geen geschikte locatie voor zo'n festival. Het café verliest bv veel van zijn charme met zo'n merchandise hoek, ticketboot en al die passage. Het voelt niet 'natuurlijk' aan ofzo?

Wie wil er mee naar Roadburn? :drool:

Deafheaven performing Sunbather and Infinite Granite - European exclusive
Julie Christmas - European exclusive
David Eugene Edwards
Wolves In The Throne Room performing Shadow Moon Kingdom
Brutus
Big Brave performing nature morte
Giles Corey - European exclusive
Chat Pile - European exclusive
Candy performing Heaven is Here
KEN Mode - European exclusive
Show Me The Body
Burst
Norna

Van al die namen ken ik enkel Brutus, Big Brave, Wolves in the throne Room en Deafheaven en daarvan vind ik enkel Big Brave goed. Klinkt voor mij dus nog niet echt aanlokkelijk, wat moet ik allemaal beluisteren?

Is Kingdom niet dat soloproject van Mathieu van Amen Ra?
Candy is extreme hardcore met een industrial sausje.
Burst is zo'n typische nillies Relapse band waar vroeger niemand van wakker lag.

Terug
Bovenaan