Het grote stoner & doomtopic

Ik vond het zeker geslaagd!

Ufomammut stelt nooit teleur, top live band. Leuk dat er nog eens een stukje Eve in de setlist zat, minder leuk dat het maar een kort stukje was :(
GNOD heeft me aangenaam verrast, ik ken ze eigenlijk alleen maar van het GNOD drop out with white hills album, maar wist dus niet goed wat te verwachten hier, maar ik ga er toch eens wat meer muziek van moeten opzoeken precies.
Earthless ... ja wat kan je hier nog over zeggen. Ongeloofelijke gitarist, hij doet het allemaal zo gemakkelijk lijken, maar mind blown elke keer opnieuw.
Blackwater Holylight was dan weer wat tegengevallen, voornamelijk door het slechte geluid dat ze hadden, jammer. Op Roadburn was het veel beter.
YOB is love. Als Isaiah Mitchell de god van de Gitaarsolo is, dan is Mike Scheidt de god van de Riff, holy fucking shit.
Als afsluiter eerst een kwartiertje Lili Refrain gechecked, op zich zeker wel indrukwekkend wat ze daar op haar eentje op het podium doet. Maar na een tijdje begon ik toch te beseffen dat ik meer in de stemming was voor de moody doom van Warning, dus van zaal gewisseld en ik heb het mij niet beklaagd, ook zeer sterk!

@Kid_C beweert wel dat hij er was, maar ik heb hem er toch niet gezien zuh. Fake news!
@PBR Streetgang wel gezien, hij is legit.

Laatst bewerkt:
Het weer viel reuze mee, fris tijdens Ufomammut maar daarna brak de zon uit en zag ik metalheads spontaan wegduiken uit angst een kleurtje te vangen!

Ufomammut was goed maar werkte minder voor mij door het daglicht, kon er moeilijk ingeraken. Jammer dat ze Eve niet lieten losbarsten!
Gnod was zoals verwacht een bommetje, vier gitaristen leek overkill maar ze voegden elk iets toe aan de sound. Volgende keer wil ik ze met White Hills zien.
Earthless was van begin tot eind genieten. Ze blijven één van mijn favoriete livebands, altijd steengoed. Van mij mogen ze jaarlijks ergens in België optreden, ik heb zo'n shows nodig.
Blackwater Holylight vond ik minder door een vrij brak geluid, ik hoorde van @PBR Streetgang dat het naar het einde toe wel beter was maar ik was toen al vertrokken om Libanees te gaan eten.
Yob delivered on all fronts! Openen met Quantum Mystic... heerlijk. Riffs in overload en brutaal hard. Wat een band.
Lili Refrain was in het begin interessant maar vanaf ze begon drums te betrekken en er dikke lagen fuzz gitaar op smeet... Straf optreden.

In het kort: topdag, fans van zware gitaren hebben iets gemist!

En ik heb Jan meermaals gezien in het publiek maar hij was na de optredens steeds te snel weg. :unsure:

Het weer viel reuze mee, fris tijdens Ufomammut maar daarna brak de zon uit en zag ik metalheads spontaan wegduiken uit angst een kleurtje te vangen!

Ufomammut was goed maar werkte minder voor mij door het daglicht, kon er moeilijk ingeraken. Jammer dat ze Eve niet lieten losbarsten!
Gnod was zoals verwacht een bommetje, vier gitaristen leek overkill maar ze voegden elk iets toe aan de sound. Volgende keer wil ik ze met White Hills zien.
Earthless was van begin tot eind genieten. Ze blijven één van mijn favoriete livebands, altijd steengoed. Van mij mogen ze jaarlijks ergens in België optreden, ik heb zo'n shows nodig.
Blackwater Holylight vond ik minder door een vrij brak geluid, ik hoorde van @PBR Streetgang dat het naar het einde toe wel beter was maar ik was toen al vertrokken om Libanees te gaan eten.
Yob delivered on all fronts! Openen met Quantum Mystic... heerlijk. Riffs in overload en brutaal hard. Wat een band.
Lili Refrain was in het begin interessant maar vanaf ze begon drums te betrekken en er dikke lagen fuzz gitaar op smeet... Straf optreden.

In het kort: topdag, fans van zware gitaren hebben iets gemist!

En ik heb Jan meermaals gezien in het publiek maar hij was na de optredens steeds te snel weg. :unsure:
Tegen mij had je gezegd Syrisch. Wat is het nu?

Zelf vond ik Ufomammut nog het minst goede concert van de dag en dat zegt best veel. Ik was ook teleurgesteld dat ze maar een zeer klein staaltje van Eve speelden.

Blackwater Holylight klonk in het begin wat vreemd, stem kwam slecht door en de drums stonden veel te luid (zeker de snare). Ook bracht de drummer andere energie dan de overige muzikanten, wat soms wat vreemd overkwam. Maar ik ben toch blijven kijken en kon er behoorlijk snel aan wennen. Laatste halfuur was echt fokking blazen. Bandshirt gekocht op de (nogal triestige) merch stand.

Zelf ben ik ook naar The Sword gaan kijken, aanvankelijk vond ik er niet zo veel aan en herkende de liedjes niet, wellicht werk van hun laatste plaat ofzo. Maar na twintig minuten was het de beurt aan the heavy stuff en ondanks barslechte zang is dat zeer aangename muziek.

Gnod, Earthless en Yob waren absolute topklasse. Burning the Altar én Ball of Molten Lead in een set? FUCK YEAH. Jammer genoeg stopten ze een kwartier vroeger dan was aangekondigd. Daar had zeker nog een nummer bij gemogen.

Voor het laatste concert was ik aan het twijfelen tussen Warning en Lili Refrain, wetende dat eender welke keuze zou resulteren in serieuze fomo. Dan maar begonnen met Warning (wat ik heel goed vond) en dan na een halfuur naar Lili Refrain gegaan om te kunnen meedansen met de laatste nummers totdat de avond gedaan was.

Doom (+ onderverdelingen) en Stoner zijn genres waar ik niet echt veel van ken, en af en toe hoor ik nummers/albums waar ik onmiddellijk verliefd op word, zoals de 4 hieronder.
Maar tegelijk kom ik ook geregeld nummers/albums tegen die me totaal niets zeggen, dus kom ik hier eens horen bij kenners
;)

Algemeen ben ik fan van traag en zwaar, met een afwisseling tussen cleane vocals en grunts.

Dus, kunnen jullie me bands/albums aanraden op basis van deze albums:

- Paradise Lost - The Plague Within
Hier hou ik van omwille van de depri sfeer, mooie mix tussen cleane vocals en grunts. Ook de traagheid van vooral Beneath Broken Earth spreekt me enorm aan.
Van dezelfde band hou ik ook van het nummer "Faith Divides Us, Death Unites Us". Hun album "Icon" werd me al eens aangeraden, maar daar ben ik iets minder fan van de vocals, het voelt ook minder "zwaar" aan. Maar sowieso ga ik hun discografie verder ontdekken.

- Swallow The Sun - Moonflowers
Onlangs ontdekt en dit album staat op repeat de recente weken. Hier ook van van de mix tussen cleane vocals en grunten. Ook de vrouwelijke vocals ertussen vind ik super.
Ook "Cathedral Walls" vind ik een topnummer, maar de rest van hun albums moeten nog wat aan mij groeien.

- Electric Wizard - Dopethrone
Moeilijk te omschrijven wat ik hieraan zo goed vind. Sowieso de traagheid en zwaarte.
Als ik Funeralopolis opzet gaat het volume automatisch x10. Die opbouw in het begin is Episch.

- Sleep - Dopesmoker
Hetzelfde als Electric Wizard eigenlijk

Doom (+ onderverdelingen) en Stoner zijn genres waar ik niet echt veel van ken, en af en toe hoor ik nummers/albums waar ik onmiddellijk verliefd op word, zoals de 4 hieronder.
Maar tegelijk kom ik ook geregeld nummers/albums tegen die me totaal niets zeggen, dus kom ik hier eens horen bij kenners
;)

Algemeen ben ik fan van traag en zwaar, met een afwisseling tussen cleane vocals en grunts.

Dus, kunnen jullie me bands/albums aanraden op basis van deze albums:

- Paradise Lost - The Plague Within
Hier hou ik van omwille van de depri sfeer, mooie mix tussen cleane vocals en grunts. Ook de traagheid van vooral Beneath Broken Earth spreekt me enorm aan.
Van dezelfde band hou ik ook van het nummer "Faith Divides Us, Death Unites Us". Hun album "Icon" werd me al eens aangeraden, maar daar ben ik iets minder fan van de vocals, het voelt ook minder "zwaar" aan. Maar sowieso ga ik hun discografie verder ontdekken.

- Swallow The Sun - Moonflowers
Onlangs ontdekt en dit album staat op repeat de recente weken. Hier ook van van de mix tussen cleane vocals en grunten. Ook de vrouwelijke vocals ertussen vind ik super.
Ook "Cathedral Walls" vind ik een topnummer, maar de rest van hun albums moeten nog wat aan mij groeien.

- Electric Wizard - Dopethrone
Moeilijk te omschrijven wat ik hieraan zo goed vind. Sowieso de traagheid en zwaarte.
Als ik Funeralopolis opzet gaat het volume automatisch x10. Die opbouw in het begin is Episch.

- Sleep - Dopesmoker
Hetzelfde als Electric Wizard eigenlijk

probeer deze eens:

Bongripper - Terminal
Windhand - Eternal Return
Acid King - Busse Woods
Church of Misery - Houses of the Unholy
Monolord- Empress Rising

Busse Woods is zeer solide. Klassieke stonerplaat. All killer no filler. Dopesmoker van Sleep ook maar met 1 nummer is dat niet zo moeilijk. :unsure:

Terug
Bovenaan