Het grote stoner & doomtopic

Korte Desertfest samenvatting:
Vrijdag:
  • Rezn: heel goed. Strak einde van de set (da's me voor één of andere reden vooral bij gebleven).
  • Black Tusk: degelijk maar goed een dik half uur, daarna had ik het wel gehad.
  • Crouch: grote verrassing. Totaal onbekend en héél goed. Loodzwaar bij momenten, I like.

Zaterdag:
  • Nachtwacht: "De bevroren Sneeuwkoningin". Beter dan verwacht, het uur en een kwartier vloog voorbij.

Zondag:
  • Gnome: niet gespeeld wegens onverwachte bevalling van de vrouw van één van die mannen. Zeven weken te vroeg maar blijkbaar alles wel in orde met zowel vrouw als kind.
  • Mondo Drag: ok, niet meer dan dat.
  • Messa: Stuk meegepikt maar niet meteen overtuigd. Me laten overhalen om ne snack te gaan halen.
  • Stoned Jesus: ok begin van de set maar beterde naarmate de set vorderde. Black Woods blijft een awesome nummer.
  • Inter Arma: band van het weekend. Wat een pletwals! Kerel met de theremin was wel cool en meer dan een gimmick.

Note: zondag wat later vertrokken wegens omstandigheden. Wilde als eerste Gnome meepikken maar dat sloeg dus wat tegen.
Al bij al een geslaagd weekend gehad, al had ik nog wat meer willen checken maar m'n agenda heeft dat anders bepaald.
Die band op zaterdag leek me wel dik de moeite waard. Stoned, kvlt & frostbitten.

Ik zie nu net dat ik Russian Circles ben vergeten te vermelden.
Het was zeer degelijk niet echt overweldigend. Toch de ganse set blijven staan.

LKVGT werd van de Roadburn affiche geschrapt wegens ongepaste (xenofobe) teksten. Wel gek als je ziet hoeveel aandacht ze kregen van 3voor12 zonder dat er veel kritiek kwam.

LKVGT werd van de Roadburn affiche geschrapt wegens ongepaste (xenofobe) teksten. Wel gek als je ziet hoeveel aandacht ze kregen van 3voor12 zonder dat er veel kritiek kwam.

Dat ene nummer heeft precies wel iet of wat vreemde lyrics die zonder eventuele kadering wat xenofoob klinken. De band heeft wel zelf beslist om niet meer op te treden volgens de post van RB zelf.

Over welke lyrics gaat het juist? Ik wist niet dat Roadburn zo politiek was.
Roadburn is altijd sterk anti racisme, xenofobie en fascisme geweest.

Ik vind de originele Nederlandse tekst niet meer maar vond dit nog via FB:

Track: "Blut aus anderem Bodem"
"Fist deep!
Whispering, shuffling, they sneak. Until they knock at your door.
Can I come inside you? Fist deep! Or at least a finger's length?
And so they take your entire country, sacrificing it to a new god.
As a sacrificial lamb eaten bare, it is sacrificed to a new god.
Whispering, they sneak.
Shuffling, they sneak.
Pregnant with a bastard child.
Blood from another soil.
That's how it was talked about.
Driven out and brought in.
Desert in your backyard, desolate, polluted, degraded, dishonored."

band has shitty xenophobic lyrics, band got confronted about it, band privately to Roadburn denied lyrics were what they obviously were about and removed lyrics from the internet. Roadburn said fine, we had more controversial bands in the past just publicly state to our audience you underwrite our festivals mission statement including the rejection of racism, fascism and other forms of bigotry. Band rather backed out of prestigious and large festival.

Er is een vrij algemene post van Roadburn over het feit dat LKVGT er zelf uit stapt, maar zou dus gaan om die vermeende xenofobische lyrics (waarvan ik twijfel dat dit de intentie is maar ik ontbreek de context) en de vraag van Roadburn om een mission statement te onderschrijven wat de band niet wou doen. Het is maar een gissing en we weten het fijne er niet van, totdat LKVGT zelf naar voor komt met een statement. Ik wil hier geen polemiek starten, maar ik denk dat je in de kunst twee soorten mensen hebt: de estheten en de moralisten. Zo kan je als estheet de schrijver Céline waarderen maar afstand nemen van de antisemiet Céline. Als moralist ga je afstand nemen van de schrijver Céline omdat hij antisemiet is.

"Wokeburn" vond ik anders wel een beetje grappig in de comments.

Ik wil hier geen polemiek starten, maar ik denk dat je in de kunst twee soorten mensen hebt: de estheten en de moralisten. Zo kan je als estheet de schrijver Céline waarderen maar afstand nemen van de antisemiet Céline. Als moralist ga je afstand nemen van de schrijver Céline omdat hij antisemiet is.
Ik antwoord zonder te weten wie die Céline is.

Maar voor mij is er in jouw geval van "de estheet" nog een verschil tussen kunnen genieten van de tekst / het werk an sich wanneer de persoon van de schrijver minder doorschijnt dan als het werk zelf een problematische tekst vormt.. Als die Céline antisemitisch schrijft (geen idee of dit effectief zo is), wordt het dus moeilijk om geen afstand te nemen.

Ander voorbeeld is Wagner, die nu in consensus toch wel een problematisch figuur was en zeker antisemiet. Dat schemert bij momenten wel door in sommige werken, maar dat werk zelf is verder zo rijk en gelaagd, dat veel liefhebbers en ook academici een onderscheid kunnen maken tussen het werk en persoon. Zijn antisemitisme is niet alom bepalend voor de boodschappen van zijn stukken.

Op zijn minst denk ik moet je als lezer of luisteraar of kijker, zelfs als je van bepaalde randgevallen geniet, toch altijd kunnen blijven erkennen als er problematische elementen zijn en dit niet zonodig minimaliseren. (Niet dat jij dit nu zo doet, maar ik bedoel het algemeen).

Ik antwoord zonder te weten wie die Céline is.

Maar voor mij is er in jouw geval van "de estheet" nog een verschil tussen kunnen genieten van de tekst / het werk an sich wanneer de persoon van de schrijver minder doorschijnt dan als het werk zelf een problematische tekst vormt.. Als die Céline antisemitisch schrijft (geen idee of dit effectief zo is), wordt het dus moeilijk om geen afstand te nemen.

Ander voorbeeld is Wagner, die nu in consensus toch wel een problematisch figuur was en zeker antisemiet. Dat schemert bij momenten wel door in sommige werken, maar dat werk zelf is verder zo rijk en gelaagd, dat veel liefhebbers en ook academici een onderscheid kunnen maken tussen het werk en persoon. Zijn antisemitisme is niet alom bepalend voor de boodschappen van zijn stukken.

Op zijn minst denk ik moet je als lezer of luisteraar of kijker, zelfs als je van bepaalde randgevallen geniet, toch altijd kunnen blijven erkennen als er problematische elementen zijn en dit niet zonodig minimaliseren. (Niet dat jij dit nu zo doet, maar ik bedoel het algemeen).
Iedereen is vrij om zichzelf als de een of de ander te identificeren en ik denk dat de meesten van ons wel in een grijze zone zitten. En dat we meer of minder tolerantie hebben voor bepaalde grenzen. Dat Roadburn zich explicieter "out" en bepaalde eisen stelt aan de bands aan wie ze een podium geven is ook hun vrijheid, net als er veel festivals zijn die daar geen bal om geven en daar ook hun vrijheid in hebben.

In dit geval is het ook niet dat Roadburn een band cancelt, het is de band LKVGT zelf die er de brui aan geeft na een reeks gesprekken. En het is momenteel niet goed geweten waarom juist.

Louis-Ferdinand Céline is trouwens een notoire antisemiet/collaborateur die ondanks zijn duidelijke "ondeugden" wel in de literaire canon van Frankrijk is beland en, ondanks de controverse rond zijn persoon, wel kan genieten van bewondering voor zijn literaire tour de force die je behoorlijk vernieuwend kan beschouwen. Rabelais 2.0.

De teksten zijn inderdaad nogal wollig intellectualistisch gewauwel - wat in de wereld van avantgardemuziek eerder normaal is dan een uitzondering. De tekst zelf vind ik op zich niet zo problematisch, al kan je dat wel zo interpreteren dat het xenofobisch overkomt (wat dan botst met de missie van Roadburn) en wellicht zal er achter de schermen bad blood zijn ontstaan tussen de band en de organisator.

Alsook: je kan beter iedereen haten dan een bepaalde bevolkingsgroep. Da's kunstzinniger en ... euhm ... inclusief!

Pentagram heeft blijkbaar een nieuwe single uit, maar ik heb er maar een mwah-gevoel bij... :confused2:
Nu ja, Bobby Liebling is ook niet meer van de jongste natuurlijk.

Allemaal naar de Bota op 15 mei?

1000026159.jpg

pfft moest het zonder Zeal & Ardor zijn, dan misschien. Maar met hun als grote headliner heb ik al niet veel zin meer eigenlijk :unsure:

pfft moest het zonder Zeal & Ardor zijn, dan misschien. Maar met hun als grote headliner heb ik al niet veel zin meer eigenlijk :unsure:
Ik heb een beetje hetzelfde gevoel. Die waren ooit eens headliner op Desertfest en ben uit nieuwsgierigheid gaan kijken maar ben na een kwartier uit de zaal gevlucht. Als de metal tussen al die gospelsegmenten effectief goed was, dan zou ik er met meer plezier naar luisteren want het recept klinkt goed op papier.

Aan de andere kant wil ik graag Elder nog eens zien. Pallbearer niet mijn favoriet op plaat maar live werkt het wel voor mij. Andere bands op de affiche ken ik niet, maar wel intrigued door Green Milk from Planet Orange en die Rickshaw Burger dinges

Terug
Bovenaan