Het grote slowchat topic

Ik heb een vraag over wielerkoersen. Het is een serieuze vraag, ik ben echt nieuwsgierig, dus ik ben niet aan het afgeven op koers:
Dus: je hebt je ritwinnaars, vedetten. Máár, wat doen die 160 anderen daar? Die nooit ritten winnen of vedette gaan worden? Is dat dan een job?

Ik heb een vraag over wielerkoersen. Het is een serieuze vraag, ik ben echt nieuwsgierig, dus ik ben niet aan het afgeven op koers:
Dus: je hebt je ritwinnaars, vedetten. Máár, wat doen die 160 anderen daar? Die nooit ritten winnen of vedette gaan worden? Is dat dan een job?

Die zorgen ervoor dat hun kopman de rit kan winnen door bvb voor hem uit te rijden zodat hij zijn krachten kan sparen (omdat hij dan uit de wind zit), of door hem door het peloton door te brengen naar voor een aantal kilometers voor de finish.
Of als een ploegmaat mee is in een groep langs voor dan kunnen zij het peloton afstoppen zodat ze niet ingelopen worden.

Of ze doen de lead out voor de sprint. Een ideaal voorbeeld was eigenlijk de sprint van gisteren van de tirreno. Daar doet van der poel de lead out voor zijn ploeg genoot door keihard voor hem te rijden en hem zo naar de overwinning te leiden. Link hieronder (doorspoelen tot aan de 3 minuten)

Van der poel is nu wel een topper, maar dat is ook de taak van zo een helper. En vaak is dat een job voor een man of 3 die elkaar dan aflossen.

Een ander mooi voorbeeld was hoe ze in de vorige tour de france met 3.of 4 ploeggenoten constant aan het aanvallen waren om zo de rechtstreekse tegenstander vermoeid te maken voor het slot.

Lijkt me dan toch een absolute kutsport om te beoefenen op professioneel vlak? Heel uw carrière maar moeten fietsen zodat dezelfde 3 man continu een koers kan winnen.

Lijkt me dan toch een absolute kutsport om te beoefenen op professioneel vlak? Heel uw carrière maar moeten fietsen zodat dezelfde 3 man continu een koers kan winnen.

Ghoja een maat van me heeft nog bij van avermaet gereden en was ook zo een helper die in niets echt uitblonk. Die mannen gaan er na hun carrière ook niet van kunnen leven.

Is gestopt op zijn 30ste omdat hij het niet zag zitten om altijd lang van huis weg te zijn voor het schamel loon dat hij kreeg als helper en besefte zelf ook wel dat hij niets meer dan dat kon zijn. Hij zegt er ook nooit veel over waaruit ik wel kan afleiden dat het een speciaal wereldje is die niet zo aangenaam is.

Dat is wel iets dat die mannen beseffen. Dat ze dat tikkeltje extra tekort komen om wereldklasse te zijn in 1 bepaalde tak (of klimmer of sprinter) en ze leggen zich daar dan ook makkelijk bij neer.

Al de hele namiddag pijn aan m'n poep.

Misschien dat je in dit topic iets beter van maat tegenkomt. :unsure:

De reactions zijn terug
738679693783334912.webp

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan