Het grote slowchat topic

Ik ben ook in het plat dialect opgevoed én naar west-Vlaanderen (woarehem en kortrik) naar school geweest, maar ben toch blij dat ik verstaanbaar kan praten voor anderen. Geen AN, voelt voor mij echt kunstmatig aan 🙈 maar wel tussentaal en daar mag al wel eens een eindklank worden inheslikt (bewuste typfout 😝) maar de ander kan je tenminste verstaan!

En 1x op een job "geen al te groot licht" aan de lijn gehad, overgeschakeld naar dialect en mijn baas haar mond viel open van verbazing! Ze zei me dat ik in het vervolg op sollicitaties moest vermelden dat ik West-Vlaams sprak ook want in grensregio's vond ze dat een absolute meerwaarde (als je dus ook mensen aan de lijn kan krijgen die er baat bij hebben).
Ik vloog ineens ook 2 halve dagen naar de vestiging in Waregem "want niemand stond daar graag omwille van het taalprobleem" 🙈🙈🙈

En 1x op een job "geen al te groot licht" aan de lijn gehad, overgeschakeld naar dialect en mijn baas haar mond viel open van verbazing! Ze zei me dat ik in het vervolg op sollicitaties moest vermelden dat ik West-Vlaams sprak ook want in grensregio's vond ze dat een absolute meerwaarde (als je dus ook mensen aan de lijn kan krijgen die er baat bij hebben).
Ik vloog ineens ook 2 halve dagen naar de vestiging in Waregem "want niemand stond daar graag omwille van het taalprobleem" 🙈🙈🙈
Op het werk ook ooit nen "expert" gehad van de Hollandse kant van mijne regio. Amaai die gast kon ook geen woord proper NL. Die zat nog niet eens in mijn team, maar ik moest wel elke meeting meedoen omdat niemand hem kon verstaan :laugh:.

Ja, zie mijn comment over bepaalde west-vlamingen die ze interviewen in 't nieuws. vind ik bij "jonge" (niet bejaard zeg maar) mensen dan zelf ook wel lachwekkend :biglaugh: ergens wel aandoenlijk ook haha. vooral bij die ouwe menskes, ze doen zo hun best, vind ik koddig.
Ja... maar ik vind die ~30% van hoofdzakelijk hoger geschoolden (puur mijn ervaring dus) die geen AN kunnen wel heel erg veel.

haha, ja moet wel zeggen dat ik met mijn vrienden die geen west-vlamingen zijn (ik ben een van de zeldzame west-vlamingen die er op een of andere manier in is geslaagd om zich in gent op kot niet met allemaal west-vlamingen te omringen) ook gewoon tussentaal praat. bij sommige opleidingsgenoten waren we eind opleiding toen die zeiden "wacht gij zijt van west-vlaanderen waarom praat ge dan nie zo" nadat ze mij eens hoorden de telefoon opnemen als mijn pa belde :unsure:
"omdat ik meertalig ben" was mijn standaard antwoord dan 😂😝

Ja... maar ik vind die ~30% van hoofdzakelijk hoger geschoolden (puur mijn ervaring dus) die geen AN kunnen wel heel erg veel.
Nja, ik vind 30% een hoge inschatting. de west-vlamingen in mijn opleiding konden AN. kunt ge trouwens ook van antwerpenaren zeggen. ge moet mor es zieeeen wat die proaten oep den teeleeviees

Toen ik interims deed op een school in Avelgem, was dat trouwens mijn meest vermoeiende naar de collega's toe (en ik had ZALIGE collega's! 😍😍😍) omdat ik het ècht niet gewend was om tijdens de pauzes te moeten "schakelen" naar plat dialect. Ik merkte echt dat dat in een werkcontext extra moeite en energie koste voor mij. Maar een gezette vijftiger tegen 26 pretieners horen brullen:
-wuk moeije doen?
26 kinderen: orten!
Heeft een belachelijk hartverwarmende charme! 💓

zie eens @ trunten. we hadden hier tot het spanken een heel gesprek over verschillende pagina's zonder verwijzingen naar airfryers of dubbelzinnigheden! zie wel dat we het kunnen :nono:
ja, maar ge snapt het niet. Dit topic is juist voor de airfryers en dubbelzinnigheden omdat mensen zich juist daaraan ergeren. Deftige gesprekken moeten in glimlach of ergernis.
Echt, vrouwen he. Ge moet ze alles tien keer uitleggen.

ja, maar ge snapt het niet. Dit topic is juist voor de airfryers en dubbelzinnigheden omdat mensen zich juist daaraan ergeren. Deftige gesprekken moeten in glimlach of ergernis.
gij zijt gewoon geërgerd omdat we een hele pagina zijn doorgekomen zonder kettingen smeren of flirten met mulan :eviltongue:

We komen uit marginale nesten, é… Zeg het ne kje int westvlamsch

Ik heb het wel voor dialect maar kan het zelf helaas niet. Thuis ben ik volledig AN opgevoed.

Bij mijn vrouw thuis hebben ze een boerderij waar enorm plat wordt gepraat. Als ik daar aan tafel zit met haar ouders en broers versta ik geregeld totaal niets van hun conversatie.

Daar heerst ook nog de dorpsmentaliteit van gewoon onaangekondigd via de achterdeur bij elkaar te komen binnenwandelen.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan