Het grote privacy topic

Hoe absoluut vind jij het recht op privacy?

  • Als je niets mis doet is er toch geen reden dat iemand het niet mag weten?

    Stemmen: 4 6,6%
  • Privacy moet beschermd worden en wetgeving zoals de GDPR doet daar goed aan

    Stemmen: 46 75,4%
  • Politie/gerecht moet prive data kunnen decrypteren via een backdoor voorzien door de fabrikant

    Stemmen: 4 6,6%
  • Het afschaffen van cashbetalingen schenden mijn recht op privacy

    Stemmen: 24 39,3%
  • Politie/gerecht moet via naleving van wettelijke procedures privacygevoelige data kunnen achterhalen

    Stemmen: 28 45,9%
  • Het recht op privacy is een vereiste voor vrijheid van meningsuiting

    Stemmen: 34 55,7%
  • Ik ben voldoende op de hoogte van mijn bestaande rechten op privacy (prive, werk, publiek...)

    Stemmen: 18 29,5%
  • Ik neem actief actie indien er privacyschendingen gebeuren tegen mijn persoon

    Stemmen: 21 34,4%
  • Minder privacy zou onze maatschappij ten goede komen

    Stemmen: 4 6,6%
  • Privacy is een absoluut grondrecht en staat voor mij naast de fundamentele rechten van de mens

    Stemmen: 44 72,1%
  • Ik geef graag mijn privacy op als dat een veiligere wereld/omgeving oplevert

    Stemmen: 5 8,2%
  • Ik heb vertrouwen in de overheid als waker over mijn privacy (via wetgeving, handhaving, etc.)

    Stemmen: 5 8,2%

  • Totaal aantal stemmers
    61

rubenvb

Well-known member
Aangezien er nog geen topic over privacy en alles daaromtrent, hierbij een startpost met een wat openended poll, die bestaat uit een aantal meningen/uitspraken die ik her en der tegengekomen ben. Als er dingen bij moeten kan dat geregeld worden, het is eerder om een beeld te scheppen van ieders gedachten en daarover dan discussie te kunnen voeren.

Aanleiding om een discussie te beginnen was dit bericht:

Ik heb het altijd frappant gevonden dat je als zelfstandige (die geen aparte vestigingsplaats heeft wegens eender welke reden) je prive adres zomaar open en bloot moet tentoonstellen in het publiek toegankelijk register van bedrijven (of hoe dat ook heet in Belgie).
Het is hoog tijd dat deze afscherming ook in Belgie mogelijk wordt.
 
Zeggen dat je niets te verbergen hebt is de belachelijkste uitspraak die je kan doen.
Iedereen heeft iets te verbergen. Iedereen heeft zaken die hij/zij niet met de buitenwereld wil delen.

"Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say."
 

Ik heb het altijd frappant gevonden dat je als zelfstandige (die geen aparte vestigingsplaats heeft wegens eender welke reden) je prive adres zomaar open en bloot moet tentoonstellen in het publiek toegankelijk register van bedrijven (of hoe dat ook heet in Belgie).
Het is hoog tijd dat deze afscherming ook in Belgie mogelijk wordt.
Je spreekt hier wel over Nederland, dat werkt niet op dezelfde manier als in België.
 
Ik kan hier gewoon van een vennootschap de BTW nummer ingeven en een adres vinden hoor. Hoezo werkt dit in Belgie anders?
Dit is bvb voor Coolblue, die natuurlijk wel een kantooradres hebben, maar dat is voor verre van alle zelfstandige ondernemers met een vennootschap zo:
Hier geldt dit niet voor elk type vennootschap/zelfstandigheid dacht ik.
En telefoonnummer zit er ook al niet bij, iets waar veel ZZP'ers hard over klagen in Nederland.
En volgens wat ik begreep is het in Nederland ook veel makkelijker zoeken naar die gegevens. Hier moet je al de naam van de vennootschap (wat niet hoeft overeen te komen met hun publieke naam) of btw nummer hebben.
 
Hier geldt dit niet voor elk type vennootschap/zelfstandigheid dacht ik.
En telefoonnummer zit er ook al niet bij, iets waar veel ZZP'ers hard over klagen in Nederland.
Iedere vennootschap heeft deze gegegens in de kruispuntbank staan. Iedere zelfstandige die iets of wat geld verdient of besef heeft van hoe financiele planning te doen met zijn bedrijf, heeft in dit land een vennootschap.
Ik heb het ook puur over de adresgegevens, aangezien deze gemakkelijk mensen die niet direct gelieerd zijn aan de bedrijfsactiviteiten treft. Telefoonnummer van een bedrijf is meestal ook niet moeilijk te achterhalen he...
En volgens wat ik begreep is het in Nederland ook veel makkelijker zoeken naar die gegevens. Hier moet je al de naam van de vennootschap (wat niet hoeft overeen te komen met hun publieke naam) of btw nummer hebben.
De BTW nummer van een zelfstandig uitgebate zaak is een van de makkelijkst vindbare dingen, het staat namelijk vermeld op alle fscturen, offertes, en vaak ook op reclame en/of de website van de onderneming. Soms zelfs in simpele dingen als de handtekening van een email.
 
Ik kan hier gewoon van een vennootschap de BTW nummer ingeven en een adres vinden hoor. Hoezo werkt dit in Belgie anders?
Dit is bvb voor Coolblue, die natuurlijk wel een kantooradres hebben, maar dat is voor verre van alle zelfstandige ondernemers met een vennootschap zo:

is toch normaal dat deze data beschikbaar is?
Klanten/bank/leverancies moeten kunnen checken of een bedrijf wel koosjer en correct is, en niet bijvoorbeeld een random postbus of een krot in een bos.

Wat inderdaad wel raar is, is dat je van bepaalde bedrijven de publicaties in het staatsblad, of in de publieke jaarrekeneningen kan gaan checken en zo soms ook de domicilieadressen kan vinden (en in minder gevallen geboortedatum, plaats, rijksregnr).
Denk dat je in België ook wel uw 'professionële domicilie' op het adres van het bedrijf kan zetten, maar dat wordt zelden gedaan.
 
is toch normaal dat deze data beschikbaar is?
Ja en nee natuurlijk. Ik vind een prive adres (omdat de zelfstandige geen kantooradres heeft) nu niet bepaald een bepalende factor in de echtheid of gezondheid van een bedrijf...
Denk dat je in België ook wel uw 'professionële domicilie' op het adres van het bedrijf kan zetten, maar dat wordt zelden gedaan.
Je hebt dan ook wel een adres nodig he.
Enorm veel ondernemers in Belgie werken vanuit hun achtertuin, of hun living.
Ik vind dat het verwerven (of het nu door huren of kopen is) van een bedrijfspand geen voorwaarde mag zijn tot het beschermen van je privesfeer die je noodgedwongen op straat gooit omdat je zelfstandige bent.
 
  • Leuk
Waarderingen: Secj
Als je vanuit je tuin of living als zelfstandige werkt, zal je ongetwijfeld die 'werkruimte' in je vennootschap inbrengen en daarvoor kosten inbrengen. Je kiest er dan zelf voor om je privé en werk door elkaar te laten lopen, en het is dan ook geheel logisch dat je werkadres publiek beschikbaar is.
 
Als je vanuit je tuin of living als zelfstandige werkt, zal je ongetwijfeld die 'werkruimte' in je vennootschap inbrengen en daarvoor kosten inbrengen. Je kiest er dan zelf voor om je privé en werk door elkaar te laten lopen, en het is dan ook geheel logisch dat je werkadres publiek beschikbaar is.
Uhm, nee. Ik breng niets van mijn werkruimte in als zelfstandige in bijberoep. Ik sta niet open voor externe klanten. (heb een vast beperkt aantal opdrachtgevers). En toch staat mijn privé-adres daar te blinken.
 
Uhm, nee. Ik breng niets van mijn werkruimte in als zelfstandige in bijberoep. Ik sta niet open voor externe klanten. (heb een vast beperkt aantal opdrachtgevers). En toch staat mijn privé-adres daar te blinken.
Regel een postbusadres als het zo gevoelig ligt.
 
Regel een postbusadres als het zo gevoelig ligt.
Eerste hit op Google: https://www.unizo.be/starters/advie...uw-onderneming-enkel-een-postbusadres-opgeven

Ik zie niet hoe je het "geheel logisch" vind dat een zelfstandige die thuis werkt zomaar zijn adres publiek moet zetten.
Dat is voor mij een sprong die je niet kan vastknopen.
Genoeg bedrijven tegenwoordig die zelfs puur digitaal kunnen bestaan, dus ik zou zelfs het nut van die publieke adresgegevens sterk in twijfel trekken. De fiscus en andere controleinstanties kunnen dat adres wel op gepaste tijden opvragen. Maar Jan Met De Grote Mond op straat die een eitje te pellen heeft met een bedrijf? Nee, die toch echt niet.
 
Eerste hit op Google: https://www.unizo.be/starters/advie...uw-onderneming-enkel-een-postbusadres-opgeven

Ik zie niet hoe je het "geheel logisch" vind dat een zelfstandige die thuis werkt zomaar zijn adres publiek moet zetten.
Dat is voor mij een sprong die je niet kan vastknopen.
Genoeg bedrijven tegenwoordig die zelfs puur digitaal kunnen bestaan, dus ik zou zelfs het nut van die publieke adresgegevens sterk in twijfel trekken. De fiscus en andere controleinstanties kunnen dat adres wel op gepaste tijden opvragen. Maar Jan Met De Grote Mond op straat die een eitje te pellen heeft met een bedrijf? Nee, die toch echt niet.
2e hit op goole: Je domicilieadres of maatschappelijke zetel van je vennootschap kan je wel onderbrengen in een deelkantoor, businesscenter of co-working space.

Ben je al veel Jan met de Grote Mond-personen tegengekomen? Of verwacht je je daaraan?
Iemand zoals Pan die voor een beperkt aantal opdrachtgevers werkt, zal daar dan toch geen last van hebben?
Moeten zelfstandige kappers/boekhouders/logopedisten/nagelstudio's etc. daar dan ook zoveel schrik voor hebben, want die ontvangen de vele klanten zelfs gewoon bij hun thuis?

Volgens mij ben je niet helemaal oprecht in je beweegreden waarom je dit wil afschermen.
 
Ik zie nog altijd niet in waarom het adres moet publiek staan.

Wel moet er een manier zijn om met het bedrijf in contact te komen maar dat heeft hier een dubbele functie als persoonlijk adres.

De tijd van de post voor briefwisseling is toch quasi over, niet?

Ik ben daar eigenlijk ook niet voor te vinden want als je mijn volledige naam ingeeft zijn er wel tig van indexsites die gewoon mijn adres weergeven in de zoekmachine. Losstaande dat mijn adres zichtbaar is kan je zo dus ook het adres van mijn partner achterhalen en daarvoor hoef je nog niet eens mijn social media voor af te schuimen.

Als het niet uitmaakt, publiceer dan direct maar iedereen in een grote boek zonder opt-out :').

Bij opstart van de vennootschap heb ik bewust al geen email of telefoonnummer opgegeven. Maar het adres moest helaas. Je moet is gokken hoeveel troep en reclame ik sinds in de brievenbus heb gekregen, zelfs met sticker "geen reclame"

Vroeger kon je bijvoorbeeld ook iedereen opzoeken via dns.be voor .be domeinnamen, dat kan tegenwoordig ook niet meer en staat er een contactknopje
 
Laatst bewerkt:
2e hit op goole: Je domicilieadres of maatschappelijke zetel van je vennootschap kan je wel onderbrengen in een deelkantoor, businesscenter of co-working space.
Ik vind dat eigenlijk een buitensporige voorwaarde om je privacy te garanderen als je een zaak hebt.
Waarom zou je moeten verplicht zijn om kantoorruimte te hebben om je thuisadres uit de publieke ruimte te houden?

Domicilie verzetten van een vennootschap is trouwens niet eenvoudig noch kosteloos, dus ik zou het nooit op zo'n pand van tijdelijke aard willen zetten, zeker als je er nooit gaat zijn omdat je het gewoon in eerste instantie ook niet nodig hebt om je werk uit te voeren...
Ben je al veel Jan met de Grote Mond-personen tegengekomen? Of verwacht je je daaraan?
Het was een stom voorbeeld, sure. Maar soms wil je ook gewoon professioneel en prive leven gescheiden houden, al is het maar om een of andere klant met stalker allures de kans niet te geven uit te vogelen waar je woont.
Iemand zoals Pan die voor een beperkt aantal opdrachtgevers werkt, zal daar dan toch geen last van hebben?
Ik zie niet in wat het aantal opdrachtgevers te maken heeft met het willen behouden van je privacy.
Moeten zelfstandige kappers/boekhouders/logopedisten/nagelstudio's etc. daar dan ook zoveel schrik voor hebben, want die ontvangen de vele klanten zelfs gewoon bij hun thuis?
Da's natuurlijk een heel andere zaak; winkels, kappers, etc. die effectief dagdagelijks klanten over de vloer krijgen.
Ik heb het over ofwel ondernemers die elders hun activiteit uitoefenen (bvb een dokter die deeltijds in meerdere groepspraktijken werkt, of een verkoper/thuisverpleger/... die enkel huisbezoeken doet, of een iemand met een 100% digitaal beroep, waar al het persoonlijk contact op afstand gebeurt, etc.). Voorbeelden genoeg te vinden zonder zelfs twee minuten te moeten nadenken.
Volgens mij ben je niet helemaal oprecht in je beweegreden waarom je dit wil afschermen.
Wow, that escalated quickly. Grappig dat je insinueert dat ik iets te verbergen heb.

Ik zou het persoonlijk willen doen om de privacy van mijn gezin te beschermen. Niet meer dan dat. Of heb ik toch niets te verbergen als ik niets mis doe?
 
Ik zie nog altijd niet in waarom het adres moet publiek staan.

Wel moet er een manier zijn om met het bedrijf in contact te komen maar dat heeft hier een dubbele functie als persoonlijk adres.

De tijd van de post voor briefwisseling is toch quasi over, niet?
helemaal niet voorbij. Bij ons wordt er nog regelmatig zelfs fax gebruikt door bedrijven...
Hoe ga je anders in contact komen met een bedrijf als je bijvoorbeeld een aangetekende brief wilt opsturen? Kan allemaal digitaal, maar in dergelijke gevallen is het snel gezegd van 'oeps, niet gekregen' of 'oeps, in spamfolder terechtgekomen'.
Voor zaken als belastingen/formele aanvragen tot informatie en dergelijke wordt de gewone post nog altijd vaak gebruikt.

Ja en nee natuurlijk. Ik vind een prive adres (omdat de zelfstandige geen kantooradres heeft) nu niet bepaald een bepalende factor in de echtheid of gezondheid van een bedrijf...

Het gaat dan ook, over het adres van het bedrijf, niet een privéadres. Als je als zelfstandige uw bedrijf/activiteit wilt vestigen op uw eigen adres dan moet dat maar zo. Als je dat niet wilt dan moet je een andere mogelijkheid vinden (postbus/deelkantoor/..)

En zo'n adres geeft wel een idee van met wat je te maken hebben.
Ik verwijs graag naar het 'mondmaskerschandaal' waarbij het Luxemburgs bedrijf Avrox een miljoenendeal heeft binnengehaald van de Belgische staat.
Als je gewoon al eens op google street view gaat kijken + de publicaties van dat bedrijf opzoekt in lbr.lu, dan zou ik als Belgische staat toch wel sterke bedenkingen bij de toekenning van die deal.
 
Voorbij als in de zin dat het eigenlijk overbodig kan zijn. De praktijk is dan misschien niet in lijn.

Maar er zijn 10000 e-box initiatieven van de overheid/partners. Kom seg als je dan nog niks gelijkaardigs digitaal kan brengen aan een lompe aangetekende zending. Die (de inhoud) kan je trouwens ook nooit ontvangen hebben... Oeps
 
Kom seg als je dan nog niks gelijkaardigs digitaal kan brengen aan een lompe aangetekende zending. Die kan je trouwens ook nooit ontvangen hebben... Oeps

In dat geval is er wel een retour aan de verzender waardoor die weet dat het niet is aangekomen.
Als het voor de rechtbank moet komen heb je ook nog eens een bewijs dat die is verstuurd geweest.

Daarbij is het ook uw plicht om als bedrijf/particulier om uw brievenbus in het oog te houden en belangrijke post te accepteren.
 
Ik vind dat eigenlijk een buitensporige voorwaarde om je privacy te garanderen als je een zaak hebt.
Waarom zou je moeten verplicht zijn om kantoorruimte te hebben om je thuisadres uit de publieke ruimte te houden?

Domicilie verzetten van een vennootschap is trouwens niet eenvoudig noch kosteloos, dus ik zou het nooit op zo'n pand van tijdelijke aard willen zetten, zeker als je er nooit gaat zijn omdat je het gewoon in eerste instantie ook niet nodig hebt om je werk uit te voeren...
Omdat je thuisadres in dit geval ook je werkadres is. En dat een werkadres publiek beschikbaar is vind ik zelf nu geen onmogelijke eis van de overheid.
Het was een stom voorbeeld, sure. Maar soms wil je ook gewoon professioneel en prive leven gescheiden houden, al is het maar om een of andere klant met stalker allures de kans niet te geven uit te vogelen waar je woont.
Dan moet je daar geld insteken en moeite voor doen. De mogelijkheid is er.
Ik zie niet in wat het aantal opdrachtgevers te maken heeft met het willen behouden van je privacy.
Ik ook niet. Pan haalt dat aan. Waar leggen we de drempel? 2, 3, 10? Nee, gewoon geen onderscheid opmaken lijkt me inderdaad logisch.
Da's natuurlijk een heel andere zaak; winkels, kappers, etc. die effectief dagdagelijks klanten over de vloer krijgen.
Ik heb het over ofwel ondernemers die elders hun activiteit uitoefenen (bvb een dokter die deeltijds in meerdere groepspraktijken werkt, of een verkoper/thuisverpleger/... die enkel huisbezoeken doet, of een iemand met een 100% digitaal beroep, waar al het persoonlijk contact op afstand gebeurt, etc.). Voorbeelden genoeg te vinden zonder zelfs twee minuten te moeten nadenken.
Ik vind dat geen heel andere zaak. Zelfstandige is zelfstandige.
Wow, that escalated quickly. Grappig dat je insinueert dat ik iets te verbergen heb.
In dezelfde quote geef je toe dat het een stom voorbeeld van jou was (jan met de grote mond), dus dan was je toch niet heel oprecht over je beweegreden?
Ik zou het persoonlijk willen doen om de privacy van mijn gezin te beschermen. Niet meer dan dat. Of heb ik toch niets te verbergen als ik niets mis doe?
Iedereen gelijk voor de wet. Jij hebt misschien niets te verbergen, maar een ander wel. Aangezien dat onderscheid niet te maken valt, dient ieder zich in regel te stellen met de wet.
 
Iedere vennootschap heeft deze gegegens in de kruispuntbank staan. Iedere zelfstandige die iets of wat geld verdient of besef heeft van hoe financiele planning te doen met zijn bedrijf, heeft in dit land een vennootschap.
Ik heb het ook puur over de adresgegevens, aangezien deze gemakkelijk mensen die niet direct gelieerd zijn aan de bedrijfsactiviteiten treft. Telefoonnummer van een bedrijf is meestal ook niet moeilijk te achterhalen he...

De BTW nummer van een zelfstandig uitgebate zaak is een van de makkelijkst vindbare dingen, het staat namelijk vermeld op alle fscturen, offertes, en vaak ook op reclame en/of de website van de onderneming. Soms zelfs in simpele dingen als de handtekening van een email.
Je moet dan al een factuur hebben. Zonder BTW nummer ga je toch niet zomaar hun vennootschap kunnen terugvinden in het kruispuntbank als ze dat niet willen.
Veel van de zelfstandigen die ik ken, hebben een andere vennootschapsnaam dan wat ze publiek marketen.
Idem met telefoonnr, als ze die niet publiekelijk willen, zullen ze die ook kunnen privé houden. In Nederland ligt dat anders.

Trouwens een eenmanszaak hoeft helemaal niet te getuigen van slecht besef van financiële planning :wtf:
 
Terug
Bovenaan