Werk Het einde van (voordelige) managementvennootschappen?

Het beste of het slechtste is sterk afhankelijk van de eigen situatie of het perspectief van waaruit je vertrekt - ik weet dus niet of er iets bestaat als het beste/slechtste in een algemene context. Ik denk vooral dat het, zowel voor werknemers/zelfstandigen/bedrijven en overheden vooral wat in balans moet zijn en een zekere roi bieden voor elk van deze - momenteel is deze voor kosten overheid VS dienstverlening etc die ze biedt voor verbetering vatbaar, net zoals bepaalde werknemers teveel belast worden en bepaalde systemen vrij gunstig ogen in vergelijking met andere zaken enz...

Het beste is voor sommigen mss wel geen belastingen en basically individueel gewoon de effectieve kost betalen van een dienst of product ... . In principe kan je daar op het eerste zicht weinig op tegen hebben maar in de praktijk bots je toch best snel op wat hindernissen en bedenkingen - ook al zou het voor bepaalde zaken zeer efficiënt kunnen zijn.

Uiteraard, en daar kan een debat ook over gaan. Zolang dat het debat maar is, en we verder kunnen gaan dan "ieder naar het de facto slechtste/duurste". Dat debat zou er heel anders uitzien moest België het land van melk en honing zijn, dankzij dat grote overheidsbeslag, maar dat is het niet. Het overheidsbeslag is er, de return (waar voor geld) is proportioneel ondermaats, en de overheidsuitgaven/schulden zijn in verhouding compleet off the hook.

Genoeg beschaafde landen out there die het met aardig wat minder (kunnen) doen; OECD gemiddelde zat als ik me goed herinner ergens richting de 30%-35% overheidsbeslag, dat lijkt me al een schappelijker cijfer om over te praten qua aanslagvoet voor zowel werknemer als vennootschap.
 
Dat is geen persoonlijke aanval, je bent toch een libertariër?
Mijn mening is dat dat equivalent is aan een platte-aarde aanhanger.
Je hebt het recht om die mening te hebben, maar anno 2024 en na 100 jaar economische geschiedenis vind ik dat even onwetend als een platte aarde.

Daarnaast hebben we het al over cijfers gehad (mediane rijkdom Belgen versus belastingen) waarbij je gewoon wegloopt en vrolijk elders uw anti-overheid discours gaat verderzetten.
Dan moet je niet verwonderd zijn dat het wat directer wordt :)

Daar heb je toen, ook al was het compleet OT in dat topic, al antwoord gehad; veel meer valt daar niet over te zeggen. Dan je verder direct wil zijn, dat mag gerust.
 
Daar heb je toen, ook al was het compleet OT in dat topic, al antwoord gehad; veel meer valt daar niet over te zeggen.
Klopt, maar je blijft stellen dat de overheidsreturn ondermaats is, terwijl we de rijkste mediane burgers van de oecd zijn.

Dat blijft volgens mij tegenstrijdig.
 
Ik zou eerder 3k rekenen. Je hebt naast het financieel plan vaak nog wat admin om alles op te starten (registratie KBO/activatie BTW/ estox/ client acceptance procedure/ UBO/ opstart bezoldiging bedrijfsleider etc).

In het kantoor waar ik werkte was het een 3200€ om precies te zijn.

Het is niet veel maar om de nummers juist te vermelden :p.

Ah, hier was het op de kop af bijna 2500€, maar qua financiëel plan etc had ik alles zelf wel al voorbereid.

Anyhow, just is just, dat klopt ;-)
 
Alle? Ik ken er toch een paar die zichzelf het absolute minimum uitkeren.
En hier op het forum zit ook iemand die een berekening maakte waarbij de 45k regel niet interessant was.

Ik denk dat er veel onder de 45k zitten, de berekening maken of verhoging van loon nuttig is (ivm 20/25% VennB) is makkelijk gemaakt. Vanaf je jaarlijks goedkooper dividend kan uitkeren zie ik weinig reden om dat niet te verlagen
 
Als zelfstandige heb ik al > 5 jaar 120k (soms meer) maar daar gaan al snel 50k kosten vanaf. Marketing alleen is 12k en kantoor is 18k.

Doe daar 45k aan af en ik eindig met 25k per jaar buiten een gewoon loon van €2000 netto + maaltijdcheques + EV + laptop + gsm

Je hoort mij niet klagen, want heel veel vrienden van mij hebben dat niet. Maar ik ben er wel van overtuigd dat ik goed ben voor onze Belgische economie. Er gaat echt heel veel geld overal naartoe. En dus niet altijd naar mij.

Vroeger met mijn eenmanszaak had ik altijd de indruk dat ik 12k incl btw draaide en dat daar 3k van overbleef iedere maand. Dat gevoel van altijd 8k te moeten overschrijven iedere maand is echt een dom gevoel. Zeker na al die jaren. Je vraagt u echt soms af waarom…

Ik ben helaas ook omgeven door bijberoepers die overal zwart werken, doppers, fake zieken, … maar ja, die moeten ofwel verraden worden ofwel moet je ze volgen zoals een privé detective. Dus dat gaat ook niet.

Ik heb 10 jaar een eenmanszaak gehad waarbij ik in het begin amper 20% aanslagvoet had, en waarbij dit jaar na jaar steeg naar 35%

Omgeschakeld naar BV maar die betaalt op het einde van de rit ook nog altijd genoeg dus in dit land zal je altijd moeten betalen. Maar de focus ligt steeds verkeerd vind ik.

Het aantal zieken op de ziekenkas is ook enorm gestegen, maar daar komt men niet aan. Stel je voor, ocharme de zieke mensen. Straks is 1 op de 10 ‘ziek’ met chronische rugpijn en burn-outs die na vele jaren niet verdwijnen.

Begrijp mij niet verkeerd, uitkeringen moeten er zijn. Maar na 12 maanden mag dat voor iedereen stoppen. Desnoods na 24 maanden maar that’s it.

Vandaag op tv gezien dat ze 27 miljard euro zoeken. Het zal er niet op verbeteren dus.

Soit. Zoals iemand hier zei: waarom niet gewoon 30% VB? Maar dan echt voor iedereen. Ook voor Mark Coucke en ook voor Colruyt en ook voor Gertje. Ok?

/rant off
 
Laatst bewerkt:
Begrijp mij niet verkeerd, uitkeringen moeten er zijn. Maar na 12 maanden mag dat voor iedereen stoppen. Desnoods na 24 maanden maar that’s it.
En dan komen ze terecht op een leefloon, ocmw, ... wat uiteindelijk een andere kolom in de Excel is maar evengoed van de overheid komt. Dat is geen duurzame oplossing.
Anderzijds is het ook een marginale minderheid die misbruik maakt van zulke systemen. Is the juice worth de squeeze? Maw, er 100k tegenaan gooien om 50k fraude op te sporen is meer een symbolische dan een zinnige daad.
/end reaction Horse

Ik ben het er wel mee eens dat er verbeteringen mogelijk zijn in ons huidig systeem. Maar dan kijk ik vooral naar de versnippering van bevoegdheden in ons politieke landschap die er voor zorgt dat de tanker België in weze al enkele jaren gewoon stilstaat en men met plakkers de grootste lekken fixed zonder te kijken naar een lange termijn oplossing.
Met het gevaar indachtig hier OT te trekken, als je het land splitst kan je in alle statements over 'zoveel € per jaar naar de Walen' het woordje Walen vervangen door Limburgers. Ook dat is een economisch mindere regio waar jaarlijks serieus wat gesponsord wordt maar die onder de radar vliegt wegen electoraal niet zo interresant om op te bashen.

Een zelfstandige (al dan niet met BV) geeft veel zekerheden op en krijgt ook wat onzekerheden in ruil, dat ze hierdoor meer verdienen dan mij als loontrekkende zal me worst wezen. Een ondernemer als Coucke die zich jarenlang de pleuris heeft ingewerkt mag daarop gegeven moment ook royaal voor beloond worden wat mij betreft. Als je niet rijk kan worden met te ondernemen en hard werken, welke incentive biedt je ondernemers dan nog?
 
En dan komen ze terecht op een leefloon, ocmw, ... wat uiteindelijk een andere kolom in de Excel is maar evengoed van de overheid komt. Dat is geen duurzame oplossing.
Anderzijds is het ook een marginale minderheid die misbruik maakt van zulke systemen. Is the juice worth de squeeze? Maw, er 100k tegenaan gooien om 50k fraude op te sporen is meer een symbolische dan een zinnige daad.
/end reaction Horse
Zijn daar eigenlijk betrouwbare nummers van? Het percentage van steuntrekkers die perfect kunnen een normale job doen?
Spijtig genoeg ken ik er meer dan me lief is, ik noem ze de "klussende steuntrekkers", echte wel een aantal mensen die hun steun, in welke vorm het ook mag zijn, aanvullen.
Ken er ook eentje die tegen de lamp gelopen is, ligt er ook niet echt van wakker, op papier bezit hij toch niets, ze kunnen hem ook quasi niets afnemen.

We zitten nog altijd (vooral Wallonië dan) zeer zwaar onder de gemiddelde tewerkstellingsgraad vergeleken met de meeste andere landen in Europa, en je gaat me niet wijsmaken dat er zoveel meer Belgen in zulke slechte gezondheid zijn of andere geldige redenen hebben om niet te kunnen werken.
Gemiddelde in Wallonië is 65%, Europa 75%. Zijn er echt zoveel meer mensen niet in staat van te werken dan in Wallonnie? Die 10% gaat niet over 500 man hé!
Vlaanderen zit ongeveer op het Europese gemiddelde (een gemiddelde dat omlaag getrokken wordt door landen waar het economisch veel slechter gaat dan Vlaanderen/België).
Volledig Belgenland staat zo rond de 25ste plaats in Europa betreft werkzaamheidsgraad, triestig laag... En het is nu niet dat we hier in een crisis zitten en er geen werk is!
Nederland zit 6% boven Vlaanderen, 10% boven België en 17% boven Wallonnie.
Ik kan alleen maar denken dat niet werken hier véél te gemakkelijk gemaakt wordt.
Een zelfstandige (al dan niet met BV) geeft veel zekerheden op en krijgt ook wat onzekerheden in ruil, dat ze hierdoor meer verdienen dan mij als loontrekkende zal me worst wezen. Een ondernemer als Coucke die zich jarenlang de pleuris heeft ingewerkt mag daarop gegeven moment ook royaal voor beloond worden wat mij betreft. Als je niet rijk kan worden met te ondernemen en hard werken, welke incentive biedt je ondernemers dan nog?
Inderdaad!
Neemt niet weg dat de Belgische fiscaliteit een rommeltje is, en wat onnodig voordelig is voor de zelfstandige (al dan niet "ondernemer").
Die incentive om als zelfstandige boven het gemiddelde te kunnen uitstijgen gaat altijd nodig blijven, een groot aantal van dat soort mensen zijn een drijvende kracht achter ondernemerschap, en dat creëert werkgelegenheid en welvaart!
We hebben risiconemers nodig, en dat risico moet beloond kunnen worden.
Hoe graag dat PVDA ook naar een meer communistisch scenario wenst....
 
Zijn daar eigenlijk betrouwbare nummers van? Het percentage van steuntrekkers die perfect kunnen een normale job doen?
Spijtig genoeg ken ik er meer dan me lief is, ik noem ze de "klussende steuntrekkers", echte wel een aantal mensen die hun steun, in welke vorm het ook mag zijn, aanvullen.
Ken er ook eentje die tegen de lamp gelopen is, ligt er ook niet echt van wakker, op papier bezit hij toch niets, ze kunnen hem ook quasi niets afnemen.

We zitten nog altijd (vooral Wallonië dan) zeer zwaar onder de gemiddelde tewerkstellingsgraad vergeleken met de meeste andere landen in Europa, en je gaat me niet wijsmaken dat er zoveel meer Belgen in zulke slechte gezondheid zijn of andere geldige redenen hebben om niet te kunnen werken.
Gemiddelde in Wallonië is 65%, Europa 75%. Zijn er echt zoveel meer mensen niet in staat van te werken dan in Wallonnie? Die 10% gaat niet over 500 man hé!
Vlaanderen zit ongeveer op het Europese gemiddelde (een gemiddelde dat omlaag getrokken wordt door landen waar het economisch veel slechter gaat dan Vlaanderen/België).
Volledig Belgenland staat zo rond de 25ste plaats in Europa betreft werkzaamheidsgraad, triestig laag... En het is nu niet dat we hier in een crisis zitten en er geen werk is!
Nederland zit 6% boven Vlaanderen, 10% boven België en 17% boven Wallonnie.
Ik kan alleen maar denken dat niet werken hier véél te gemakkelijk gemaakt wordt.

Inderdaad!
Neemt niet weg dat de Belgische fiscaliteit een rommeltje is, en wat onnodig voordelig is voor de zelfstandige (al dan niet "ondernemer").
Die incentive om als zelfstandige boven het gemiddelde te kunnen uitstijgen gaat altijd nodig blijven, een groot aantal van dat soort mensen zijn een drijvende kracht achter ondernemerschap, en dat creëert werkgelegenheid en welvaart!
We hebben risiconemers nodig, en dat risico moet beloond kunnen worden.
Hoe graag dat PVDA ook naar een meer communistisch scenario wenst....
Moesten al die Droppers en fake gehandicapten een laaggeschoolde job moeten zoeken den bouw en renovatie zou ook wat goedkoper zijn. Daar vinden ze geen volk 😅
 
Terug
Bovenaan