Herfst & winter 2024/25

Na de erbarmelijke weersvoorspellingen in 2024 (meer verkeerd dan juist), nu alweer “verrast”.

Wat is de meerwaarde van weerman/vrouw die elke dag op tv komt.

Na de erbarmelijke weersvoorspellingen in 2024 (meer verkeerd dan juist), nu alweer “verrast”.

Wat is de meerwaarde van weerman/vrouw die elke dag op tv komt.
Kun je het vette ook staven, of is dit pure perceptie?

Het weerbericht (ook wel weersvoorspelling of weersverwachting genoemd) is geen exacte wetenschap. Men probeert te voorspellen wat er gaat gebeuren op basis van patronen. Maar dit zijn natuurlijke verschijnselen, die gaan zich nooit exact gedragen zoals een model. Dus men kan er naast zitten.

Het grote probleem is dat mensen denken dat het meteorologische diensten een glazen bol hebben, denk ik. Terwijl dit maar een voorspelling/verwachting is en geen zekerheid. Dus de meerwaarde is subjectief, als je er het nut niet van inziet dan moet je er maar niet naar kijken. Zo zou ik mij kunnen afvragen wat de meerwaarde is van het merendeel van die bagger-soaps en programma's op tv; maar ik besef dat het gewoon niks voor mij is maar dat er genoeg andere mensen wel belang aan hechten.

Vanmorgen voor het eerst deze winter sneeuw gezien, vorige maand tussen de mazen van het net geglipt.
Al is 'sneeuw' veel gezegd, intussen is het al natte prut geworden.

Een klein temperatuurverschil in de bovenluchten kan het verschil maken tussen (natte) sneeuw en regen. Is moeilijk te zeggen waar het gaat blijven liggen dan.

Het weerbericht (ook wel weersvoorspelling of weersverwachting genoemd) is geen exacte wetenschap. Men probeert te voorspellen wat er gaat gebeuren op basis van patronen. Maar dit zijn natuurlijke verschijnselen, die gaan zich nooit exact gedragen zoals een model. Dus men kan er naast zitten.

Het grote probleem is dat mensen denken dat het meteorologische diensten een glazen bol hebben, denk ik. Terwijl dit maar een voorspelling/verwachting is en geen zekerheid. Dus de meerwaarde is subjectief, als je er het nut niet van inziet dan moet je er maar niet naar kijken. Zo zou ik mij kunnen afvragen wat de meerwaarde is van het merendeel van die bagger-soaps en programma's op tv; maar ik besef dat het gewoon niks voor mij is maar dat er genoeg andere mensen wel belang aan hechten.
De laatste 2 jaar is het toch wel heel triestig gesteld met de voorspellingen/verwachtingen hoor. Vroeger waren die voorspellingen toch veel accurater. Pure perceptie voor de duidelijkheid ;)

Opgestaan om 6u hier in Gent, de dikke laag sneeuw gezien en terstond gevraagd voor een uitzonderlijke telewerkdag, dat kon gelukkig. In plaats van een helse ochtendspits een slow morning van gemaakt en de dochter in de sneeuw naar de creche gebracht met een ommetoertje langs het park. Dag kan niet meer stuk.

Perceptie, ook vanuit dit draadje vorig jaar (maar dan lente/zomer).

Idd, er zijn ook baggeprogramma’s (bepaalde entertainment), maar met dat verschil dat meteorologie toch nog een bepaalde waarheidsgetrouwheid mag hebben.
Maar als het dit maar is, kan men daar qua budget wel op besparen.
Weerdiensten heb je nodig als het erom doet, nu dus.
Niet om te zeggen: “ja het kan tussen de 15 en 18 graden zijn, hier en daar 20, misschien 21, lokaal een 22 graden mogelijk” etc.
Ja dat weet Pietje ook hè.

Om nu ineens te lezen van: “ja donderdag kan er ook nog neerslag zijn”, sorry, vijgen na pasen denk ik dan.
Misschien is die cultus rond weermannen en -vrouwen overrated en wordt het tijd dat we dit eens terugbrengen naar zijn normale proporties: 1 minuutje na het journaal, met daarbij vermeld dat het gewoon een berekende gok is allemaal.

Laatst bewerkt:
tr67r05l.jpg

Toch bizar hoe slecht sommigen rijden in dit weer. Op 40km drie accidenten gezien. Een ervan zien gebeuren en was toch echt wel facepalm. Al kilometers lang file en vertraagd verkeer op de A17. Ineens zie ik links een Mercedes om onduidelijke reden hard optrekken en los in zijn voorligger knallen die 20m verder ook alweer stil stond. Ik zou denken verkeerd pedaal, maar hij vertrok uit stilstand, dus moet geswitcht zijn van rem naar gaspedaal.

KMI & co die zich verontschuldigen omdat ze dit totaal niet zagen aankomen - ook eens mooi om te zien die mea culpa.

Ik vind dat wel opvallend dat er precies nergens gestrooid is. Ze voorspellen toch de hele week al nachten rond of onder het vriespunt?
Hier in Limburg alleszins niets buiten de klassieke regen terug te vinden.

Hier ook niet. Denk dat het kantelpunt ergens rond Brussel zal gelegen hebben (ten westen sneeuw, ten oosten regen).

KMI & co die zich verontschuldigen omdat ze dit totaal niet zagen aankomen - ook eens mooi om te zien die mea culpa.

Hier ook niet. Denk dat het kantelpunt ergens rond Brussel zal gelegen hebben (ten westen sneeuw, ten oosten regen).
En rond Aalst, ten Z van Aalst geen sneeuw lijkt het, en rond en ten noorden sneeuw. Vooral regio Gent lijkt het hardst getroffen.

Hier 10 km van Merelbeke minder sneeuw dan op Polle's foto. Maar het regent nu, dus er smelt al veel sneeuw. Bij donker niet gezien hoe veel er eigenijk lag.
Idd, het weerbericht begint veel minder accuraat en zelfs soms waardeloos te worden de laatste tijd. Idem buienradar. De voorspelling verandert ook soms wel 2x tot zelfs 3x op 24u. De 3 5 en 7 daagse zijn veelal een gok als het op droog zijn of neerslag aankomt.

Bij het weerbericht op het journaal gisteren zag je op hun kaartje wel dat het er precies redelijk complex bij lag. Veel storingen, zonder duidelijke trend, dus veel onzekerheid.

hier in Gent toch een dikke laag sneeuw, mooi om te zien. Moest normaal naar kantoor maar gelukkig geen probleem om van thuis te werken.

Weerstations Dijlebekken voeren deze keer de lijst aan, zitten intussen al aan 30mm/24u. Gaat lekker vooruit zo, en het is nog niet klaar...

En the_fox, natuurlijk zijn de voorspellingen waardeloos. Ik (en anderen) hebben hier de voorbije maanden al tig voorbeelden van gegeven. Maar dat ligt niet aan de persoon van de weerman/vrouw of aan het KMI, maar aan de modellen die niet deugen/onvoldoende aangepast zijn aan de nieuwe klimaatrealiteit. Ook daar hebben we het al vaak over gehad hoe dat komt. Ik ga dat hier niet allemaal nog eens herhalen.

Weerstations Dijlebekken voeren deze keer de lijst aan, zitten intussen al aan 30mm/24u. Gaat lekker vooruit zo, en het is nog niet klaar...
Echt veel meer dan voorspeld, en dat is echt wel de trend de laatste maanden, dat het vaak veel harder regent dan gedacht. De 48u-voorspelling van dienst hydrologie gisterenavond was tot 25 mm neerslag in het westen, terwijl er in het oosten (aka Dijlebekken) "minder neerslag wordt verwacht". In realiteit kreeg het westen tot 15 mm neerslag, terwijl het centrum/oosten tot 30 mm kreeg. Ze zaten er dus echt wel flink naast.

Als je niet meer kan voorspellen hoeveel en waar het gaat regenen, kan je ook geen overstromingen meer voorspellen (en voorzorgsmaatregelen in gang zetten).

We mogen weer van geluk spreken dat de hogedruk meteen terugkomt en een nieuwe droge periode zal inlassen voor zeker 7 dagen, want het is duidelijk dat er nog altijd niet veel neerslag nodig is voor hoge waterpeilen.

Laatst bewerkt:

Deze keer moeten ze hun niet verontschuldigen want geen enkel model gaf dit. Ze slaan wel meerdere keren de bal mis maar deze keer vond ik niet echt dat ze mea culpa moesten slaan :laugh:

Weer een teken van hoe verzadigd de grond is van de constante nattigheid, hier is de gesmolten sneeuw als plassen water op de grasvelden blijven liggen.

Terug
Bovenaan