Herfst & winter 2024/25

Ben wel nieuwsgierig op hoeveel neerslag we gaan uitkomen in januari in vgl. met een normale maandhoeveelheid.
Want er valt hier vandaag weer iets uit, niet te doen.

Het wordt een heel natte maand. De 100 mm is al vlot overschreden. Ondertussen zijn er weer overstromingen langs de waterlopen, voorlopig nog niet-kritiek, maar tot en met maandag zal er nog heel veel neerslag vallen.

Na maandag gaan we geleidelijk terug naar hogedruk, met minder neerslaghoeveelheden. Maar pas vanaf vrijdag (of misschien al donderdag), als de hogedruk weer domineert, wordt het terug droog.

Stel je voor dat we die hogedrukperiodes niet hadden. De overstromingen zouden dan niet te overzien zijn.

Inderdaad, de nationale drempels die bij ons gehanteerd worden liggen hoger dan de werkelijke gezonde drempels. Mochten we die gebruiken zouden we regelmatig alarm hebben vrees ik. Dus gebruiken we maar onze eigen, hogere, drempels ipv Koning Auto en Koning Vrachtwagen voor het hoofd te stoten (ja, het komt inderdaad niet uitsluitend van het wegverkeer, maar het is wel de grootste veroorzaker).
Koning houtstoof niet vergeten

Het wordt een heel natte maand. De 100 mm is al vlot overschreden. Ondertussen zijn er weer overstromingen langs de waterlopen, voorlopig nog niet-kritiek, maar tot en met maandag zal er nog heel veel neerslag vallen.

Na maandag gaan we geleidelijk terug naar hogedruk, met minder neerslaghoeveelheden. Maar pas vanaf vrijdag (of misschien al donderdag), als de hogedruk weer domineert, wordt het terug droog.

Stel je voor dat we die hogedrukperiodes niet hadden. De overstromingen zouden dan niet te overzien zijn.
Verschrikkelijk nat. Gisteren hier in Ninove 13mm gevallen en nu zitten we weeral aan 16,8 mm. Maandtotaal momenteel op mijn weerstation : 105,13mm. Dender loopt hier bijna over.

Laatst bewerkt:
De brede beek in het bos liep ook ferm over waar het door een buis onder de lokale ingang moest. De beek zelf van 1.5m breed en diep voor een 100 tal meter daar, stond ook zeer hoog.
Nogal gezien, maar nu kon ik er niet over, het was even een riviertje. 2 uur later dan wel over wat stenen. Alle greppels en geulen en grachtjes stonden ook opeens goed vol op korte tijd, de grote vijver liep over etc..

Tjah, de lente van 2020, ik wil ze ook nog wel eens.

Laatst bewerkt:
In Ninove zijn er al problemen door wateroverlast: het Denderpad is onder water gelopen aan de atletiekpiste en de tweede brug is onderbroken.
Hopelijk valt het mee met de regen die nu nog valt en maandagnacht want anders gaat het echt problematisch worden.

Laatst bewerkt:
In het nieuws op Radio 1 hoorde ik dat men 'verrast' was over de waterproblemen gezien het toch een tijd weinig/niet had geregend.
Bodem was al oververzadigd, in de droge periode was er nauwelijks verdamping en dan komt er in sommige regio's nog eens 30mm bij in minder dan 48u. Hoe kun je dan in godsnaam 'verrast' zijn vraag ik mij af...

Nu, als de voorspellingen uitkomen zal het allemaal nog wel meevallen, maar de gevarenzone is nooit veraf.

Nu, als de voorspellingen uitkomen zal het allemaal nog wel meevallen, maar de gevarenzone is nooit veraf.
Het mag vannacht niet meer regenen dan momenteel voorspeld wordt in het noordwesten en specifiek dan de gebieden die naar de Dender leiden. Anders zullen er kritieke overstromingen optreden (wat betekent: in de straten en huizen).

Zo dicht staan we er dus bij momenteel.
In het nieuws op Radio 1 hoorde ik dat men 'verrast' was over de waterproblemen gezien het toch een tijd weinig/niet had geregend. Hoe kun je dan in godsnaam 'verrast' zijn vraag ik mij af...
Snap ik ook niet goed. Het heeft idd 2 weken niet geregend, maar vergeet niet:
- dat de bodem daarvoor al weken verzadigd was
- dat het net voor die twee weken al kantje boord was met kritieke overstromingen, en die wellicht alleen vermeden werden omdat de laatste neerslag in sneeuw viel
- er dus nog een tijd sneeuw lag wat pas later verdween
- er in die 2 weken amper zon was, en het relatief koud was, en de top van de bodem dus amper heeft kunnen opdrogen.

Het voordeel van die 2 weken is dat de debieten en waterstanden op de meeste waterlopen weer genormaliseerd zijn, waardoor er terug meer buffer is om de nieuwe neerslag op te vangen. Maar de bodem is nog altijd even verzadigd. Alles wat nu valt gaat dus amper de bodem in maar gaat per direct naar de afvoer. En dan is 30mm+ al snel een probleem want dat kan de afvoer ook niet zomaar slikken.

Soit, nog 5 dagen hopen dat de neerslag beperkt blijft, en dan terug zitten we terug veilig onder de hogedruk. Dat betekent dan wel dat deze vele neerslag meteen haar tweede cadeau zal kunnen brengen: mist. Maar dat neem ik er graag bij.

Laatst bewerkt:
Mooie ochtend wel met veel zon dus mooie wandeling kunnen maken. Wel erg nat en drassig overal.
Tegen de middag dan weer wat grijzer en nu begint de wind weer steviger op te komen.

Over 4 dagen wordt er toch nog zo’n 20mm verwacht volgens yr.no dus het gevaar is nog niet geweken.
Als dat effectief in Ukkel nog zou vallen gaan we richting het verbreken van het maandrecord neerslag van januari (153.8 mm). Er moet nog 26 mm vallen daarvoor, en alle neerslag van vandaag mag ook bij die 26 mm geteld worden.

Mooie ochtend wel met veel zon dus mooie wandeling kunnen maken. Wel erg nat en drassig overal.
Tegen de middag dan weer wat grijzer en nu begint de wind weer steviger op te komen.

Hier toch niet, hoor. Zwaar teleurgesteld alweer - vandaag heel de dag buiten geweest en ik heb denk ik letterlijk 2 mini opklaringen gezien (met een paar minuten zon, that's it). Voor de rest een gure wind en grijs.

Antwerpen opgestaan met blauwe lucht, maar steeds meer naar het oosten werd het zwaarbewolkt. In de late namiddag wel enkele keren wat blauwe vlekken tussen de grijze soep. Maar het was vooral koud en guur weer, brrrrr.

De hoge druk lijkt in de laatste runs weer wat achteruit geschoven. Dat is geen goed nieuws want dat wil zeggen dat er nog tot vrijdag lokaal pittige buien kunnen vallen.

Hier toch niet, hoor. Zwaar teleurgesteld alweer - vandaag heel de dag buiten geweest en ik heb denk ik letterlijk 2 mini opklaringen gezien (met een paar minuten zon, that's it). Voor de rest een gure wind en grijs.

Hier toch bijna 8kWh kunnen opwekken. Ik heb slechtere winterdagen gekend.

Vandaag zal voor veel regio's nog de beste dag van de week worden, op de wind na dan...

Herminia stuurt alles weer in het honderd. Ik zie dag na dag minder members kiezen voor de hogedrukoplossing.
Nu zijn er al met neerslagsignalen tot na het weekend.
Zou me dus totaal niet verbazen dat het hogedrukverhaal er de komende runs zo goed als helemaal uit gaat.
Het betere nieuws is wel dat het (op woensdagnacht) na niet om al te grote neerslaghoeveelheden lijkt te gaan.
Ik hoop voor de mensen in het Demer- en Denderbekken dat er daar niet te veel valt.

Volgens eerdere verwachtingen zou het vanaf woensdag droger worden, maar in de laatste runs is er daar toch niet veel meer van over gebleven. Dat is nu naar het weekend opgeschoven.
Van uitstel komt afstel, zeker op het weer is dit spreekwoord dikwijls van toepassing.

Terug
Bovenaan