Nu, als de voorspellingen uitkomen zal het allemaal nog wel meevallen, maar de gevarenzone is nooit veraf.
Het mag vannacht
niet meer regenen dan momenteel voorspeld wordt in het noordwesten en specifiek dan de gebieden die naar de Dender leiden. Anders zullen er kritieke overstromingen optreden (wat betekent: in de straten en huizen).
Zo dicht staan we er dus bij momenteel.
In het nieuws op Radio 1 hoorde ik dat men 'verrast' was over de waterproblemen gezien het toch een tijd weinig/niet had geregend. Hoe kun je dan in godsnaam 'verrast' zijn vraag ik mij af...
Snap ik ook niet goed. Het heeft idd 2 weken niet geregend, maar vergeet niet:
- dat de bodem daarvoor al weken verzadigd was
- dat het net voor die twee weken al kantje boord was met kritieke overstromingen, en die wellicht alleen vermeden werden omdat de laatste neerslag in sneeuw viel
- er dus nog een tijd sneeuw lag wat pas later verdween
- er in die 2 weken amper zon was, en het relatief koud was, en de top van de bodem dus amper heeft kunnen opdrogen.
Het voordeel van die 2 weken is dat de debieten en waterstanden op de meeste waterlopen weer genormaliseerd zijn, waardoor er terug meer buffer is om de nieuwe neerslag op te vangen. Maar de bodem is nog altijd even verzadigd. Alles wat nu valt gaat dus amper de bodem in maar gaat per direct naar de afvoer. En dan is 30mm+ al snel een probleem want dat kan de afvoer ook niet zomaar slikken.
Soit, nog 5 dagen hopen dat de neerslag beperkt blijft, en dan terug zitten we terug veilig onder de hogedruk. Dat betekent dan wel dat deze vele neerslag meteen haar tweede cadeau zal kunnen brengen: mist. Maar dat neem ik er graag bij.