Herfst & winter 2024/25

Komaan zeg, er wordt nu weeral een dump van 40 mm voorspeld voor de komende 7 dagen. Morgen meer dan 10 mm. Zaterdag meer dan 20 mm. Op een dag tijd is de voorspelde neerslag meer dan verdubbeld.

Vanaf de lagedruk komt en de wind weer van over die recordwarme oceaan komt krijg je steeds weer die zorgwekkend hoge neerslagsommen.
Die voorspellingen kun je meestal met een grote zak zout nemen. Januari zou ook te zacht worden.. Nu zitten we gemiddeld op amper 1,6°C in Ukkel deze maand!
Zal nog wel flink stijgen, dankzij de lagedruk. Ik zie deze week alweer maxima van 2 cijfers voor de komma verschijnen voor Ukkel, wat vlotjes 4 graden boven de norm is.

Hopelijk gaat het in februari nog eens stevig vriezen en/of sneeuwen. Nu volop herfst voor minimaal een 2-tal weken.
Ik zie nog steeds de eerder vermelde signalen voor terugkeer hogedruk rond de maandwisseling, nu kan ik er ook een dag op kleven: 31 januari. Maar ik ga nog wat wachten met het betrouwbaar te noemen, die extreme storm die ze straks in Ierland krijgen kan het in duigen doen vallen (wind van >200 km/h wordt daar voorspeld, sommigen modellen gaan zelfs voor > 250 km/h, geen tikfout).

Tot dan beleven we in ieder geval weeral een erg nat en somber einde van de maand. Januari zal dus netjes aansluiten in het al lange lijstje van te sombere en te natte maanden, en daarmee verloopt ze dan toch nog helemaal anders dan een jaar geleden.

Januari was immers een zonnige maand in 2024, naast (alleen) augustus. Gezien januari 2024 uit de termijn van 12 maanden valt, zullen we straks kunnen zeggen dat er in de laatste 12 maanden amper 1 maand niet te somber is verlopen. De zoveelste indicatie al dat er iets grondig mis loopt.

Laatst bewerkt:
Om toch iets positief te zeggen: vandaag nog wel een aangename dag hier. Kleine opklaringen, maar ze waren er wel, en vrij veel licht.

Hopelijk blijft het nog net lang genoeg droog voor mij looptochtje straks.

Ik zie nog steeds de eerder vermelde signalen voor terugkeer hogedruk rond de maandwisseling, nu kan ik er ook een dag op kleven: 31 januari. Maar ik ga nog wat wachten met het betrouwbaar te noemen, die extreme storm die ze straks in Ierland krijgen kan het in duigen doen vallen (wind van >200 km/h wordt daar voorspeld, sommigen modellen gaan zelfs voor > 250 km/h, geen tikfout).

Tot dan beleven we in ieder geval weeral een erg nat en somber einde van de maand. Januari zal dus netjes aansluiten in het al lange lijstje van te sombere en te natte maanden, en daarmee verloopt ze dan toch nog helemaal anders dan een jaar geleden.

Januari was immers een zonnige maand in 2024, naast (alleen) augustus. Gezien januari 2024 uit de termijn van 12 maanden valt, zullen we straks kunnen zeggen dat er in de laatste 12 maanden amper 1 maand niet te somber is verlopen. De zoveelste indicatie al dat er iets grondig mis loopt.
Dat wordt daar een orkaan van categorie 2 á 3 ten westen van Ierland, ronduit historisch. Zelfs boven land verwachten ze daar rukwinden tot 160km/u en meer aan de kust. Genoeg om eigenlijk alles plat te leggen en binnen te blijven.

Door die "wind" (zoveel wind staat er vandaag nu ook niet) is de luchtkwaliteit wel terug op normaal niveau.
Was de afgelopen dagen (zelfs weken) vrij rampzalig qua smog en mist.

Was de afgelopen dagen (zelfs weken) vrij rampzalig qua smog en mist.
Zou je denken, maar de informatiedrempel voor de fijnstofconcentratie is uiteindelijk maar 1 keer bereikt, op 20 januari. Op 21 januari werd ze alweer afgeblazen. De alarmdrempel is nooit bereikt. Smogmaatregelen zijn nooit nodig geweest.

De laatste keer dat smogmaatregelen nodig waren, was in 2022. Dat ze in 2023 en 2024 niet nodig waren lag uiteraard ook weer aan de dominantie van lagedruk in die jaren.

Valt maar te zien welke norm je hanteert. De EU adviesnorm en zeker de WHO norm voor PM2.5 zijn in Vlaanderen/Brussen dagen aan een stuk overschreden geweest.

Valt maar te zien welke norm je hanteert. De EU adviesnorm en zeker de WHO norm voor PM2.5 zijn in Vlaanderen/Brussen dagen aan een stuk overschreden geweest.
Inderdaad, de nationale drempels die bij ons gehanteerd worden liggen hoger dan de werkelijke gezonde drempels. Mochten we die gebruiken zouden we regelmatig alarm hebben vrees ik. Dus gebruiken we maar onze eigen, hogere, drempels ipv Koning Auto en Koning Vrachtwagen voor het hoofd te stoten (ja, het komt inderdaad niet uitsluitend van het wegverkeer, maar het is wel de grootste veroorzaker).

En dan nu de realiteit: tussen nu en morgenavond gaan we in bepaalde regio's weer vlotjes richting 30mm neerslag en meer.

Zondag even stabilisatie dank zij een uitlopertje van hoge druk maar de eerste dagen van volgende week duiken we weer in de wisselvalligheid.
Daarna op het eerste zicht weer hogedrukinvloeden maar moet nog worden bevestigd.

Het doet al iets dat het langer licht is, maar de afwezigheid van daglicht stoort me in de winter minder dan de afwezigheid van zonlicht. Het is wat het is en we moeten erdoor. Hopelijk een mooie lente, dat doet altijd deugd.

Het doet al iets dat het langer licht is, maar de afwezigheid van daglicht stoort me in de winter minder dan de afwezigheid van zonlicht. Het is wat het is en we moeten erdoor. Hopelijk een mooie lente, dat doet altijd deugd.
Als we in april/mei terug druilerig weer hebben, dan zou dat veel meer op mijn gemoed werken dan in januari inderdaad. Het is de duur van het donkere weer dat op termijn begint door te wegen.

Terug
Bovenaan