Herfst & winter 2024/25

GFS geeft geen wolkje aan de lucht, waar haal je die luchtvochtigheid?
Ik zeg ook niet dat er een wolkje aan de lucht zal zijn. Ik zeg dat er een wolkje aan de grond zal zijn.
waar haal je die luchtvochtigheid?
Voorspelde temp = -1°C; voorspeld dauwpunt = -1°C
Dus RV nadert 100%. In de laatste update staat het nu ook letterlijk op 100% (aka >99.5%)
Bovendien stabiele atmosfeer (1034 hPa) en wind 4 km/h (snel genoeg voor mistvorming, niet te snel voor mistdispersie). Als het effectief zo uitkomt, zijn alle voorwaarden voor mist vervuld.
Let wel: dit is obv de voorspelling voor Ukkel.

Laatst bewerkt:
Ik vind het zot hoe hard yr.no er tegenwoordig naast zit qua zon.

Bijna standaard dat er daar een zonnetje staat terwijl het in realiteit dichtbewolkt is. En dat gaat niet over een voorspelling naar de komende dagen toe, maar over wat er op dat moment zelf zou moeten zijn.
Dat was mij ook opgevallen. Gisteren zou het normaal opklaren in de namiddag, geen zon gezien. Vandaag zou het ook vrij zonnig worden, maar last minute is het weer veranderd in een volledig grijze dag.

yupyfRb.png

In de pluim zie je ook wel de onzekerheid voor vandaag en morgen, zondag ziet er wel goed uit? Dit is wel voor ZO NL, kan lokaal veel verschillen natuurlijk.

goh ja. Aangezien ik ergens 40kg aan materiaal moet versleuren, geen zin heb om alles te collimeren en nog eens een hele nacht op mijn materiaal staan letten dan wacht ik toch liever het weer wat af :p

Gewoon verhuizen.

(ik overweeg dat serieus... heb een collega die in Luik woont. Lijkt me heerlijk zo dicht bij de Ardennen. Alleen die dagelijkse verplaatsing is kak)

Gisteren zou het normaal opklaren in de namiddag, geen zon gezien.
Ik heb gisteren toen ik van het werk naar huis reed een klein beetje zon gezien.
Net op de moment dat ze op de radio ook begonnen over de zon en dat de voorspelling niet uitgekomen was, maar dat er blijkbaar plaatselijk wel wat zon doorkwam.
Op de radio hadden ze het over Tongeren, Ik reed op die moment tussen Hasselt en Sint-Truiden.

Waar ik mij meer over erger is dat we de week weer eindigen met lage temperaturen en nachtvorst (ja, ik weet het, het is winter), terwijl ze tot begin deze week totaal geen nachtvorst voorspelden voor het aankomende weekend.

En het is daarenboven nog koud. Dan heb ik in de winter nog liever winderig weer met zachtere temperaturen. Mistig en koud is zowat het saaiste wat er is.
Winderig en zacht in de winter? Ideaal recept voor een muizen- en rattenplaag komend jaar. Plus nog eens de overvloed aan muggen en vliegen die we dan tegemoet zien.
Het mag gerust (heel) koud zijn in deze periode. Dat is ook gewoon hoe de natuur het nodig heeft.
Persoonlijk toch ook veel liever een grijze windstille dag dan een winderige dag. Nu kan je nog vanalles doen, als er veel wind staat sla ik al snel eens mijn verplichte fietstochtje over.
Vandaag de hele dag buiten geweest. 2 graden maximaal, een dicht wolkendek. Geen topdag natuurlijk, maar toch ook niet onaangenaam. Als ik dan kijk naar de opbrengst van mijn zonnepanelen tot nu toe in januari, valt er qua zon eigenlijk niet zo veel te klagen tot nu toe. Het is toch al veel minder deprimerend en nat dan de voorbije maanden.

inderdaad. Dat is toch een hobby waar veel parameters goed moeten vallen. Volle maan, geen volle maan, uw object in beeld. sociale verplichtingen.
e.g. Nu zaterdag is het mss beter maar dan moet ik naar verjaardagsfeest.
aaaaand its gone.... mss toch maar verhuizen...

Het kan ook gewoon heel de dag grijs zijn, zacht en regenen..flashback naar een jaar geleden. Dan nog liever grijs, koud en droog zoals nu.

Het kan ook gewoon heel de dag grijs zijn, zacht en regenen..flashback naar een jaar geleden. Dan nog liever grijs, koud en droog zoals nu.
Het kan inderdaad nog erger, zoals vorig jaar.
Hoewel er hier toen wel meer sneeuw lag. Ik hoop dat dit prikje die we gehad hebben toch niet alles is wat we deze winter gaan krijgen. éénmaal half februari is de kans op echt winterweer ook veel kleiner. De zon wint dan al aan kracht, als er geen wolken voor staan tenminste :)
En winterweer in maart voelt bijna altijd als een gemiste kans aan. Behalve maart 2013 dan.

Hogedruk verliest traag haar grip weer de komende dagen. Mogelijks in de overgang van hogedruk naar lagedruk (waarbij de mist verdwijnt, maar het nog niet bewolkt is) wat zonuren. Vanaf woensdag zitten we dan onder de lagedruk en komt de bewolking weer terug. Vanaf donderdag zorgt dat opnieuw voor regen, somber weer en toenemende wind. Die regen zou dan weer de basis kunnen vormen voor een nieuwe periode met mist als de hogedruk snel terug zou komen. Winterweer zit er in de verste verte niet meer in, terwijl de klok nu wel begint te tikken.

Het is opmerkelijk dat de westcirculatie deze winter niet heeft kunnen domineren, in tegenstelling tot de meeste winters. Of misschien beter: nog niet, alhoewel de helft van de winter wel al voorbij is. Wel zien we nog steeds de trend die in het laatste kwartaal van vorig jaar al begonnen is: veel meer hogedruk op de kaarten. Als die trend verder kan aanhouden de komende maanden, hebben we goede kansen op een droog en mooi zomerhalfjaar.

Terug
Bovenaan