Herfst & winter 2024/25

Het zal er om spannen donderdag, ofwel pakken we de jackpot qua sneeuw maar als het allemaal iets noordelijker zit dan zitten we in de zachte lucht en in de regen.
Mogelijk zelfs ijzel in het centrum van het land.
Als het sneeuw is en de sneeuw blijft liggen kan het flink koud worden in de dagen daarna.

In eerste instantie ben ik blij om wat vochtiger weer te hebben hier in België.
Daar in Boston was het kurk droog. Mijn ogen droogde onmiddellijk uit.
Nu aan de andere kant, hier is het wat overdreven vochtig.
De tuin is hier ook overgelopen, hoe krijg ik al dat water weg?

We zouden moeten kunnen het weer van hier ruilen met Boston voor een paar weken. Ik ben al dat vocht ondertussen wel beu.

Ik hoop op een droge lente. Om een goede zomer te krijgen is het toch beter om een bodem te hebben die niet oververzadigd is met water om te beginnen, zoals Guglielmo hier al aangehaald heeft. Anders heb je al meteen een valse start.
Al dat bodemvocht moet verdampen, wat energie kost (dus de warmte tempert) maar al dat verdampte vocht condenseert terug in de atmosfeer en geeft meer bewolking. We zouden in feite eens een overwegend droge oostelijke stroming moeten hebben gedurende een maand of twee.

Laatst bewerkt:
Al dat bodemvocht moet verdampen, wat energie kost (dus de warmte tempert) maar al dat verdampte vocht condenseert terug in de atmosfeer en geeft meer bewolking.
Toch wel grappig om dit te lezen en dan een jaar of 3 terug te gaan in de tijd.

Toen lazen we net het omgekeerde. Te warm weer, de grond die helemaal uitgedroogd was, de regen die de kans niet kreeg om in de bodem te dringen. Een vicieuze cirkel van altijd maar warmer en droger. Eén of andere professor die de alarmbel luidde dat het weken en maanden aan een stuk moest regenen om dit nog om te keren. Zou er over 5 jaar in Vlaanderen nog een druppel water uit de kraan komen?
Artikels over droogtestress bij bomen, hoe we onze eigen tuin moesten gaan aanpassen met het oog op almaar meer droogte. Ga zo maar door.

Die trend was zogezegd ook onomkeerbaar. We zullen wel zien zeker...

Toen lazen we net het omgekeerde. Te warm weer, de grond die helemaal uitgedroogd was, de regen die de kans niet kreeg om in de bodem te dringen. Een vicieuze cirkel van altijd maar warmer en droger. Eén of andere professor die de alarmbel luidde dat het weken en maanden aan een stuk moest regenen om dit nog om te keren. Zou er over 5 jaar in Vlaanderen nog een druppel water uit de kraan komen?
Artikels over droogtestress bij bomen, hoe we onze eigen tuin moesten gaan aanpassen met het oog op almaar meer droogte. Ga zo maar door.

De trend kan wel keren, maar de bodem zal niet meteen opdrogen door een weekje droger weer.

Dat is ook exact wat er gebeurd is...

Neemt niet weg dat heel die show met de "Droogtecommissie" e.d.m. compleet belachelijk was.
Ik heb de voorbije 2 decennia al veel doemprofeten zien passeren over het klimaat. De meesten waren onbedoeld best wel grappig, met stip op één zij die een Provence-klimaat voorspelden voor Vlaanderen.

Er zijn trends maar je kunt die niet zomaar x jaren in de toekomst extrapoleren. Niemand weet hoe het exact gaat evolueren met de opwarming van de oceanen (verschilt fors naargelang breedtegraad) en de straalstroom, laat staan dat we nu al correct de gevolgen kunnen inschatten.

Gisteren stond het westen nog ruim aan kop maar de neerslagtotalen van de voorbije 48u laten toch zien dat Oost-Brabant en Limburg cumulatief het meeste water moesten slikken.

Maasbekken Maasmechelen 37,48mm
Demerbekken Houthalen 36,08mm
Dijlebekken Korbeek 34,5mm
Demerbekken Genk 32,38mm
Demerbekken Beverst 31,6mm

Heeft geen zin, overstroomt binnen de kortste keren terug. Normaal† neemt de neerslag na februari af en wordt het geleidelijk aan droger. Belangrijker is om de kelder zoveel mogelijk droog te houden.

† De voorbije 2 jaar nam de neerslag, itt normale klimatologische evolutie, niet af na februari.
Eén of andere professor die de alarmbel luidde dat het weken en maanden aan een stuk moest regenen om dit nog om te keren. Zou er over 5 jaar in Vlaanderen nog een druppel water uit de kraan komen?
Het weer dat we nu meemaken is op alle vlakken veel extremer dan die droogtes van toen. Toen werden geen records aan diggelen geslagen, nu wel. Geen van die jaren was het "droogste jaar ooit" (dat is nog altijd 1921, en recenter 1989). 2024 was daarentegen wel het "natste jaar ooit". Toen maakten we ook geen zaken mee die nog nooit (sinds de metingen) voorgevallen zijn, nu wel. Maar nu zie je niets van professoren die wat komen verkondigen. Ook het KMI blijft, in tegenstelling tot toen, eigenlijk vrij stil. Dat is toch zo bevreemdend.

Is het omdat ze het gewoon totaal niet meer weten? Is het omdat ze ook beseffen dat ze toen een compleet mal figuur geslaan hebben met hun voorspellingen inzake droogte en ze dat niet nog eens willen riskeren? Of is het omdat hetgeen ze denken te ontwrichtend/verontrustend zou zijn voor de maatschappij?

We weten hoe het komt dat het al zo lang zo erg nat is, het is omdat de oceaan vooral de laatste 2 jaren zoveel meer opgewarmd is + veel lagedrukgebieden, dat heeft het KMI ook al gezegd. Maar hoe moet dit nu evolueren? Die oceaan zal gewoon nog verder opwarmen de komende jaren, toch? Lagedrukgebieden gaan blijven komen, toch? Betekent dat dan dat we een gigantisch probleem hebben, of hoe moet je dat zien?

Laatst bewerkt:
[Ik heb mijn repliek op je samenzweringstheorie verwijderd aangezien de post bewerkt is. Dat kunnen we dus laten rusten.]

Ik denk dat het gebrek aan "verontwaardiging" heel eenvoudig te verklaren valt -Ockhams scheermesgewijs- aan het feit dat men hier regen wel gewend is. Regen in dit landje is "normaal" in de ogen van de mens in de straat. Zeer hoge temperaturen die lang aanhouden en gepaard gaan met lange droogte is dat zeker niet.

En -denk ik- ook aan het feit -en dat heb ik al vaker verklaard- dat de frequentie aan regendagen niet zo bijzonder is. Men zag minder regendagen dan gemiddeld in de volgende maanden: december, november, oktober, juli, juni, januari. Dat is 50% van het jaar waarin het MINDER dagen heeft geregend dan "normaal". Kijk maar eens in de thread over fietsen naar het werk: ook daar concludeert men dat het niet zo gek frequent regent.

Pas op: ik ben akkoord dat wat we zien -ook qua zonneschijn etc.- zeer uitzonderlijk is en buiten de normen. En de hoeveelheid regen is ook uitzonderlijk. Echter is voor de gemiddelde persoon "regen" een 1/0 fenomeen. Of het regent, of het regent niet. Met temperatuur is dat naar mijn gevoel nog ietsje anders: dat merkt men sneller wanneer dat buitengewoon is.

Ik vind alarmistische zinnetjes als "zorgwekkende evolutie van sterk toenemende neerslag die wellicht niet zal stoppen" echter wel niet noodzakelijk. Eerst de draak steken met foutieve voorspellingen van fantasten enkele jaren geleden en dan wel zelf een boude stelling innemen...

Persoonlijk heb ik geen weet van het KMI dat -in officiele capaciteit- zwart-wit voorspellingen maakte van hoe ons klimaat er zou uitzien. Echter kan ik daar fout in zitten. Doemprofeten of mensen die zonder nuance straffe voorspellingen maken over iets wat niet voorspeld kan worden zouden er wat mij betreft wel uit mogen in alle takken van de wetenschap.

Dat zag men bijvoorbeeld ook al zeer mooi tijdens COVID: het constante touwtrekken tussen de beide kampen (we gaan allemaal dood en COVID is zeer serieus te nemen/COVID is een lachertje en we zijn er zeer binnenkort van af) heeft er mijns inziens mede voor gezorgd dat grote delen van de populatie de medische wetenschap toen is beginnen negeren. Dan laat ik de "van het padje" clans -antivaxx- zelfs nog terzijde.

Helaas krijgt men wat men wil: serieuze, genuanceerde artikels met onderbouwing krijgen explosief minder clicks dan hapklare brokjes sensatie. Gevolg: onze kranten publiceren enkel sensatie. De serieuze artikels vindt men enkel in vakpers of online, maar daar gaat Jan met de Pet niet naar zoeken. De toenemende ruk weg van serieuze expertise en onderbouwingen en kennis naar "hapklare brokken" en zelfverklaarde experts in onze samenleving -met alle gevolgen vandien- vind ik zeer zorgwekkend. Ik dwaal echter af en sluit ook af. Goede avond iedereen!

Laatst bewerkt:
Ok, maar de vraag was dus of de link tussen de toename aan temperatuur van de oceaan en de toename van de neerslaghoeveelheid, zoals reeds vermeld door het KMI, betekent dat dit jaar opnieuw een neerslagrecord zal zetten, mits:
* de oceaan nog warmer wordt dan vorig jaar (die kans schat ik hoog in)
* we even veel of meer lagedruk zullen krijgen als het vorige jaar (hypothetisch, maar het doet niet af van de vraag).

De kwestie lagedruk/hogedruk doet er misschien zelfs niet toe. Als de temperatuur de komende 10 jaar even snel zou blijven toenemen, en zich dat zal blijven vertalen in steeds stijgende neerslaghoeveelheden, dan zou een jaar met weinig lagedruk potentieel even nat kunnen eindigen als het vorige jaar.

De vraag kan dus nog als volgt gereduceerd worden: "zal de snelle toename van de temperatuur van de oceaan leiden tot gemiddeld elk jaar meer neerslag en somber weer in onze regio?" Het woord "gemiddeld" maskeert hier de niet-lineariteit van de gestelde hypothese als gevolg van de wisselende drukverdelingen.

Men zag minder regendagen dan gemiddeld in de volgende maanden ... Dat is 50% van het jaar waarin het MINDER dagen heeft geregend dan "normaal"
Het ging over neerslaghoeveelheid, niet over neerslagdagen, maar ik zou toch nog toevoegen hieraan dat er 19 neerslagdagen meer dan normaal waren het voorbije jaar (het record is 34) en dat het op 57% van de dagen in het afgelopen jaar geregend heeft. Dit om die wat vreemde abstractie te relativeren waarbij je, door enkel de maanden te tellen, naar beneden kan afronden tot "50% van het jaar." Voor iemand die in oktober drijfnat op de fiets zat zal het immers geen troost geweest zijn dat er die maand uiteindelijk minder neerslagdagen waren dan normaal.

Laatst bewerkt:
Ik zou er maar niet al te veel van verwachten. GFS staat hier redelijk geïsoleerd. De runs van de andere modellen van 06u vanmorgen geven de neerslagzone weer zuidelijker. Het gaat sowieso maar een schampschot worden voor Vlaanderen. Hoe meer naar het noorden/westen hoe meer kans dat er zelfs helemaal niets valt.

In eerste instantie ben ik blij om wat vochtiger weer te hebben hier in België.
Daar in Boston was het kurk droog. Mijn ogen droogde onmiddellijk uit.
Nu aan de andere kant, hier is het wat overdreven vochtig.
Er zit hier bij mij water onder mijn terrastegels. Die zouden eens moeten opnieuw gevoegd/herlegd worden maar dat heeft ook weinig zin als het niet eerst een tijdje droog is.

@Guglielmo Ik gaf slechts antwoord op enkele van jouw vragen en stellingen. Een van jouw hoofdvragen was "waarom geeft men zo weinig aandacht aan de regen". Voorspellingen over hoe ons klimaat gaat veranderen ga ik niet doen. Origineel antwoordde ik ook enkel maar omdat jouw originele post een aantal zeer bedenkelijke hersenspinsels -dat het KMI over de regen moet zwijgen van de politiek- bevatte waarop ik wilde repliceren. Uiteraard is het je goed recht om je eigen mening te hebben over het huidige weerpatroon.

Je spreekt bijvoorbeeld ook over mensen die drijfnat op de fiets zitten: kijk maar eens in de thread over fietsen naar het werk. Zelfs daar spreekt men niet echt over abnormale regen. Ik besef zeer goed dat de beleving van "het weer" voor iedereen anders is. Ik besef ook -ik zal het nogmaals zeggen- dat we abnormale fenomenen zien. Echter denk ik dat de gemiddelde persoon eenvoudigweg jouw "alarmisme" -sorry ik vond geen ander woord, wellicht is dit te sterk omschreven- omtrent het voorbije jaar niet deelt omdat men het niet echt merkt.

Ter vergelijking: 2024 had twee neerslagdagen meer dan (209) dan 2023 (207). Akkoord, dat zijn er nog steeds meer dan gemiddeld (189.8) maar het kan alweer een reden zijn waarom "men" niet in paniek slaat: het is op dat vlak geen bijzonder jaar. Qua beleving van "regendagen" was het voorbije jaar niet anders dan 2023. Men beseft uiteraard dat het geen topjaar is geweest voor de "zonnekloppers" maar echt uitzonderlijk voelde het voorbije jaar volgens mij niet aan voor "Jan met de Pet". Voor de meeste van die Jannen was het voorbije jaar een ondermaats, doch geen uitzonderlijk jaar met Belgisch weer.

Zoals gezegd is het voor veel mensen simpel: regent het of niet? De hoeveelheid die dan valt is irrelevant voor de grote meerderheid van de bevolking tenzij het zorgt voor overstromingen of andere hinder. Vanaf het moment dat de hoeveelheden regen voor de gemiddelde persoon voor problemen zorgt, zal men in de bladen wel artikels zien verschijnen. Daar steek ik mijn hand voor in het vuur.

Afsluitend: ik geef je helemaal gelijk dat we zaken zien die zeer buiten de norm zijn. Ik hou persoonlijk ook mijn hart vast over wat er kan komen moesten deze hoeveelheden blijven vallen. Ook vind ik dat de wereld er beter zou voorstaan moest men -ook wanneer het "saai" is- wat meer aandacht besteden in de pers aan het klimaat. Het is dus niet dag ik zeg "trek het je niet aan". Echter is het -voor mij!- vrij duidelijk waarom "men" veel minder aandacht schenkt aan dit fenomeen dan aan hittegolven en aanhoudende hoge temperaturen. Ik hoop dat ik dat door middel van mijn vorige twee posts correct heb kunnen duiden.

Laatst bewerkt:
Er zit hier bij mij water onder mijn terrastegels. Die zouden eens moeten opnieuw gevoegd/herlegd worden maar dat heeft ook weinig zin als het niet eerst een tijdje droog is.
lijkt mij inderdaad moeilijk te plannen met die regen die niet lijkt te stoppen. Zolang er geen permanente schade mogelijk is, wacht ik af.
ergens in oktober of november was er een week wat droger, toen is er nog iemand hier de kruipkelder in gegaan om iets te fixen. Maar nu is dat niet doenbaar. Het water geraakt nergens meer naar toe.

Ik zou er maar niet al te veel van verwachten. GFS staat hier redelijk geïsoleerd. De runs van de andere modellen van 06u vanmorgen geven de neerslagzone weer zuidelijker. Het gaat sowieso maar een schampschot worden voor Vlaanderen. Hoe meer naar het noorden/westen hoe meer kans dat er zelfs helemaal niets valt.
Icon en harmonie zien ook geen sneeuw van betekenis meer voor Vlaanderen, het scheelt wel maar een paar kilometer dus hoe zuidelijker je zit hoe meer kans dat er toch iets zal vallen inderdaad.

Positief is wel dat er daarna een droge periode lijkt aan te breken met regelmatig wat zon.

Terug
Bovenaan